כולם דיברו בתחילת הטורניר על קיליאן אמבאפה, הארי קיין וכריסטיאנו רונאלדו, אבל גם שלושת הכוכבים הללו יודעים שאם יש משהו שכבר סגור מראש לגבי יורו 2024 הוא מי יסיים בפסגת טבלת מלך השערים של הטורניר. הגול העצמי כמובן. אתם מבינים את הכוונה.
ז'ורז' מיקוטאדזה הגיאורגי אמנם כבש שלושה שערים עד כה ביורו, חמישה שחקנים נוספים הבקיעו שניים, אבל מי ש"ניצב" בפסגה הוא כמובן השער העצמי. שבעה כאלו היו עם סיום שלב הבתים ביורו הנוכחי, והיד (או הרגל, תחליטו בעצמכם) עוד נטויה.
3 צפייה בגלריה
מאלן
מאלן
מספר השערים העצמיים ביורו הנוכחי הוא באמת חריג
(צילום: AP Photo/Petr David Josek)
מספר השערים העצמיים ביורו הנוכחי הוא באמת חריג. אם שמים לרגע את יורו 2020 בצד, בכל 15 טורנירי היורו הקודמים לו היו תשעה שערים עצמיים במצטבר. אז נכון, היו פחות נבחרות, פחות משחקים, תקופות אחרות, אבל עדיין נתון למחשבה.
וקחו עוד פרט סטטיסטי: חמישה מתוך 47 השערים שנכבשו ב-18 המשחקים הראשונים ביורו 2024 היו עצמיים - יותר מעשרה אחוזים (!). נכון לעכשיו הכמות הגבוהה ביותר לטורניר יורו בודד, מלבד ה-11 שהובקעו ב-2021 (ב-51 משחקים). וכן, יש את כל שלב הנוקאאוט לפנינו כדי שאליפות אירופה הנוכחית תעפיל בקלות לפסגה.
3 צפייה בגלריה
שער עצמי
שער עצמי
שחקני נבחרת טורקיה מתוסכלים לאחר השער העצמי מול פורטוגל
(צילום: AP Photo/Michael Probst)
אז מה הסיבה לתופעה הזו? העיתונאי גריון קפאונסצ'ו האיטלקי טוען כי זה "בעיקר בגלל השימוש ב-VAR. שחקני הגנה נאלצים כיום לשחק הרבה יותר זהיר בתוך הרחבה שלהם. פחות תפיסות, כמעט שאין משחק פיזי. בעיקר ניסיונות הרחקה מהגבהות או כדורי רוחב שטסים לרחבה".
"לשחקני ההגנה יותר קשה מבעבר, וה-VAR לא עושה להם חיים קלים", מוסיף קפאונסצ'ו. "אף אחד לא רוצה לכבוש שער עצמי, אבל כשמנסים בכל מצב למנוע מהכדור להגיע לרחבה, טעויות קורות. זו אולי סיבה מצחיקה, אבל בטורניר המטורף הזה מוכח שזה כנראה גם נכון".
קונסטנטינוס קונסטנטינידס היווני המשיך באותו הקו: "כשההגנה נמצאת בלחץ, היא נוטה לעשות טעויות. אף שחקן לא רוצה להבקיע שער עצמי או לגרום לפנדל, אבל אחרי עונה ארוכה ומתישה עם הקבוצות, בנבחרת אתה הרבה פחות מתואם".

"עיקר האשמה היא על הבלמים"

ואכן, חוסר התיאום זו גם הסיבה ששוער העבר של נבחרת ישראל, דודו אוואט, חושב שהיורו הזה חריג. "האמת, זו הזיה", אומר אוואט. "השערים העצמיים שראיתי בטורניר הם ממיקום לא נכון של בלמים. לבלם אסור להיות עם הפנים לשער, אלא רק במצב בעיטה - כי אז השוער יכול להשמיט. נכון, יש שערים עצמיים של חוסר מזל, שחקנים מרימים בעוצמה וזה גורם להגנה להגיע בעוצמה לכדור, אבל מבחינתי עיקר האשמה היא על הבלמים".
3 צפייה בגלריה
השער העצמי
השער העצמי
"אתה רואה לפעמים שחקנים שנמצאים במיקום לא טוב או שמאחרים לחזור להגנה"
(צילום: REUTERS/Carmen Jaspersen)
ויש גם שחקני התקפה שטועים. דונייל מאלן ההולנדי, למשל, כבש מול אוסטריה לשערו הוא אחרי 6 דקות. זה היה השער העצמי הראשון של הולנד אי פעם ביורו, והעצמי הראשון בקריירה של החלוץ. בנוסף, מדובר בשער העצמי המוקדם ביותר בתולדות היורו.
על-פי מספר אתרים, חלק מהשערים התבססו על תנועה לא נכונה בתוך רחבת החמש או נגיחה בתוך ערבוביה, יש כאלה שטענו כי מדובר גם בכדור החדש, כזה שנחשב לקליל יותר או לקצב הגבוה.
"תופעה? בהחלט", מספר בלם העבר של מכבי חיפה, בית"ר ירושלים ונבחרת ישראל, אריק בנאדו. "זה קודם מעיד על האינטנסיביות הגבוהה בהתקפות בטורניר. אתה רואה לפעמים שחקנים שנמצאים במיקום לא טוב או שמאחרים לחזור להגנה - והם עם הפנים לשער, ומתקשים להתמודד עם מסירה חדה".
"כשאתה בעמדה לא טובה, אל תהיה עם הפנים ל-16 או לאגפים, זה מקטין את הסיכוי שלך להרחיק את הכדור בצורה מיטבית. לגבי הכמות, היא באמת חריגה, אבל אולי זה בכלל גם עניין של מזל. זה באמת מספר שערים עצמיים די גדול נכון לאמצע הדרך של הטורניר".
פורסם לראשונה: 07:00, 29.06.24