רק מצמצנו ושלב הבתים של יורו 2024 כבר הגיע לסיומו, כשמחר (שבת) ייצא לדרך שלב שמינית הגמר. קיבלנו משחקים מרתקים, הרבה שערים נהדרים, קרבות טקטיים מותחים, ולמרות שנראה שהרמה קצת דעכה ככל ששלב הבתים התקדם בגלל השיטה הבעייתית, עדיין לא היה מחסור בדרמה - ושערים עצמיים (שבעה כאלה).
אחרי 36 משחקים, שמונה נבחרות נשלחו הביתה, כולל קרואטיה שלא שרדה את "בית המוות", בעוד הולנד, גיאורגיה, סלובקיה וסלובניה עלו לנוקאאוט כארבע הנבחרות הטובות שסיימו במקום השלישי בבית שלהן. רבות מהפייבוריטיות לפני הטורניר התקשו עד כה למצוא את הקצב שלהן, בעיקר אנגליה, אך ספרד - היחידה שניצחה בכל משחקיה - והמארחת גרמניה הרשימו, בעוד שאוסטריה וגיאורגיה התגלו כסוסים השחורים. אז איך מסכמים? עם 11 הגדולים, כמובן.
12 צפייה בגלריה
ממארדאשוילי, רואיס ומוסיאלה
ממארדאשוילי, רואיס ומוסיאלה
זמן לסיכומי ביניים. ממארדאשוילי, רואיס ומוסיאלה
(צילום: Getty Images for FIGC)

שוער: גיאורגי ממארדאשוילי (גיאורגיה)

מוביל את היורו עם 20 הצלות, לפחות שבע יותר מכל שוער אחר בטורניר. הוא היה אדיר בכל המשחקים - בעיקר ב-1:1 מול צ'כיה, שם סיפק 11 הצלות - והוכיח לכולם שגיאורגיה היא לא הנבחרת רק של חביצ'ה קבראצחליה. לשוער העצום (1.99 מטר) בן ה-23, שצפוי לעבור מוולנסיה לקבוצה גדולה אחרי האליפות, הייתה את התרומה הגדולה ביותר להישג הענק של "הצלבנים", שעלו לשמינית הגמר בהופעתם הראשונה אי פעם בטורניר גדול.
12 צפייה בגלריה
גאורגיה פורטוגל גיאורגי ממארדאשוילי
גאורגיה פורטוגל גיאורגי ממארדאשוילי
20 הצלות בשלושה משחקים. ממארדאשוילי
(צילום: Kevin C. Cox/Getty Images)

מגן: דני קרבחאל (ספרד)

המגן הוותיק חווה שינוי בעונה החולפת במדי ריאל מדריד כשהפך גם לכובש שערים וסיים את העונה עם שישה כאלה, לעומת שבעה בלבד ב-10 העונות שלפני כן. השינוי הזה הגיע גם ליורו, כשב-0:3 על קרואטיה בפתיחה הוא כבש את שערו הראשון במדים הלאומיים, ועוד מבישול של לאמין ימאל - שצעיר ממנו ב-16 שנה - איתו הוא פיתח כימיה מעולה על קו ימין. קרבחאל שוב מוכיח שהוא מתעלה ברגעי האמת, והניסיון שלו קריטי עבור נבחרתו הצעירה. לספרד יש שלל שחקנים נוצצים יותר שיגנבו לו את אור הזרקורים, אבל קרבחאל הוא המפקד.
12 צפייה בגלריה
קרבחאל
קרבחאל
הפך לכובש שערים. קרבחאל
(צילום: Julian Finney/Getty Images)

בלם: מארק גהי (אנגליה)

למרות חלק התקפי אדיר על הנייר, השחקן הכי טוב של נבחרת אנגליה בשלב הבתים הוא בלמה הדי אלמוני של קריסטל פאלאס, מה שמספר הרבה על היכולת שהציגה. אבל לגהי בן ה-23, שנכנס להרכב רק בגלל הפציעה של הארי מגוויר, מגיע קרדיט גדול על שלב בתים מצוין, בסיומו הוא מוביל את היורו בחילוצי כדור עם 26. לפי מדד השערים הצופיים (xG), אנגליה הייתה אמורה לספוג רק 1.42 שערים בשלושת משחקיה הראשונים - הכי מעט בטורניר - וזה הרבה בזכות גהי והכימיה המעולה שנוצרה בינו לבין ג'ון סטונס.
12 צפייה בגלריה
גהי
גהי
אחד היחידים באנגליה שמתפקד. גהי
(צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)

בלם: ריקרדו קלאפיורי (איטליה)

כן, למרות השער העצמי שעלה לאיטליה בהפסד מול ספרד. אחרי שפרץ העונה בבולוניה שעלתה לליגת האלופות, קלאפיורי בן ה-22 מצא את עצמו בהרכב הנבחרת בגלל פציעות של שחקנים אחרים, והוכיח את עצמו בענק. אף שחקן של איטליה לא יצר יותר מצבים (4), חטף יותר כדורים (6) או ניצח יותר קרבות אוויר (7) ביורו הנוכחי מאשר קלאפיורי, שמול קרואטיה בישל בדקה ה-98 את השער שהעלה את נבחרתו לשלב הבא בתום מבצע אישי ענק. יש לו את הכישרון - וגם את המראה - להפוך לבלם הגדול הבא של הכדורגל האיטלקי.
12 צפייה בגלריה
קלאפיורי
קלאפיורי
הגיע להרכב בגלל פציעות של אחרים - והוכיח את עצמו בענק. קלאפיורי
(צילום: Claudio Villa/Getty Images for FIGC)

מגן: מארק קוקורייה (ספרד)

המגן בן ה-25 עם התלתלים הארוכים ידע לא מעט עליות ומורדות מאז שצ'לסי רכשה אותו מברייטון תמורת 65 מיליון אירו בקיץ 2022, ורבים ביקרו את המאמן לואיס דה לה פואנטה על ההחלטה לפתוח איתו על חשבון אלכס גרימאלדו, שחווה עונה אדירה בלברקוזן. אבל קוקורייה היה לא פחות מכוכב עבור ספרד מאז שהחל היורו, הן בהיבט ההתקפי והן בהיבט ההגנתי. ב-0:1 על איטליה הוא העלים את פדריקו קייזה, ויש לו חלק גדול בכך שספרד היא הנבחרת היחידה שלא ספגה בשלב הבתים.
12 צפייה בגלריה
קוקורייה מול קייזה
קוקורייה מול קייזה
העלים אותו. קוקורייה (מימין) מול קייזה
(צילום: Claudio Villa/Getty Images for FIGC)

קשר: אנגולו קאנטה (צרפת)

כאילו הוא לא נעלם מעולם. צרפת לא עמדה בציפיות וסיימה רק במקום השני בבית 4, אך קשר אל-איתיחאד בן ה-33, שלפני היורו לא זומן לנבחרת במשך כמעט שנתיים, חזר ישר להרכב והוכיח שהמעבר לסעודיה בקיץ שעבר לא פגע בכוחותיו. הוא זכה בתואר השחקן המצטיין בשני המשחקים הראשונים, בעיקר משום שהיכולת שלו לכסות את המגרש לא השתנתה כלל והוא מצליח להיות בכל מקום. אחד הסיפורים הטובים של היורו.
12 צפייה בגלריה
אנגולו קאנטה
אנגולו קאנטה
בכל מקום. קאנטה
(צילום: Christophe SIMON / AFP)

קשר: מרסל סאביצר (אוסטריה)

אוסטריה היא הלהיט של היורו - סיימה ראשונה בבית 4 כשהיא מקדימה את צרפת והולנד - וזה הרבה בזכות הקשר של בורוסיה דורטמונד, שהפך למנהיג של הנבחרת וקיבל את סרט הקפטן בהיעדרו של דויד אלבה הפצוע. ההופעה שלו ב-2:3 על הולנד הייתה מושלמת, בדיוק כמו הסיומת שלו בשער הניצחון, שסידר לאוסטריה מסלול "נוח" בנוקאאוט. בגיל 30, נראה שבטורניר הנוכחי סאביצר סוף-סוף משלים את המעבר משחקן טוב מאוד לכוכב.
12 צפייה בגלריה
מרסל סביצר חוגג
מרסל סביצר חוגג
הוביל את אוסטריה למקום הראשון בבית 4. סביצר
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

קשר: פביאן רואיס (ספרד)

הקשר בן ה-28 חווה עונה לא פשוטה בפ.ס.ז', אבל דה לה פואנטה - שזכה עם ספרד באליפות אירופה עד גיל 21 ב-2019, כאשר רואיס נבחר לשחקן הטורניר - שמר לו אמונים והציב אותו בהרכב, וזה עבד לו בענק. ב-0:3 על קרואטיה הוא סיפק בישול נפלא ואז כבש בעצמו שער נפלא אפילו יותר. עד כה הוא דייק ב-94 אחוז מניסיונות המסירה שלו וחטף יותר כדורים בשליש המגרש של היריבה מכל שחקן אחר (7). לא סתם הוא נבחר על ידי אתר הסטטיסטיקה "WhoScored" לשחקן המצטיין של שלב הבתים עם ציון של 8.39.
12 צפייה בגלריה
פביאן רואיס
פביאן רואיס
דה לה פואנטה שמר לו אמונים. רואיס
(צילום: EPA/FILIP SINGER)

כנף: ג'מאל מוסיאלה (גרמניה)

ילד הפלא של באיירן מינכן (21), שניחן ביכולת דריבל קסומה וכבש שער אליפות כבר כשהיה בן 19, מצא את הרשת בשני הניצחונות של גרמניה, מול סקוטלנד והונגריה, ויצר הרבה מאוד נזק להגנת היריבות. עד כה הוא השלים ארבע מסירות מפתח, תשעה דריבלים מוצלחים ו-20 ניצחונות במאבקי קרקע, יותר מכל שחקן בטורניר פרט לקבראצחליה (21). הוא הפך לפליימייקר המוביל של נבחרתו, שזה דבר כלל לא מובן מאליו בהתחשב בכך שלצידו משחק פלוריאן וירץ, שחקן העונה בבונדסלגיה. נראה שההחלטה של מוסיאלה לייצג את גרמניה ולא את אנגליה השתלמה לו בגדול.
12 צפייה בגלריה
גרמניה - סקוטלנד ג'מאל מוסיאלה חוגג
גרמניה - סקוטלנד ג'מאל מוסיאלה חוגג
הפך לפנים של נבחרת גרמניה. מוסיאלה
(צילום: Tobias SCHWARZ / AFP)

כנף: ניקו וויליאמס (ספרד)

ג'ובאני די לורנצו, המגן הימני של איטליה, עתיד לחזות בווילימאס בסיוטיו במשך לא מעט זמן. במונחי כדורגל, זו הייתה התעללות של ממש. לוויליאמס בן ה-21 עוד אין שער או בישול, אבל הוא יצר את השער העצמי מול איטליה ומהווה איום בכל פעם שהכדור אצלו עם דריבל נהדר ומהירות מסחררת. לשולחנה של אתלטיק בילבאו, שם הוא משחק לצד אחיו הגדול איניאקי - המייצג את נבחרת גאנה – צפויות להגיע לא מעט הצעות עליו בהמשך הקיץ, אבל ניקו כבר הבהיר ש"בילבאו היא הבית". בינתיים, הוא וימאל יוצרים כנפיים שיכולות לקחת את ספרד עד הסוף.
12 צפייה בגלריה
ניקו וויליאמס מול ג'ובאני די לורנצו
ניקו וויליאמס מול ג'ובאני די לורנצו
במונחי כדורגל, זו הייתה התעללות של ממש. וויליאמס מול די לורנצו
(צילום: OZAN KOSE / AFP)

חלוץ: ז'ורז' מיקוטאדזה (גיאורגיה)

ספק אם מישהו האמין שמלך השערים בסיום שלב הבתים של היורו יגיע מנבחרת גיאורגיה הצנועה. מיקוטאדזה בן ה-23, שאחרי שלא קיבל הזדמנות באיאקס חזר בינואר למץ ופירק את הליגה הצרפתית עם מספרים מרהיבים, כבש שלושה שערים, והפך לשחקן התשיעי בסך הכל שמוצא את הרשת בכל שלושת המשחקים של שלב הבתים בטורניר יורו. יש לו גם בישול נהדר, כך שהוא מעורב ישירות בכל השערים של גיאורגיה, והמהירות והיכולת הטכנית שלו יוצאות מן הכלל. אחרי שכבר הכניע את כריסטיאנו רונאלדו וחבריו, בשמינית הגמר הוא ינסה להפוך לראשון ששם כדור ברשת של ספרד.
12 צפייה בגלריה
מיקאוטאדזה חוגג
מיקאוטאדזה חוגג
מעורב בכל השערים של גיאורגיה מיקאוטדזה
(צילום: Alex Livesey/Getty Images)
מחכים על הספסל: ג'אנלואיג'י דונארומה (שוער, איטליה), ג'ושוע קימיך (מגן, גרמניה) פפה (בלם, פורטוגל), יאקה ביול (בלם, סלובניה), פרדי קאדיולו (מגן, טורקיה), גרניט ג'אקה (קשר, שווייץ), אילקאיי גונדואן (קשר, גרמניה), ברונו פרננדש (קשר, פורטוגל) קווין דה בריינה (קשר, בלגיה), כריסטיאן אריקסן (קשר, דנמרק), קודי גאקפו (כנף, הולנד).
עיתונאי איטלקי מרגש את לוקה מודריץ'
(באדיבות one)
פורסם לראשונה: 17:47, 28.06.24