חגיגת השערים של שחקן נבחרת טורקיה, מרי דמיראל, במהלך ה-1:2 על אוסטריה בשמינית גמר היורו, לא יורדת מסדר היום. דמירל חגג עם סימון שמזוהה עם הארגון הפשיסטי "הזאבים האפורים", שדוגל בתורת גזע, ואופ"א - התאחדות הכדורגל האירופית - הודיעה עוד אתמול (רביעי) כי היא פותחת בחקירת המקרה.
האירוע כמובן מסעיר ביממה האחרונה את טורקיה, בעיקר פוליטית. שגריר גרמניה באנקרה זומן הבוקר לשיחת הבהרה ובשעות הצהריים הודיע נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הוא ביטל את תכניותיו המדיניות לסוף השבוע הקרוב על מנת להגיע לבירת גרמניה ולהיות נוכח במשחק של הנבחרת מול הולנד (שבת, 22:00).
2 צפייה בגלריה
ארדואן
ארדואן
יגיע לברלין. ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
משמונה תניף אחת: היכנסו לעמודי הנבחרות המיוחדים
כזכור, אחרי השער השני של דמיראל בדקה ה-59, סימן השחקן עם שתי ידיו תנועה המזוהה עם ארגון "הזאבים האפורים", שדוגל באידיאולוגיה פשיסטית וגזענית. הארגון היה הזרוע הפרא-צבאית של מפלגת הימין הקיצוני בטורקיה "התנועה הלאומית", ותומך כמוה בהקמת ישות מדינית טורקית אחת מהבלקן במערב ועד לסין במזרח. הארגון מחזיק בדעות גזעניות המכוונות במיוחד כנגד כורדים, אלבנים, יוונים, יהודים וארמנים.
2 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת טורקיה מרי דמיראל
שחקן נבחרת טורקיה מרי דמיראל
שחקן נבחרת טורקיה מרי דמיראל
(AP Photo/Ebrahim Noroozi)
הסערה בעקבות הסימון של דמיראל לא איחרה לבוא. עיתונאים טורקים שגרים בגרמניה זעמו על ה"מחווה" של הבלם, המשחק באל-אהלי מהליגה הסעודית. "אני לא יכול לשתוק על זה", כתב עיתונאי וקולנוען טורקי ממוצא יזידי בשם דוזן טקאל. "במשך שנים אני מקבל איומים מהזאבים האפורים, אחד מארגוני הימין הקיצוני הגדולים בגרמניה. העובדה שדמיראל עשה מה שעשה היא יריקה בפרצוף של הקורבנות של הארגון ובושה לאוהדי נבחרת טורקיה".
הפוליטיקאית הגרמניה קאנסו אוזדמיר, גם היא ממוצא טורקי, קראה להעניש את דמיראל בחומרה: "הוא סימן את ההצדעה של הארגון האולטרה-פשיסטי בעל האידיאולוגיה הרצחנית, הזאבים האפורים, ובעצם מנרמל את מעשיהם הנוראיים. אופ"א חייבת להשעות אותו וגרמניה מוכרחה לאכוף את החוקים שלה ולהפסיק לכרוע ברך בפני ארדואן". ואכן, באופ"א, כאמור, הודיעו כי נפתחה חקירה ובסופה יוחלט האם יש מקום להעמיד את השחקן לדין משמעתי.
דמיראל עצמו לא ממש ניסה להסתיר את הרעיונות שמאחוריהם עומד הארגון. אחרי המשחק הוא העלה תמונה לחשבונו ב-X (לשעבר טווויטר) עם אותו סימון והוסיף את הכיתוב: "איזה אושר זה להגיד שאתה טורקי", והוסיף אימוג'י של דגל טורקיה. את המשפט הזה אגב, הוא גם אמר בריאיון לטלוויזיה הטורקית.
לפני קצת פחות משנה הסתבך מסוט אוזיל, שחקנה לשעבר של נבחרת גרמניה, ששיחק בין השאר בריאל מדריד, כשחשף על חזהו קעקוע של הזאבים האפורים. במהלך הקריירה שלו, מסוט אוזיל היה נתון לביקורות רבות בגרמניה על התבטאויותו הפוליטיות ויחסיו החמים עם רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, המדינה ממנה משפחתו של אוזיל היגרה.
היי ג'וד: כל השערים של בלינגהאם בלה ליגה
(באדיבות ONE)