"כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף הגרמנים מנצחים", "אין משחקים קלים ברמה הזו", "מסי החדש" – הענף מלא באמרות שפר חביבות שהופכות במהירות לקלישאות, אבל נדמה שבשנות האלפיים נשענים יותר על הקלאסיקות ולא הוגים דברים חדשים. אם כבר קלאסיקה מודרנית, אז חייבים ללכת ל"מים מכסים 70 אחוז מכדור הארץ, אנגולו קאנטה מכסה את השאר".
בשיאו, הקשר האחורי המבריק היה מכונה. כושר גופני מדהים, אגרסיביות אדירה, חוכמת משחק שקשה למצוא. עד כמה שהוא קטן, רק 1.68 מטר, הוא היה סיוט על המגרש עבור כל מי שניסה לעבור אותו. אבל בגיל 33, יחסית מוקדם, נראה היה שהוא כבר גמור למדי. אחרי פציעה קשה בשריר הירך האחורי ומעבר לליגה הסעודית, קאנטה נעלם מהרדאר. זו הסיבה שפרשנים ואוהדים נדהמו לפני שבוע וחצי, כאשר דידייה דשאן פירסם את סגל נבחרת צרפת ליורו: קאנטה כבר היה חלק מהנוסטלגיה, ומשום מקום נכלל ברשימת 25 השחקנים (דשאן מתעקש להיות שונה משאר הנבחרות ולזמן שחקן אחד פחות).
3 צפייה בגלריה
קאנטה
קאנטה
שחקן גמור? קאנטה
(צילום: Franck Fife - Pool/Getty Images)
מרכז השדה היה הכוח האמיתי של צרפת בזכייה במונדיאל 2018, עם קאנטה בתור גרזן בלתי עביר, פול פוגבה ובלז מאטווידי. אנטואן גריזמן והילד קיליאן אמבאפה נהנו מהעוצמה ומהביטחון שהם השרו. זה היה פחות מרשים עם אדריאן ראביו לצד קאנטה ופוגבה הנחלשים ביורו 2020, חלק גדול מהכישלון הצרפתי באותו טורניר, ובגביע העולם בקטאר ההתעלות של גריזמן שהוסט לאחור חיפתה על הירידה ברמה של מרכז השדה (וזה עדיין כמעט הסתיים בזכייה נוספת). לקראת היורו, דשאן הבין שהוא בבעיה בכל הנוגע לחולייה הזו, והחליט לחזור אחורה בזמן.

ראש לשועלים

אורליאן צ'ואמני מריאל מדריד, שכבר השתפשף במונדיאל, היה אמור לשמש כמנהיג הקישור ביורו הזה, אבל הפציעה בכף הרגל שתמנע ממנו לשחק בשבת בגמר ליגת האלופות מול דורטמונד שינתה את התוכניות. בצרפת כבר יודעים שהוא יחמיץ לפחות את המשחק הראשון בשלב הבתים, ומודאגים מכך שאולי יושבת לכל האליפות. וורן זאיר־אמרי הנפלא מפ.ס.ז' אמור גם הוא לפתוח, אבל צריך לזכור שמדובר בשחקן בן 18 בטורניר הגדול הראשון שלו. בסגל נמצאים גם ראביו שלא מרשים מספיק, יוסוף פופאנה שעוד לא הוכיח את עצמו בנבחרת, אדוארדו קמאבינגה שיועדף כנראה כמגן שמאלי וגריזמן – שלא יכול לסגור את כל הפינות לנצח. במציאות הזו, קאנטה מצטייר כמנהיג אמין שיוכל לעזור ביורו, גם בהכוונה של זאיר־אמרי הצעיר ואולי אפילו ב־11 הפותחים.
3 צפייה בגלריה
וורן זאיר-אמרי
וורן זאיר-אמרי
קאנטה יכול להדריך אותו. זאיר-אמרי
(צילום: AP Photo/Mathieu Pattier)
באמצע העשור שעבר קאנטה היה שובר השוויון של הליגה האנגלית, יותר מכל שחקני ההתקפה הנוצצים. הוא היה אלמוני למדי כאשר לסטר צירפה אותו מקון בקיץ 2015, אבל תוך מספר חודשים זה כבר השתנה כאשר דהר עם השועלים לאחת האליפויות המטורפות בתולדות הכדורגל.
דיברו אז המון על ג'יימי וארדי וקספר שמייכל, אבל קאנטה היה זה שפירק את הקשרים הטובים בעולם בזה אחר זה. ארסנל וצ'לסי נלחמו עליו, התותחנים היססו בגלל עמלת הסוכן הגבוהה שהייתה מעורבת בעסקה, ואולי מתחרטים על כך עד היום – כי קאנטה הביא את אותה האיכות לצ'לסי ועזר לה לזכות מיידית באליפות, השנייה שלו ברציפות בפרמייר־ליג עם שני מועדונים שונים. ב־2019 הוא חווה עם צ'לסי הנפה אחרת, בליגה האירופית. ב־2021 הוא השתדרג לזכייה בליגת האלופות. מדובר באחת הרכישות החכמות והמשתלמות (40 מיליון יורו) של המועדון שידוע בפזרנות כושלת.
3 צפייה בגלריה
קאנטה
קאנטה
אחת הרכישות החכמות והמשתלמות של צ'לסי
(צילום: Shaun Botterill/Getty Images)

ההפסד של מאלי

חילופי המאמנים בצ'לסי, ההתבגרות והפציעה פגעו בקאנטה, שחקן שבנוי על ריצה בלתי פוסקת והתלהבות. למזלו, בדיוק כשקרנו ירדה, הבכירים בסעודיה החליטו לפתע שכדורגל מאוד מעניין אותם. הוא לא כריסטיאנו רונאלדו או קארים בנזמה, אבל קאנטה הוא שחקן מוסלמי בכיר ושם גדול ומנוסה שבליגה הסעודית רצו מאוד לקבל. צ'לסי לא ממש נלחמה לחדש לו את החוזה, ולפני שנה פחות מספר ימים הוא מצא את עצמו באל־איתיחאד. לא רק אתגר חדש, אלא גם משכורת חולנית בסך 100 מיליון יורו לארבע עונות!
את השנה האחרונה הוא בילה לצד בנזמה ופאביניו בסעודיה. הרמה המקצועית לא זהה, אבל הוא החזיר לעצמו הרבה ממה שאיבד בשנתיים שלפני כן בלונדון. ועדיין, מדובר בשחקן שההופעה הבינלאומית האחרונה שלו הייתה ביוני 2022. זה לא הזיז לדשאן, שהחזיר את קאנטה אחרי שנתיים והסביר: "הוא שוב בכושר מלא אחרי עונה שלמה, גם אם מדובר בליגה הסעודית ולא בליגה אירופית. בזכות הניסיון שלו, אני בטוח שנבחרת צרפת תהיה חזקה יותר עם אנגולו קאנטה".
ב־17 בינואר 2015 נפתחה אליפות אפריקה בגינאה המשוונית, ונבחרת מאלי שמה לב לקשר הצעיר שהתחיל לפרוח בכדורגל הצרפתי, אמנם יליד פריז אבל בן להורים שהיגרו מהמדינה האפריקאית. קאנטה סירב לזימון, וטען כי רצה להתמקד בקבוצתו ולהתבסס בליגה. הקשר הוסיף באותה התקופה כי הוא מעריך שייצג את מאלי יום אחד. שנה מאוחר יותר, כשכבר התחיל להתברר באיזה עילוי מדובר, במאלי עשו עוד ניסיון – אבל קאנטה כבר הבין שנבחרת צרפת בהישג ידו. רק תחשבו איפה דשאן היה היום אם קאנטה היה יוצא לאליפות ההיא.
בדקה האחרונה: ויאדוליד עלתה ללה ליגה
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 27.05.24