צ'כיה – טורקיה (22.00, בית 6)..היום, כבר משעות הצהריים המוקדמות, הם יישפכו בהמוניהם מהרכבות, חלק יגיעו ברכבים פרטיים, עטופים באדום ולבן האהובים. חלקם הגדול נולד פה, חלקם עדיין לא היו בטורקיה, אבל בעצם הם מעולם לא עזבו.
הם יישבו על המדרגות מול התחנה המרכזית. המתופפים יתפסו את מקומם, ולידם יעמדו המנצחים. הם אולי לא שייכים לפילהרמוניות המהודרות של גרמניה, אבל יש להם מאות שירים שהם כתבו והמציאו לקראת הטורניר, והם ישירו עד שתיגמר להם הסוללה של הקול, המתופפים יתופפו, המכוניות לא תפסקנה לצפור. גרמניה היא אולי המארחת הרשמית של אליפות אירופה 2024, אבל אף מדינה לא מרגישה בבית כמו הטורקים.
5 צפייה בגלריה
אוהדי טורקיה
אוהדי טורקיה
המתופפים של טורקיה
(צילום: REUTERS/Leon Kuegeler)
"כדורגל הוא דבר חשוב בטורקיה", אומר אמרה ארדל, טורקי־גרמני בן 46, "וכדורגל הוא אחת הדרכים, כמו אוכל, שבה טורקים צעירים וזקנים שומרים בעזרתו על קשר תרבותי עם טורקיה. אנחנו אולי יכולים ללכת למשחק של באיירן, אבל בתוך האצטדיון אנחנו נבדוק מה התוצאה של פנרבחצ'ה. אנחנו יכולים להיות גרמנים ולאמץ דפוסי חיים והתנהגות גרמניים, אבל אלו דברים שאתה עושה עם הראש, וכדורגל זה דבר של הלב.
"כל טורקי שחי בגרמניה, בין אם הוא בא לפה לפני חמישים שנה ובין אם נולד פה, יודע מה המקום שלו. אף אחד לא מסתכל עלינו בתור ממש גרמנים, ואף אחד לא מצפה מאיתנו להוביל את החברה הגרמנית, למרות שבלעדינו הם לא היו בונים את המעצמה הזו, אבל עכשיו יש לנו חודש שבו אנחנו לפחות בדבר אחד שווים לגרמנים, מסתכלים עליהם עין בעין".
5 צפייה בגלריה
אוהדי טורקיה
אוהדי טורקיה
"כל טורקי יודע מה המקום שלו"
(צילום: Kevin C. Cox/Getty Images)
הגזמת. יש פה שרים טורקים, הקפטן ממוצא טורקי, מי שהמציא את החיסון לקורונה הם זוג טורקי. "הם היוצאים מהכלל. רובנו מוכרים דונר".
תיקו מספיק היום. "כן, אבל זה רק בראש. אנחנו משחקים כדורגל מהלב. אנחנו לא טקטים, לא משחקים על תוצאה. ננצח שלוש אפס או נפסיד שלוש אפס".
כמעט שלושה מיליון תושבים עם דרכון או שורשים טורקיים חיים בגרמניה, הקהילה הגדולה ביותר של טורקים בגלות. טורקית היא השפה המדוברת השנייה בבתי אב בגרמניה. רובם הגיעו בשנות החמישים והשישים, השנים שבהן גרמניה התאוששה מהמלחמה ועשתה את הנס הכלכלי העצום שהצריך ידיים עובדות. בכל עיר גדולה בגרמניה יש רחוב או שכונה שבימי המשחקים הופכים לאיסטנבול הקטנה, עם חגיגת רחוב, שירים וריקודים. משרדים נסגרים מוקדם, סופרמרקטים ומסעדות מאוכלסות בעיקר בנשים. אף אחד לא הולך להפסיד את האפשרות לראות את טורקיה כחלק מחגיגה אירופית, אף אחד לא יפריע להם להיות טורקים בלי להתנצל.
5 צפייה בגלריה
אוהדי טורקיה
אוהדי טורקיה
יש שכונות שהופכות לטורקיה הקטנה
(צילום: REUTERS/Leon Kuegeler)
"לפני הטורניר כולם פה דיברו על אגדת הקיץ שהתרחשה בגביע העולמי בגרמניה, ואיך הם מקווים שהיא תחזור", אומר ארדל, "וזה קצת מכאיב כי היה פה חלק מהאוכלוסייה, אחרי שטורקיה הפסידה לשווייץ בפלייאוף ולא העפילה לטורניר, שלא ממש היה שותף בחגיגה. ההעפלה לטורניר ודווקא בגרמניה היא דבר עצום בשבילנו. כולנו עוזבים הכל ובאים לעודד ולדחוף את הנבחרת. אנחנו גם טורקים וגם גרמנים, בסדר הזה, ויש לנו שתי נבחרות לעודד. ההעפלה הזו נותנת לנו אפשרות להראות את הצדדים הטובים של טורקיה, ברחוב הראשי, בשידור ישיר בטלוויזיה, אין לנו אפשרות כזאת בדרך כלל.
"בנובמבר היה משחק ידידות בין טורקיה לגרמניה, והוא היה מאוד מאוד טעון פוליטית, גם בגלל שארדואן ביקר פה באותו זמן. עכשיו זה אחרת. אנשים מגיעים באלפים לראות את האימונים של הנבחרת. מטפסים על צמרות העצים כדי לחזות באימונים. הטורניר הזה הוא נטול פוליטיקה. אין פה אפליה, גזענות, הגירה, אינטגרציה, בורקות, איסלאם, מפלגות הימין. יש רק עונג והנאה".
ואם יהיה גמר או משחק מכריע נגד גרמניה? "אני, כמובן, אלך עם הלב. אבל אני די בטוח שהבן שלי והחברה שלו רוצים שגרמניה תנצח. אם טורקיה תנצח, קהילה די קטנה פה תחגוג ותשמח. אם גרמניה תצליח, המדינה הכי גדולה באירופה תהיה באופוריה. אני אשמח אם גרמניה תזכה, אבל אני מתקשה להאמין שתמצא אזרח גרמני שיגיד את ההפך".

החלום של חביצ'ה

גיאורגיה – פורטוגל (22.00, בית 6). "אני חולם לפגוש אותו על המגרש, הוא היה אליל בשבילי". חביצ'ה קבראצחליה הביא את גיאורגיה לגבהים שלא חלמה עליהם, אבל גם הוא הופך לילד כשהאופציה לפגוש את כריסטיאנו רונאלדו עולה על הפרק. לא בטוח שזה יצליח לו – פורטוגל הבטיחה את המקום הראשון בבית, וייתכן שהכוכב ינוח ורוברטו מרטינס יעלה בהרכב משני. גיאורגיה חייבת ניצחון כדי להתקדם, ואל תפסלו את האפשרות הזו.
5 צפייה בגלריה
קברצחליה
קברצחליה
החלום שלו יתגשם. חביצ'ה קבראצחליה
(צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

בלי טובות

אוקראינה – בלגיה (19.00, בית 5). אם שני המשחקים בבית 5 יסתיימו בתיקו, נבחרת עם ארבע נקודות תודח מהיורו, אירוע חריג מאוד וריאלי בהחלט. בלגיה ואוקראינה היו אמורות לתפוס בקלות את מקומות 2־1, ויכול להיות שהמפגש ביניהן יהיה האחרון של אחת מהן בטורניר. בלגיה שלחה השנה לאוקראינים מטוסי 16־F בשביל המלחמה, אבל הפעם אין טובות. המצלמות יתמקדו ברומלו לוקאקו, האיש שכבש אפס שערים חוקיים ושלושה פסולים.
5 צפייה בגלריה
לוקאקו
לוקאקו
הפעם הוא יבקיע? לוקאקו
(צילום: Alex Grimm/Getty Images)

טוטו תיקו

סלובקיה – רומניה (19.00, בית 5). סלובקיה ורומניה לא רוצות להסתכן. על הנייר המשחק לא מלהיב, אבל שתיהן הפגינו יכולת התקפית מפתיעה עד כה, כשרומניה מבזבזת לא מעט הזדמנויות מול בלגיה – ועדיין, בגלל הפרש השערים, שתיהן צפויות להיות זהירות מאוד. בקיצור: תיקו מצוין לשתיהן עבור עלייה לשמינית הגמר, במיוחד לרומנים, וזה עלול ליצור משחק מהסוג שכולם חוששים ממנו.

מה תגידו לחברים שלכם ותישמעו מבינים בכדורגל

"תעקבו כל המשחק אחרי יוראי קוצקה מסלובקיה, קלאסה גם בגיל 37"
"תסתכלו בשמות הנבחרות: טורקיה וצ'כיה דרשו מאופ"א ונכתבות רשמית באנגלית".
צפו: רונאלדו מחויך, ומה הסוד של פפה
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 26.06.24