10. יורו 1996, שלב הבתים: אנגליה - הולנד 1:4

"Football's coming home" ("הכדורגל חוזר הביתה") היה ההמנון שהתנגן בכל רחבי אנגליה כשהמדינה אירחה את יורו 96, ולצידו הרשימה נבחרת שלושת האריות והייתה קרובה מתמיד לתואר ראשון מאז הזכייה במונדיאל הביתי ב-1966.
במחזור שנעל את שלב הבתים של אותה אליפות רשמה אנגליה את אחד ממשחקיה הטובים בכל הזמנים, בו היא קרעה לגזרים את הולנד בוומבלי. האוהדים סיפקו אווירה מטורפת, צמד הפולים - אינס וגאסקוין - שלטו במרכז , אבל מי שיצרו את הנזק האמיתי הם אלן שירר וטדי שרינגהאם, שכל אחד מהם כבש צמד. הדובדבן שבקצפת הגיע בדמות השער המצמק של פטריק קלייברט שהדיח את היריבה המרה סקוטלנד.
9 צפייה בגלריה
שירר (משמאל) וסטיב מקמנמן (מימין) חוגגים עם שרינגהאם
שירר (משמאל) וסטיב מקמנמן (מימין) חוגגים עם שרינגהאם
אחד המשחקים הגדולים של אנגליה. שירר (משמאל) וסטיב מקמנמן (מימין) חוגגים עם שרינגהאם
(צילום: Ben Radford/Allsport/Getty Images)

9. יורו 1988, גמר: הולנד - ברית המועצות 0:2

הולנד הגיעה לגמר של 1988 כשהיא נואשת לשים מאחוריה את האכזבות הרבות - בראשן שני הפסדים בגמר המונדיאל, ב-1974 וב-1978 - ולהניף סוף-סוף תואר בינלאומי ראשון. ואכן, 14 שנה לאחר שהפסידה לגרמניה בגמר של 1974 באצטדיון האולימפי במינכן, היא זכתה לתיקון באותו מקום.
30 דקות חלפו במינכן עד שהמבוי הסתום נפרץ, כשמרקו ואן באסטן רשם בישול נפלא לרוד חוליט שנגח לרשת. הולנד הכפילה את היתרון 10 דקות לאחר ההפסקה עם אחד השערים הגדולים בתולדות הכדורגל, כשוואן באסטן - הכוכב של הנבחרת ומי שהיה נחשב לאל בהולנד של שנות ה-80 בערך כמו שיוהאן קרויף היה בשנות ה-70 - שיגר וולה מדהים מזווית בלתי אפשרית לפינה הרחוקה.
9 צפייה בגלריה
מרקו ואן באסטן
מרקו ואן באסטן
כבש את אחד השערים הגדולים בתולדות הכדורגל. ואן באסטן
(צילום: Bongarts/Getty Images)

8. יורו 2004, רבע גמר: פורטוגל – אנגליה 2:2 (5:6 בפנדלים)

יורו 2004, טורניר בו זכתה יוון, היה אחד שסוון גוראן אריקסן ודור הזהב כביכול של נבחרת אנגליה יכולים להיות מאוכזבים מכך שלא זכו בו. ארבע שנים אחרי שהפסידה לפורטוגל בשלב הבתים של יורו 2000, נכנעה אנגליה לאותה יריבה, הפעם ברבע הגמר.
שלושת האריות עלו ליתרון כבר בדקה השלישית משער של מייקל אואן, אבל הלדר פוסטיגה המחליף כפה הארכה שבע דקות לסיום. שערים נהדרים של רוי קוסטה ופרנק למפארד ב-30 הדקות הנוספות שלחו את המשחק לדו-קרב פנדלים - שהוכרע כשהשוער ריקרדו הוריד את הכפפות והציל את הבעיטה של דריוס ואסל, ואז הבקיע בעצמו את הפנדל המכריע.
9 צפייה בגלריה
השחקנים מנחמים את ואסל
השחקנים מנחמים את ואסל
שוב מתאכזבים בפנדלים. השחקנים האנגלים מנחמים את ואסל
(צילום: Christof Koepsel/Bongarts/Getty Images)

7. יורו 2000, שלב הבתים: ספרד - יוגוסלביה 3:4

שלוש פעמים הובילה יוגוסלביה על ספרד כשהשתיים נפגשו במחזור האחרון של שלב הבתים ביורו 2000 - ואחרי שנכנסו לדקה הרביעית של תוספת הזמן עם יתרון 2:3, שחקניה, שגם היו ביתרון מספרי החל מהדקה ה-64, ודאי חשבו שהם ישלימו את הניצחון.
אבל לספרד, שאז עוד נחשבה ללוזרית גדולה והייתה צריכה ניצחון כדי להבטיח עלייה לשלב הבא, היו תוכניות אחרות. בדקה ה-94 השווה עבורה גאיזקה מנדייטה בפנדל, ודקה לאחר מכן השלים אלפונסו צמד שהעניק לספרד את הניצחון. למשחק הזה לא הייתה הרבה השפעה על הטורניר בכללותו - שתי הנבחרות עלו לרבע הגמר - אבל זו הייתה דרמה ספורטיבית טהורה.
9 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ספרד חוגגים
שחקני נבחרת ספרד חוגגים
מהפך תוך דקה. שחקני נבחרת ספרד חוגגים
(צילום: Laurence Griffiths /Allsport)

6. יורו 2012, גמר: ספרד - איטליה 0:4

לאחר שזכתה באליפות ב-2008 - ובין לבין גם במונדיאל 2010 - ספרד הגיעה לגמר בקייב כשהמטרה שלה היא להפוך לנבחרת הראשונה אי פעם ששומרת על התואר שלה כאלופת אירופה. מה שאירע לאחר מכן היה הגמר הכי חד צדדי בתולדות היורו.
איטליה הגיעה אחרי ניצחון משכנע על גרמניה בחצי הגמר בהובלת מריו באלוטלי, בעוד שספרד נזקקה לפנדלים כדי להדיח את פורטוגל. אבל דור הזהב המפורסם של איקר קסיאס, סרחיו ראמוס, ג'רארד פיקה, צ'אבי, צ'אבי אלונסו, אנדרס אינייסטה ופרננדו טורס התעלה אפילו על עצמו כשדרס את האיטלקים ההמומים. מבין 38 כל גמרי היורו והמונדיאל ששוחקו אי פעם, זהו היחיד שנגמר בהפרש ארבעה שערים.
9 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ספרד חוגגים
שחקני נבחרת ספרד חוגגים
דור הזהב הספרדי עשה זאת שוב. שחקני הנבחרת חוגגים את הזכייה
(צילום: Alex Grimm/Getty Images)

5. יורו 2020, שמינית גמר: שווייץ - צרפת 3:3 (4:5 בפנדלים)

הנציג היחיד של היורו הקודם. אלופת העולם צרפת הלכה הביתה כבר בשמינית הגמר אחרי שנכנעה 5:4 לשווייץ בדו-קרב מהנקודה הלבנה בתום 3:3 מטורף למדי בתום 120 דקות. הנבחרת של ולדימיר פטקוביץ', שעד לדקה ה-81 פיגרה 3:1, עלתה לראשונה בתולדותיה לרבע הגמר.
ואם זה לא מספיק, אז הגיבור הטראגי של הצרפתים היה ללא ספק קיליאן אמבאפה, שכבר אז, בגיל 22, הגיע לטורניר כשהוא נחשב בעיני רבים לשחקן הטוב בעולם. אבל אחרי שסחב את צרפת לזכייה במונדיאל 2018, ביורו הוא לא כבש, ומול שווייץ רשם החמצת ענק בהארכה ואז גם נעצר אצל יאן זומר בבעיטה החמישית והאחרונה של צרפת בדו-קרב הפנדלים. אמבאפה כבר הוכיח שהוא שחקן מונדיאלים ענק עם דברים שלפניו עשה רק פלה, כעת עליו לתקן את הרושם שהותיר באליפות אירופה.
9 צפייה בגלריה
אמבאפה מאוכזב
אמבאפה מאוכזב
נעצר בבעיטה החמישית של צרפת בדו-קרב הפנדלים. אמבאפה מאוכזב
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)

4. יורו 2000, גמר: צרפת - איטליה 1:2 (שער הזהב)

האופוריה נמשכה. לאחר שזכו במונדיאל הביתי ב-1998 עם נבחרת אדירה שכללה בין היתר את זינדין זידאן, פטריק ויירה ותיירי הנרי - הצרפתים הגיעו לקרב על התואר ביורו 2000 לאחר שניצחו בחצי הגמר בזכות שער הזהב, ונחשבו לפייבוריטים במפגש מול איטליה.
עם זאת, לאחר חצי ראשון נטול שערים, בדקה ה-55 העלה מרקו דלבקיו את האיטלקים ליתרון. האזורי - שספגו רק שני שערים עד לגמר בזכות הגנה אדירה - כבר היו עם יד וחצי על הגביע, אבל הוא נלקח מהם בתוספת כאשר סילבן וילטור השווה בדקה ה-93 ושלח את המשחק להארכה. בדקה ה-103 כבש דויד טרזגה את שער הזהב, שהפך את צרפת לנבחרת הראשונה אי פעם שזכתה ביורו מיד לאחד הזכייה במונדיאל.
9 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת צרפת חוגגים את שער הניצחון
שחקני נבחרת צרפת חוגגים את שער הניצחון
שיא הדרמה. שחקני נבחרת צרפת חוגגים את שער הניצחון
(צילום: Henri Szwarc/Bongarts/Getty Images)

3. יורו 1960, חצי גמר: יוגוסלביה - צרפת 4:5

זה יהיה הוגן לקבוע שהיורו היה טורניר מוצלח מאוד מהרגע הראשון שלו באוויר העולם, מאחר שהמשחק הראשון בתולדות האליפות כלל דרמת ענק ולא פחות מתשעה שערים, ועד היום מדובר במשחק הכי פורה בהיסטוריה של התחרות.
המארחת צרפת הוציאה לדרך את הטורניר - שנקרא "גביע האומות האירופי" וכלל ארבע נבחרות בלבד - וגם בלי ז'יסט פונטיין, שכבש 13 שערים במונדיאל רק שנתיים קודם לכן, הובילה 2:4 על יוגוסלביה כשנותרו 15 דקות בלבד לשריקת הסיום. אלא שחמש דקות לאחר מכן היוגוסלבים כבר השלימו מהפך ענק, והצליחו לשמור על היתרון עד לשריקת הסיום.

2. יורו 1976, גמר: צ'כוסלובקיה - מערב גרמניה 2:2 (3:5 בפנדלים)

מערב גרמניה הגיעה לגמר יורו 76 - הטורניר האחרון שכלל ארבע נבחרות - עם הילה של בלתי מנוצחת. היא הייתה אלופת אירופה לאחר שזכתה בטורניר ב-72; היא הייתה אלופת העולם לאחר שזכתה במונדיאל ב-74; והיא שלטה גם בכדורגל הקבוצות עם באיירן מינכן שהשלימה שלוש זכיות רצופות בגביע אירופה בין 1974 ל-1976.
לכן ההערכות היו שגרמניה תנצח די בקלות את צ'כוסלובקיה, שלא נחשבה אז לאחת הבכירות באירופה והפתיעה את הולנד בדרך לגמר. אבל בסיום ההארכה התוצאה הייתה 2:2, ולראשונה בהיסטוריה טורניר גדול הוכרע בדו קרב פנדלים. ולא סתם הוכרע. אחרי שאולי הנס הטיס את הכדור שלו לשמיים, ניגש אנטונין פאננקה האלמוני לפנדל בידיעה שהוא עשוי להעניק את הגביע לנבחרתו. הוא הקפיץ בעדינות למרכז השער, בעוד ספ מאייר זינק הצידה ובהה בחוסר אונים בכדור עושה את דרכו פנימה. מדובר בפנדל המפורסם בהיסטוריה, שהפך את פאננקה מאדם לא מוכר למושג שאין חובב כדורגל שלא מכיר.
9 צפייה בגלריה
פאננקה
פאננקה
שינה את המשחק. פאננקה
(צילום: Steve Powell/Allsport/Getty Images)

1. יורו 1984, חצי גמר: צרפת - פורטוגל 2:3 (בהארכה)

לא היה ויכול מאוד להיות שגם לא יהיה שחקן שהשפיע על טורניר יורו בודד יותר ממישל פלאטיני, קפטן נבחרת צרפת המארחת ב-1984. אחרי שכיכב עם שבעה שערים בשלב הבתים, בחצי הגמר מול פורטוגל הוא חיכה ממש עד לסיום כדי לגנוב את ההצגה.
המגן ז'אן-פרנסואה דומרג כבש רק שני שערים במדי נבחרת צרפת, ושניהם נפלו במשחק המפורסם הזה, כשבין לבין השלימה פורטוגל מהפך בזכות צמד של ז'וראדו. השער השני של דומרג קבע 2:2 בדקה ה-114, כך שנותר מספיק זמן לפלאטיני להשלים מהפך, ובדקה ה-120 הוא כבש לאחר מבצע אדיר של ז'אן טיגאנה. גם ב-0:2 של הטריקולור על ספרד בגמר מצא פלאטיני את הרשת, בדרך לתשעה שערים בחמישה משחקים וזכייה ראשונה של צרפת.
9 צפייה בגלריה
פלטיני
פלטיני
הכריע בדקה ה-120. פלאטיני
(צילום: Trevor Jones/Allsport/Getty Images/Hulton Archive)
פורסם לראשונה: 11:08, 11.06.24