יממה לפני ששיחק אתמול (שני) ושבר את האף ב-0:1 של צרפת על אוסטריה במשחק הפתיחה של הנבחרות ביורו 2024, קיליאן אבמאפה כבר ייצר כותרות, ולא בגלל הביצועים על המגרש. הקפטן של סגנית אלופת העולם ומי שנחשב לשחקן הטוב בעולם כיום דיבר על הבחירות הקרובות לפרלמנט במדינתו. "הקיצוניים תופסים שליטה וכוח", הזהיר אמבאפה במהלך מסיבת העיתונאים לפני המשחק, "אני לא רוצה לייצג מדינה שלא תואמת את הערכים שלי".
הבחירות לפרלמנט הצרפתי לא היו אמורות להתקיים השנה, אבל הנשיא עמנואל מקרון הכריז בשבוע שעבר על הקדמתן ועריכת בחירות בזק ב-30 ביוני וב-7 ביולי, בעקבות הכישלון החרוץ של מפלגת השלטון שלו בבחירות לפרלמנט האירופי. בבחירות ההן רשמה מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן הישג חסר תקדים, כשהגיעה למקום הראשון עם 32% מהקולות. אם התוצאות יחזרו על עצמן – או רק יתקרבו לאלה – בבחירות לפרלמנט הצרפתי, מחנה הימין הקיצוני יזכה לכוח גדול מאי פעם.
3 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
"הקיצוניים תופסים שליטה וכוח". אמבאפה
(צילום: Frederic SCHEIDEMANN / UEFA / AFP)
הדברים של אמבאפה עוררו ויכוח בצרפת לגבי המידה שבה כדורגלנים מקצוענים צריכים להיות מעורבים בפוליטיקה. הוא לא היחיד בנבחרת צרפת בכך שהעלה את הנושא בימים האחרונים. אוסמן דמבלה, אוליבייה ז'ירו ובנג'מין פאבר עודדו את בני ארצם להצביע בבחירות, לפני שמרקוס תוראם הלך צעד קדימה בכך שקרא במפורש לתושבי צרפת למנוע מ"האיחוד הלאומי" לצבור כוח.
"המצב מאוד מאוד חמור", אמר חלוץ אינטר, "זו המציאות העצובה של החברה שלנו היום. כאזרח, בין אם זה אתה או אני, כולנו צריכים להילחם כל יום כדי שזה לא יקרה ושמפלגת 'האיחוד הלאומי' לא תצליח". התאחדות הכדורגל הצרפתית פרסמה לאחר מכן הצהרה המבהירה שלמרות שהשחקנים הורשו להתבטא בחופשיות, היא נייטרלית מבחינה פוליטית.
3 צפייה בגלריה
מקרון
מקרון
הודיע על פיזור הפרלמנט. מקרון
(צילום: EPA/MICHEL EULER)
אמבאפה נמנע בזהירות מלהזכיר מפלגות פוליטיות כלשהן בשמן, אך אמר שהוא מסכים עם דברי תוראם. "אני חולק את אותם ערכים עם מרקוס", אמר הכוכב ביום ראשון, "אני מדבר על ערכים של סובלנות, גיוון וכבוד. ברור שאני איתו". ההתערבות של תוראם הייתה יוצאת דופן עבור כדורגלן צרפתי, אך לא בלתי צפויה. אביו, המגן הימני לשעבר של צרפת ליליאן תוראם, הוא פעיל ידוע במאבק נגד גזענות. הוא קרא למרקוס על שם פעיל זכויות האזרח הג'מייקני מרקוס גארבי. אגב, בימיו בתור קפטן נבחרת צרפת, זינדין זידאן ביצע מהלך דומה באפריל 2002 כאשר הוא הפציר באנשים לא להצביע לז'אן-מארי לה פן - אביה של מרין והמייסד של "האיחוד הלאומי" - בבחירות לנשיאות.
מצביעים צעירים, שאמבאפה התייחס אליהם במיוחד בהודעתו, הם כמובן יעד מרכזי למפלגות המתמודדות בבחירות בצרפת. הנשיא בן ה-28 של מפלגת "האיחוד הלאומי", ג'ורדן ברדלה, מככב ב-TikTok ומפלגתו גרפה 25 אחוז מהקולות של בני ה-18 עד ה-24 בסקרים האחרונים באירופה.
3 צפייה בגלריה
תוראם ואמבאפה
תוראם ואמבאפה
לקחו צד. תוראם ואמבאפה
(צילום: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
אז האם ההתערבויות של אמבאפה ותוראם יכולות לשנות את המפה הפוליטית? "הדיון סביב זה עשוי להשפיע על הבחירות במובן זה שהוא יכול לגייס בוחרים צעירים יותר, שאולי לא חשבו להצביע או שאפילו לא ידעו שיש בחירות", סיפר פיליפ מרלייר, פרופסור לפוליטיקה צרפתית ואירופית ביוניברסיטי קולג' לונדון, "אמבאפה ותוראם מגיעים מהפרברים ושניהם ממיעוטים אתניים. אזהרתם כנראה לא תשפיע על (הבוחרים) הלבנים שתומכים במארין לה פן. אבל לצעירים מהפרברים שלא חשבו להצביע, זו יכולה להיות קריאת השכמה".