לפני שיורו 2024 יצא לדרך, המפגש בין טורקיה לגיאורגיה נתפס בעיני רבים כאחד החלשים שמציע שלב הבתים. מצד אחד טורקיה, לא מאריות היבשת, שאכזבה בענק בטורניר הקודם וסיימה אותו עם אפס נקודות. ומצד שני הגיאורגים, שעבורם זו הייתה בכורה היסטורית אליה הגיעו רק בזכות פלייאוף העלייה של דרג 3 - שאיפשר לנבחרת משולי אירופה להיכנס לאליפות. בפועל, בטורניר שעמוס במשחקים מרתקים, שערים יפים ודרמות גדולות - המפגש בין השתיים היה מהמלהיבים עד כה, ובסיומו ניצחה טורקיה 1:3. מי שהיה אחראי במידה רבה גם לתוצאה וגם להנאה הרבה עבור האוהד הניטרלי הוא ארדה גולר, ילד הפלא בן ה-19 של ריאל מדריד.
כל השחקנים, כל הנתונים: עמודי הנבחרות המיוחדים של בית 6
השיא הגיע בדקה ה-66, אז הקשר ההתקפי המכונה "מסי הטורקי" החזיר לנבחרתו את היתרון עם בעיטה אדירה מכ-25 מטרים לחיבורים של גיורגי ממארדאשוילי. "באימונים אני עובד קשה על בעיטות כאלה, זאת לא פעם ראשונה", שיתף גולר כשקיבל את תואר איש המשחק, "קרלו אנצ'לוטי שלח לי הודעה, הוא תמך בי מאוד. הייתה כאן תפאורה ואווירה יוצאות מן הכלל - ואני רק יכול לקוות שזה ימשיך ככה"
3 צפייה בגלריה
גולר
גולר
נבחר לאיש המשחק בבכורה שלו ביורו. גולר
(צילום: PIZZOLI / AFP)
בתקשורת במדריד, באופן טבעי, לא שמרו על איפוק. "גולר הוא הברכה של הטורקים, כבש את שער הטורניר", הכריזו ב"אס", וב"מארקה" ציינו שמדובר היה ב"ביצוע מושלם של הילד". בזכות השער הוא הפך לשחקן הכי צעיר שכובש בבכורה שלו ביורו (19 ו-114 ימים), כאשר הוא שבר את שיאו של כריסטיאנו רונאלדו, שעשה זאת ביורו 2004 כשהיה בן 19 ו-128 ימים.
והערב (שבת, 19:00) גולר יפגוש את רונאלדו כשטורקיה תשחק נגד פורטוגל - אצלה צפוי לפתוח שחקן אגדי ומזדקן נוסף של ריאל מדריד, פפה בן ה-41 (השחקן המבוגר בתולדות היורו) - למפגש בין שתי הנבחרות מבית 6 שניצחו במחזור הראשון. מדובר בקרב על המקום הראשון שיעניק למנצחת כרטיס לשלב הבא, אבל כמובן שאין ספק מי הפייבוריטית. פורטוגל ניצחה בכל שלושת המפגשים בין הנבחרות במסגרת היורו מבלי לספוג אפילו פעם אחת, והיא הפסידה רק פעם אחת בתשעת משחקי הבתים האחרונים שלה באליפות אירופה. טורקיה לעומת זאת ניצחה רק פעמיים את פורטוגל בתשעה מפגשים בין הנבחרות, וזה עוד קרה בשני משחקי ידידות, והיא מעולם לא ניצחה בשני המחזורים הראשונים בשלב בתים של טורניר גדול.
3 צפייה בגלריה
שחקן ריאל מדריד ארדה גולר
שחקן ריאל מדריד ארדה גולר
לא צריך הרבה כדי לייצר לעצמו מצב מסוכן. גולר חוגג במדי ריאל
(REUTERS/Vincent West)
אבל עדיין יש לה כמה סיבות טובות לתקווה. טורקיה שוב תשחק באצטדיון בדורטמונד ותזכה לתמיכה של עשרות אלפי אוהדים רועשים ביציעים; הפתיחה של פורטוגל הייתה מהוססת ורק שער ניצחון בתוספת הזמן סידר לה 1:2 על צ'כיה; ובעיקר - יש לה את גולר, שמסתמן כשחקן שלא צריך הרבה כדי לייצר לעצמו מצב מסוכן. הרגל השמאלית שלו היא כמו שרביט קסמים, המגע שלו רך כמשי, והוא מקפיד למצוא את הפתרונות היצירתיים ביותר - בקיצור, שחקן שבשבילו מדליקים את הטלוויזיה.
ריאל החתימה את גולר בקיץ הקודם מתחת לאף של היריבה המושבעת ברצלונה, שהייתה להוטה לצרף אותו ואף שלחה את המנהל הספורטיבי דקו לאיסטנבול על מנת לנהל איתו משא ומתן ישיר. הוא חתם על חוזה לשש שנים, שמדגיש את האמונה שיש לאלופת ספרד בפוטנציאל שלו. הבלאנקוס שילמו עבורו 20 מיליון אירו בלבד - סעיף השחרור שלו - לפנרבח'צה, שם אצלה שיחק בקבוצה הבוגרת מאז שהיה בן 16.
בעונתו הראשונה בבוגרים, 2021/22, הוא שיתף פעולה עם מסוט אוזיל, עוד שחקן שכיכב בריאל, והקשר הגרמני-טורקי העביר לו את החולצה עם המספר 10 כשעזב בקיץ לבשקשהיר. "ארדה יהיה כוכב עולמי, אני מאמין שהוא יהיה מספר 10 גדול ממני", סיפר אוזיל והרים את הציפיות. ואכן, בעונת 2022/23 גולר כבר תרם שישה שערים ושבעה בישולים ב-35 הופעות, והוביל את קבוצתו לזכייה בגביע כשנבחר לאיש המשחק בגמר. הוא גם הכובש הצעיר בתולדות פנרבחצ'ה ונבחרת טורקיה. אך יותר מהמספרים והשיאים שמלהיבים, זו היכולת הטכנית.
3 צפייה בגלריה
רוח גבית עצומה. אוהדי טורקיה נגד גאורגריה
רוח גבית עצומה. אוהדי טורקיה נגד גאורגריה
האוהדים הטורקים מעניקים יתרון
(צילום: Kevin C. Cox/Getty Images)
בסוף יולי, אחרי המעבר לריאל, הוא סבל מפציעה קשה בברך ולאחר מכן מפציעות קטנות נוספות, שהשביתו אותו במשך כל המחצית הראשונה של העונה, ולכן הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בלה ליגה רק בינואר. הוא סיים את העונה בכושר אדיר והבקיע שישה שערים ב-373 דקות משחק בליגה (שער כל 62 דקות), כולל שער בכורה רגעים ספורים לאחר שהחליף את ויניסיוס בתוספת הזמן של ה-0:4 על סלטה ויגו. "כמה שהוא מוכשר, ככה הוא גם רגוע מול השער", נכתב עליו ב"אס" אחרי שבבכורה שלו בהרכב בליגה בשלהי אפריל כבש את שער הניצחון ב-0:1 על ריאל סוסיאדד, "הוא איים יותר על השער ועשה יותר דריבלים מכל שחקן אחר, וללא ספק היה המצטיין של ריאל. ההתקדמות שלו מעוררת השתאות".
כעת הוא ינסה לעבור עם טורקיה את שלב הבתים של היורו לראשונה מאז 2008, אז רשמה את ההישג הגדול שלה באליפות כשנעצרה רק בחצי הגמר. איתו, לצד האוהדים הרבים, קשר אינטר הקאן צ'להאנולו שמתפקד בתור הכוכב והמנהיג של הנבחרת וכישרונות צעירים נוספים כמו חלוץ יובנטוס קנאן יילדיז (19) - לקבוצה של וינצ'נזו מונטלה יש סיכוי לא רע להיות הסוס השחור של הטורניר.
עבור גולר עצמו זה קריטי שההצלחה במשחק הפתיחה לא תהיה חד פעמית בטורניר הזה. כשהוא יחזור ביולי לאימוני פתיחת העונה של ריאל, הוא לא יתמודד על מקום בחוליית ההתקפה רק עם ג'וד בלינגהאם, ויניסיוס, רודריגו וברהים דיאס, אלא גם עם השחקן הטוב בעולם קיליאן אמבאפה וילד פלא אחר, אנדריק הברזילאי (17). לקרלו אנצ'לוטי מצופה הרבה כאב ראש, בעוד שהאוהד הניטרלי יכול רק להתבאס שהמגרש לא גדול מספיק בשביל כל אלה יחדיו.
בזמן היורו: לאמין ימאל עושה שיעורי בית
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 08:27, 22.06.24