פעם זה היה עניין שבקושי שייך למשחקי כדורגל. לאט־לאט, אפשר היה לראות אותו לפחות פעם אחת בכל משחק, בעיקר אחרי עבירה חמורה או החלטה מעוררת מחלוקת. עם השנים, הוא התעצם וצמח וגדל, ועכשיו כמעט כל שריקה מובילה לרעה החולה הזו – גוש של שחקנים, לפעמים משתי הקבוצות, שמתנפל על השופט בדרישה לשנות את דעתו/ללכת לצפות במהלך ב־VAR/ללכת למקום אחר שעדיף לא לציין בטקסט הכתוב. וכמובן לכל זה מצטרפות תנועות הידיים המאיימות, והמבטים מלאי הכעס.

דו-שיח מכבד

אם אופ"א תצליח במשימתה, יכול להיות שאליפות אירופה 2024, שתיפתח בעוד פחות מחודש, תהיה הטורניר בו עולם הכדורגל יילחם חזרה בתופעה. שופט העבר האיטלקי רוברטו רוזטי, ששפט בגמר יורו 2008 והיום משמש כאחראי השיפוט של אופ"א, הכריז כי הארגון פנה לכל הנבחרות המשתתפות והודיע כי במהלך האליפות, רק הקפטנים יהיו רשאים לדבר עם השופטים במהלך המשחק. שאר השחקנים, שכבר התרגלו להפעיל לחץ פסיכולוגי בצורה הזו, יסתכנו בצהובים. גם כעת השופטים מצהיבים את מי שיוצא משליטה ומגזים בתוקפנות שלו, אבל כעת מדובר בהנחיה שיכולה לנפח את כמות הכרטיסים אם הכדורגלנים לא ילמדו לשלוט בעצמם ולהפגין כבוד על הדשא.
3 צפייה בגלריה
שחקנים מתגודדים סביב השופט
שחקנים מתגודדים סביב השופט
אופ"א רוצה שזה לא יקרה יותר
(צילום: Laurence Griffiths \GettyImages)
רוזטי אמר בהודעתו: "אנחנו מעוניינים בכך שהשופטים יסבירו לנבחרות יותר מההחלטות שלהם, ולשם כך אנחנו רוצים לוודא שהקפטן יהיה היחיד שידבר איתם. אנחנו שואפים לכך שהקפטן ידאג שחבריו לנבחרת לא יתקרבו לשופט ויקיפו אותו, כדי לאפשר דו־שיח ישיר בינו לבין השופט שבמהלכו ההחלטה תוסבר באופן מהיר ומכובד. חבר לנבחרת שיתעלם מתפקידו של הקפטן שלו ויפגין חוסר כבוד כלפי השופט, יספוג צהוב. אם הקפטן הוא השוער, ימונה שחקן שדה שיוכל למלא את התפקיד במקרה שהאירוע יתרחש בצד השני של המגרש".
זה נשמע אידילי, גם אם ברור לכולם שרוזטי ואנשי אופ"א מעט תמימים. אין סיכוי שהתופעה תיעלם במהירות, וסביר להניח שהצעד הזה רק ייצור שיפור מסוים בטווח הקצר. הרי לפי המצב הנוכחי, יהיה מדובר בשליפת כרטיס צהוב לכמחצית מהשחקנים על המגרש במהלך משחק סטנדרטי, וכמובן, הידרדרות לכמות גבוהה של כרטיסים אדומים בגלל מספר השחקנים שיהיו רחוקים רק עבירה פשוטה אחת מהרחקה. זה לא יקרה. סביר להניח שביורו נראה יותר צהובים בגלל השינוי, אבל קשה להאמין שהשופטים ישלפו במהירות, אלא אם ההתנפלות עליהם תהיה חריגה. המטרה, בסופו של דבר, היא למצוא את האיזון בין שיפור התדמית של הענף על ידי הרגעת השחקנים לבין ענישה מופרזת שהורסת משחקים.
3 צפייה בגלריה
שחקנים מתגודדים סביב השופט
שחקנים מתגודדים סביב השופט
אם השופטים יוציאו לכולם צהובים, זאת תהיה בעיה
(צילום: gettyimages \ Alex Grim)
עד בולט ומעורר מחלוקת שהיה חלק מהמגמה הזו סבב את הכרטיס הכחול – הניסוי של ועדת הכדורגל הבינלאומית (IFAB), הגוף העולמי הקובע את חוקי הכדורגל. אירופה רעשה לפני מספר חודשים, כאשר הפרטים נחשפו: יצירת "תאי עונשין", בדומה להוקי קרח, אליהם שחקנים יישלחו לעשר דקות במקרה של התחצפות לשופט או עבירה טקטית שנועדה לעצור מתפרצת – כלומר, מהלכים ברי־ענישה שחמור מדי לשלוף בגללם כרטיס אדום, אבל כרטיס צהוב מקל מדי במקרה שלהם.
מהרגע שיצא לתקשורת, הרעיון ספג ביקורות קשות ממאמנים ואנשי מקצוע, ונגנז במהירות. עם זאת, רעיון אחר שעדיין עומד על הפרק, וינוסה במספר ליגות, הוא סוג של טיפול קבוצתי – כאשר השופט ירגיש שהמשחק התחמם יותר מדי, הוא יוכל לשלוח כל קבוצה במלואה לרחבת ה-16 שלה כדי להירגע.
3 צפייה בגלריה
אנג' פוסטקוגלו
אנג' פוסטקוגלו
מנג'ר טוטנהאם אנג' פוסטקוגלו. קרא להחזיר את הכבוד לשופטים
(צילום: Glyn KIRK / AFP)
בסופו של דבר, לצד הפחתת הטעויות הקשות, כניסת ה־VAR עוררה כמה בעיות רציניות. בכל העולם אפשר לשים לב לחוסר האחידות בהחלטות ובפרשנות של שופטי המסך לאירועים זהים, ועדיין לא נמצא פתרון לבדיקות ממושכות מול המסך.
הפגיעה במעמד השופט הראשי היא אלמנט שלא מקבל מספיק תשומת לב: השחקנים מודעים לכך שאישורי שערים, שריקה לפנדלים ושליפת כרטיסים אדומים הם אירועים שניתן לשנות, וגם אם ההחלטה אם לבדוק אותם מחדש אינה של השופט – אלא מגיעה בהמלצת שופטי הווידיאו – הם יוצרים לחץ שיכול לחלחל לניידת ה-VAR ולהשפיע על השריקות הבאות. ראשי הענף מודעים לנראות הבעייתית, להתנפלות האגרסיבית, ורוצים לפעול כמו ב־NBA, שם מחמירים יותר ויותר עם שחקנים שלא מפסיקים לפנות לשופטים בתלונות ובתנועות.

היגיון בשיגעון

לא מדובר רק בבוסים – לקראת שריקת הפתיחה של היורו, ישנה גם מודעות בקרב אנשי השטח כי מדובר בתופעה שיצאה משליטה וחובה לטפל בה. ב"דיילי מייל" פתחו בקמפיין להחזרת הכבוד כלפי השופטים, אנג' פוסטקוגלו, המנג'ר של טוטנהאם, אמר במהלך העונה: "אם אני לוקח צעד אחורה וחושב על משחקי הילדים, שם שופטים צעירים מתחילים את דרכם, מה אנחנו משדרים? חייבים להתייחס להתנהגות השחקנים והמאמנים כלפי השופטים במהלך חינוך השחקן. אני שונא את זה שהחלטה גרועה פוגעת בי ועולה לי במשחק, אבל בנקודה מסוימת אנחנו חייבים לכבד את השופטים".
מונדיאל 2022 הכניס לחיינו את תוספות הזמן הבלתי־נגמרות, והוכיח את ההשפעה המהותית שיש לטורניר גדול על הכדורגל כולו. האם יורו 2024 יצליח לחסל את ההתנפלויות המכוערות על השופטים ויחזיר קצת היגיון למגרש?
מופע של אלופה: 0:5 נפלא לריאל על אלאבס
(ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 22.05.24