זהו זה, אחרי כמעט חודש של כדורגל: הגענו לרגע האמת. גמר יורו 2024 יתקיים ביום ראשון הקרוב (22:00, ספורט 1 וכאן 11) באצטדיון האולימפי בברלין, כשספרד ואנגליה ייפגשו לקרב על הגביע.
המאזן בין ספרד לאנגליה עומד על 10:14 לטובת האנגלים (שלוש תוצאת תיקו), אם כי לרוב הן נפגשו במשחקי ידידות. הפעם האחרונה בה הן נפגשו הייתה בליגת האומות 2018 אז אנגליה ניצחה 2:3. המפגש האחרון בין השתיים במסגרת טורניר גדול היה אי שם בשלב רבע גמר יורו 1996, אז אחרי 0:0 בתום 120 דקות, האנגלים ניצחו בפנדלים 2:4.
3 צפייה בגלריה
דני אולמו
דני אולמו
הכי מרשימה עד כה. ספרד ודני אולמו
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
היכנסו לעמודי הנבחרות המיוחדים
האצטדיון האולימפי בברלין, שמכיל 75 אלף מקומות, יארח את הגמר. הוא אירח את גמר מונדיאל 2006, בו ניצחה איטליה את צרפת, באותו גמר מפורסם בו זינדין זידאן נגח במרקו מטראצי. הוא גם אירח את גמר ליגת האלופות ב-2015 בו ניצחה ברצלונה את יובנטוס.

הספרדים יהפכו לשיאני הזכיות?

ספרד הגיעה לגמר ארבע פעמים (1964, 1984, 2008 ו-2012), וניצחה שלוש פעמים, יותר מכל נבחרת אחרת לצד גרמניה. היא תחפש את התואר הרביעי בתולדותיה, שיהפוך אותה לשיאנית הזכיות הבלעדית. עבור המאמן לואיס דה לה פואנטה מדובר בגמר הראשון בקריירה שלו, אחרי פחות משנתיים בתפקיד. הוא קיבל נבחרת שהודחה בשמינית גמר המונדיאל, והצליח להביא אותה לגמר היורו בצורה מרשימה ביותר.
ספרד כבשה הכי הרבה שערים בטורניר (13). היא בלתי מנוצחת כבר ב-12 משחקי יורו רצופים (8 ניצחונות ו-4 תוצאות תיקו, ביורו 2020 הפסידה בפנדלים לאיטליה בחצי הגמר). למעשה ההפסד האחרון שלה היה אי שם בשמינית גמר יורו 2016 - 2:0 לאיטליה. המאזן של ספרד בגמרי יורו עומד על 3 מ-4. ההפסד היחידי היה דווקא לצרפת - ב-1984, והיא נקמה בה על כך עם ניצחון בחצי גמר הטורניר הנוכחי. ברבע הגמר ניצחה כזכור את המארחת גרמניה 1:2, ובשמינית הגמר הביסה את גיאורגיה 1:4.
3 צפייה בגלריה
דני אולמו ומוראטה
דני אולמו ומוראטה
דני אולמו ומוראטה
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
אחד הסיפורים המעניינים בגמר יהיה לאמין ימאל, שבגיל 16 ו-362 ימים, הפך לכובש הצעיר בתולדות הטורניר ושבר את שיאו של יוהאן פונלאנטן השוויצרי, שעשה את זה ביורו 2004 כשהיה בן 18 ו-141 ימים. השער שלו כמובן סידר ל'לה רוחה' את השוויון הזמני מול צרפת. ימאל עשה היסטוריה אחת כבר בתחילת הטורניר כשהפך לשחקן הצעיר ביותר שמופיע באליפות אירופה.
הקפטן של נבחרת ספרד, אלבארו מוראטה, נפצע בצורה די ביזארית בסיום חצי הגמר. החלוץ הופל ע"י צלם שהחליק ונתקע בו, מוראטה הגיע את כולם ואמר כי הוא ישחק בגמר אבל "הגיע לצלם כרטיס צהוב".

אנגליה מחפשת היסטוריה

מנגד, האנגלים חולמים על הנפה היסטורית של גביע היורו לאחר הניצחון הדרמטי על הולנד בחצי הגמר. פעם אחת בלבד זכו האנגלים בטורניר גדול. זה קרה ב-1966 במונדיאל הביתי לאחר ניצחון 2:4 על גרמניה המערבית בתום הארכה במשחק שנערך בוומבלי. הרגע הזכור ביותר מאותו משחק הוא השער השלישי שכבשה אנגליה מרגלי ג'ף הרסט, שאושר למרות הטענות של הגרמנים – עד היום – שהכדור לא עבר את הקו.
זו ההופעה השנייה אי-פעם של נבחרת שלושת בגמר היורו, והיא עושה זאת טורניר שני ברציפות אחרי שהבכורה שלה במעמד הייתה ביורו 2021 נגד איטליה, אז זה נגמר במפח נפש מבחינתה כשהפסידה בצורה אכזרית בפנדלים לאחר 1:1 בתום 120 דקות.
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת אנגליה אולי ווטקינס
שחקן נבחרת אנגליה אולי ווטקינס
סידר לאנגליה גמר שני ברציפות. אולי ווטקינס
(REUTERS/Lee Smith)
שבעה שערים כבשה אנגליה עד כה ביורו 2024, כמעט חצי מיריבתה בגמר, ספרד. בשלב הבתים היא הבקיעה שניים בלבד, אך בנוקאאוט ההתקפה שלה התעוררה והיא הוסיפה עוד חמישה.
השחקן המרכזי של האנגלים היה ונשאר הארי קיין, שהוא גם הקפטן של נבחרת שלושת האריות. הפנדל המדויק של החלוץ בדקה ה-18 בחצי הגמר נגד הולנד היה השישי שלו אי-פעם בשלבי הנוקאאוט של היורו – יותר מכל שחקן אחר.
בנוסף, קיין הוא הראשון שכובש 15 שערים עבור אנגליה בטורניר גדול (יורו ומונדיאל) והאירופי שהבקיע הכי הרבה שערים בטורניר גדול בשלבי ההכרעה (9) כשהוא משאיר מאחור את גרד מולר, מירוסלאב קלוזה, אנטואן גריזמן וקיליאן אמבאפה. כמו כן, קיין השתווה לאלן שירר בראש טבלת המבקיעים של נבחרת אנגליה באליפות אירופה.
במשך דקות רבות בטורניר האנגלים הציגו כדורגל מאכזב, בטח לאור הכישרון הגדול שיש להם בסגל. עם זאת, הם ידעו להתעורר בדיוק בזמן בכל שלבי ההכרעה. הם חזרו שלוש פעמים ברציפות מפיגור בשלבי הנוקאאוט, עם שני מהפכים (נגד סלובקיה בשמינית הגמר והולנד בחצי) ושוויון וניצחון בפנדלים מול שווייץ ברבע הגמר.
לאמין ימאל: "הגשמתי את החלום של אמא שלי"
(ONE)
פורסם לראשונה: 00:10, 11.07.24