כשעוברים במסדרונות לאס רוסאס דה מדריד, ביתה של התאחדות הכדורגל הספרדית, עולים כמה קומות ומבקשים הכוונה, אפשר להגיע לחדר נטוש באחת הפינות. זה החדר המיוחד שבו שומרים בצמר גפן על דני אולמו (26), ובערך פעם בשנתיים מוציאים אותו להתאווררות בשמש כדי שיסחף את לובשי המדים האדומים.
היכנסו לעמודי הנבחרות המיוחדים
זו תיאוריה לא רעה, נכון? הרי לאף אחד אין באמת מושג איפה אולמו נמצא בין הטורנירים הגדולים, בחודשים הארוכים שבין מונדיאל ליורו למונדיאל. עקרונית הוא רשום ומשחק בלייפציג, אבל במהלך השנה לא שומעים עליו וממנו. שחקן חביב, לא יותר. רק כאשר גביע בינלאומי ענק עומד על הפרק, פיה טובה מעניקה לו את נעלי הקסם והוא נראה כמו סופרסטאר של 100 מיליון יורו.
4 צפייה בגלריה
דני אולמו
דני אולמו
קריירה מפוארת בנבחרת. דני אולמו
(צילום: ap photo/Manu Fernandez)
ביורו הקודם הכל התפרץ בשלבי הנוקאאוט: אולמו בישל את שני השערים בהארכה ב־3:5 של ספרד על קרואטיה ושיחק חלק משמעותי גם במפגשים הבאים (עם כוכבית של החמצת פנדל בדו־קרב מול איטליה בחצי הגמר); בגביע העולם בקטאר היה מדובר באחת מנקודות האור היחידות; אפילו באולימפיאדת טוקיו הוא קיבל מקום בסגל וזכה במדליית כסף, כשלפני כן הוא הוכתר כאלוף אירופה עם הנבחרת הצעירה. בכל המקרים הוא הצטיין. אבל יורו 2024 הוא כבר קפיצת מדרגה אדירה גם ביחס למה שעשה בעבר, וכעת הוא נמצא במרחק נגיעה מעוד תואר יבשתי – אבל לא עד גיל 21, אלא של הגדולים.

זאגרב במקום ברצלונה

רגע לפני הגמר, אולמו הוא השחקן היעיל ביותר ביורו (ללא הנתונים מחצי הגמר בין אנגליה להולנד, שהסתיים אחרי סגירת הגיליון). הוא כבש שלושה שערים ובישל עוד שניים, והעלייה למשחק המכריע רשומה בעיקר על שמו, עם שער ובישול נגד גרמניה, ושער הניצחון בחצי הגמר שלשום מול צרפת, משחק שבו ספרד מצאה את עצמה בפיגור מוקדם. וכל ההשפעה שלו מתעצמת כאשר מסתכלים על המסע שעשה ביורו: אם בטורנירים הקודמים אולמו היה שחקן הרכב, הפעם הוא נלחם על מקומו. במשחק נגד איטליה, במחזור השני של שלב הבתים, הוא אפילו לא שותף. כשפתח מול אלבניה, זה היה כחלק מהרכב המחליפים.
אבל הכל השתנה בפתיחה של רבע הגמר, כשטוני קרוס פירק את הברך של פדרי. קשר ברצלונה נאלץ לרדת מהמגרש, אולמו נכנס במקומו כבר בדקה השמינית, וספרד נדלקה. זו הייתה אחת ההופעות האישיות הגדולות ביורו 2024, אותה חתם בהגבהה לראש של מיקל מרינו בקצה ההארכה, והמומנטום נמשך בשער האדיר נגד צרפת, כשאולמו השתלט באמנות על כדור שנהדף מההגנה והטעה באלגנטיות את אורליאן צ'ואמני לפני שבעט לרשת בעזרת ז'ול קונדה.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ספרד פדרי עם מאמנו לואיס דה לה פואנטה
שחקן נבחרת ספרד פדרי עם מאמנו לואיס דה לה פואנטה
הפציעה של פדרי עשתה דווקא טוב לספרד
(REUTERS/Kai Pfaffenbach)
השינוי הכפוי הזה הפך את ספרד מנבחרת מעולה לנבחרת אכזרית. בניגוד לחבריו לקישור, פביאן רואיס ורודרי, פדרי עבר טורניר בינוני עד לפציעה והתקשה לבוא לידי ביטוי ביצירת מצבים. ממילא, הוא מעדיף את המסירה וניהול המשחק. אולמו שתפס את מקומו ב־11 הרבה יותר מסוכן מול השער, ומוסיף ממד של יעילות לחלק הקדמי המצוין. הוא יכול לשבש כל מערך הגנתי בזכות הרבגוניות.
קשה להאמין שרק לפני שש שנים, הנתיב כמעט היה שונה לגמרי. אולמו, שגדל במחלקת הנוער המפוארת של ברצלונה, שיחק בנבחרות הצעירות של ספרד, אבל בחר בצעד מאוד לא שגרתי בגיל 16 כשעבר לדינמו זאגרב כדי לקבל דקות משחק קבועות בגילו המוקדם. הוא הסביר אז: "ברצלונה היא המועדון הגדול בעולם ונותנת הזדמנות לילדים שלה, אבל בגילי אין מקום שבו אוכל לשחק כמו בדינמו. אני מתאמן עם שחקנים בינלאומיים בעלי ניסיון. אני מתפתח מהר יותר מאשר הייתי יכול בכל מקום אחר".
בקרואטיה התפעלו מהכישרון הצעיר עד כדי כך שב-2018 החלו במאמצים לאזרח אותו כדי שיוכל להופיע גם במדי הנבחרת. אולמו לא פסל את הרעיון, אבל בספרד לא זילזלו בהצלחה של הילד בקרואטיה ובליגת האלופות, ורוברטו מורנו, מאמן הנבחרת הבוגרת בין שתי הקדנציות של לואיס אנריקה, דאג לשלב אותו כדי שלא יחשוב על מקום אחר.
4 צפייה בגלריה
אולמו במדי אגרב, מול חברו לנבחרת רודרי במדי מנצ'סטר סיטי
אולמו במדי אגרב, מול חברו לנבחרת רודרי במדי מנצ'סטר סיטי
אולמו במדי דינמו זאגרב. מעבר מפתיע
(צילום: AP)

בדרך לתחנה הבאה

למרות שעורר עניין בליגה הספרדית, גם הצעד הבא של אולמו לא היה שגרתי, וכשהתקדם מזאגרב זה היה דווקא ללייפציג הגרמנית, מועדון שסיפק לו תחרות ברמה הגבוהה ביותר על בסיס קבוע. כאמור, המספרים שלו שם אינם דומים לנבחרת (11 שערים ב־38 הופעות בינלאומיות). לייפציג מחזיקה בהתקפה חזקה מאוד, עם בנימין ששקו ולואיס אופנדה, כשמאחוריהם צ'אבי סימונס, ורוב המהלכים עוברים דרכם.
אולמו הבקיע העונה רק ארבעה שערי ליגה. ועדיין, השקט היחסי לא אומר שהחשיבות שלו במערך אינה גדולה – הוא פשוט לא בולט כמו שקורה בנבחרת. ולצד זאת, חייבים להזכיר את השיא של ארבע וחצי השנים שלו בקבוצה: ה־12 באוגוסט 2023, שלושער ב־0:3 על באיירן מינכן, באצטדיון שלה, בסופרקאפ הגרמני. כבר אז לירוי סאנה, ג'ושוע קימיך וג'מאל מוסיאלה הרגישו את מה שעבר עליהם שוב ביום שישי האחרון.
4 צפייה בגלריה
אולמו
אולמו
לא בולט כקבוצה כמו שהוא בנבחרת. אולמו
(צילום: REUTERS/Annegret Hilse)
אחרי שני הטורנירים הקודמים, היה מפתיע לראות את אולמו ממשיך בלייפציג, שנראתה כמו בסיס זמני למישהו שהוכיח את עצמו. אחרי היורו הזה נראה שכבר יהיה לגרמנים בלתי אפשרי לשמור עליו. סעיף השחרור שלו הוא בדיחה עבור מועדונים גדולים – 60 מיליון יורו – ובאירופה מעריכים שהוא יופעל לפני שיפוג, יום אחרי גמר היורו. אם יהיה עיכוב, לייפציג צפויה לדרוש עד 80 מיליון. כרגיל בגרמניה, באיירן מינכן שמה עליו עין, וגם המאמנים הספרדים של מנצ'סטר סיטי וארסנל מעוניינים בו. מבחינתו, האידיאל הוא חזרה מהדלת הראשית לבית האמיתי. ברצלונה מעוניינת בכך, אבל במצבה הפיננסי הרעוע לא בטוח שתוכל להשלים את העסקה.
"אנחנו קרובים מאוד עכשיו, צעד אחד מהתהילה", אמר אולמו אחרי הניצחון על צרפת. אבל מה יקרה אחרי יום ראשון – האם בגיל 26 סוף־סוף תגיע העונה הגדולה של דני אולמו, או שהוא יחזור לחדר ההוא במשרדי ההתאחדות?
לאמין ימאל: "הגשמתי את החלום של אמא שלי"
(ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 11.07.24