הסיפור המרכזי: הבעיה של סאות'גייט

האם הכדורגל יחזור סוף-סוף "הביתה"? ובכן, לאוהדי נבחרת אנגליה, ולא רק לאלה שכבר כעת שיכורים מבירה, יש סיבה טובה מאוד להיות אופטימיים. יש לה את הכישרון, בכך אין ספק, וכעת גם יש לה את הניסיון, אחרי שהגיעה רחוק בכל שלושת הטורנירים הגדולים האחרונים, כולל לגמר ביורו הקודם, בו הפסידה רק בפנדלים לאיטליה.
כל השחקנים, כל הנתונים: עמודי הנבחרות המיוחדים של בית 3
הסגל שלה עמוס בשחקני-על שמגיעים אחרי עונת שיא, ואת המוקדמות היא סיימה במקום הראשון וללא הפסד בבית קשה שכלל גם את אלופת אירופה ואת אוקראינה. אבל רבים עדיין מפקפקים ביכולת של אנגליה ללכת עד הסוף, בעיקר בגלל התוצאות הרעות במשחקי ההכנה האחרונים והמאמן גארת' סאות'גייט, שמחזיק במאזן רע במפגשים חשובים מול יריבות חזקות. הוא נתפס כשמרן מדי ותחת הדרכתו הנבחרת לא ממצה את הפוטנציאל שלה להלהיב, מה שמעורר דאגה בהתחשב בכך שאנגליה נהנית כיום מהחלק ההתקפי המרשים ביותר בעולם.
6 צפייה בגלריה
קיין
קיין
מוביל את החלק ההתקפי הטוב בעולם. קיין
(צילום: REUTERS/Phil Noble)
הקפטן הארי קיין כבש לא פחות מ-44 שערים בעונתו הראשונה בבאיירן מינכן והוא נחוש לשים קץ להיותו "השחקן הכי טוב שלא זכה בתואר", בקישור ההתקפי יוצב ג'וד בלינגהאם שהחזיר את האליפות לריאל מדריד בעונתו הראשונה בספרד והמשיך איתה לזכייה בצ'מפיונס, ובכנפיים ישחקו פיל פודן (שחקן העונה בפרמייר-ליג) ובוקאיו סאקה האדירים. אפילו הקשר האחורי המצוין דקלן רייס הפך העונה בארסנל לנשק התקפי. כולם שחקנים מהטופ העולמי, ולקלחת הנפלאה הזו צריך להוסיף את קול פאלמר מצ'לסי ואת אולי ווטקינס מאסטון וילה, שחוו עונת פריצה מטורפת.
אלא שעבור מאמן כמו סאותג'ייט, שספק אם ימשיך בתפקידו במקרה שאנגליה שוב תישאר בידיים ריקות, שפע התקפי שכזה עלול דווקא להוות בעיה, שכן נבחרת שלושת האריות צריכה לא רק לנצח, אלא גם להרשים. בכל מקרה, ההגרלה הקלה אמורה לסדר לה כרטיס לפחות לחצי הגמר, ושם יהיה לה יתרון על יריבה עייפה - מי שזו לא תהיה.
6 צפייה בגלריה
גארת' סאות'גייט עם קול פאלמר
גארת' סאות'גייט עם קול פאלמר
אנגליה צריכה גם להרשים. סאות'גייט עם פאלמר
(צילום: Alex Pantling/Getty Images)

יחסי הכוחות: אנגליה וכל היתר

בבית 3 יש נבחרת אחת שעולה על כולן, שתיים ברמה דומה שמגיעות עם שאיפה רצינית לעלות לשמינית הגמר, ואחת שמקווה להפתיע. אנגליה, למרות מספר בעיות בחוליית ההגנה, אמורה לעלות לשמינית עם תשע נקודות, שיעניקו לה ביטחון להמשך. הפסד שלה יהווה סנסציה, ויעלה את סאות'גייט על המוקד של התקשורת והאוהדים כבר בשלב מוקדם.
דנמרק הייתה הפתעת היורו הקודם (וגם זכתה לאהבה מהעולם אחרי פרשת כריסטיאן אריקסן), בו נעצרה רק בחצי הגמר על ידי אנגליה, ויש לה יתרון קטן בקרב על המקום השני, אבל הוא בעיקר תיאורטי מאחר שבתקופה האחרונה היא אכזבה גדולה. למונדיאל בקטאר הגיעו הדנים כמי שאמורים להיות הסוס השחור של הטורניר, אך הם סיימו במקום האחרון בבית. מאז שאבה הנבחרת עידוד מעלייתו של חלוץ מנצ'סטר יונייטד רסמוס הוילון, שכבש שבעה שערים במוקדמות היורו, אבל אין לה מה להיות גאה בתוצאות שלה שם. היא סיימה בפסגת בית 8 בעיקר בגלל היריבות החלשות ולמרות כמה הופעות איומות, במיוחד בהפסד 3:2 לקזחסטן ובניצחון המביך 1:2 על סן מרינו הקיקיונית.
6 צפייה בגלריה
הוילונד
הוילונד
שבעה שערים במוקדמות. הוילון
(צילום: AP Photo/Darko Bandic)
סרביה, שעבורה זו תהיה הופעה ראשונה ביורו מאז שהפכה למדינה עצמאית ב-2006, היא רכבת הרים עם נעלי פקקים. המשחקים שלה צפויים להיות אחד הדברים המהנים ביורו הקרוב - אבל לא עבור אוהדיה. מצד אחד היא מציגה התקפה מלהיבה ועמוקה - אלכסנדר מיטרוביץ', סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' וצמד הדושאנים, ולאחוביץ' את טאדיץ', הם רק חלק מהשמות - אך במקביל הגנה חלשה להחריד, ובעיקר אופי סוער ובעייתי שגורם לה לקרוס ברגעי האמת. האוהדים יאמינו שעם כישרון רב שכזה, הנבחרת מסוגלת להקדים את דנמרק וסלובניה. אך ניסיון העבר מלמד שאין להם יותר מדי על מה לבנות.
סלובניה נחשבת לנבחרת האפורה והחלשה ביותר בבית 3, אבל היא סיימה את בית 8 של המוקדמות עם מספר נקודות זהה לזה של דנמרק (22), ובמשחק ידידות במרץ אפילו ניצחה 0:2 את פורטוגל, אחת הפייבוריטיות לזכייה שהגיעה עם רצף של 11 ניצחונות - כך שהיא בהחלט מסוגלת להפתיע. שוער אתלטיקו מדריד יאן אובלאק הוא מנהיג החלק האחורי המאורגן, ואת ההתקפה מוביל שחקן עד כדי כך מוכשר, שהחלק הבא מוקדש עבורו.
יתר הבתים ביורו 2024:

העתיד כבר כאן: בנימין ששקו (21, סלובניה)

עם שער או בישול בכל משחק בונדסליגה בו פתח מאז ה-27 בינואר (11 שערים ושני בישולים ב-13 משחקים), הסקורר סיפק את הסחורה בעונה הראשונה שלו בלייפציג, הקבוצה הבכירה של קונצרן רד בול. לגרמניה הוא הגיע בקיץ הקודם מהאחות הקטנה מזלצבורג, שם סומן כיורש של ארלינג הולאנד. ששקו סיפר בתקופתו באוסטריה כי "רוב החברים לקבוצה אומרים לי שאני אפילו יותר טוב ממנו". כמובן שזו אמירה מופרכת, אבל הסלובני הוא אכן אחד השחקנים המבטיחים בעולם, ויש לו פוטנציאל עצום להפוך לכוכב. הוא חזק, גבוה (1.95 מטר), משחק הראש נהדר, וכל זה לא בא על חשבון המהירות, הזריזות והיכולת הטכנית - כולן ברמה גבוהה מאוד.
6 צפייה בגלריה
ששקו
ששקו
סומן כיורש של ארלינג הולאנד. ששקו
(צילום: AP Photo/Darko Bandic)
בנבחרת אין שחקן שמתקרב לששקו מבחינת מספרים - במוקדמות הוא היה אחראי לשבעה מ-20 השערים של סלובניה (חמישה כיבושים ושני בישולים), ולפני כן בליגת האומות היה חתום על חמישה משישה (שלושה שערים ושני בישולים). הקיץ הוא היה יכול ללכת שוב בדרכו של הולאנד ולעבור לפרמייר-ליג - ארסנל הייתה הרצינית ביותר מבין מספר קבוצות שרצו אותו - אך הוא חתם על חוזה חדש בלייפציג, ובהחלט ייתכן שזה הדבר הנכון ביותר עבורו.

אסור להחמיץ: סרביה - אנגליה

האנגלים יפתחו את הטורניר שלהם בגלזנקירשן ויקוו לספק הצהרת כוונות להמשך, אבל הסרבים עשויים לחשוף שיניים ולעשות קצת בעיות, במיוחד אם הברגים בראש של מיטרוביץ' יהיו מחוברים. מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים מכיר את הכדורגל האנגלי לא פחות טוב מאף שחקן זר אחר בבית הזה, ולפני שעזב לסעודיה בקיץ הקודם רשם 206 הופעות במדי פולהאם וכבש לא פחות מ-111 שערים. מצד שני, כאמור, אצלו הסיפור הוא לא תמיד כדורגל נטו.

מותר להחמיץ: סלובניה – דנמרק

מומלץ לצפות בכל משחק של אנגליה, הקרב של דנמרק וסרביה במחזור הסיום עשוי להכריע מי תסיים שנייה, והמפגש בין סלובניה וסרביה זה דרבי יוגוסלבי לוהט. מה נשאר? משחק הפתיחה בין שתי הנבחרות הפחות מלהיבות.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר מיטרוביץ'
אלכסנדר מיטרוביץ'
הברגים בראש לא תמיד מחוברים. מיטרוביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)

קחו מספר: 1.52 מיליארד

לפי "טרנספרמרקט", שוויו של הסגל של נבחרת אנגליה הוא 1.52 מיליארד אירו - היקר ביותר בעולם. שוויו של בלינגהאם הוא 180 מיליון אירו, מה שהופך אותו לשחקן היקר ביורו לצד קיליאן אמבאפה, כשבעולם מצטרף אליהם גם ארלינג הולאנד. פודן חולק את המקום השני עם ויניסיוס (150 מיליון), סאקה במקום השלישי (140 מיליון).
6 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת אנגליה ג'וד בלינגהאם
שחקן נבחרת אנגליה ג'וד בלינגהאם
שווה כמו אמבאפה והולאנד. בלינגהאם
(EPA/Robert Perry)

והרי התחזית: אין הפתעות

בדיוק כמו בשני הטורנירים הגדולים האחרונים, אנגליה שוב מסיימת ראשונה בלי יותר מדי בעיות. המשחק בין דנמרק וסרביה יכריע כנראה מי תעלה לשמינית מהמקום השני, ומצד אחד הקסם של הדנים מיורו 2020 כבר אבד, אך מצד שני אין כמו הסרבים בלהתרסק ברגע האמת. זה ייגמר בתיקו שיספיק לשתי הנבחרות עבור מקום בשלב הבא. כל הנבחרות בבית הזה נהנות מחלוץ פורה, אבל סלובניה היא זו שהכי תלויה בשלה, ובכל זאת מדובר בטורניר הגדול הראשון של ששקו.
כל שערי ריאל מדריד ב-2023/24 בלה ליגה
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 09:46, 06.06.24