הולנד - טורקיה (שבת, 22:00). קודי גאקפו הגיע ליורו הנוכחי בכושר טוב, אחרי שתרם שני שערים ושני בישולים בחמש ההופעות האחרונות שלו בליברפול. אבל אי אפשר לקבוע שהעונה וחצי הראשונות שלו אצל המייטירדס היו מוצלחות. אחרי שהראה פוטנציאל ענק במדי איינדהובן ופרץ לתודעה של אוהדי הכדורגל במונדיאל בקטאר עם שלושה שערים ויכולת מרשימה, שחקן ההתקפה ההולנדי (25) נרכש בינואר 2023 על ידי ליברפול עבור 42 מיליון אירו, אך עד כה התקשה לעמוד בציפיות. המספרים שלו לא מעולים אך גם לא רעים - 23 שערים ותשעה בישולים ב-79 הופעות בכל המסגרות - אך זו בעיקר היכולת האנמית בחלק מהמשחקים שהצליחה להרגיז את האוהדים.
משש תניף אחת: היכנסו לעמודי הנבחרות המיוחדים
עם זאת, ביורו הנוכחי מדובר באחד המועמדים המובילים, לפחות כרגע, לזכייה בשחקן הטורניר, אם הולנד תגיע רחוק כמובן. לרבע הגמר הערב מול טורקיה הוא יגיע עם שלושה שערים בארבעה משחקים, מה שמציב אותו כרגע בראש טבלת הכובשים ביחד עם שלושה שחקנים שכבר הודחו: ג'מאל מוסיאלה הגרמני, ז'ורז' מיקוטאדזה הגיאורגי ואיבן שראנץ הסלובקי. לגאקפו יש גם בישול, כך שהוא מעורב ישירות בהכי הרבה שערים ביורו לצד פביאן רויס ודני אולמו הספרדים, ששיחקו פעם אחת יותר, ומיקוטאדזה, ששניים משעריו היו בפנדלים.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת הולנד קודי גאקפו
שחקן נבחרת הולנד קודי גאקפו
יכול להיבחר כשחקן הטורניר אם הולנד תגיע רחוק. קאקפו
(REUTERS/Kacper Pempel)
הולנד לא הרשימה בשלב הבתים - סיימה במקום השלישי של בית 4 אחרי אוסטריה וצרפת - אבל בשמינית הגמר מול רומניה היא הייתה מעולה וזה בעיקר בזכות גאקפו, שלהט עם שער גדול, כשחתם מבצע אישי עם בעיטה שהגיעה בשיאה למהירות של 121 קמ"ש, ובישול נהדר לא פחות. "אין הרבה שחקנים בעולם שכאשר הם מכדררים לכיוונך, אתה כשחקן הגנה פשוט מחרבן במכנסיים. עם גאקפו זה קורה", שיבח לאחר המשחק בצורה מיוחדת רפאל ואן דר וארט, שנמצא במקום הרביעי ברשימת שיאני ההופעות של נבחרת הולנד.
בזכות ההופעה מול רומניה הצטרף גאקפו לשחקני העבר הגדולים ג'וני רפ ודניס ברגקאמפ כהולנדים היחידים שכבשו שלושה שערים או יותר בלפחות שני טורנירים גדולים. למעשה, בשני הטורנירים הבינלאומיים האחרונים, האירופאי היחיד שכבש יותר שערים מהשישה של גאקפו בתשעה משחקים הוא קיליאן אמבאפה, שיש לו תשעה ב-10 משחקים.
אז גאקפו הוא יותר ממעולה במדי הנבחרת, בעוד שבליברפול הוא רק סביר, ורבים מאמינים שזה קשור לצורה שבה השתמש בו יורגן קלופ. בעונה החולפת, גאקפו שיחק ביותר מחצי מההופעות שלו כחלוץ מרכזי (27 מתוך 53), בעוד שבכנף שמאל, שם הוא מוצב בנבחרת, הוא שיחק רק שבע פעמים. בתור חלוץ הוא לא יכול לחתוך מהאגף למרכז ואז לבעוט בימין בעוצמה לשער, מה שהפך לסימן ההיכר שלו. בהיבט הזה הוא מזכיר הולנדי אחר, אריאן רובן, אם כי יכולתו של גאקו עדיין רחוקה כמובן מזו שהציג בשיאו שחקן העבר.
4 צפייה בגלריה
גאקפו וקלופ
גאקפו וקלופ
בעונה החולפת הוא שיחק בעיקר כחלוץ. גאקפו וקלופ
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)
"העמדה שלו היא כנף שמאל כי הוא ממש מסוכן כשהוא מגיע לאחד על אחד עם המגן", חרץ מאמן נבחרת הולנד רונאלד קומאן לאחר ה-0:3 על רומניה, "הוא חזק. הוא משחק ברמה מצוינת בטורניר הזה. הוא אולי היה השחקן הכי חשוב שלנו עד עכשיו ואני מקווה ששאר הנבחרת שלי תוכל להתעלות לרמה שלו".
כעת אוהדי ליברפול מקווים כי המאמן החדש שלהם, ארנה סלוט, שהוא הולנדי בעצמו, יחליט ללכת בדרכו של קומאן ולשחק עם גאקפו באגף, אך כלל לא בטוח שזה יקרה בגלל התחרות עם לואיס דיאס, וגם יכול להיות שהקבוצה תתחזק בעוד שחקן התקפה מוביל שיוכל לשחק בשמאל. ויכול להיות שזה בכלל לא קשור לעמדה, ושגאקפו הוא פשוט שחקן של טורנירים גדולים, כמו ג'רדאן שאקירי, חמאס רודריגס וטובים ורבים אחרים.
4 צפייה בגלריה
קודי גאקפו
קודי גאקפו
שחקן של טורנירים גדולים? גאקפו
(צילום: ABRIEL BOUYS / AFP)
בכל מקרה, את גאקפו זה לא צריך לעניין כרגע, אלא הסיכוי לזכות בגביע אירופה בגרמניה. מול רומניה הוא הפך לשחקן ההולנדי הכי צעיר שתורם שער ובישול במשחק נוקאאוט בטורניר גדול מאז שמרקו ואן באסטן עשה זאת בגיל 23 ב-0:2 על ברית המוצעות בגמר יורו 1988. זה היה התואר היחיד והאחרון של הולנד – וכעת גאקפו רוצה להוביל אותה לשחזור ההישג.

ההימורים של יאקין

אנגליה - שווייץ (שבת, 19:00). למרות הפערים הגדולים באיכות הסגל על הנייר והיסטוריית המפגשים החד צדדית בין הנבחרות (3:19 לאנגליה לצד חמש תוצאות תיקו), אין כאן פייבוריטית מובהקת. גם כי אנגליה נראית די נורא, וגם כי שווייץ היא מועמדת חזקה לתואר הפתעת הטורניר. הרבה מהקרדיט על כך מגיע למאמן מוראט יאקין, שכמעט בכל משחק עד כה מהמר ופוגע - ומצליח להפתיע את יריבתו.
החלוץ קוואדו דואה פתח במפתיע במשחק הפתיחה מול הונגריה וכבש את השער הראשון, אך מאז לא שיחק; ג'רדאן שאקירי פתח מול סקוטלנד במחזור השני וכבש שער מרהיב, אך מאז לא שיחק; והקשר המרכזי מישל אבישר משחק בכלל באגף ומצטיין. נדמה שהשחקן המסוכן ביותר בהתקפה של שווייץ הוא דן אנדוי, אך לאנגליה באמת אין איך לדעת.
4 צפייה בגלריה
יאקין
יאקין
הפך את שווייץ לאחת מהפתעות היורו. יאקין
(צילום: Alex Grimm/Getty Images)
אוהדי גרמניה בהמבורג מתכוננים למשחק נבחרת גרמניה
(צילום: זאב אברהמי)