קיליאן אמבאפה, זה שרק אתמול היה סנסציה בת 19 במונדיאל, מתבגר. הוא לא איבד מהמהירות או מהחוש לכדור ולשערים, אבל הוא מתבגר. בממדים של ספורט הוא בסביבות משבר אמצע החיים. פעם אמרו עליו שהוא יהיה תיירי הנרי הבא. החלוץ נמצא כל כך הרבה שנים בעסק, על הבמות הכי מרכזיות, שכבר יש ילדים שמדביקים להם את התווית "אמבאפה הבא".
כל השחקנים, כל הנתונים: עמודי הנבחרות המיוחדים של בית 4
אחרי שהגשים חלום והפך בגיל 25 לשחקן ריאל מדריד, הכדורגלן הטוב בעולם כיום יצטרך להוכיח הכל מחדש, וזה יתחיל כבר החודש כשיוביל את צרפת כמועמדת הראשית לזכייה ביורו בגרמניה. על הנייר, היריבות הגדולה באליפות תהיה בין צרפת של אמבאפה לבין אנגליה של ג'וד בלינגהאם. במציאות, כמו בכל הטורנירים האחרונים, הנבחרת שהכי קרובה לכישרון של ההרכב הפותח הצרפתי היא ההרכב המשני שלה. ורק לדמיין איזו קבוצה אפשר לבנות מהשחקנים שלא זומנו.
6 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
מגיע ליורו כשחקן הטוב בעולם. קיליאן אמבאפה
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
אמבאפה היה תגלית עצומה כבר בגביע העולמי ברוסיה ב-2018, אבל בהיררכיה ובאיכויות הכדורגל הוא נחשב אז לשחקן משני לצד אנטואן גריזמן ואנגולו קאנטה. במונדיאל בקטאר הוא כבר היה המנהיג, והוביל את נבחרתו עד לגמר בלתי נשכח מול ארגנטינה ומסי, שהניף את הגביע ושבר ליריבו את הלב. בין לבין, ביורו 2020, החלוץ לא הצליח להבקיע אפילו שער אחד, צרפת סיימה את שלב הבתים עם ניצחון אחד ושתי תוצאות תיקו, ובשמינית הגמר נגד שווייץ, אמבאפה החמיץ את הפנדל המכריע שהביא להדחה מפתיעה.

החוליה המקשרת

צרפת סיימה את הבית המוקדם עם שבעה ניצחונות משמונה משחקים, כשהתיקו היחיד היה במשחק האחרון נגד יוון כשהעלייה כבר הובטחה. היא הבקיעה 29 שערים וספגה רק שלושה. גם במשחק ההכנה נגד לוקסמבורג היא ניצחה באופן משכנע 0:3, משער ושני בישולים של אמבאפה. הסקורר עדיין ייהנה משירותיהם וחסותם של ותיקי הסגל שדידייה דשאן ממשיך לשמור להם אמונים – גריזמן, קאנטה ואוליבייה ז'ירו – אבל הוא הכוכב המרכזי.
הוא לא רק השחקן שמצופה ממנו להנהיג, לכבוש ולבשל, אלא גם להיות החוליה המקשרת בין הדור הוותיק לדור הצעיר, הכולל את חברו מפריז, וורן זאיר־אמרי (18), שאולי משחק בעמדה אחרת, אבל המעמד שלו מזכיר את זה של המקור במונדיאל 2018.
6 צפייה בגלריה
אמבאפה איור
אמבאפה איור
על הסוס
(איור: לאו אטלמן)
אם בטורנירים קודמים נבחרות צרפתיות סבלו מכאוס וממריבות שהובילו לריחוק מהציבור, החבורה של דשאן נהנית משקט תעשייתי ומתמיכה גורפת. כן, יש לה חסרונות, כמו הכושר הגופני והסיבולת. אמבאפה, גם בעקבות הידיעה שהוא הולך לעזוב את פ.ס.ז', השלים רק שלוש פעמים 90 דקות ב-14 משחקיו האחרונים במועדון. לא ברור אם וכיצד זה ישפיע עליו בטורניר עם קצב משוגע, בטח בהשוואה לקייטנה בליגה הצרפתית, ובתנאי אקלים קשים יותר. אבל הוא יגיע לטורניר רגוע יותר, שמח יותר, מה שהיה תלוי מעליו קרוב לחמש שנים נמצא מאחוריו. יורו 2024 יכול להיות נקודת ההתחלה של ההתחלה החדשה.

הטירוף רק מתחיל

והשמחה הזו צבועה כולה בלבן של ריאל מדריד, איתה אמבאפה מפלרטט מאז שהוא בועט בכדור. כבר לפני שנתיים היה קרוב להגשים את חלום הילדות שלו, אבל אז – אחרי התערבות של לא פחות מאשר נשיא צרפת עמנואל מקרון (ואמיר קטארי אחד) – הוא הופיע בפריז עם חולצה של פ.ס.ז', ועליה כיתוב עם השנה "2025". "כדי לשחק בריאל אתה צריך שיהיה לך קלאס", הגיב "המארקה" בזעם.
קיליאן סוגר עכשיו מעגל, והטירוף בספרד רק מתחיל. "אל מונדו" הקדיש את כל חמשת העמודים הראשונים שלו, תחת הכותרת "הנחשק", להחתמה הנוצצת, ואל פאיס כינה אותה "פצצת אטום". הצרפתי לא נכנס לתפקיד של טוני קרוס, הוא נכנס לנעליים של אגדת מדריד. הוא מגיע לקבוצה שזכתה באליפות משכנעת, כזו ששמה את הברך שלה על הצוואר של יריבתה המרה ברצלונה ולא הרפתה, ולקחה את הצ'מפיונס כמעט מתוך הרגל.
6 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
יגיע ליורו כשחקן ריאל. קיליאן אמבאפה
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
אבל כמו שהאמרה הנודעה אומרת, אתה צריך מאוד להיזהר עם הדברים שאתה חולם עליהם מהרגע שבו הם מתגשמים. אמבאפה נכנס למועדון שבו הוא אחד מתוך סגל שצריך אותו אבל יכול להסתדר גם בלעדיו, שבו כל הישג מלבד טרבל יהווה דריכה במקום, ובשפה המדרידאית: צעידה לאחור.
אמבאפה נכנס לסיטואציה שבה רוב הסיכויים הם שהוא ייכשל. מצפה לו אינטגרציה מאתגרת לא רק לסגנון של ריאל, לרוח ולהיררכיה שלה, אלא אפילו לשאר השחקנים. המחשבה התמידית הייתה שברגע שבו יוחתם הקבוצה תוותר על ויניסיוס, שהבקיע העונה 24 גולים ובישל 11. אין שום מצב שזה יקרה. הברזילאי יזוז לאמצע, ריאל תשחק הרבה יותר מהיר וישיר, בלי שליטה נצחית בכדור במרכז המגרש.
אמבאפה, רק באמצע שנות ה־20 שלו, אמור להיות החונך של ויניסיוס (23) ובלינגהאם (20), שני שחקנים שכנראה יתחרו איתו על תואר שחקן השנה. אבל צריך גם לזכור שמדובר בקבוצה שהחלק החזק ביותר שלה הוא ההרמוניה.
המחווה הכי גדולה שאפשר להרעיף על המאמן קרלו אנצ'לוטי היא שיש לו יכולת ויחסי אנוש שמאפשרים לו "להקטין" את סך כל הסגל הנוצץ למכונת ניצחונות אפקטיבית. אמבאפה יפגוש חברים מהנבחרת הצרפתית, ובכלל, אם תלכו שחקן אחרי שחקן ותנערו אותם כמו במרתף חקירות, לא ייפול על הרצפה אפילו גרם של אגו. הסגל של ריאל הוא ההפך הגמור מהמועדון עצמו. זה פחות מעניין אותם. הם שחקני תוכן ואופי.
6 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם
ג'וד בלינגהאם
אמבאפה מגיע לקבוצה שלו. ג'וד בלינגהאם
(צילום: EPA/Kiko Huesca)
לאף אחד לא יהיה אכפת אם אמבאפה יהיה השחקן האחרון שהכרוז מכריז על שמו, ואם הוא ישאיר להם קצת שאריות, לאף אחד גם לא יהיה אכפת לתת לו לבעוט את בעיטות העונשין. ולבלינגהאם ו-ויניסיוס יש מבנה אישיות כזה שלא מעניין אותם שאמבאפה מרוויח יותר כסף אפילו שהוא פחות מעוטר מהם. מבחינתם קיימת רק משוואה אחת: האם הוא יהפוך את ריאל ואותם למועדון ושחקנים טובים יותר.

זהירות, כישלון

המרדף של ריאל אחרי אמבאפה היה הרבה יותר אינטנסיבי לאחר העזיבה של כריסטיאנו רונאלדו, מה שגם היתרגם להצעה כספית נמוכה יותר כלפי הצרפתי: היא לא הצליחה לדוג דגים גלאקטיים בים ההעברות, והיא לא ממש הצליחה באלופות. הסופרסטאר נכנס לסיטואציה שבה המועדון יכול לתת לו בדיוק מה שהוא יכול לתת בחזרה.
אמבאפה פיספס את שינוי הדורות שעברה ריאל מתחת לרדאר. הוא מגיע כמבוגר האחראי, אבל זה שאין לו מה שכל האחרים כמעט זכו בו כבר לפחות פעמיים. הוא לא חלק מהשינוי הדורי, הוא הפרצוף בפרוספקט השיווק שאותו מעניקים למפרסמים ולספונסרים. על המגרש הוא יצטרך בין היתר לעזור ללטש את היהלום הברזילאי בן ה־18, אנדריק.
6 צפייה בגלריה
אנצ'לוטי
אנצ'לוטי
יש לו צרות טובות לעונה הבאה. אנצ'לוטי
(צילום: REUTERS/Hannah Mckay)
האוהדים, ההנהלה, אפילו החברים לקבוצה יצפו מאמבאפה להפוך את ריאל לבלתי מנוצחת. בשנה החולפת היא הפסידה רק לאתלטיקו מדריד (פעמיים). הצרפתי יצטרך לדאוג לתקלה הזו. ריאל רוצה נוכחות כמו של באיירן בגרמניה ושל פ.ס.ז' בצרפת (ואפילו כמו מנצ'סטר סיטי באנגליה). עם שש זכיות בליגת האלופות בעשר השנים האחרונות, הבלאנקוס מתכוונים לפתוח מבערים גם במסגרת הזו ולבדל את עצמם ממועדון הגדולות.
אבל ניצחונות, כאמור, היו במדריד גם בלעדיו. אמבאפה יצטרך להביא את הניצוץ, הברק. לעטוף את החבילה הקיימת ביופי. אבל כשאתה חווה כל כך הרבה הצלחות, כמו אוהדי ריאל, אתה זוכר טוב־טוב את הנפילות, ומהבחינה הזו גודל הציפיות שקול לגודל החשש מכישלון קולוסאלי.
אבל שוב, למזלו של אמבאפה, הוא לא מגיע לריאל כדי לגאול אותה. הוא לא המנצח ולא הבעלים של אולם הקונצרטים. הוא מובא כעוד נגן, מוכשר ככל שיהיה. נטל ההוכחה הרבה יותר קטן. אם הלחץ יירד ממנו, אמבאפה יכול להוביל את הכדורגל של ריאל ושלו לגבהים חדשים. כמו סמיטריילר עם מנוע, עיצוב וביצועים של פרארי.
6 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
לא מגיע לריאל כדי לגאול אותה
(צילום: Franck FIFE / POOL / AFP)
אמבאפה מביא לריאל 117 מיליון עוקבים באינסטגרם, למרות ששיחק בכל הקריירה שלו בליגה די משנית מבחינת ההתעניינות ויחסי הציבור שלה. לשם השוואה: לוויניסיוס יש 48 מיליון עוקבים ולבלינגהאם 32 מיליון. למוחמד סלאח שמשחק בליגה ובקבוצה עם הרבה יותר חשיפה גלובלית יש 63 מיליון עוקבים. תמונה שהצרפתי העלה, כילד לבוש במדי ריאל מדריד, כבר זכתה ליותר מ־20 מיליון לייקים בתוך 24 שעות. הפלטפורמה של ריאל תמנף אותו למספרים ולחשיפה הרבה יותר גדולים, ותאפשר למועדון הגדול בעולם חדירה עוד יותר עמוקה לשווקים משניים ועשירים באסיה.
אבל ההגעה של אמבאפה יכולה להציב גם בעיה לליגה הספרדית. באופן מפתיע, העזיבות של רונאלדו ומסי לא השפיעו על הרווחיות של לה ליגה. ריאל סיימה את העונה האחרונה עם אליפות בפער עצום, וגם זאת לאחר שאנצ'לוטי הוריד את הרגל מהגז כדי להתכונן לגמר האירופי. הקשיים הכלכליים של ברצלונה ימנעו ממנה להחתים כוכבים, וגם אתלטיקו פנתה למהלך של הידוק חגורות – ככה שההגעה של אמבאפה עלולה לגרום לאי־תחרותיות ולפגום במוצר. יש גבול כמה אתה יכול למכור תופעות כמו ג'ירונה.

תסמכו על אנצ'לוטי

עבור ריאל מדריד מדובר בהערות שוליים. ההצלחות של הקבוצה בלי אמבאפה יהפכו את המעבר לקל יותר. הוא עדיין יוכל להיעלם לדקות רבות מהמגרש רק כדי להגיח למופע קסמים מרוכז. זה יהיה התפקיד שלו בסגל. אנצ'לוטי, שכבר לקח חמש פעמים את הצ'מפיונס וזכה באליפות בחמש הליגות הגדולות, ידאג שזה יעבור חלק.
המאמן האיטלקי הוא טקטיקן בחסד ואמן ביחסי אנוש. מומחה בלשלב בין כוכבים ולאפשר להם לפרוח יחד במקום לדרוך אחד על השני. הצלחה נוספת שלו עם ריאל ואמבאפה תבסס גם את מעמדו כמאמן המוצלח ביותר של הדור הזה, לא רק מבחינת תוצאות אלא גם בגישה לאימון. מדובר במאמן הרבה יותר גמיש, ספונטני. אלו התכונות שאמורות לגרום לאמבאפה לפרוח.
קיליאן הוא עדיין פלא, אבל כבר לא ילד. אתה עדיין צובט את עצמך כדי להאמין שהריצה שלו על קו הרוחב השמאלי היא אמיתית ולא איזו מניפולציה טלוויזיונית. הוא כבר טעם כמעט מכל מה שיש לכדורגל העולמי להציע, אבל עדיין רעב, ובארון שלו יש מספיק מקום: לגביע עם האוזניים, לטרבל ראשון לריאל, לאליפות אירופה שלישית ולתו תקן רשמי למצוינות של הסגל הצרפתי הנוכחי.
אמבאפה הגשים חלום ילדות כשחתם בריאל, עכשיו הוא צריך להתחיל להגשים את הפנטזיות של מנהלי ואוהדי ריאל, וכמובן לחזור לביקור פרידה מפריז, הפעם לחגיגות הזכייה ביורו. לשאר ידאגו דפי ההיסטוריה.
החדר היוקרתי שמחכה לאמבפה במתחם של ריאל
(ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 10.06.24