"מדובר בהישג אדיר – כנגד כל הסיכויים" – כך סיכם אמש (רביעי) חביצ'ה קבראצחליה את ה-0:2 על פורטוגל - הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה של נבחרת גיאורגיה, שהעניק לה ביורו הראשון בתולדותיה כרטיס לשמינית הגמר (מהמקום השלישי בבית 6), והכניס מדינה שלמה לטירוף. קבראצחליה עצמו כבש את השער הראשון כבר בתוך 92 שניות, ז'ורז' מיקאוטאדזה הכפיל מהנקודה הלבנה (57) וטבילסי צהלה ושמחה.
אז אומנם ביום ראשון הקרוב (22:00, קלן), בשלב 16 הגדולות, תחכה לגיאורגיה ספרד האיימתנית, הראשונה שסיימה את שלב הבתים עם מאזן מושלם (וללא שערי חובה), אבל עד אז יוכלו השחקנים של וילי סניול לחגוג את "היום המאושר בחייהם".
4 צפייה בגלריה
גיאורגיה חגיגות
גיאורגיה חגיגות
הגיאורגים חוגגים ברחובות טיבילסי
(צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)
4 צפייה בגלריה
גיאורגיה חגיגות
גיאורגיה חגיגות
אוהדי הנבחרת רוקדים ברחובות
(צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)
"אני לא חושב שזה רק היום המאושר בחיינו אלא היום המאושר ביותר בחייהם של הגיאורגים, של המדינה", המשיך חלוץ נאפולי בן ה-23. "עשינו היסטוריה. אף אחד לא האמין שזה מה שיקרה, שננצח את פורטוגל. אבל זאת עדות לכך שאנחנו נבחרת חזקה. לא הפסקנו לומר אחד לשני שאנחנו יכולים לעשות את זה, גם אם הסיכויים לטובתך הם אחוז אחד בלבד, וכשאתה עונד את הסמל של המדינה שלך, אתה עוד יותר גאה ורוצה להוכיח שאתה יכול לעשות את זה".
מי שבלט בנבחרת הגיאורגית היה גיאורגי ממארדאשוילי. שוער ולנסיה בן ה-23 המשיך את הטורניר המצוין שלו ותסכל הפעם את החברים של כריסטיאנו רונאלדו (שסיים את שלב הבתים עם אפס שערים ועם תואר מלך הנבדלים, כשנתפס בחמישה), שהציגו משחק עצבני במיוחד, ולאחר שהמאמן רוברטו מרטינס ביצע לא פחות מתשעה שינויים בהרכב לקראת משחק שמינית הגמר ביום שני (22:00), בפרנקפורט, נגד סלובניה.
4 צפייה בגלריה
נבחרת גיאורגיה עם "בוק" הניצחון
נבחרת גיאורגיה עם "בוק" הניצחון
נבחרת גיאורגיה עם "בוק" הניצחון
(צילום: INA FASSBENDER / AFP)
4 צפייה בגלריה
נבחרת גיאורגיה יאורגי ממארדאשוילי עם האוהדים
נבחרת גיאורגיה יאורגי ממארדאשוילי עם האוהדים
נבחרת גיאורגיה יאורגי ממארדאשוילי עם האוהדים
(צילום: Photo/Alessandra Tarantino)
"התחלנו את המשחק בצורה חלשה", הסביר מרטינס בסיום. "וזה מה שגיאורגיה הייתה צריכה. בהמשך לא היינו מספיק חדים בכל מה שקשור למסירה האחרונה מול השער. אני דוחה את הטענות שזלזלנו ביריבה. אני חושב שלשוער שלהם הייתה הופעה מדהימה. ניסינו להבקיע אבל לא הצלחנו וזה גרם לגיאורגיה להאמין עוד יותר".
אם היה משהו שהשתווה לחגיגות הלילה בבירה הגיאורגית היה הלילה בו העפילה הנבחרת לטורניר, כאמור, לראשונה בתולדותיה. זה קרה בחודש מארס האחרון עם ניצחון בפנדלים על יוון בגמר פלייאוף דרג ג', שהטריף את המדינה שבדרום הקווקז. האוהדים זרמו מהאצטדיון בטביליסי כשהם שיכורים מאושר, והצטרפו לאלפים שמילאו את שדרות רוסתאוולי בבירה טביליסי חגיגה שנמשכה כל הלילה. למעשה, המחזות היו דומים בגיאורגיה כולה, הזדמנות לשמוח, לשים בצד את הקיטוב הפוליטי והמחלוקות הפנימיות במדינה ולהתאחד מאחורי הנבחרת.
אז נכון, המאניה הספורטיבית רחוקה מלדחוק באמת את המתיחות במדינה, אבל הלילה וככל הנראה בימים הקרובים, ייזכו אזרחי המדינה בעוד כמה רגעים של נחת, אולי, לקראת סנסציה נוספת.
עיתונאי איטלקי מרגש את לוקה מודריץ'
(באדיבות ONE)