שווייץ - גרמניה (22:00, בית 1). מי שצפה בעשור האחרון רק בטורנירי נבחרות גדולים עשוי לחשוב שג'רדאן שאקירי הוא אחד השחקנים הטובים בעולם. אחרי שלא שותף ב-1:3 של שווייץ על הונגריה במחזור הראשון בגלל ענייני כשירות, שחקן הכנף עלה בהרכב בתור חלוץ מול סקטולנד וסידר לנבחרתו נקודה חשובה כשקבע את תוצאת הסיום, 1:1. וכששאקירי כובש בטורניר גדול, אפשר לסמוך עליו שזה לא יהיה סתם שער. הוא השתלט על מסירה רעה מחוץ לרחבה של היריבה ושיחרר בנגיעה כדור אדיר ומדויק שנעצר רק ברשת.
"אני לא יודע כמה שחקנים אחרים היו יכולים לכבוש שער כזה", התמוגג חברו לנבחרת מנואל אקאנג'י, והמאמן מוראט יאקין הוסיף כי "הוא הוכיח שהוא חי ונושם בשביל רגעים כאלה. הוא הראה זאת שוב ושוב לאורך השנים. זו הייתה בעיטה שלא תיאמן". ואכן, בזכות השער הפך שאקירי לשחקן האירופאי היחיד, לפחות לעת עתה, שכבש בששת הטורנירים הגדולים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
ג'רדאן שאקירי
ג'רדאן שאקירי
שחקן נבחרות קלאסי. שאקירי חוגג את השוויון מול סקוטלנד
(צילום: EPA/FRIEDEMANN VOGEL)
ברשתות החברתיות התלהבו, ואחד העמודים שיתף את הביצוע הגדול ביותר של שאקירי מכל טורניר גדול מאז מונדיאל 2014. זה כולל לא מעט בעיטות מחוץ לרחבה לחיבורים, שער הניצחון על סרביה במונדיאל 2018 והחגיגה עם תנועת "הנשר הכפול" שמעטר את דגל אלבניה, והמספרת היפהפייה מ-17 מטר מול פולין בשמינית הגמר של יורו 2016 – אחד השערים הגדולים בתולדות אליפויות אירופה. מאז מייקל ג'ורדן לא היה מספר 23 באדום שהתעופף ככה.
אך מה שהופך את ההצלחה של שאקירי בטורנירי הנבחרות למיוחדת הוא שאוהד הכדורגל הממוצע כנראה כלל לא יודע באיזו קבוצה הוא משחק כיום. אותו אוהד גם עשוי לחשוב שזה טבעי, כי שאקירי כבר קשיש במונחי כדורגל. בפועל, הוא רק בן 32, בן גילם של וירג'יל ואן דייק וקווין דה בריינה, ופשוט נתפס תודעתית כהרבה יותר זקן כי שיאו היה כבר מזמן. בקיץ 2022 הוא עבר לשיקגו פייר, שרכשה אותו עבור שמונה מיליון דולר – סכום שיא למועדון – ומשלמת לו משכורת עתק של כשבעה מיליון דולר לעונה. המטרה הייתה להוביל את הקבוצה לפלייאוף לכל הפחות, אך זה טרם קרה, וגם תפוקתו האישית – 16 שערים ו-13 בישולים ב-75 הופעות – לא מזהירה ביחס להשקעה.
3 צפייה בגלריה
ג'רדאן שאקירי
ג'רדאן שאקירי
אייר ג'רדאן. שאקירי מתעופף ביורו 2016
(צילום: Alex Livesey/Getty Images)
לפני המעבר לארה"ב, שאקירי סבל מהמון פציעות לאורך הקריירה האירופית המגוונת שלו – שיחק בין היתר בבאיירן מינכן, ליברפול ואינטר – וזו אחת הסיבות לכך שלא התקרב למיצוי הפוטנציאל שלו ברמת הקבוצות. היו לו גם לא מעט רגעי שיא והוא זכה בליגת האלופות עם שתי קבוצות שונות, אך שתי הקבוצות האירופיות היחידות שבהן היה לו מקום מובטח בהרכב הן סטוק סיטי ובאזל, שבמדיה הוגדר כ"ילד הפלא" וגרר השוואות למסי.
אבל אחת לשנתיים מגיע שאקירי לטורניר גדול עם הנבחרת ומספק איזה ביצוע סטייל דייגו מראדונה גרסת מונדיאל 1986. וזה כיף גדול, כי כולם אוהבים אותו. הבעיטות מרחוק, שילוב הזרועות כשהוא חוגג שער, מבנה הגוף הנמוך (1.69 מטר) והשרירי, והשוקיים העצומות להחריד – שאקירי הוא גיבור קאלט.

קרב המאוכזבות

סקוטלנד - הונגריה (22:00, בית 1). הונגריה הגיעה ליורו הזה כשרבים רואים בה פוטנציאל להיות הסוס השחור בזכות קמפיין מוקדמות מרשים ועם דומיניק סובוסלאי בתפקיד הכוכב, אבל היא נראתה רע מאוד מול שווייץ (3:1) ולא הקשתה גם על גרמניה (2:0). ניצחון הערב ישאיר לה סיכוי לעלות לשמינית הגמר מהמקום השלישי, ולשמחתה גם סקוטלנד חייבת שלוש נקודות כך שצפוי להיות משחק יחסית פתוח, והאחרונה מוגבלת מאוד מבחינה התקפית. שלושה איומים בלבד למסגרת רשמה סקוטלנד בשני משחקיה הראשונים, ונדמה שסיכוייה היו טובים יותר לו מותר היה לכבוש רק בנגיחה.
3 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת סקוטלנד
שחקני נבחרת סקוטלנד
לא קיימים בהתקפה. שחקני נבחרת סקוטלנד
(צילום: Shaun Botterill/Getty Images)

מה תגידו לחברים שלכם ותישמעו מבינים בכדורגל

"סקוטלנד משחקת גם נגד ההיסטוריה. זו ההופעה ה-12 בתולדותיה בטורניר גדול והיא מעולם לא עברה את השלב הראשון"
"שימו לב למילוש קרקז, שמשחק בהונגריה על כל קו שמאל. רק בן 20 ולפי הדיווחים נמצא על הרדאר של מנצ'סטר יונייטד"
זאת הסיבה שבלינגהאם חגג עם היד על הפנים
(באדביות one)
פורסם לראשונה: 01:30, 23.06.24