אנגליה - סלובניה (22:00, בית 3). מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט הוא קוסם, ואחד טוב במיוחד. הרי אפילו הארי הודיני לא היה יכול לקחת נבחרת עם הכובש המוביל של חמש הליגות הבכירות (הארי קיין), שחקן העונה בספרד (ג'וד בלינגהאם), שחקן העונה באנגליה (פיל פודן) - וזו רשימה חלקית מאוד של כוכבי העל של שלושת האריות - ולגרום לכך שהבולט במדיה אחרי שני משחקי יורו יהיה בלם קריסטל פאלאס מארק גהי.
כל תוצאה שהיא לא זכייה ראשונה אי פעם באליפות אירופה תהיה מאכזבת עבור אנגליה, שלפני הטורניר הייתה הפייבוריטית של סוכנויות ההימורים. יש לה את הניסיון אחרי שהגיעה רחוק בכל שלושת הטורנירים הגדולים האחרונים, ובעיקר יש לה את הכישרון, עם סגל עמוס בכוכבים שהגיעו לטורניר בכושר מצוין, זה שהשווי שלו הוא היקר בעולם לפי "טרנספרמרקט" (1.52 מיליארד יורו).
5 צפייה בגלריה
סאות'גייט
סאות'גייט
אנגליה שלו איטית וחסרת תחכום. סאות'גייט
(צילום: Richard Pelham/Getty Images)
מי שבכל זאת פיקפק טרם הטורניר ביכולת של החבורה של סאות'גייט ללכת הפעם עד הסוף, עשה זאת בעיקר בגלל השמרנות של העומד בראשה. אבל ספק אם מישהו מהם האמין שזה יהיה כל כך רע. אנגליה אמנם צברה ארבע נקודות עם 0:1 על סרביה בפתיחה ו־1:1 מול דנמרק, אבל היכולת הייתה מזוויעה. בשני המשחקים היא כבשה בשלב מוקדם, ואז הלכה אחורה בצורה שלא הייתה מביישת את מייקל ג'קסון. מבחינת שערים צפויים (xG), אנגליה (1.44) הייתה הגרועה ביותר בשני המחזורים הראשונים של היורו פרט לסקוטלנד (0.79), שמבחינה התקפית היא אחת הנבחרות האומללות בתולדות התחרות.
הרבה לפני שריקת הפתיחה בגרמניה, המגן הימני קייל ווקר טען שהנבחרת הנוכחית מוכשרת יותר מזו של דור הזהב בהובלת וויין רוני, ריו פרדיננד, סטיבן ג'רארד, דייויד בקהאם ועוד רבים וטובים אחרים. לא אמירה מופרכת, אבל כעת היא מדגישה את הביזיון. אנגליה איטית להחריד, והיא היחידה מבין ענקיות היורו שכלל לא מנסה להחזיק בכדור. במשחק שלה אין זכר לקבוצתיות או לתחכום, והיא מצליחה לאיים על השער רק בזכות פעולות אישיות של שחקניה או טעויות של היריבה. כשהאוהדים האנגלים רואים איך נבחרת ספרד של לואיס דה לה פואנטה לוהטת עם סגל הרבה פחות נוצץ, הם יכולים כמעט להיעלב.
הראיון עם סאות'גייט בסיום המשחק מול דנמרק היה מדאיג לא פחות מהיכולת במשחק. "אנחנו יודעים שאין לנו תחליף טבעי לקלווין פיליפס", הוא הודה, ובכך חשף עד כמה המצב של הנבחרת חמור ועד כמה הוא לא מתאים לתפקיד. פיליפס הוא קשר מרכזי שהיה שחקן הרכב במסע לגמר ביורו הקודם אחרי עונת בכורה מבטיחה בפרמייר־ליג במדי לידס. אבל בקיץ 2022 הוא חתם במנצ'סטר סיטי, שם כשל לחלוטין ובקושי שיחק, ובחצי העונה האחרונה הפך לשחקן ספסל בווסטהאם. להתבכיין על חסרונו זה לא רק הזוי, אלא גם מעביר מסר בעייתי מאוד למי ששיחקו בעמדה שלו עד כה ביורו, טרנט אלכסנדר ארנולד (שפתח בשני המשחקים) וקונור גלאגר (שהחליף אותו פעמיים), ובמיוחד לאלה שעדיין לא קיבלו את ההזדמנות להוכיח את עצמם שם, קובי מיינו ואדם וורטון, מתגליות העונה בפרמייר־ליג בעונה החולפת.
5 צפייה בגלריה
בלינגהאם וסאות'גייט
בלינגהאם וסאות'גייט
העביר מסר בעייתי לשחקניו. סאות'גייט עם בלינגהאם
(צילום: Stu Forster/Getty Images)
ניהול המשחק של סאות'גייט לא פחות ביזארי, כשהגישה הטקטית שלו שלילית וזהירה אפילו יותר מאשר בטורנירים הקודמים. קול פאלמר למשל, הקשר ההתקפי שרבים היו רוצים לראות אותו בהרכב ואת בלינגהאם יורד לאחור, הגיע בכושר אדיר ועדיין לא שיחק דקה. זאת למרות שהוא בדיוק מסוג השחקנים שמסוגלים לשלוף שפן מהכובע כשתקוע. אבל זה עוד כלום לעומת מה שקורה באגף השמאלי של הנבחרת. סאות'גייט זימן מגן שמאלי אחד, לוק שואו, שהגיע עם פציעה ורק אתמול חזר לאימונים. אז עד כה תופקד שם המגן הימני קירן טריפייר, ולפניו בכנף שמאל משחק פודן, שזו גם לא העמדה הטבעית שלו, ובפועל יוצא שאנגליה פשוט מוותרת על שליש מגרש והופכת לצפויה.
אנגליה תהיה בשלב הבא ויש לה עוד זמן לתקן. לפי הדיווחים סאות'גייט גם מתכוון לשנות הערב את ההרכב משני המשחקים הראשונים ועשוי לפתוח עם אנתוני גורדון, שחקן כנף שמאל היחיד בסגל, שיקבל דקות ראשונות. אבל האווירה הכללית סביב הנבחרת עגומה, והיא צריכה מאמן נועז שלא ינסה לגרד ניצחונות, אלא יחזיר את הביטחון לשחקנים. סאות'גייט, שנמצא בתפקיד מאז 2016, מעולם לא הוכיח שהוא מסוגל להיות כזה.

מסעודיה באכזבה

דנמרק – סרביה (22:00, בית 3). שני השגרירים המאכזבים ביותר של הליגה הסעודית עד כה ביורו הם כוכבי נבחרת סרביה, החלוץ אלכסנדר מיטרוביץ' והקשר סרגיי מילינקוביץ'־סאביץ', שבעונה החולפת הובילו את אל־הילאל לאליפות ללא הפסד על חשבון אל־נאסר של כריסטיאנו רונאלדו. כדי להשיג ניצחון ראשון אחרי שבעה משחקים רצופים בטורנירים גדולים, שגם יהיה שווה לה מקום בשמינית הגמר, סרביה חייבת את השניים בשיאם.
5 צפייה בגלריה
מיטרוביץ'
מיטרוביץ'
עוד לא הגיע לגרמניה. מיטרוביץ'
(צילום: Carl Recine/Getty Images)

מחכים לאמבאפה

צרפת - פולין (19:00, בית 4). צרפת לא ממש הרשימה עד כה, והשער היחיד שכבשה היה עצמי שהעניק לה 0:1 על אוסטריה. לשמחתה, היריבה פולין היא לא רק החלשה בבית, אלא גם היחידה שמגיעה למחזור הסיום כשהיא כבר לא יכולה לעלות לשמינית הגמר. למרות האופטימיות של דידייה דשאן, עדיין לא ברור אם קיליאן אמבאפה ישחק הפעם אחרי שלא שותף ב־0:0 מול הולנד בגלל אפו השבור, וזהו כמובן מקור לדאגה עבור הטריקולור. הם לא ניצחו בשבעת המשחקים האחרונים שבהם לא פתח.
5 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
לצרפת קשה בלעדיו. אמבאפה
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)

באים קטנים

הולנד – אוסטריה (19:00, בית 4). אחרי שהקשתה על צרפת, אוסטריה הרשימה מאוד ב־1:3 על פולין. היא לא מוערכת כי אין לה כוכב גדול, אבל מדובר בנבחרת מצוינת שיכולה להגיע רחוק, בעיקר בזכות המאמן ראלף רנגניק, ששיפר אותה בצורה פלאית ודחה הצעה מבאיירן מינכן כדי להישאר על הקווים שלה. אוסטריה הפסידה להולנד בכל שבעת המפגשים האחרונים בין הנבחרות, אך לאוהדים יש סיבות טובות להאמין שהפעם התוצאה תהיה שונה.
5 צפייה בגלריה
באומגרטנר חוגג עם רנגניק
באומגרטנר חוגג עם רנגניק
אוסטריה יכולה להגיע רחוק. כריסטוף באומגרטנר חוגג עם רנגניק
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

מה תגידו לחברים שלכם ותישמעו מבינים בכדורגל

"צרפת חסרה ברק, אך ההגנה שלה בהובלת וויליאם סאליבה היא אחת משתיים שלא ספגה בשני המחזורים הראשונים"
"לא פחות משלוש אלופות אירופה משחקות הערב – צרפת, הולנד ודנמרק"
עיתונאי איטלקי מרגש את לוקה מודריץ'
(באדיבות one)
פורסם לראשונה: 01:30, 25.06.24