נבחרת אוסטריה לא הצליחה לעלות למונדיאל 2022 בין היתר בגלל שהובסה 5:2 על ידי ישראל בסמי עופר. אותה נבחרת, בהדרכתו של פרנקו פודה, הציגה כדורגל הגנתי ומשעמם, שברה שיאי צופים שליליים במשחקיה - וסיימה רק במקום הרביעי בבית המוקדמות. אבל קצת פחות משלוש שנים אחרי שערן זהבי חגג מולה פעמיים, נבחרת אוסטריה חדשה לגמרי סיימה השבוע במקום הראשון בבית 4 ביורו 2024 כשהיא מקדימה את צרפת והולנד. נקודת המפנה התרחשה באפריל 2022, אז מונה ראלף רנגניק לתפקיד המאמן. מאז, האוסטרים משחקים כדורגל התקפי, אטרקטיבי ומשוחרר - וההצלחה, כאמור, מסחררת.
מינויו של הגרמני בן ה־65 נראה תחילה תמוה מעט, משום שהוא הגיע במהלך הקדנציה הקצרה שלו כמאמנה הזמני של מנצ'סטר יונייטד בעונת 2021/22, אז המניה שלו קפצה מהגג. הוא לא רק נכשל מבחינת התוצאות - שני ניצחונות בעשרת משחקיו האחרונים - אלא גם לא קיבל כבוד מחלק משחקניו. "מעולם לא ראיתי אותו כבוס", אמר עליו אחד בשם כריסטיאנו רונאלדו. בהתאם לכינוי שלו, "הפרופסור", במהלך כל קריירת האימון והניהול שלו נתפס רנגניק כאסטרטג־על, אך לא כאיש של אנשים.
4 צפייה בגלריה
ראלף ראנגניק
ראלף ראנגניק
אסטרטג־על. רנגניק אחרי הניצחון על הולנד
(צילום: REUTERS/Fabian Bimmer)
אבל ההופעות של אוסטריה תחת רנגניק, ובראשן ה־2:3 על הולנד במחזור הסיום של שלב הבתים - אחד הניצחונות הגדולים בתולדות הנבחרת - מראות לא רק למה הוא מכונה גם "הסנדק של הגגנפרס" (הפעלת לחץ גבוה מאוד על מובילי הכדור של היריבה) ונחשב כמי שהשפיע מאוד על המאמנים הגרמנים יורגן קלופ, יוליאן נאגלסמן ותומאס טוכל, אלא גם הוכיחו עד כמה קבוצת השחקנים הנוכחית שלו סומכת עליו ואוהבת אותו.
"זה מרגיש טוב מאוד לשחק בנבחרת הזו ואני מאוד נהנה מכל יום עם הקבוצה הזו והצוות המקצועי. הייתי רוצה להישאר כאן עוד קצת", העיד אחרי המשחק מול הולנד קשר דורטמונד והקפטן האוסטרי מרסל סאביצר, שכבש את שער הניצחון והוא אחד השחקנים המצטיינים של שלב הבתים ביורו. לפני כן, אוסטריה סיפקה הצגה ב־1:3 על פולין ובפתיחה הקשתה מאוד על צרפת, שלה נכנעה 1:0 משער עצמי. גם קמפיין המוקדמות היה מרשים, עם שישה ניצחונות, תיקו והפסד בודד בבית קשה עם בלגיה ושוודיה.
4 צפייה בגלריה
מרסל סביצר חוגג
מרסל סביצר חוגג
הקפטן המאושר. סאביצר חוגג מול הולנד
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)

נותן להם כנפיים

אבל התוצאות הן לא הסיפור האמיתי של אוסטריה החדשה. למעשה, בשיחתו הראשונה עם התקשורת לאחר כניסתו לתפקיד, רנגניק כלל לא דיבר על תוצאות, אלא על לספק הנאה לאוהדים ולגבש רוח קבוצתית חזקה בחדר ההלבשה. ואכן, גולת הכותרת היא צורת המשחק שהוא הביא, שמתאפיינת באנרגטיות, חופש התקפי, ריצה בלתי פוסקת ורעב להחזיר את הכדור במהירות לאחר איבודו. השחקנים האוסטרים לוקחים או את הכדור או את הרגליים של היריבים.
כוכב־העל היחיד של הנבחרת, שחקן ההגנה של ריאל מדריד דויד אלאבה, קרע רצועות בברכו בדצמבר והגיע ליורו רק בתור "קפטן שלא משחק" שנכלל בצוות של רנגניק. בהיעדרו, השחקנים הכי חשובים במערך הם סאביצר וחבריו למרכז השדה קונרד ליימר מבאיירן מינכן וכריסטוף באומגרטנר מלייפציג, שרץ באטרף לחבק את רנגניק לאחר שהחזיר את היתרון לנבחרתו מול פולין. זה ממש לא מפתיע שהשלושה מתבלטים תחת המאמן הנוכחי, מאחר שכל אחד מהם שיחק - או משחק במקרה של באומגרטנר - לפחות באחת משתי הקבוצות הבכירות של קונצרן רד בול, לייפציג וזלצבורג, שאותן הוא בנה בצלמו ובדמותו.
4 צפייה בגלריה
באומגרטנר חוגג עם רנגניק
באומגרטנר חוגג עם רנגניק
השחקנים האוסטרים התחברו אליו. באומגרטנר חוגג עם רנגניק
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
אחרי שהצעיד את הופנהיים לבונדסליגה ובנה את היסודות שעליהם עומד המועדון גם היום, ב־2012 עבר רנגניק לזרוע הכדורגל של רד בול, וקיבל אחריות כמנהל ספורטיבי בלייפציג ובזלצבורג בו־זמנית. תחתיו עלתה לייפציג מהליגה הרביעית לבונדסליגה והפכה לקבוצת צמרת, ורשמה בין השאר שניים מהישגי השיא שלה בדמות מקום שני בליגה ב־2016/17 ועלייה לחצי גמר ליגת האלופות ב־2019/20.
גם שחקני נבחרת אוסטריה שלא משחקים או עברו באחת הקבוצות של רד בול מתאימים מאוד לפילוסופיית הכדורגל של רנגניק, מאחר שמחצית מהם מגיעים מהבונדסליגה הגרמנית, שעליה הוא כאמור השפיע מאוד. "אפשר לראות התפתחות ברורה מאז שהמאמן הצטרף", הסביר סאביצר, "לפני כן היינו קצת פסיביים בלי הכדור. עכשיו כולם יודעים שכאשר אנחנו מאבדים את הכדור אנחנו צריכים לצוד אותו. זה ההבדל הגדול ביותר".

באיירן לטשה עיניים

טום מידלר, מנחה פודקאסט הכדורגל האוסטרי "הבונדסליגה האחרת", אמר על רנגניק ש"השחקנים מרוצים ממנו מאחר שהכדורגל שלו קרוב הרבה יותר למה שרוב השחקנים מכירים מהמועדונים שלהם". הדוגמה הטובה ביותר לשביעות הרצון של השחקנים ממאמנם התרחשה באפריל, אז אולי הנס מבאיירן מינכן אישר את הדיווחים על העניין הרב של קבוצתו ברנגניק, וחלק התקשרו אליו וביקשו ממנו לא לעזוב.
4 צפייה בגלריה
שחקני אוסטריה חוגגים
שחקני אוסטריה חוגגים
"לפני כן היינו קצת פסיביים בלי הכדור". שחקני אוסטריה חוגגים
(צילום:EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
רנגניק אכן דחה את ההצעה ממועדון הפאר כדי להישאר על הקווים של אוסטריה, ואין ספק שזו ההחלטה הנכונה עבורה. אולי החוויה הקשה ביונייטד הבהירה לו סופית שהוא לא רוצה יותר להתמודד עם דברים כמו פוליטיקה פנימית מורכבת ואגו אין־סופי בהנהלה ובחדר ההלבשה. זה אף פעם לא היה הצד החזק שלו. ב־2011, שבוע לפני שהיה אמור להדריך את שאלקה במשחק מול מכבי חיפה בליגה האירופית, הוא התפטר בגלל שהיה תשוש מנטלית.
הוא צריך שחקנים שיהיו מוכנים להקשיב לו וליישם, והנהלה שתעניק לו גיבוי מוחלט. זה בדיוק מה שהוא מקבל באוסטריה, שאצלה חוזהו הוארך עד 2026, כך שהוא אחראי להוביל את החבורה המגובשת גם במשימתה הבאה, שהיא עלייה למונדיאל ראשון מאז 1998. לפני כן, רנגניק ואוסטריה רוצים להמשיך את מסע הקסם שלהם בגרמניה ולשבור את הישג השיא שנקבע ביורו הקודם עם עלייה ראשונה משלב הבתים. לשם כך הם יצטרכו לנצח את טורקיה בשמינית הגמר (שלישי, 22.00), שאליה יגיעו כפייבוריטים.
עיתונאי איטלקי מרגש את לוקה מודריץ'
(ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 27.06.24