עד לא מזמן כשרצינו לנבא את התוצאות בטורנירים הגדולים היינו מגייסים תמנונים, ג'ירפות וארנבים שיבחרו סל עם דגל של אחת הנבחרות. אבל היום הטכנולוגיה מאפשרת לנו לרתום את כוחות הבינה המלאכותית כדי לייצר ניחוש מושכל – מי תזכה ביורו?
אז לכבוד אליפות אירופה בגרמניה שיצאה בסוף השבוע האחרון לדרך, גייסנו כמו מיליוני 'גיימרים' ברחבי העולם את פוטבול מנג'ר 2024 בניסיון להעריך מי תוכתר ב-14 ביולי לאלופת היבשת. אבל רגע לפני, כוכבית קטנה: בשל מבנה התוכנה לא ניתן לקבוע מראש את הסגלים של הנבחרות, אבל ברוב המקרים הם אינם רחוקים מאלה שנבחרו בעולם האמיתי.
3 צפייה בגלריה
גם בעולם הווירטואלי: ז'ירו מפגין סיומת מדהימה
גם בעולם הווירטואלי: ז'ירו מפגין סיומת מדהימה
גם בעולם הווירטואלי: ז'ירו מפגין סיומת מדהימה
(צילו מסך)

שלב הבתים

המצטיינות בין 24 הנבחרות שעמדו על קו הזינוק היו איטליה ודנמרק, שניצחו את כל משחקיהן. שווייץ והולנד השיגו 7 נקודות (שני ניצחונות ותיקו), בלגיה ופורטוגל סיימו כראש בית (אבל עם 5 נקודות בלבד. המאכזבות? המארחת גרמניה ואנגליה, שסיימו במקום השלישי ובקושי הצליחו לעלות לסיבוב השני. הנבחרות שהודחו בשלב הבתים - סקוטלנד, אלבניה, קרואטיה, סרביה, פולין (0 נק'), רומניה, סלובקיה וטורקיה.
בין התוצאות הבולטות: איטליה - ספרד 0:2; דנמרק – אנגליה 1:2; אוסטריה – צרפת 2:2; שוויץ – גרמניה 1:2; ספרד – אלבניה 1:1; הולנד - צרפת 1:1.
השחקנים המצטיינים: בנימין ששקו מסלובניה ודומיניק סובוסלאי מהונגריה שהבקיעו 3 שערים, יותר מקיליאן אמבאפה, ברונו פרננדש, ברנרדו סילבה, רסמוס הוילנד, מרסל סאביצר ומרקוס תוראם שהבקיעו 2.

שמינית הגמר

סלובניה – שווייץ 1:2 (בתום הארכה). את שער הניצחון כבש הבלם יאקה ביול מאודינזה ספרד - הונגריה 0:1 (דניאל אלמו, 58, בישול: רודרי). איטליה – גרמניה 1:3 (אחרי הארכה). שלושער של צ'ירו אימובילה, שבחיים האמיתיים לא זומן לסגל (ייתכן שלוצ'אנו ספאלטי יצטער על זה, כמו גם על היעדרם של מרקו וראטי ומנואל לוקאטלי, שהצטיינו בסימולציה). צ'כיה – דנמרק 0:2. צרפת – קרואטיה 0:3. אנגליה – פורטוגל 1:2. כבר בדקה הרביעית הארי קיין דייק מהנקודה הלבנה, ובדקה ה-33 בוקאיו סאקה הכפיל. חמש דקות לאחר מכן דיוגו ז'וטה אומנם מצמק אבל זה לא מספיק כדי לעצור את הרכבת האנגלית בדרך לרבע הגמר – החברים של רונאלדו מסיימים טורניר מאכזב. אוסטריה – בלגיה 1:2. אחת ההפתעות הגדולות של הטורניר – קווין דה בריינה, ז'רמי דוקו ולאנדרו טרוסאר נשלחו הביתה. הולנד – גיאורגיה 4:5 (פנדלים). הנבחרת של רונלד קומאן נזקקת לפנדלים אחרי 1:1 בתום הארכה. את הפנדל המכריע כובש קודי גאקפו.
3 צפייה בגלריה
פנדל דרמטי לאוסטרים
פנדל דרמטי לאוסטרים
פנדל דרמטי לאוסטרים
(צילום מסך)

רבע הגמר

צרפת – אנגליה 1:2 (בתום הארכה). זה היה יכול להיות בקלות הגמר. שתי הקבוצות עלו במערכים דומים (4-2-3-1) אבל הדומיננטיות הייתה של הטריקולור. תאו פרננדז (38) קובע 0:1, קלווין פיליפס משווה לשלושת האריות, ורגע לפני שהקבוצות הולכות להארכה אמבאפה מוחלף בעקבות פציעה, לא ברור עד כמה היא חמורה. רגע לפני סיום 120 הדקות צרפת מקבלת פנדל, גריזמן כובש, האנגלים שוב לא מצליחים להחזיר את הכדורגל הבית.
איטליה – סלובניה 0:3. אלופי אירופה סוגרים סיפור עם שלושער עד הדקה ה-23. במקביל מגיעות חדשות ממגרש האימונים הצרפתי – אמבאפה יהיה כשיר לחצי הגמר.
ספרד – צ'כיה 0:2. בצד השני של ההגרלה, בברלין, הספרדים עוצרים את מסע הקסם של הצ'כים עם שערים של אלבארו מוראטה (6) ופדרי (74) שרושם מבצע אישי מרשים.
אוסטריה – הולנד 0:2. יש לנו סוס שחור. סאשה קלאידזיץ' (21) מעלה את האוסטרים ליתרון מפתיע, מרקו פרידל מכפיל (51) והכתומים מתקשים לחזור. אצל האדומים-לבנים בלטו גם פלוריאן קיינץ והשוער ניקלאס הדל. הולנד מצטרפת לאנגליה וגרמניה המאכזבות.
3 צפייה בגלריה
הזוכה המפתיעה על הפודיום
הזוכה המפתיעה על הפודיום
הזוכה המפתיעה על הפודיום
(צילום מסך)
צפו: אוהדי גרמניה חוגגים את אחד השערים
(באדיבות ONE)

חצי הגמר

צרפת – איטליה 1:2. אלופת אירופה מסיימת את דרכה בטורניר. בדקה ה-35 החבורה של ספאלטי עולה ליתרון מהנקודה הלבנה אבל השחקנים של דידייה דשאן הופכים משערים של לוקאס הרננדז (56) ואוליבייה ז'ירו (88).
אוסטריה – ספרד 1:2. מסע הקסם האוסטרי ממשיך. הנבחרת של ראלף רנגניק כובשת צמד במחצית הראשונה, כשאחד מהשערים נכבש על ידי רודרי (עצמי). סמוך לשריקת המחצית פדרי מצמק, אבל בונקר אימתני מתסכל את הספרדים, שיורדים מנוצחים. גמר היסטורי לאוסטרים.

הגמר

אוסטריה - צרפת 1:2. יום יפה לכדורגל באצטדיון האולימפי בברלין, עם טמפרטורה של 23. ככל שהדקות נוקפות מתברר כי אמבאפה לא באמת התגבר על הפציעה ומציג משחק חלש, ולמרות מספר הזדמנויות של הטריקולור המשחק הולך להארכה אחרי 0:0 בדקה ה-90. בהארכה הלם בברלין כשמנפריט סרקאריה כובש צמד בין הדקות ה-115 וה-120. אמבאפה אומנם מצמק בדקה ה-122, אבל זה מאוחר מדי לחלוץ ריאל מדריד והחבורה של דשאן. הסנסציה הושלמה.

ומי המנצחת בתום 100 סימולציות?

היוטיובר הבריטי TomFM, שיש לו מאות אלפי עוקבים ברשתות, לקח את נושא הסימולציות ברצינות תהומית והריץ את טורניר היורו 100 פעמים בפוטבול מנג'ר. אצלו האוסטרים ניצחו פעמיים מתוך מאה ניסיונות, ובשש פעמים אחרות הגיעו לגמר. על פי המדגם שהוא קיים, המועמדות הגדולות לזכייה הן צרפת (31 זכיות מתוך 100), גרמניה (18), אנגליה (15) וספרד (13). הולנד עלתה לגמר בסימולציה שלו 22 פעמים, אבל ניצחה רק 3 פעמים. איטליה ואוקראינה זכו 5 פעמים, פורטוגל ובלגיה 3.
הנבחרת החלשות ביותר בסימולציה הזאת הייתה רומניה, שלא הגיעה אפילו פעם אחת לחצי הגמר, כמו גם אלבניה. טום FM בדק גם מי צפוי להיות מלך השערים של הטורניר - קיליאן אמבאפה ניצח 26 פעמים, ובמלכות המבשלים בלטו גריזמן (12 פעמים) ודה בריינה (6). יוטיובר מוכר אחר, לולוג'ו, עשה ניסוי דומה עם תוצאות לא רחוקות. צרפת זכתה 34 פעמים, אנגליה 24, אוסטריה 3.