"המאמנים האיטלקים הם הטובים בעולם. אני לא שוכח את בית הספר למאמנים, שם אתה לומד לראשונה על משמעות התפקיד. אני זוכר את חילופי הרעיונות בין התלמידים". על החתום: קרלו אנצ'לוטי.
כל השחקנים, כל הנתונים: עמודי הנבחרות המיוחדים של בית 5
נבחרת איטליה רשמה לעצמה שיא שלילי במשחקה הראשון נגד אלבניה (1:2), כשחטפה את השער המהיר אי־פעם ביורו אחרי 25 שניות. אבל לאיטליה המדינה יש כבר עכשיו שיא אחר שהיא בהחלט יכולה להתגאות בו כאומת כדורגל, וזה מספר המאמנים של הנבחרות המשתתפות ביורו. לא פחות מחמישה איטלקים, כולל לוצ'אנו ספאלטי מאמנה של נבחרת האזורי, מייצגים מדינות שונות. והערב (19:00), במשחק בין בלגיה לסלובקיה, נקבל על הקווים קרב ראש בראש כל-איטלקי שמדגים את המגמה ביבשת: בצד הבלגי יחלק הוראות דומניקו טדסקו בן ה־38, בעוד אצל הסלובקים יהיה זה פרנצ'סקו קלצונה הוותיק (55).
5 צפייה בגלריה
דומיניק טדסקו ופרנצ'סקו קלצונה
דומיניק טדסקו ופרנצ'סקו קלצונה
מגיעים מאותו מקום. דומניקו טדסקו ופרנצ'סקו קלצונה
(צילום: MIGUEL RIOPA and Paul Faith / AFP))
להיות מאמן איטלקי הפך כבר מזמן לתו תקן יוקרתי של איכות, סחורה מצליחה, מרעננת ומבוקשת בליגות באירופה, וכעת גם ברמת הנבחרות הם ידועים במוח טקטי יוצא דופן. מספיק לחשוב על אנצ'לוטי, מאמן ריאל מדריד, מהמאמנים המעוטרים בהיסטוריה אבל בעיקר דמות נערצת על כל השחקנים שעברו תחתיו ב־20 השנים האחרונות. אבל לא רק הוא, גם הדור החדש מבוקש: למשל, רוברטו דה זרבי, שעשה לעצמו שם כמאמן מודרני ומחדש בברייטון (נמצא בדרך למארסיי).
מאמנים איטלקים זכו יותר מכל לאום אחר באליפות אירופה לקבוצות, 48 תארים בסך הכל. אחד האגדיים שבהם, ג'ובאני טראפטוני, הסביר בעבר: "אין למועדונים האיטלקיים כסף כמו לליגות אחרות באירופה, אבל רעיונות אי־אפשר לקנות. אנחנו בחוד החנית. מה שמייחד אותנו הוא שאנחנו מדקדקים בפרטים. אין כמונו בידע טקטי וביצירת דינמיקה קבוצתית". רוברטו מנצ'יני הסכים שמדובר במאמנים הטובים בעולם, והוסיף: "אין מישהו שמגיע מוכן טקטית כמונו". אבל כאמור, המאמנים האיטלקים הוכיחו כי הם מסוגלים גם לקחת נבחרות לאום אחרות, כולל כאלה שלא נחשבות לאריות היבשת, ולהצעיד אותן להישגים ולטורנירים גדולים.
5 צפייה בגלריה
ספאלטי
ספאלטי
הגיע מנאפולי לנבחרת במשבר. ספאלטי
(צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)
מעבר לספאלטי, שתיכנן לנוח אחרי שהוביל את נאפולי לאליפות והוזעק רק לפני עשרה חודשים לאמן את נבחרת איטליה, יש ביורו עוד מאמן עם זיקה למועדון מדרום איטליה. קבלו את פרנצ'סקו קלצונה, שכאמור מאמן את סלובקיה, ובעונה שעברה קיבל אישור חריג לאמן במקביל בנאפולי המידרדרת. למרות שהיה ברור שהוזעק רק כמאמן מעבר וכדי להציל את העונה, מה שלא ממש הצליח, עם סלובקיה רשם הישג ענק כשהוביל אותה בבטחה ליורו דרך המוקדמות.
הערב קלצונה ינהל מאבק מוחות מול טדסקו, שמנסה להחזיר את בלגיה לגדולה. טדסקו, הצעיר בחבורת המאמנים האיטלקים, נולד בארץ המגף אבל חי רוב שנותיו בגרמניה, לשם משפחתו היגרה לצורך עבודה. אחרי אימון של קבוצה מהליגה השלישית בגרמניה ובהמשך במחלקות נוער, קיבל ב־2017 את המושכות של שאלקה וכבר בעונת הבכורה שלו הביא את הקבוצה למקום השני בבונדסליגה. וזה אדם שבכלל למד להיות סוכן מסחרי בשוק הפרטי וקיבל תואר כמהנדס תעשייתי, לא בדיוק קורות החיים של מאמן־על. אחרי החוויה בשאלקה הוא אימן את ספרטק מוסקבה לפני שחזר לגרמניה, שם הוביל את לייפציג להישג הגדול בתולדותיה עם הזכייה ההיסטורית בגביע ב־2022.
5 צפייה בגלריה
טדסקו
טדסקו
למד בכלל הנדסה. טדסקו
(צילום: christian Kaspar-Bartke/Getty Images)
מי שכבר זכה לכינוי "גיבור" הוא מרקו רוסי, מאמן נבחרת הונגריה. רוסי הוא הראשון שהצליח להעלות את הונגריה פעמיים ברצף ליורו, הישג שזיכה אותו בכבוד והערצה לאומיים. הוא קיבל מעמד של "בן מאומץ" והוא אורח קבוע בתוכנית הספורט בערוץ הטלוויזיה הממלכתי. רוסי עבר להתגורר בבודפשט באופן קבוע, ואף זכה לקבל דרכון הונגרי.
האיטלקי הראשון שהבטיח את הכרטיס ליורו הזה הוא וינצ'נזו מונטלה, מאמן טורקיה. הוא הוזעק לתפקיד בספטמבר 2023, אחרי שטורקיה התקשתה מאוד במוקדמות, והפך את הקערה על פיה. עבור המאמן בן ה־49 זהו הישג משמעותי אחרי כמה שנים שבהן לא הצליח להתבלט. "טורקיה נתנה לי את האפשרות לפתוח דף חדש אחרי תקופה לא פשוטה עבורי. הכדורגל האיטלקי קצת הפנה לי עורף וזה לא היה קל עבורי", אמר.
5 צפייה בגלריה
מרקו רוסי
מרקו רוסי
גיבור לאומי בהונגריה. מרקו רוסי
(צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

הקרב בין השכנות

כשאמבאפה רגוע | אוסטריה – צרפת (22:00, בית 4)
הנה היא מגיעה. אחת הפייבוריטיות לזכייה הפסידה לפני שנה וחצי לארגנטינה בגמר המונדיאל הענק, ועכשיו צרפת באה להניף עם קיליאן אמבאפה הרגוע, שחתם בריאל מדריד ויכול להתפנות ליורו. אוסטריה החביבה יכולה להציק להם, אבל בכנות, נראה שהצרפתים ייחשבו לעדיפים בכל משחק שאליו יגיעו בטורניר, גם בשלבים המאוחרים. אוליבייה ז'ירו הוותיק, שותפו של אמבאפה בהתקפה שיתחיל בעצמו בדרך חדשה אחרי הטורניר (חתם בלוס־אנג'לס FC), אמר: "אסור שהציפיות מאיתנו יציקו לנו, הן צריכות לתת ביטחון – אבל לא יותר מדי". אולי הניצחון הצרפתי על אוסטריה אתמול במוקדמות אליפות העולם בקריקט ייתן עוד דחיפה...
5 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
מגיע מחויך ליורו. קיליאן אמבאפה
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
השכנה הטובה | רומניה – אוקראינה (16:00, בית 5)
אנגל יורדנסקו האגדי אימן את רומניה במסע המופלא לרבע גמר מונדיאל 1994, והיום בנו אדי יעמוד על הקווים ביורו הנוכחי, שבו רומניה תנסה להמשיך את המומנטום מהמוקדמות (ראשונה בבית הישראלי). אבל הסיפור הגדול יותר הוא אוקראינה, שרבים מאזרחיה מצאו מקלט מהמלחמה אצל השכנים הרומנים. המוני פליטים שהגיעו למינכן ידחפו את הנבחרת, והמאמן סרגיי רברוב הסביר: "התמיכה של האוהדים האוקראינים מורגשת בכל מקום שבו אנחנו משחקים. עבורם כדורגל הוא מקור לתחושות חיוביות".
כל שערי ריאל מדריד ב-2023/24 בלה ליגה
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 17.06.24