למרות שלא נראה שהוא מתכנן לפרוש בקרוב, כריסטיאנו רונאלדו כבר בן 39, כך שאין ברירה אלא לציין שאליפות אירופה הקרובה עשויה להיות טורניר הנבחרות הגדול האחרון שלו (תודו, קראתם כמה פעמים בעבר את המשפט הזה). הפנומן הפורטוגלי מגיע אליו במצב מעט מוזר - הוא כבר קשיש במונחי כדורגל ובשנה וחצי האחרונות משחק באל-נאסר הסעודית, אבל גם לא ממש מראה סימני דעיכה, בעיקר בכל הקשור ללשים את הכדור ברשת. 54 שערים היו לו במהלך 2023, יותר מכל שחקן אחר בעולם. נכון, לכבוש בצרורות מול ההגנות החלשות בסעודיה זו לא חוכמה גדולה, אבל 10 משעריו הובקעו במוקדמות היורו, מה שהציב אותו במקום השני בטבלת הכובשים אחרי רומלו לוקאקו (14).
כל השחקנים, כל הנתונים: עמודי הנבחרות המיוחדים של בית 6
לרונאלדו, אלוף אירופה מ-2016, יש הזדמנות ללכת עד הסוף גם הפעם - וזה בעיקר בגלל מי שנמצא סביבו. אחרי שירד לספסל במהלך המונדיאל האחרון, מסתמן כי הוא הבין שהוא כבר לא הכוכב הבלתי מעורער של הנבחרת - ולאחרונה הוא חלק את ההובלה עם שחקני העל ברונו פרננדש וברנרדו סילבה. זו כבר לא נבחרת של איש אחד, אלא חבורה של שחקנים טכניים, זריזים ובעיקר חכמים.
5 צפייה בגלריה
רונאלדו עם הגביע ביורו 2016
רונאלדו עם הגביע ביורו 2016
יש לו הזדמנות ללכת עד הסוף גם הפעם. רונאלדו עם הגביע ב-2016
(צילום: getty images)
את המוקדמות סיימה פורטוגל עם מאזן מושלם של 10 ניצחונות ב-10 משחקים, תוך שהיא כובשת 36 שערים וסופגת שניים בלבד. זה קרה כי רונאלדו היה החלוץ הענק שמסיים את ההתקפות עם כדור ברשת ולא הפקק הענק שתוקע את המשחק כי כל התקפה חייבת לעבור דרכו. אם הוא יהיה מסוגל למלא תפקיד דומה גם ברגע האמת, על הבמה הגדולה וכשעיני כל העולם נשואות אליו, ההצלחה נמצאת בהישג ידם של הסלסאו, שמאז הזכייה תקועים בבינוניות.
יתר הבתים ביורו 2024:

יחסי כוחות: המקום הראשון סגור

מאז שפרננדו סנטוס הוחלף ברוברטו מרטינס בעקבות האכזבה במונדיאל בקטאר, שהסתיים בהדחה ברבע הגמר ע"י מרוקו ובמראה הדי מוכר של רונאלדו מתוסכל ודומע, המציאות של פורטוגל הייתה הטובה ביותר שניתן לתאר. היא ניצחה כאמור בכל 10 משחקי המוקדמות - ועוד עשתה זאת בסטייל - ומציגה עומק מפחיד בכל עמדה, כך שהיא בהחלט צריכה להיחשב לאחת המועמדות הבכירות לזכייה, בטח בהתחשב בבית הקל אליו הוגרלה, בו היא חייבת לסיים בפסגה. עם זאת, עדיין לא ברור אם מרטינס מסוגל להצליח בטורניר גדול, מאחר שהוא די כשל עם דור הזהב של בלגיה.
5 צפייה בגלריה
פרננדש וברנרדו סילבה
פרננדש וברנרדו סילבה
עכשיו זו גם הנבחרת שלהם. ברונו פרננדש וברנרדו סילבה
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)
טורקיה וצ'כיה הן שתיים מבנות מעמד הביניים של הטורניר, וצפויות להיאבק על המקום השני. טורקיה זו חידה. היא עמוסה בשחקנים מלהיבים ובכישרונות צעירים - בראשם הקשר ההתקפי של ריאל מדריד ארדה גולר (19) וחלוץ יובנטוס קנאן יילדיז (18) - אבל מהתוצאות האחרונות שלה קשה להבין את רמתה. החלפת המאמנים במהלך המוקדמות הוכיחה את עצמה, כאשר וינצ'נזו מונטלה האיטלקי הוביל אותה לניצחונות מרשימים והפך למאמן הזר הראשון שעולה עם טורקיה לטורניר גדול. לאחר מכן היא גם ניצחה 2:3 בגרמניה בידידות וההתלהבות מצד האוהדים הגיעה לשמיים, אבל זו נבלמה בפתאומיות עם הפסד 6:1 לאוסטריה במשחק הכנה, שבעקבותיו כמה עיתונאים אפילו שאלו את מונטלה אם הוא מתכוון להתפטר. ובכל זאת, עם התעלות מצד קשר אינטר הנהדר הקאן צ'להאנולו והתמיכה של המהגרים הרבים שיהיו ביציעים, טורקיה עשויה להיות הסוס השחור של הטורניר.
צ'כיה הייתה מהפתעות היורו הקודם, בו נעצרה רק ברבע הגמר. אך הפעם היא עלתה אחרי קמפיין מוקדמות מאכזב, בו סיימה במקום השני בבית 5 החלש מתחת לאלבניה המפתיעה. כתוצאה מכך, המאמן ירוסלב שילהבי הודיע כי הוא וכל הצוות שלו מתפטרים, וכחצי שנה לפני פתיחת הטורניר נאלצה ההתאחדות לחפש דרך חדשה. מי שקיבל את התפקיד הוא איבן האשק, קשר העבר של הנבחרת, שהיה מחוסר עבודה מאז שפוטר מלבנון ב-2022. כל זה נשמע די רע, אבל בינתיים צ'כיה נראית טוב עם האשק - אז לאוהדים יש מקום לאופטימיות. הכוכבים הם חלוץ באייר לברקוזן פטריק שיק וקשר ווסטהאם תומאס סוצ'ק, שני ענקים שיכולים לכבוש כמעט בכל רגע נתון. שיק, אגב, כבש בטורניר הקודם את אחד השערים היפים בתולדות היורו - מחצי מגרש מול סקוטלנד.
5 צפייה בגלריה
פטריק שיק
פטריק שיק
יכול לכבוש כמעט בכל רגע נתון. שיק
(צילום: EPA)
גיאורגיה היא היחידה שתערוך בכורה בטורניר הקרוב, זאת לאחר שעלתה דרך הפלייאוף של דרג 3 בליגת האומות - שאיפשר לנבחרת משולי אירופה להיכנס ליורו - והיא נחשבת לחלשה ביותר בטורניר. אך עלייתה לא מקרית, מאחר שהכדורגל במדינה התפתח מאוד בשנים האחרונות, והנבחרת הצעירה אף עלתה לרבע גמר היורו הביתי בקיץ הקודם (שם הפסידה לישראל בפנדלים). גיאורגיה כבר עשתה את שלה, אך חשוב לזכור כי יש לה לא מעט כישרונות מבטיחים שמשחקים בליגות חזקות ברחבי אירופה, בראשם כמובן חביצ'ה קבראצחליה, הקוסם בן ה-23 שנבחר אשתקד לשחקן העונה באיטליה אחרי שהוביל את נאפולי לאליפות ראשונה מאז ימי דייגו מראדונה.

העתיד כבר כאן: גיאורגי ממארדשוילי (23, גיאורגיה)

"הצלבנים" הם לא נבחרת של איש אחד, כי בנוסף לקבראצחליה יש עוד שחקן בן 23 עם תפקיד קריטי במארג ואופציות התפתחות כמעט אינסופיות. השוער העצום (1.99 מטר) של ולנסיה הפך בשנתיים האחרונות לאחד הטובים בעולם בעמדתו, אך חשיפתו יחסית מוגבלת בגלל שנבחרתו וקבוצתו צנועות. הוא שמר על רשת נקייה ב-210 הדקות של פלייאוף העלייה, והדף פנדל קריטי אחד בדו-קרב בגמר מול יוון. ולנסיה כבר הביאה שוער חדש כי בקיץ הזה ממארדשוילי יעבור לקבוצה גדולה.
5 צפייה בגלריה
ממרשדווילי
ממרשדווילי
שמר על רשת נקייה ב-210 הדקות של פלייאוף העלייה. ממארדשוילי
(צילום: Aitor Alcalde/Getty Images)

אסור להחמיץ: טורקיה - פורטוגל

אמנם החבורה של מרטינס סיימה קמפיין מוקדמות מושלם, אבל היא לא פגשה שם יריבה ברמה של טורקיה. ההתמודדות הזו במחזור השני של שלב הבתים צפויה לתת לנו אינדיקציה למה צריך לצפות משתי הנבחרות.

מותר להחמיץ: פורטוגל - צ'כיה

מדובר במשחק הראשון של רונאלדו במה שעשוי כאמור להיות הטורניר הגדול האחרון שלו, אבל עדיין הייתי מוותר עליו מבין כולם. הסיבות: פורטוגל צפויה להגיע רחוק כך שיהיה מספיק רונאלדו בהמשך, המפגש בין טורקיה וצ'כיה צפוי להכריע מי תסיים שנייה, והמשחקים של גיאורגיה והאוהדים החמים שלה ביורו הם חוויה שמי יודע מתי תקרה שוב.

קחו מספר: 14

רונאלדו הוא מלך השערים של היורו בכל הזמנים, כשהבא אחריו מבין השחקנים הפעילים הוא אנטואן גריזמן (7). הפורטוגלי הוא גם שיאן המשחקים ביורו (25), והטורניר הנוכחי הוא השישי שלו - עוד שיא.

והרי התחזית: מה שהיה הוא לא מה שיהיה

פורטוגל עלתה לשמינית הגמר בשתי אליפויות אירופה האחרונות מהמקום השלישי בלבד בבית שלה (ב-2016 זה לא הפריע לה ללכת עד הסוף). הפעם היא לא רק תסיים בראש הבית, אלא גם עם 9 נקודות. צ'כיה הפתיעה ביורו הקודם, אבל טורקיה שהתרסקה בו תסיים הפעם מעליה, והצ'כים לא יעלו לשמינית. גיאורגיה תגיד תודה על כל נקודה, אבל קשה להאמין שתהיה לה יותר מאחת.
פורסם לראשונה: 15:40, 06.06.24