סוגיית המאמנים הזרים בליגת העל ממשיכה להעסיק את הכדורסל הישראלי. כיום, 5 מתוך 12 מאמני הקבוצות הם זרים: יאניס ספרופולוס במכבי תל אביב, סטפנוס דדאס בהפועל חולון, בראד גרינברג בעירוני נס ציונה, דניאל סאואנה במכבי חיפה ויאניס קסטריטיס בהפועל תל אביב. התוכנית לקידום מעמד המאמן בארץ פורסמה ב-ynet.
לא מעט ביקורת הייתה על ההחלטה של ראשי הקבוצות להעדיף מאמנים זרים על פני ישראלים, בעיקר כשאין קריטריונים מקצועיים מינימליים להגעתם ארצה, או שהיו והם לא נאכפו.
5 צפייה בגלריה
סטפנוס דדאס
סטפנוס דדאס
דדאס
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
יאניס קסטריטיס
יאניס קסטריטיס
קסטריטיס
(צילום: ראובן שוורץ)
במשך תקופה עבדו באיגוד הכדורסל יחד עם משרד הספורט על קריטריונים חדשים שמטרתם לשמור על המאמן המקומי, ובמקביל שהזרים שיגיעו לארץ יהיו בעלי רזומה אמיתי שבאמת יוכלו לתרום לכדורסל הישראלי.
בצהריים (ראשון) הודיע משרד הספורט כי הגיע יחד עם האיגוד להסכמות על קריטריונים למאמנים זרים חדשים שירצו לאמן בליגות בישראל החל מה-1 בינואר 2021:
1. ארבע שנות אימון מלאות בליגה הבכירה ביותר במדינה בה אימן
2. שנתיים לפחות בליגת המכללות הראשונה
3. השתתפות בשתי אליפויות יבשת כמאמן ראשי בנבחרת בוגרת
4. זכייה עם קבוצה במפעל אירופי או יבשתי חשוב
5. אימון עונה אחת ב-NBA או WNBA
6. שתי עונות מלאות ביורוליג
7. שלוש עונות מלאות ביורוקאפ/ליגת האלופות של פיב"א.
5 צפייה בגלריה
בראד גרינברג
בראד גרינברג
גרינברג
(צילום: עוז מועלם)
למרות שהקריטריונים החדשים לא כוללים כאמור את המאמנים הזרים שנמצאים כרגע בארץ, אם בוחנים את הרזומה שלהם על סמך התקנות החדשות ניתן לראות שהיחיד שלא עומד בהן באופן מובהק הוא סאואנה, שעל פי הרזומה שכתוב בוויקיפדיה וגם באתרי כדורסל נחשבים כמו eurobasket.com, היה עוזר מאמן בקבוצות שונות באמריקה הלטינית עד שהגיע לירוקים.
דדאס מחולון לא אימן ארבע שנים מלאות בטורקיה, אבל כן עבד גם ביוון תקופה קצרה וכיהן כעוזר בנבחרת סלובניה וזניט סנט פטרסבורג, כך שהוא גבולי. קסטריטיס מהפועל ת"א עומד ממש בסף עם ארבע עונות כמאמן ראשי בליגה הבכירה ביוון.
5 צפייה בגלריה
דניאל סאואנה
דניאל סאואנה
סאואנה
(צילום: עוז מועלם)
גרינברג אימן ארבע עונות במכללות, כך שהוא עומד בקריטריונים, אבל גם אם לא היה עומד קצת מצחיק להגיד על מי שהיה עוזר מאמן ב-NBA במשך שלוש עונות, ג'נרל מנג'ר בפילדלפיה (בחר באלן אייברסון בדראפט), עשה תפקידי ניהול נוספים בליגה הטובה בעולם ושנים רבות כמאמן בליגה הישראלית, הרוסית והטורקית, כמי שלא יכול לעמוד על הקווים של קבוצה בארץ.
על המוניטין של יאניס ספרופולוס לא צריך להרחיב מאחר שהוא אימן במשך ארבע שנים את אולימפיאקוס (יורוליג וליגה), עוד קודם לכן עבד לא מעט שנים בליגה היוונית הראשונה ונחשב לאחד מאנשי המקצוע הבכירים ביבשת.
5 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
ספרופולוס
(צילום: EPA)
שר התרבות והספורט חילי טרופר הודה כי אחת הסיבות לקריטריונים היא למנוע פגיעה במאמן המקומי: "מטרת התיקונים הללו היא להבטיח בין השאר כי המאמן הישראלי לא נשאר מאחור". יו"ר האיגוד עמירם הלוי המשיך באותו הקו: "המאמנים הישראלים הוכיחו לאורך השנים שהם בצמרת המאמנים באירופה ובעולם, ואני מודה על הסדרת אמות המידה להעסקת מאמנים זרים בארץ כמקובל במדינות כדורסל מובילות".