הכדורסל הישראלי יחזור לפעילות ביום חמישי - ובצפון הארץ. כך הוחלט הערב (שלישי) בתום ישיבת דירקטוריון נוספת של מינהלת הליגה. במקום ה"בועה" באילת שירדה מהפרק, הקבוצות ייפגשו באולמות ניטרליים בצפון, ככל הנראה רוממה, נהריה וחדרה. לא צפויה מגבלה על כניסת קהל. כשהמצב הביטחוני יירגע, הקבוצות ישובו למגרשים הביתיים שלהן. הליגה תסתיים ב-15 ביוני כפי שפיב"א מחייבת. כדי לעמוד בלוח הזמנים, סדרות הפלייאוף יתקיימו בפורמט של הטוב משלושה משחקים ולא מחמישה כפי שתוכנן במקור.
בנוסף, במינהלת התחרטו והחליטו לחזור לפורמט של שתי יורדות בסיום העונה. לאחר הביקורת על ההחלטה "הסופית" בישיבה הקודמת, התנהלה, כאמור, היום ישיבה נוספת ובה הוחלט לשוב למתכונת של שתי קבוצות שיירדו לליגה הלאומית בסיום העונה. בהצבעה היו שמונה תומכים לשתי יורדות לעומת שישה מתנגדים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת המינהלת
ישיבת המינהלת
במינהלת שוברים את הראש ועדיין אין פתרונות
(צילום: עודד קרני, מינהלת הליגה)
הרצון של הדירקטוריון ומינהלת הליגה היה להטיס את כל הליגה לאילת על מנת לקיים שם "בועה" של שלושה משחקים ביום וכך לסיים בצורה המהירה ביותר את המשחקים שנותרו עד לסיום העונה. הבעיה היא שהזרים התנגדו לטוס לאילת משתי סיבות, האחת היא הנסיעה באוטובוס משדה התעופה רמון עד לעיר אילת מחשש לאזעקות בדרך או התפרעויות בכבישים והשנייה היא שהמצב הביטחוני יחמיר ושדה התעופה ברמון ייסגר וכך הם לא יוכלו לחזור לארה"ב. בעיה נוספת שהתעוררה ביממה האחרונה היא שהישראלים לא רוצים לעזוב את משפחותיהם לבד במצב המורכב שנוצר.
"בסופו של דבר אין פה אמת אחת", אמר מנכ"ל מכבי ראשון לציון גלעד זיו. הכתומים מעוניינים בהמשך העונה ובדחייה של גמר גביע המדינה. "נוצרו פה עיוותים מסיבות שלא קשורות או באשמת אף אחד. בעיניים שלנו כשמדובר בגמר גביע, שזה אירוע חג ומכובד בכדורסל הישראלי במעמד נשיא המדינה ועם הבעיה הקיצונית שנוצרה לנו, חושבים שזה צריך להיות הכי תחרותי שיש".
על ההחלטה של שתי יורדות אמר זיו: "מבחינת איגוד הכדורסל שתהיה יורדת אחת, אבל ששתי קבוצות יעלו מהלאומית. המחיר הוא ששנה הבאה יהיו 14 קבוצות וזה ייפגע בתמיכה הכספית שיוכלו לקבל". בנוגע לאפשרות שהזרים של הקבוצה ישובו מארצות הברית: "לא נראה לי שיש סיכוי שמישהו מהם יחזור. נעשה כל מאמץ שיחזרו אבל אנחנו די ריאליים והם עברו פה טראומה".

"כל יום שהזרים נשארים נחשב להצלחת המאה"

בשביל לעשות סדר בדברים צריך לחזור אחורה לתחילת מבצע "שומר החומות". ברגע שהאזעקה הראשונה פעלה באזור המרכז רוב הזרים התחילו להילחץ, פתחו קבוצת וואטסאפ ודרשו מהקבוצות לעזוב מיידית. ככל שהימים עברו, בקבוצות הצליחו להרגיע את הרוחות, חלק עם פתרונות יצירתיים כמו עירוני נס ציונה, שהעבירה את כל הזרים שלה למלון בטבריה. ועד עכשיו עזבו את ישראל ארבעת הזרים של הפועל ירושלים: טיישון תומאס, מלקולם היל, ריי מקאלום וסטנטון קיד. ממכבי ראשל"צ: ג'רמי פארגו, דריל מונרו וג'אמיל ווילסון. מבני הרצליה: טרל פארקס והאחרון הבוקר, אריק גריפין מהפועל באר שבע.
"כל יום שהזרים נשארים נחשב להצלחת המאה", אמר גורם בדירקטוריון. "קשה להתמודד עם הסיטואציה הזו, המשפחות שלהם לוחצות עליהם לחזור לארה"ב, הם בעצמם נבהלים מכל האזעקות והדיווחים בעולם. כל קבוצה מנסה לעשות את המעל ומעבר כדי להשאיר כמה שיותר שחקנים בארץ, אבל בסופו של דבר מדובר בחיי אדם ואם הם לא מרגישים בטוחים אי אפשר להחזיק אותם כאן בכוח. גם הראש כבר לא נמצא בכדורסל, אז איזו צורה יש לזה?"
3 צפייה בגלריה
יונתן אלון
יונתן אלון
בירושלים מחפשים מציאות בליגה הלאומית. אלון
(צילום: עוז מועלם)
בעקבות העזיבה הרבה של הזרים, כשעוד שחקנים אמורים צפויים לעזוב ביממה הקרובה אך בינתיים נתקלים בקשיים בעקבות ביטול טיסות, החליטו בישיבת הדירקטוריון האחרונה לאפשר לקבוצות שזרים עזבו אותן להחתים שחקנים זרים חדשים או ישראלים (כאלה שלא שיחקו העונה בליגה אחרי ה-5 במאי) עד יום לפני סדרות חצי גמר הפלייאוף.
בעקבות המצב המורכב בהחתמת זרים שיגיעו מארה"ב למצב הביטחוני כאן בארץ, בהפועל ירושלים החליטו לחפש בליגה הלאומית וסיכמו עם ג'וליאן בויד (31, 2.01 מ') שסיים את העונה באליצור קריית אתא מהליגה הלאומית. יש לציין שקבוצות רבות לא מעוניינות להחתים שחקנים חדשים גם בגלל המצב הכלכלי הקשה בעקבות הקורונה.

סופית: שתי יורדות בסיום העונה

בתחילת העונה נקבע כי שתי קבוצות ירדו מליגת העל, אך בעקבות כך שקבוצות איבדו מספר רב של זרים ובלעדיהם כנראה שלא יהיה יותר מדי ערך ספורטיבי למשחקים, הוחלט בישיבה האחרונה שרק קבוצה אחת תרד. מיד אחרי תום הישיבה ולמרות שרוב יושבי הראש הצביעו בעד ההחלטה הזאת, ישנם מספר חברי דירקטוריון שהחליטו לשנות את גרסתם אחרי שהבינו יותר לעומק את משמעות הדבר.
3 צפייה בגלריה
שי סגלובסקי
שי סגלובסקי
כבר ירדה. עירוני נהריה
(צילום: עוז מועלם)
"זה מצב מטורף", אמר יו"ר של קבוצה נוספת בליגה. "אף אחד לא יודע מה קורה מימינו או משמאלו. יום אחד מחליטים ככה ויום אחר מחליטים משהו אחר, אין שום סדר, אין עקביות. ברור שגם המצב הביטחוני לא מאפשר את הסדר הזה כי אף אחד לא יודע באמת מה יקרה כאן, הבעיה הכי גדולה שצריך לקבל החלטות עכשיו".
חלק מזה אכן כלכלי וחלק מזה לאור הבעיה שנוצרה שאם מדובר על יורדת אחת אז עירוני נהריה, שכבר כביכול ירדה לליגה הלאומית עם שלושה ניצחונות בלבד העונה, למעשה יכולה להציל את עצמה עם סיכוי תיאורטי להישאר בליגה, כך שאם בדירקטוריון בחרו להציל את מכבי חיפה מירידה (בגלל ערך הספורטיביות במידה וזרים יעזבו את הקבוצה), יצטרכו לפעול כך גם עם נהריה ולבטל את היורדות באופן גורף.
פורסם לראשונה: 13:02, 18.05.21