הפועל ירושלים סיימה לאסוף את השברים אחרי האכזבה הגדולה מההדחה ברבע גמר טורניר הפיינל-8 של ליגת האלופות וכבר מתכוננת לקראת העונה החדשה. יותר נכון, לקראת המפעל החדש - הליגה הבלקנית, שתצא לדרך בשלישי.
רגע לפני המשחק מחר מול מכבי ראשל"צ, המנהל המקצועי של האדומים מהבירה, יותם הלפרין, מספר על ההחלטה החשובה שלקח הכדורסל הישראלי, מה לדעתו הסיכון של ספורטאים להידבק בקורונה ומה מצב קבוצות הספורט בארץ כשהמגפה רחוקה מלהיות מאחורינו.
4 צפייה בגלריה
הלפרין
הלפרין
"צריך להפוך את העולם שיהיה כאן ספורט". הלפרין
(צילום: אורן אהרוני)
יותם, הרישום לליגה הבלקנית היה המוצא האחרון? "הפתרון הזה מבחינת הקבוצות הוא סופר חשוב. לבקש מקבוצת כדורסל מקצוענית לא לשחק או להתאמן לזמן בלתי מוגבל זה די גורם לחוסר קיום. יש פה הרבה קבוצות שעבדו קשה הקיץ כדי להעמיד סגל טוב, ככה שהפתרון שמצאו באמת יחזיק אותן עם הראש מעל המים באיזושהי מסגרת. באמת מקווה שליגת העל תחזור כמה שיותר מהר, מה שיאפשר לנו לחזור לעוד מסגרת".
הספורט המקצועני בתקופה האחרונה די משותק. "קטונתי מלהגיד מבחינה בריאותית מה נכון ולא נכון, זה לא התחום שלי. מה שאני כן חושב, זה שצריך להפוך את כל העולם כדי שכן יהיה כאן ספורט, וזה לא רק בשביל הקבוצות והספורטאים. אלא בשביל האנשים שיושבים בבית, רואים קצת ספורט וזה עושה להם במשך שעתיים טוב לנפש. זה באמת בשביל אנשים שצריכים את הספורט הזה בחיים שלהם".
4 צפייה בגלריה
פארת'ר מול בריימו
פארת'ר מול בריימו
ירושלים מול אילת בגביע ווינר. "המשחקים הם בעיקר לאלה שבבית"
(צילום: ראובן שוורץ)
עד כמה השחקנים מפחדים מהקורונה? "אהיה כן, אני לא רואה שום הבדל בין שחקן שמשחק כדורסל, כשהרוב הגדול עושים בדיקות קורונה כל כמה זמן, לבין זה שברגע שיפתחו כאן דברים - אנשים ישבו במסעדות או ילכו לקניון. ומה עם אלה שהולכים לעבודה עם 30 אחוז תפוסה משרדית, אין באמת הבדל ברמת הסיכון. אני לא חושב שהספורטאים היום מסכנים את עצמם יותר מאשר מישהו שעובד במשרד".
לליגה הבלקנית אין מענקים, הכסף מליגת העל עדיין לא זורם ורשת הביטחון מתעכבת. איך עוברים את התקופה הזו מבחינה כלכלית? "אין ספק שזה מצב קשה, וככל שעובר הזמן המצב הופך להיות אפילו יותר קשה. ככל שלא יהיה כאן ספורט ולא תהיה כאן ליגה כמה שיותר מהר המצב הכלכלי של הרבה מהקבוצות יהיה יותר קשה. אני מאוד מקווה שלא יצטרכו להגיע למצב שמשחררים שחקנים בגלל מצב כלכלי. אנחנו באמת בסימן שאלה גדול וחוסר ודאות איך הדברים מתפתחים, כך שהפתרון של הליגה הבלקנית משאיר את הקבוצות עם הראש מעל המים. בכל זאת יש אימונים ומשחקים".
4 צפייה בגלריה
אייל חומסקי וגיא הראל במסיבת העיתונאים
אייל חומסקי וגיא הראל במסיבת העיתונאים
"הפתרון של הליגה הבלקנית משאיר את הקבוצות עם הראש מעל המים"
(צילום: עמית שאבי)
אנשים שונים בענף קוראים למצב הזה: 'התאבדות' של הספורט הישראלי. מה אתה חושב? ״קבוצת ספורט מקצוענית שמביאה לארץ זרים ומנהלת מערכת של המון דברים מסביב, צריך להבין שזה לא מסתכם רק בלהחתים שחקנים ולשלם להם כסף. יש פה המון אנשים מסביב לקבוצה שעובדים ומשתכרים בשביל שהיא תצליח. מילא אם קבוצות הכדורגל היו יודעות שבעוד חודש אפשר לחזור לשחק, הבעיה הכי גדולה היא מתי זה יקרה, ולאף אחד אין לזה תשובה כרגע. זה לא פשוט, זה מדאיג ומלחיץ, לפעמים מרגישים שעובדים לחינם, אבל אני מאמין שהדברים יסתדרו. אם לא יהיה מחר חיסון לנגיף, אז אנחנו נצטרך ללמוד לחיות בעולם של קורונה וספורט ביחד".
ברגע שהליגה הישראלית תחזור, יש קבוצות כמו הפועל ירושלים שיצטרכו לשחק בשלושה מפעלים. זה לא ייצור עומס? "אני אוהב את זה שיש המון משחקים בעונה. אם אתה יודע לייעל את כל המערכת ומסדר את לוח הזמנים בצורה הכי הגיונית וטובה אז אפשר להפיק מזה הרבה. משחקים בדרך כלל עושים טוב לקבוצות, כמובן שעומס יכול לעשות בדיוק את הפעולה ההפוכה, אבל אני בהחלט חושב שכולנו מבינים שהליגה הבלקנית בסופו של דבר צריכה להתמזג עם הליגה הישראלית ועם הקבוצות שמשחקות גם במסגרת אירופית נוספת. נסדר את הלו"ז בצורה הכי טובה שאפשר".
4 צפייה בגלריה
יותם הלפרין
יותם הלפרין
מחכה כבר לתחילת הליגה הבלקנית. הלפרין
(צילום: אורן אהרוני)
איך הדריכות של השחקנים לקראת המשחקים. הם לוקחים ברצינות את המפעל? "אני לא מכיר שחקן מקצוען שלא עולה למשחק, בטח כשהוא מוגדר כרשמי, ולא נותן את המקסימום. אני חושב שבאמת שככל שהזמן יעבור יבינו שזה עוד תחרות אירופאית שנפתחה כאופציה לקבוצות. נכון שבהתחלה כולם דיברו על זה שזה רק איזשהו פתרון למצב, אבל ככל שיעברו המשחקים והשלבים הם גם יבינו שמדובר בעוד ליגה שהיא תחרותית לכל דבר. אין לי ספק שכל הקבוצות ירצו לנצח ולזכות בתואר".