ביום שלישי שעבר הוציאה הפועל גליל עליון הודעה בה דרשה להקפיא את היורדות לעונת 2023/24. בשל מלחמת "חרבות ברזל" הקבוצה הצפונית, שמשחקת בכפר בלום, שפונה כמו מרבית האזור, נודדת כבר מעל חודש בין אולמות שונים בארץ, ומבינה שלא תוכל לשחק באולמה הביתי. גם מינהלת הליגה הבינה זאת, ובתגובתה לצפוניים כתבה שהנחיות פיקוד העורף הן אלה שקובעות באיזה אולם יהיה אפשר לשחק.
גליל עליון למעשה תהיה הקבוצה הראשונה שפותחת את העונה (כזכור, יום לפני פרוץ המלחמה שוחק משחק אחד - עירוני נס ציונה שגברה על עפולה) המחודשת תוך כדי לחימה, וזה יקרה ביום שני, בדיוק בעוד שבוע, בשעה 17:00 באולם הטוטו בחולון, מול עירוני קריית אתא. על פניו, התחושה היא שדברים עתידים להסתדר, אבל פוסט שכתב אתמול (ראשון) נשיא הקבוצה, זוהר לבקוביץ', מראה הפוך.
2 צפייה בגלריה
ברק פג
ברק פג
בגליל זועמים על החלטת המינהלת. ברק פלג
(צילום: אפי שרור)
אתמול התקיימה ישיבה במינהלת בנוכחות יושבי הראש של הקבוצות, בה הציג לבקוביץ' את טענותיו, בהן בין היתר הקבוצה לא מסוגלת להתחרות בתנאים האלה. לאחר שכתב בפוסט על "ניתוק מוחלט" מצד הנמצאים בישיבה, הוא הסביר ל-ynet: "מה שהכי אכזב אותי הוא חוסר האמפתיה מצידם. תראו שאכפת לכם. מבחינתם אין מלחמה. זו לא עונה רגילה. רוצים הזדמנות הוגנת לשחק. אמרו לא לבקשה שלנו על יורדות, בלי לנמק למה לא, בלי לתת הסבר הגיוני".
נשיא הקבוצה, יליד קיבוץ דפנה שבאזור, מציג את הפיתרון שהוצע לו: לסגור את הקבוצה לעונה הקרובה. ההנהלה תצטרך לפטר את השחקנים וצוות האימון, ובמידה שבעונה הבאה תצליח לבנות הכל מחדש - היא תחזור, אולי, לליגת העל. "זה משהו מבזה, לא ערכי. אני לא רגיל להיות בצד המבקש, אלא בצד החזק. זה חוסר התחשבות בצורה קיצונית, מגעילה. ת"א היום פחות במלחמה וזה נראה שלא אכפת להם. עצוב לראות את הסולידריות הישראלית בחוסר מיטבה".
כידוע, עם הדחת גליל עליון יחד עם בני הרצליה ונס ציונה מהיורופקאפ, עזבו שלושת הזרים של הקבוצה את ישראל ובהמשך ביקשו שחרור - ובקבוצה נענו. "הזרים שלנו עזבו אותנו ברגע שהם הבינו שגם חיזבאללה בתמונה", מספר לבקוביץ'. "למה אין לנו אף זר? כי אף אמריקאי שפוי בדעתו לא יגיע כשהאזור מפונה. אין לנו לאן להביא אותם. אין אולם, הקיבוצים פונו, אין קהל. המאמן (ברק פלג) היה במילואים עד לא מזמן, היו"ר (טמיר אברהמס) במילואים גם. זה לא מצב שגרתי".
הישראלים של גליל עליון מפוזרים בבתי מלון מה-11 באוקטובר, אז גם החזית הצפונית הצטרפה ללחימה בדרום. בקבוצה לא מסוגלים לקיים אימונים שוטפים, כאשר לפני חולון הצפוניים התארחו בהיכל קבוצת שלמה ובאנרבוקס בחדרה, שאמור היה להיות האולם הביתי של הקבוצה, על פי הסדר עם המינהלת, הדואגת לשיכון הקבוצה במלון. פלג עצמו, שמשרת בסיירת מטכ"ל, חזר לאימונים לפני כשבועיים בערך.
"אם הקבוצות מרגישות בנוח לשחק מול הנוער שלנו - בכיף, שיבואו ויעשו 50 הפרש", אמר לבקוביץ'. השבוע, ביקום מקביל, אמור היה להתקיים משחק ראווה לרגל 30 שנה לעונת הדובדבנים והאליפות של הקבוצה. כל שחקני העבר כדוגמת עודד קטש, נדב הנפלד, דורון שפר ועמרי כספי, כאשר פיני גרשון אמור היה לאמן את הקבוצה. "זה להראות את הגליל בגדולתה, רק שאין גליל כרגע".
לבקוביץ' הדגיש שלא מדובר בבעיה תקציבית, אם כי המצב בו צריך לשכן את מי שנשאר מהקבוצה והצוות המקצועי במלונות מייקר את התקציב שתוכנן לעונה. הוא לא מסכים שמדובר "בתפיסת טרמפ" על פתיחת העונה הלא טובה של קבוצתו, שסומנה כיורדת בטוחה גם ככה. "לא התכוונו להיות בסיטואציה הזו, היו לנו זרים טובים והיינו אמורים לחזק את הקבוצה בהמשך", הוא אומר. "בכל שנה מסתכלים עלינו ככה ובסוף אנחנו מסיימים במקום החמישי. ההבדל הפעם הוא שבכפר בלום יש כיתת כוננות, נשקים, צבא". לגבי עזיבת עופר ינאי, שהפך להיות אחד מבעלי הפועל ת"א, לבקוביץ' טוען שהוא עדיין בתמונה ויש לו מחויבות לקבוצה הצפונית גם בעונה הזו.
"היו צריכים במנהלת לתת לנו חיבוק, לא בעיטה", הוא מסכם את הישיבה. "כל הציבור הישראלי נותן חיבוק למפונים מהדרום והצפון. אנחנו באים בלי כלום, ואם הייתי שחקן של אחת מהקבוצות הגדולות- הייתי מתפדח לשחק מול הגליל העונה, זה לא ספורטיבי. אנחנו לא מסכנים, לא מבקשים רחמים ועוד נחזור".
2 צפייה בגלריה
הובר
הובר
גליל עליון נאלצה לנדוד למרכז. הובר
(צילום: יאיר שגיא)
לקבוצות ניתנה האופציה לדחות את מחזור הפתיחה, אולם זו תהיה הדחייה היחידה, שכן לכל קבוצה מותר פעם אחת לבקש להזיז משחק מתאריכו המקורי. בגליל עליון החליטו לשחק במועד הרגיל, שכן עדיין לא ידוע אם יצטרכו לבקש דחייה עתידית בשל שינוי כזה או אחר. מי שחווה בחודש וחצי האחרונים שינוי גם בחייו האישיים הוא אבהרמס, אשר משפחתו המתגוררת בכפר גלעדי פונתה. אתמול נפל בקיבוץ טיל נ"ט, ולצד הדאגה למשפחה והמילואים, התווספה "התקרית" בישיבה, שהוסיפה דאגה לעתיד הקבוצה.
"חשבנו שהמנהלת תבין שיש פה מצוקה. יש מלחמה ויש קבוצה אחת שאין לה בית. אצל שאר הקבוצות הכל עובד, יש אולם", אומר אבהרמס. "נכון שיש טילים ואזעקות. אצלנו, בגליל, כולם עזבו בשבוע הראשון. התחלנו לחפש פתרונות, זזנו בין אולמות, עד שראש עיריית חולון, מוטי ששון, הציע לנו את האולם שלו. אנחנו מתאמנים בחולון כבר שבועיים, אנחנו במלון בת"א, המנהלת עוזרת עם ההוצאות קצת, אבל זה לא מספיק. זו קבוצה שתלשו אותה מהבית שלה".
כאשר אבהרמס מתבקש להגיב לכך שבמינהלת יושבים הקולגות שלו והם אלה שמסרבים לדרישת הקבוצה בעניין הקפאת היורדות, הוא עונה: "הם רוצים תחרותיות, ואני חושב שיש פתרונות אחרים. הצענו להם, למשל, מענקים מוגדלים לקבוצות על מיקום, שיהיה על מה לשחק. אפשר לעשות דברים כדי להשאיר את הליגה אטרקטיבית ובמקביל לזכור שזו שנת מלחמה. אין שוויון בין גליל עליון ליתר הקבוצות. פלג הוסיף: "לא הגיוני שיתייחסו אלינו ככה בשנה כזו, שקבוצה תרד ליגה בגלל פגיעה ישירה מהמלחמה".
לגבי הניסיון להחתמת זרים חדשים, מתאר אברהמס מה קורה מאחורי הקלעים: "כששומעים שאנחנו באזור המלחמה, השחקנים מפחדים מכך. חוששים שיגידו להם שצריך לחזור כשתהיה הפוגה, גם אם כרגע אנחנו אומרים שנמצאים בת"א. האזור הכי בטוח הפך ללא בטוח. יש פה אירוע חריג וצריך להתייחס אליו בהתאם".