עודד קטש מדבר לקראת פרטיזן בלגרד
(באדיבות one)
לפני חמישה ימים, כשים מדר רשם שיא קריירה ביורוליג עם 15 נקודות בניצחון של פרטיזן בלגרד על מונאקו עלה סרטון ברשתות החברתיות, שבו הוא נשמע אומר לביברס נאתכו, שהגיע לצפות בו, "אני הולך לפני שהמאמן ייתן לי בראש". המילים האלה מסכמות את מערכת היחסים שיש לרכז הצעיר עם ז'ליקו אוברדוביץ', שמלווה בעליות וירידות אבל גם בהרבה כבוד והערכה. הערב (21.05) השועל הסרבי ומדר מגיעים להיכל לפתיחת הסיבוב השני מול מכבי ת"א.
"ים נמצא באחד המועדונים הגדולים באירופה מבחינת קהל ומסורת ועם המאמן הכי תובעני וטוב ביבשת", אומר מאמנו האישי, עופר רון, שמלווה אותו מגיל צעיר. "הוא שחקן מוביל, ההשפעה שלו מאוד גדולה על הקבוצה, רף ההתקדמות שלו יביא אותו לרמות הכי גבוהות ביורוליג. גם בקיץ, ים היה השחקן הכי טוב בנבחרת באליפות אירופה, הכי יציב והכי איכותי. הוא הרוויח את זה ביושר, ולא נתנו לו קרדיט כמו שאחרים קיבלו".
2 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
ים מדר
(צילום: gettyimages)
ואכן, לרכז הישראלי לקח זמן להשתלב בפרטיזן. הוא החל את דרכו בקבוצה בעונה שעברה ביורוקאפ, ולאט־לאט קנה את עולמו אצל המאמן המעוטר ביבשת – ומדובר כמובן במחמאה ענקית. בעונתו הראשונה ביורוליג הוא כבר הספיק לקחת חלק ב־17 משחקים, בעשרה מהם פתח בחמישייה, והעמיד ממוצעים של 6.9 נקודות, ריבאונד אחד ו־1.8 אסיסטים בקצת פחות מ־16 דקות. נכון שלא מדובר במספרים יוצאי דופן, אך עצם העובדה שהפך לרכז ראשון בקבוצת יורוליג מוכיח שהוא ראוי לרמות האלה.

"שחקן עם הרבה להט"

ניקולה נובאקוביץ', עיתונאי סרבי מאתר sportklub.rs שמסקר את פרטיזן וגם הגיע למשחק בישראל, סיפר מנקודת מבטו על הדרך שמדר עבר מאז שהגיע למועדון. "הוא עשה התקדמות יפה. בסרביה מאוד מעריכים אותו, גם האוהדים. מאוד התחבר לקבוצה, תמיד תומך בחבריו, פעיל גם על הספסל. כל הזמן השופטים אומרים לו לשבת ולשלוט בעצמו, וזה רק מראה כמה להט יש בו ועד כמה הוא מרגיש בבית".
אבל כאמור, לא הכל הולך חלק. למשל, מול ברצלונה הוא שיחק 17 דקות בהן תרם שתי נקודות ושני אסיסטים בלבד, ובמשחק לאחר מכן "הוענש" כשקיבל רק חמש דקות מול ריאל מדריד. מצד שני, לעיתים גם אחרי משחק טוב אוברדוביץ' מחליט לספסל אותו: מול הכוכב האדום הוא שיחק 25 דקות שבהן רשם 14 נקודות, 4 ריבאונדים ו־3 אסיסטים, ושבוע לאחר מכן זכה לדקות בודדות נגד וילרבאן. הרבה תלוי בצורה שבה הישראלי נכנס לכל משחק נתון, כי ברגע שהוא עושה מהלך־שניים שטותיים, המאמן שלו מאבד את השלווה ומוציא אותו.
"כשאתה משחק פעמיים בשבוע זה כבר יתרון כי אין לך זמן יותר מדי לשקוע", מסביר רון את הסיטואציה שבה נתון מדר. "אתה צריך להיות ענייני מבחינה מקצועית, ולהבין מה היה לא טוב ומה צריך להביא למשחק הבא, ובעיקר לא להיכנס לאמוציות מיותרות. מה שכן, ים חזק מנטלית, ויותר מהכל יש לו אמונה עצמית. הוא מקבל את כל הדברים כי יש לו הערכה מאוד גבוהה למאמן".
2 צפייה בגלריה
ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן פרטיזן בלגרד
ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן פרטיזן בלגרד
העביר את מדר כמה סדרות חינוך. אוברדוביץ'
(צילום: EPA)

"תורם בעיקר בהגנה"

נובאקוביץ' לא מתרגש מסדרות החינוך שעובר הרכז אצל אוברדוביץ': "ים עדיין צעיר וגם לא הגיע לדעתי לשיא ההתפתחות הפיזית. כולם ראו שברמת היורוליג הוא שחקן הגנתי מאוד טוב שיכול לנעול גארדים בצורה יוצאת מן הכלל, אבל בהתקפה הוא לא נחשב לרכז טבעי, לא מייצר יותר מדי, וכרגע יותר מועיל בהגנה מאשר בהתקפה. הוא עדיין צריך לשפר את דרך קבלת ההחלטות שלו כפליימייקר, אך אין ספק שמדובר בשחקן עם פוטנציאל ענק".
מדר מודע למגבלות שלו ועובד קשה כדי לשפר את הליקויים ולהפוך לשחקן טופ יורוליג. אם זה יקרה, ייתכן שגם חלום ה־NBA יתגשם. בדרך לשם, גם היריבה שלו הערב, שמשוועת לרכז ישראלי משמעותי, עשויה להיכנס לתמונה בקיץ, כאשר גם שמו של תמיר בלאט עלה כמועמד.