רגע אחרי שניפק את משחק השיא שלו בישראל עם 30 נקודות (14 מ-19 ל-2) ו-9 ריבאונדים בניצחון 85:91 על בני הרצליה בשבוע שעבר, דרק פארדון היה נרגש מאוד אבל לא בעקבות התצוגה המרשימה שלו. הסנטר בן ה-25 קרוב מאוד לאיש המשק של הקבוצה, מיקי ריים, שבאותו היום נערכה הלוויית בנו שהלך לעולמו בטרם עת.
"דרק נתן לרגש לצאת, וזה חריג אצלו כי הוא מופנם מאוד", מספר מנכ"ל ב"ש, תומר ירון. "היו לנו שני מקרי מוות סביב הקבוצה לצערי הרב בתקופה האחרונה, אחד אצלי במשפחה והשני אצל מיקי. במקרה שלי הרגשת שהוא מתעניין, מרים טלפונים ומאוד אכפתי, ובמקרה של מיקי הוא כבר הספיק להיות אצלו בבית פעמיים בשבעה".
4 צפייה בגלריה
דרק פארדון
דרק פארדון
דרק פארדון
(צילום: באדיבות חשבון האינסטגרם yuvalkasay)

במקום ליורוקאפ הגיע לבירת הנגב

פארדון, אחד השחקנים הכי טובים בליגה העונה, ללא צל של ספק, הגיע לישראל די בהפתעה. בעונה שעברה הוא ניפק 12 נקודות ו-5 ריבאונדים ביירוית מהבונדסליגה הגרמנית, ונראה שמשם הדרך שלו לקבוצת יורוקאפ ואולי אף מעבר לכך הייתה אמורה להיות סלולה.
"אני באמת לא יודע איך הוא הסכים להגיע אלינו", מודה ירון, שסיפר שאפילו קיבל טלפונים מעיתונאים מגרמניה שהיו בהלם מהמהלך. "אני חושב שהקשר שלנו עם סוכנים אמריקאים בשנים האחרונות מתחיל להוכיח את עצמו, בעיקר העבודה שהמנהל המקצועי שלנו, דניאל רביץ, עושה מולם. גם ההצלחה שלנו עם שחקנים כמו קיילב אגאדה, סטיב זאק ואחרים, שקפצו אחרי העונה אצלנו לקבוצות גדולות ובעיקר למשכורות גבוהות, עושה את שלה ושחקנים שומעים על זה".
פארדון זה שם שהיה בפנקסים של אנשי ב"ש מזה שנה וחצי, מהרגע שעזב את הקולג'. ברגע שהארכת החוזה של רמי הדר נסגרה, הוא היה השחקן הראשון אליו פנתה הקבוצה. "היינו סגורים עליו מכל הבחינות", מוסיף ירון. צריך להגיד, לב"ש יש את אחד מתקציבי השחקנים הכי נמוכים בליגה. רוב הזרים שהיא מביאה הם הימורים בכסף מאוד קטן בתקווה שיפרצו אצלה, אבל המקרה של הסנטר בן ה-25 שונה לחלוטין. מראש ב"ש ידעה שהיא הולכת לשים סכום כסף גדול מבחינתה עבורו. לא מדובר ב-200 אלף דולר, וגם לא ב-150 אלף דולר, כי הבעלים כפיר ארזי לא מוכן לשלם יותר מ-108 אלף דולר לשחקן אמריקאי לאור ענייני מיסוי. פארדון מרוויח סביב שכר האיזור הזה.


ב"ש עד כדי כך בנתה על פארדון, שהדר החליט לשנות את סגנון המשחק של הקבוצה בפן ההתקפי. הקבוצה אמנם זורקת עדיין הרבה שלשות (באחוזים לא טובים), אבל גם משחקת הרבה יותר פנימה לכוח של פארדון וג'וניור איטו. לצורך העניין, ב-2020/21 זרקה ב"ש 39 זריקות ל-2 נקודות, העונה היא עומדת על 46. מחוץ לקשת כמות הזריקות שלה פחתה מ-33 ל-29. מדובר בשינוי משמעותי.
למרות שעכשיו פארדון מרשים, ההתחלה שלו הייתה פחות טובה. היו לו משחקי הכנה לא טובים, ובניצחון 69:83 על גלבוע/גליל במחזור הראשון, מבין הזרים הייתה לו את התפוקה פחותה ביותר עם 7 נקודות ב-25 דקות. אבל הדר לא התרגש, ואמר בראיון בסיום את הדברים הבאים: "דרק לא אשם בכלום היום, אנחנו עדיין לא יודעים להפעיל אותו". ואכן, החל מהמחזור השני הוא במגמת עלייה. בהפסד להפועל י-ם קלע 20 נקודות ולקח 13 ריבאונדים, בניצחון על אילת שוב קלע 20 נקודות, קלט 14 כדורים חוזרים וחסם 3 פעמים, נגד ראשל"צ תרם 18 נקודות ו-8 ריבאונדים ואז הגיעה התצוגה האדירה מול הרצליה ואחד הסנטרים הטובים בליגה, צ'ינו אונואקו. בהפסד הדרמטי לנס ציונה בשבת בו ב"ש כבר הוליכה ב-17 הפרש אבל הפסידה לאחר הארכה, סיים פארדון עם 17 נקודות, 12 ריבאונדים (6 בהתקפה) ו-3 אסיסטים, ואחת הסיבות לקריסה של קבוצתו הייתה מכיוון שהפסיקה להפעיל אותו במאני טיים.

טעות בזיהוי

בצעירותו פארדון לא היה עילוי. מאמן התיכון שלו בקליבלנד בכלל לא רצה אותו, בניגוד למאמן קבוצת הפוטבול שמאוד האמין בו. אבל הסנטר אהב יותר את הענף עם הכדור הכתום, ושיחק תחילה בקבוצת הכדורסל המשנית של בית הספר. "היה לו פרצוף של תינוק והוא גם היה שמנמן כמו תינוק", סיפר מאמנו בבית הספר, בייב קווסניאק, בריאיון בארה"ב לפני שנתיים.
עם הזמן פארדון נכנס לקבוצה הראשונה, אבל שימש כאופציה שלישית בהתקפה במקרה הטוב. השחקן המרכזי של הקבוצה היה קרלטון בראג, שנחשב אז לאחד הכישרונות הגדולים בארה"ב, היום משחק בבלדייספור הטורקית (16.3 נקודות ו-10.3 ריבאונדים) ולפני כן בקריירה נחתך אחרי משחק אחד מנימבורק של אורן עמיאל.
4 צפייה בגלריה
פארדון בתקופתו בנורת'ווסטרן
פארדון בתקופתו בנורת'ווסטרן
פארדון בתקופתו בנורת'ווסטרן
(צילום: AP)
בניגוד לבראג ושחקנים נוספים בקבוצה שלו בתיכון, פארדון לא זכה כלל להתעניינות של קולג'ים, וכבר חשש כי יפרוש מכדורסל בסיום כיתה י"ב. אלא שרגע אחד שינה את מסלול חייו. בשנתו האחרונה בתיכון מאמני קולג'ים נחשבים הגיעו לצפות באימונים של קבוצתו כדי לעקוב אחרי בראג. בין השמות היו רוי וויליאמס (צפון קרוליינה), טום איזו (מישיגן סטייט) וגם ביל סלף (קנזס). עוד איש מקצוע שנכח באחד האימונים הוא בראיין ג'יימס, עוזר המאמן של אוניברסיטת נורת'ווסטרן, שנשלח לשם על ידי המאמן הראשי כריס קולינס, אחרי שזה קיבל המלצה על בראג מאביו, מאמן ה-NBA לשעבר דאג קולינס.
ג'יימס הלך לפינה רחוקה משאר הקולגות שלו על מנת לצפות באימון ונדלק על פארדון. הבעיה הייתה שהוא חשב שמדובר בבראג. בסיום האימון הוא פנה לקווסניאק ואמר לו שהתלהב מאוד מביצועיו של בראג ואף תיאר לו את המהלכים שביצע, ורק אז, אחרי שמאמן התיכון מקליבלנד אמר לו שזה בכלל פארדון, ירד לו האסימון. "אני עד היום יורד עליו בגלל זה", צחק פארדון בכתבה שפורסמה עליו בעבר.
כמה ימים לאחר אותו אימון פארדון כבר קיבל פנייה מנורת'ווסטרן ועבר לשורותיה. אלא שגם בקולג'ים הוא לא ליקק דבש בהתחלה. קולינס חשב שהסנטר עדיין לא מוכן לרמת המכללות והחליט שיישב שנה בחוץ כדי להשתפר. אבל מכת פציעות בקבוצה גרמה לנורת'ווסטרן להתחרט כבר אחרי חודשיים ופארדון החל לשחק.
4 צפייה בגלריה
פארדון בתקופתו בנורת'ווסטרן
פארדון בתקופתו בנורת'ווסטרן
פארדון (במרכז). ההתחלה בקולג' הייתה קשה
(צילום: AP)
מעונה לעונה שיפר את מספריו, כאשר ב-2017 העפיל יחד עם האוניברסיטה לראשונה בתולדותיה לטורניר המכללות הגדול, אבל גם היה סוג של גיבור טרגי במסע המופלא שלה. בסיבוב הראשון ניצחה נורת'ווסטרן את ונדרבילט 66:68 כשפארדון הצטיין עם 14 נקודות ו-11 ריבאונדים. בסיבוב השני פגשה את גונזגה הגדולה, פיגרה כבר ב-20 הפרש, אבל נלחמה והטבעה של פארדון צימקה ל-63:60 בלבד. אולם השופטים קבעו שהמהלך של הסנטר לא היה חוקי, קולינס השתגע על הקווים, ספג טכנית ומשם העסק היה פחות או יותר גמור (79:73). גונזגה המשיכה עד הגמר בו הפסידה לצפון קרוליינה.

שיחק אצל בוסקאליה ושיתף פעולה עם מקל

עם סיום קריירת הקולג'ים שלו הצליח פארדון לקבל הזמנה יוקרתית למחנה קדם הדראפט בפורטסמות', ואף היה לא רע בכלל. לצערו הוא לא נבחר בדראפט, וגם בניסיון שלו עם אורלנדו מג'יק בליגת הקיץ הבין שלא יצליח להשיג חוזה ב-NBA.
מי שהתלהב מפארדון היה מאמן הפועל חולון כיום, מאוריציו בוסקאליה, שעבד אז (עונת 2019/20) ברג'יו אמיליה. האיטלקי צירף את הסנטר לקבוצה כזר חמישי אחרי כמה אקסים שעברו בליגת העל כמו ג'וש אואנס, וויל צ'רי ורג'י אפשואו. פארדון גם שיתף פעולה עם גל מקל, שהיה רכז הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
(צילום: עוז מועלם)
פארדון לא הרשים יתר על המידה וסיפק ממוצע של 6.1 נקודות ו-5.2 ריבאונדים ב-18.2 דקות. בסוף פברואר 2020 הוא גם שבר את ידו, נאלץ לשוב לארה"ב לעבור ניתוח ונעדר מהמגרשים חודשיים. רג'יו אמיליה החליטה לחתוך אותו והוא שוחרר. "אסור לשכוח שזאת הייתה החוויה הראשונה שלו כמקצוען באירופה", נזכר בוסקאליה. "לקח לו זמן להתאקלם וממשחק למשחק הוא השתפר בתוך התפקיד שלו בקבוצה. יש לי רק דברים טובים להגיד עליו, הוא גם שדרג אצלנו מאוד את התנועה שלו עם הפנים לסל. אסור לשכוח שהעונה הופסקה בתחילת פברואר בעקבות הקורונה. לצערי, במשחק ההכנה האחרון שלנו לפני חידוש העונה הוא שבר את היד. לשמחתי הוא החלים ושיחק נהדר בגרמניה אחר כך".
בעקבות הקריירה הלא פשוטה שעבר, חוסר האמונה של אנשי מקצוע בו והרצון שלו תמיד להוכיח, פארדון קיעקע על זרוע ימין שלו קעקוע מאסיבי בו כתוב בין השאר "אהבה וכאב". כשנשאל על כך בעבר, אמר: "צמד המילים הללו הוא סיפור חיי. כדי לדעת מהי אהבת אמת צריך להרגיש כאב. הם הולכים יחד".
בב"ש מאוהבים בפארדון. קודם כל הכינוי שלו במועדון הוא "הגרמני" לאור מוסר העבודה שלו. "הוא איש עבודה בצורה חגירה, אין אצלו הבדל באינטנסיביות בין אימון למשחק. זה תמיד 100 אחוז", מציין המנכ"ל ירון. "מבחינת אישיות הוא בחור די שקט, יש בו איזה קסם. הוא מנהיג שקט, שמקבל המון כבוד משאר השחקנים בגלל הצורה שבה הוא מתנהל על המגרש". ירון גם יודע שרוב הסיכויים שבעונה הבאה הוא כבר לא יזכה לראות את פארדון מטביע בהיכל הקונכייה: "בוא נהיה אמיתיים, אם הוא ימשיך באותה יכולת הוא ימשיך מב"ש למועדון גדול. זה ברור לכולם".