זה קרה רק לפני שנה, אבל מרגיש כאילו הרבה זמן עבר מאז גיא גודס עזב את הפועל חולון. הרומן התחיל עם חצי עונה שהסתיימה באליפות מדהימה שבאה משום מקום וגם עלייה לפיינל־פור של ליגת האלופות של פיב"א. אחריה עונה נוספת שאולי לא עמדה בסטנדרטים של זו שקדמה לה, אבל גם היא לא הייתה מאכזבת. ובכל זאת, הם נפרדו.
גודס הרגיש מיצוי, כנראה גם המועדון. "למדתי שיש כל מינוי מיצויים", הוא מסביר. "אחרי מה שעברתי בשנה הראשונה בחולון, הרף היה מאוד־מאוד גבוה. לפעמים צריך להיפרד כדי שכל צד יעריך את השני, וזה מה שעשיתי".
7 צפייה בגלריה
גודס
גודס
"חולון מבחינתי היא המקום הטבעי". גודס
(צילום: קובי קואנקס)
7 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
הפרידה לא עשתה טוב לאף אחד, והעונה שעברה לא הייתה הצלחה מסחררת עבור שני הצדדים. גודס קיווה להשתדרג למועדון גדול יותר, אולי באירופה, אבל נותר בלי קבוצה. בהמשך הוזעק להציל את קבוצת נעוריו הפועל חיפה, שהייתה על סף קריסה כלכלית ומקצועית. היא שרדה, אך לגודס היה ברור שזה לא המקום בשבילו. גם חולון לא בדיוק תרצה למסגר את העונה שעברה: מקום חמישי בליגה, הדחה ברבע גמר הפלייאוף, והופעה סבירה באירופה.
כשנפרדו, חולון הודיעה כי "אנחנו מאמינים שדרכינו עוד ייפגשו בעתיד", אבל גם שם לא ציפו שזה יקרה כל כך מהר. וכך, בקיץ, אחרי שנה בלבד, התרחש האיחוד. "כשהגיע הטלפון לחזור – לא הייתי מופתע בכלל", אומר גודס. "חולון מבחינתי היא מקום טבעי, לחזור לאן שהיה לי טוב, איפה שהצלחנו".
כשעזבת, כיוונת לאירופה. זה לא הסתדר לך. "היו כל מיני הצעות, אבל זה לא צלח. חיכיתי בצד. בואי נגיד שאם הייתי מחכה יותר, היו דברים יותר גדולים. כשההצעה מהפועל חיפה הגיעה, זה היה מבחינתי לסגור מעגל ולהחזיר על השנים שהייתי שם כשחקן. אמרתי, 'יאללה, אני בא להציל אתכם', זה היה השיח. הם היו בכאוס, במצב עגום, באתי לעזור להם".
7 צפייה בגלריה
גודס
גודס
"חולון מבחינתי היא מקום טבעי". גודס בקדנציה הקודמת
(צילום: FIBA PHOTOS)
כשאתה אומר "דברים יותר גדולים", אתה מתכוון להפועל ירושלים והפועל ת"א שהחליפו מאמנים במהלך העונה שעברה? "היו דיבורים, אבל זה קרה אחרי שכבר חתמתי בהפועל חיפה. לעזוב? בטבע שלי, אם אני מתחייב למשהו, אין מצב שאבקש לעזוב. חרטה? אני אף פעם לא מתחרט על מה שאני מחליט לעשות. יש דברים מלמעלה. יותר כסף או פחות כסף, או סיטואציה עם קבוצה שיכולה להיאבק על משהו – זה לא קרה וכנראה לא היה צריך לקרות".

חולון החדשה

גודס (53) וחולון בנו קבוצה חדשה כמעט מאפס, ולא מנמיכים ציפיות גם על רקע ההתחמשות של הפועל ת"א והפועל ירושלים. אקס מכבי ת"א ג'יילן אדאמס חתם, מייקל קייזר חזר, על אלייז'ה מיטרו־לונג מדברים כעל מי שיכול להיות אחד הזרים הטובים בליגה, ובגזרת הישראלים הצטרפו יפתח זיו ועידן זלמנסון.
החלפתם את כל הזרים. מה היה הדבר הראשון שחיפשת? "רכזים, גארדים. מבחינת הבנייה שלי זה תמיד רכז זר. עקבתי אחרי הרבה מאוד שחקנים והגענו למיטרו־לונג. אהבנו את מה שראינו. הוא שחקן בהתהוות שרוצה לצמוח, להצליח ולגדול. הוא היה אחד הגורמים המרכזיים לעלייה של פרישטרי לפיינל־פור של ליגת האלופות בעונה שעברה. יש לנו גם חמישה ישראלים בכירים, משהו שלא היה הרבה זמן".
7 צפייה בגלריה
מייקל קייזר
מייקל קייזר
חזר לקדנציה נוספת. קייזר
(צילום: FIBA PHOTOS)
אתה מרגיש שזה סגל שיכול להגיע רחוק? "אני פחות אוהב הצהרות בסוף ספטמבר. מה שחשוב זה שלכולנו בקבוצה יש חיבור טוב. לזרים, לישראלים. מה יקרה בסוף עונה? זה סתם להצהיר".
אבל סימנתם מטרות: לסיים בין ארבע הראשונות בליגה ולהגיע הכי רחוק שאפשר באירופה. "כן. אנחנו רוצים להתקדם יותר בליגת האלופות, אבל אני מכיר את הבתים והשיטה, וברור לי שהרבה פעמים זה נופל על נקודה או הפרשי סלים. רוצים לעשות הכי טוב שאפשר".
זיו וזלמנסון כבר לא ילדים, העונה הם יחגגו 30. "שניהם צריכים להוכיח את עצמם. יפתח היה במכבי ת"א ואז נסע לאירופה, והוא צריך מקום להראות את היכולות ואת האיכויות שלו. זלמנסון היה בהפועל ת"א ובאיזשהו שלב הלך אחורה בהיררכיה. לא רציתי ישראלים שיגיעו לקחת כסף ולהעביר את הזמן".

הישראלים ואני

עניין הישראלים הוא נקודה רגישה אצל גודס. את הקדנציה הראשונה בחולון התחיל כשהוא מחזיק במקביל בתפקיד מאמן נבחרת ישראל. אחרי שזכה עם הסגולים באליפות ב־2022, הוא יצא עם הנבחרת לאליפות אירופה. עם כוכבים כמו דני אבדיה וים מדר, הציפיות מהכחולים־לבנים היו גבוהות, וכך הייתה גם הנפילה. זו לא הייתה רק האכזבה המקצועית: עוד במהלך האליפות היה ברור שהאווירה בנבחרת אינה טובה, וצצו דיווחים על מחנאות בין השחקנים וחוסר שביעות רצון של חלקם מהמאמן.
7 צפייה בגלריה
שחקן הפועל ת"א עידן זלמנסון
שחקן הפועל ת"א עידן זלמנסון
"צריך להוכיח את עצמו". זלמנסון
(צילום: יאיר שגיא)
במקרה או שלא, את העונה הבאה בחולון פתח גודס עם סגל מקומי דליל שכלל שלושה ישראלים בכירים בלבד, כאשר שחקנים פנויים בשוק בחרו בסופו של דבר לא להגיע למועדון. מאז התמודד גודס עם שמועות ששחקנים מקומיים לא ששים לשחק אצלו, וטענות שהוא מעדיף לתת במה לזרים על חשבונם.
היה לך חשוב לתקן את התדמית שנוצרה על היחסים שלך עם שחקנים ישראלים? "אם מסתכלים אחורה, למשל על מכבי ראשל"צ, רואים ששחקנים ישראלים שיחקו אצלי. עוז בלייזר, אדם אריאל, נועם דוברת – ילד בן 17 שמקבל במה ראשונה ביורוקאפ. מה שקרה בחולון באותו הקיץ עם הישראלים היה סביב כסף. זה לא מכבי ת"א שאומרת 'כמה אתה רוצה?' איך מסבירים שעכשיו באו ישראלים לחולון?"
אז זה צירוף מקרים שהכל קרה בקיץ אחד? "אם זה היה נכון, אף ישראלי לא היה בא העונה. שטויות במיץ עגבניות".
בוא נחזור לתקופה שלך בהפועל חיפה. אתה רגיל למועדונים עם סטנדרטים ניהוליים גבוהים, פתאום הגעת למשהו שונה לגמרי. "הייתי בשוק בימים הראשונים. המצב היה רעוע. כמעט כל השחקנים עזבו, והביאו במקומם שחקנים שלא היו ברמה. לא ידעו אם תהיה ליגה בגלל המלחמה. זה היה מלחיץ. ניסיתי להבין את המערכת ולשפר אותה. הגעתי למערכת כמישהו שמכיר את המועדון ואת האנשים בו, ורוצים להקשיב לו גם בניהול".
ואז התחילו הבעיות עם המשכורות. מה זה עושה לך כמאמן? "הרגשתי כבר את ההתמרמרות, שבאימונים קשה לדחוף את השחקנים להתאמן. הדרישות שלי גבוהות, גם אם אני לא מקבל משכורת. המגרש הוא בית מקדש, אני מתאמן עליו. היה קושי בדיאלוג עם השחקנים".
ולא הסתרת את זה באף שלב בעונה. "אין אצלי סודות. לדבר על זה לא בא ממקום של להלחיץ את הקבוצה, אלא נגד משרד הספורט, שיעבירו את הכספים. יש מועדונים שחיים מזה. מצד שני, אי־אפשר להאשים את המדינה יותר מדי, כי היא חווה דברים שלפני הספורט: מפונים, פצועים, הרוגים. יש מלחמה. זה אזור דמדומים, ואני מבין את זה".
7 צפייה בגלריה
גודס
גודס
"הליגה תהיה איכותית ותחרותית". גודס
(צילום: קובי קואנקס)
קיבלת את זה ששחקנים לא רצו להתאמן? "אין להם אוכל להביא הביתה, ואמרתי להם שאני מבין. לשמחתי, גם אחד הבעלים הצליח לגייס כסף כדי שמעט אנשים ינשמו. זאת הייתה סיטואציה לא פשוטה. אני נותן קרדיט לשחקנים על סיום עונה מדהים ועלייה לפלייאוף".

ליגה אחרת

גודס צופה מהצד בשינויים הטקטוניים בכדורסל הישראלי: מליגה שיש בה קבוצה אחת מעל כולן ברמת התקציבים לכזו שיש בה קרב חדש על ההגמוניה. הפועל ת"א ועופר ינאי שופכים כספים באופן שלא נראה מעולם בכדורסל הישראלי מחוץ למכבי ת"א, וגם הפועל ירושלים בונה את עצמה כדי להילחם על כל התארים. לדבריו, הכסף הגדול שנכנס לשתי הקבוצות האלו משפיע גם על קבוצות קטנות יותר ומחולל שינוי אמיתי בשוק השחקנים.
"זה שיש עוד שני בעלי בית שיכולים להשתגע ולשים עוד כסף, מושך למעלה גם את הקבוצות האחרות", הוא מסביר. "גלבוע/גליל, למשל, שילמה הרבה כסף לשחקנים זרים, הרבה יותר מהפועל חולון. זה מושך את כולם, כי אף אחד לא רוצה להישאר למטה. הרמה תהיה טובה, הליגה תהיה איכותית ותחרותית".
7 צפייה בגלריה
סורקין
סורקין
"הגיים צ'יינג'ר, ההבדל בין מכבי ת"א לבין הקבוצות האחרות". סורקין
(צילום: טל שחר)
ראינו הקיץ מאבקים גם על השחקן הישראלי, למשל רומן סורקין. מה דעתך על זה? "השחקן הישראלי שידרג את עצמו, לא רק מבחינת שכר. הייתי רוצה שזה יתורגם גם לנבחרות. שחקן שמקבל מיליון דולר צריך להיות שחקן של מיליון דולר. זה עניין של ביקוש והיצע. ולגבי רומן עצמו, אני מת על הילד הזה. הוא הכי צנוע, הכי מכבד, עובד ופוטנציאל חבל על הזמן. הוא הגיים צ'יינג'ר, ההבדל בין מכבי ת"א לבין הקבוצות האחרות. הוא יכול להשתפר עוד ועוד".
פורסם לראשונה: 01:30, 22.09.24