מספר שיא של שלוש קבוצות ישראליות יפתחו היום (שני) עונה חדשה בליגת האלופות של פיב"א. האלופה הפועל חולון, מחזיקת הגביע בני הרצליה וגם הפועל ירושלים יחלו משחקיהן בשלב הבתים של המפעל עם ציפיות רבות, ולאור ההצלחה היחסית של הסגולים והאדומים, בהחלט נראה יש סיבות לאופטימיות.

הפועל חולון

אלופת המדינה התעוררה ביום שישי אל מציאות בה הובן סופית שהתרפקות על הרגעים המתוקים של העונה שעברה, בין אם הזכייה באליפות ובין אם הגעה עד לשלב ארבע האחרונות בליגת האלופות של פיב"א, הסתיים. ההפסד למכבי ת"א בחצי גמר גביע ווינר, שהיה ההפסד השמיני מתוך תשעה משחקים בשלב ההכנה של חולוניה, גרם לניב משגב לומר בקול רם שהמשחק היום (שני, 18:30) נגד לגיה ורשה, במחזור הפותח של עונת 2022-2023 בליגת האלופות, הוא: "תחילת העונה האמיתית של חולון".
5 צפייה בגלריה
שחקן הפועל חולון שון דאוסון מול שחקן מכבי ת"א רפי מנקו
שחקן הפועל חולון שון דאוסון מול שחקן מכבי ת"א רפי מנקו
תחילת העונה האמיתית של חולון. דאוסון מול מנקו
(צילום: נחום סגל)
אמנם ג'ו רגלנד והקפטן כריס ג'ונסון, שבשנה שעברה זכו בחמישית העונה במפעל, המשיכו לעונה נוספת, אך השניים עם דגש על הראשון שיחקו ביום חמישי יותר משהיו צריכים, ונשאלת השאלה כיצד יופיעו למשחק החשוב. ולא רק הם. קבוצתו של גיא גודס מונה כרגע שמונה שחקנים בלבד, ששיחקו ביום חמישי כל אחד מעל 20 דקות, והזר שמחליף את סי ג'יי האריס הפצוע, אריק גרין, נחת רק בשישי ועבר את הבדיקות הרפואיות בשבת, כך שלפי דבריו של גודס אי אפשר לבנות עליו להצטרף לרוטציה הקצרה ממילא. יו"ר הקבוצה, איתן לנציאנו מנסה להאמין אחרת כשאמר לפני ההמראה לפולין: "אנחנו מקווים שנראה את גרין מצטרף ובכושר משחק שיעזור לנו לעבור את המשחק הראשון בניצחון שייתן לנו רוח גבית להמשך".
בחולון לא מכחישים את בעיית הסגל הקצר, אולם הקבוצה שמושתתת על זרים איכותיים מאמינה שתדע להסתדר גם במצב הזה, ולמרות התחושות אחרי ההפסד למכבי בסוף השבוע, עדיין ישנה התרגשות במועדון עם החזרה לאירופה. חולוניה מתחילה את המסע שלה שוב ישירות בשלב הבתים, תוך המשך קיום המסורת של השתתפות במפעל אירופי, בה דוגלת הקבוצה הסגולה בשנים האחרונות. "אנחנו שמחים ומתרגשים לפתוח עונה שישית בליגת האלופות", אמר לנציאנו. "אחרי הפיק של העונה שעברה יש מאיתנו ציפיות, ואנחנו נעשה הכל כדי לשחזר את העונה הנהדרת שהייתה לנו במפעל".
"אנחנו יוצאים למשחק חוץ לא פשוט במקום שקשה לשחק בו, אבל אנחנו רוצים לפתוח את שלב הבתים ברגל ימין ולחזור הביתה עם ניצחון", הוסיף גודס אתמול מנמל התעופה.
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל חולון
אוהדי הפועל חולון
הסגולים כבר מוכנים. אוהדי הפועל חולון
(צילום: נחום סגל)
המועדון הפולני סיים את העונה הקודמת במקום השני בליגה המקומית, כאשר במקביל השתתף במפעל הנוסף של פיב"א - היורופקאפ, בה הודח בשלב רבע הגמר. חולון תתארח באולם קוס טורוואר (5,000 מושבים), ונכון לכתיבת שורות אלה כבר יותר מחצי מכמות הכרטיסים למשחק נמכרו.
שון דוסון התייחס אף הוא למשחק: "מתחילים את הדבר האמיתי ומתרגשים לקראת משחק הפתיחה. מצפה לנו משחק קשה. חשוב מאוד שנהיה מפוקסים ומרוכזים לאורך כל המשחק כדי לחזור עם תוצאה טובה ולהתחיל את העונה עם ניצחון, מפני שבשיטת המשחקים של הצ'מפיונס ליג לכל ניצחון יש משמעות רבה על העלייה לשלב הבא".
חולוניה אמנם התרגלה ללוח זמנים צפוף בעונה שעברה, רק שכעת מצפה לה חודש אוקטובר עמוס במיוחד. מלבד שלושה משחקים במפעל האירופי, מצפות לה בליגה המקומית כבר בארבעת המחזורים הראשונים מכבי ת"א והפועל ירושלים. בעוד הראשונה תשחק נגד האלופה רק בסוף החודש, הקבוצה מהבירה היא היריבה הראשונה במחזור פתיחת הליגה שייערך בשישי. בשל יום הכיפורים, המשחקים של כל הישראליות בליגת האלופות הוקדם ביממה, אך למרות שחולון תמריא חזרה ארצה מיד בתום המשחק, היא לא הרוויחה יום אימון בשל הצום. כתוצאה מכך, כעבור פחות מ-48 שעות עם צאתו תארח בטוטו חולון את הקבוצה מהבירה למפגש צהריים מסקרן. היא יכולה להתנחם בכך שגם ירושלים, שמשתתפת בשלב הבתים של המפעל, באותו המצב, אך היא מארחת בארנה ולא צריכה לעבור מסע טיסות כמו של האלופה.
5 צפייה בגלריה
שחקן הפועל חולון ג'ו רגלנד מול שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין
שחקן הפועל חולון ג'ו רגלנד מול שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין
"מתחילים את הדבר האמיתי". רגלנד מול בולדווין
(צילום: נחום סגל)

בני הרצליה

שנה בלבד אחרי "שהרצליה המחודשת" הושקה, תיכנס היום (שני, 19:30) הקבוצה מהשרון למשחק הראשון שלה בשלב הבתים של ליגת האלופות של פיב"א, נגד פריסטרי אתונה היוונית.
בני הרצליה עברה שנה בה שמרה על מקומה בצמרת במרביתה, כולל זכייה בגביע והגעה עד לגמר הפלייאוף, כשהיא גוברת בחצי הגמר על מכבי ת"א בהיכל מנורה. ההישג הזה סידר לה כניסה ישירה, בלי צורך להתמודד במוקדמות, במפעל השלישי בטיבו באירופה. הישג נוסף הוא שמירה על מרבית הסגל מהשנה שעברה, כאשר שמות שהכרנו כמו כריס באב, אנדי ואן-וליט ומוריס קאמפ ימשיכו לשתף פעולה על הפרקט, כמוהם גם הישראלים סנדי כהן והקפטן יאיר קרביץ. הקבוצה אמנם איבדה את צ'ינאנו אונוואקו, אך במקום הסנטר בעל זריקת העונשין המיוחדת נחת באולם היובל בירם פיי, שעל פי המנהל המקצועי זופר אבדיה אמור להיות טוב יותר.
עוד אמר אבדיה רגע לפני ההמראה: "זה יום מרגש למועדון, זאת הופעה היסטורית שלנו בליגת האלופות וזה חשוב במסגרת ההתקדמות שלנו. אנחנו רוצים להפתיע בעונת הבכורה שלנו במפעל. גם בעונה שעברה בפתיחת העונה לא נתנו לנו יותר מידי סיכוי והצלחנו כנגד כל התחזיות. אני מאמין בסגל השחקנים שלנו ובמאמנים. אנחנו נעשה הכל כדי לייצג בכבוד ובגאווה את העיר הרצליה ואת מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
אורן אהרוני
אורן אהרוני
"הישגי העונה שעברה סידרו להרצליה הופעה בשלב הבתים של ליגת האלופות". אורן אהרוני
(צילום: עוז מועלם)
אולם היובל לא הורשה לארח את שלושת המשחקים בשלב הזה בגלל גודלו, ומחזיקת גביע המדינה תאלץ לנדוד לאולם האנרבוקס בחדרה, שמארח את כל משחקי גביע ווינר. ההכנה של הכחולים-לבנים כללה בסך הכל חמישה משחקים, בהם רשמה הקבוצה שלושה ניצחונות ושני הפסדים. היא בחרה לצאת למסע לצמד משחקים בפולין, שם גברה על לגיה ורשה, אותה תפגוש הפועל חולון הערב, והפסידה לאנוויל. נגד קבוצות בארץ כאמור, רשמה שני ניצחונות נגד חולון ונס ציונה, אולם הפסידה להפועל ת"א ברבע גמר גביע ווינר. הקבוצה הייתה אמורה לארח ביום חמישי את הפועל גליל עליון למשחק הכנה וניסוי כלים אחרון לפני ההמראה ליוון, אולם הוא בוטל בדקה ה-90 בשל פציעות, ולכן הקבוצה תקווה שהעובדה שהמשחק האחרון שלה היה לפני עשרה ימים לא תפגע בה משמעותית.
קפטן הקבוצה, יאיר קרביץ הוסיף: ״אנחנו באים צנועים ורעבים להצליח. יש כאן מפעל מאוד תחרותי והוגרלנו לבית עם קבוצות חזקות ומנוסות. אנחנו מגיעים מלאי מוטיבציה ורוצים לפתוח ברגל ימין את העונה״.
אחת הקבוצות המנוסות והחזקות, כפי שאמר קרביץ, שמחכות להרצליה, היא כאמור פרסיטרי מפרוור פריסטרי במערב אתונה, שעל שמו נקראת הקבוצה, המארחת באולם פפאנדראו (4000 מושבים). נכון לכתיבת שורות אלה, האולם רחוק מלהיות מלא, מה שעשוי לעזור לחניכיו של אורן אהרוני. בצד השני, את היריבה מאמן לא פחות מאשר כוכב היורוליג שבפרש בעונה הקודמת ואסיליס ספאנוליס. פריסטרי כבר פגשה קבוצה ישראלית במפעל בעבר הלא רחוק, בשמינית הגמר, שם הפסידה בשני משחקים להפועל ירושלים במרץ 2020, כאשר המשחקים היו ללא קהל בשל מגפת הקורונה שכבר הייתה באירופה וקטעה לגמרי את המפעל מיד לאחר מכן.
מעניין יהיה לראות איך תצליח מחזיקת הגביע להתמודד עם לוח הזמנים הצפוף בשלושת החודשים הקרובים, כאשר כבר בשבועיים הקרובים תאלץ לשחק כמות משחקים כפולה משהתרגלה במשך השנים- ארבעה משחקים, שניים בליגה, בין היתר נגד הפועל ירושלים, ושניים באירופה, כשתארח בישראל את המחזור הבא נגד ריטאס וילנה.

הפועל ירושלים

הקבוצה מהבירה תפתח הערב (21:00) את העונה האירופית שלה בליגת האלופות כשתארח בפיס ארנה שבירושלים את דרושפאקה הטורקית במחזור הראשון בשלב הבתים. הפועל ירושלים נכשלה בעונה שעברה כשהודחה כבר בשלב הבתים של ליגת האלופות, ובעקבות אי ההצלחה והמטרות הברורות שלה מדי עונה, הקבוצה מהבירה סימנה לעצמה מטרה ראשונה לעונה הנוכחית והיא העפלה לטופ 16 במפעל.
כדי לעלות אל השלב הבא הפועל ירושלים תצטרך קודם כל לנסות להגיע אל המקום הראשון בבית בו נמצאות גם כאמור דרושפאקה הטורקית, לודוויגסבורג הגרמנית ובאקן ברס הדנית. הקבוצות שמסיימות את שלב הבתים במקום הראשון בבית מעפילות אוטומטית לטופ 16, והקבוצות שמסיימות במקומות 2-3 עוברות לשלב הפליי אין בסדרה של הטוב משלושה משחקים על הכרטיס לשלב הבא.
5 צפייה בגלריה
סמית' מול מנפורד
סמית' מול מנפורד
יעלה את קבוצתו לשמינית הגמר? סמית' מול מנפורד
(צילום: אלעד גרשגורן)
האדומים שדורגו בדרג הבכיר של המפעל קיבלו בית קשה בו נמצאות דרושאפקה שסיימה את העונה החולפת בליגה הטורקית אחרי סגרת חצי גמר הפלייאוף מול פנרבחצ'ה בהפסד 3:1 ושמרה על בסיס שחקנים מהעונה החולפת, הסמי פיינלסטית מהעונה שעברה בליגת האלופות- לודוויגסבורג שהחליפה את רוב הסגל שלה כולל את המאמן, ובאקן שעלתה ממוקדמות המפעל. שחקניו של אלכנסדר דז'יקיץ' ניצחו בחמישה משחקים מתוך ששת משחקי ההכנה האחרונים שלהם אבל בהפסד האחרון בחצי גמר גביע ווינר מול הפועל ת"א הראו עד כמה הקבוצה עדיין לא מחוברת, מה שעלול להקשות עליהם במשחקים הראשונים.