עבירה אחת, שתי העמדות לדין: בעולם המשפט אין חיה כזאת, אבל בעולמו של הכדורסל הישראלי מתברר שיש. כך גילו אקסבייר מנפורד וקבוצתו הפועל ת"א, לאחר שגם הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט וגם איגוד הכדורסל החליטו להעמיד לדין את השחקן שנכשל בבדיקת סמים.
מנפורד, אחד השחקנים החשובים של הפועל ת"א, נכשל בבדיקה שערכה לו הסוכנות הלאומית למניעת סימום ב-15 בדצמבר בסיום המשחק נגד עירוני נס-ציונה. בגופו של הגארד התגלו ממצאים המעידים על שימוש בקאנביס. עקב כך, הוא הושעה באופן מיידי.
2 צפייה בגלריה
מנפורד
מנפורד
אבסורד. מנפורד
(צילום: עוז מועלם)
עד כה, מי שהעמידה לדין ספורטאים שנכשלו בבדיקות סמים הייתה הסוכנות, זו שעורכת את הבדיקות עצמן. ואכן, היום (חמישי) הוגשה לבית הדין של הסוכנות תביעה נגד מנפורד בדרישה להשעות אותו לשלושה חודשים ולקנוס אותו ב-5,000 שקל.
עם זאת, הפעם היה מי שהקדים את הסוכנות: כבר בשבוע שעבר, בשונה ממקרים קודמים של שחקנים שנכשלו בבדיקות סמים כמו טיישון תומאס וריצ'רד האוול, תובע איגוד הכדורסל החליט גם הוא להעמיד את מנפורד לדין במוסדות האיגוד – ולבקש להשעות אותו לתקופה ממושכת יותר של ארבעה חודשים.
"אנחנו הסמכות היחידה במדינת ישראל לשפוט עבירות סמים בספורט לפי הקוד של WADA (הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט). זאת המחויבות שלנו, ההחלטות שלנו מחייבות", טוען מנכ"ל הסוכנות הישראלית, ד"ר דניאל הרשטיין.
בסוכנות טוענים כי מאחר שהם אלו שביצעו את הבדיקה, רק הם מסוגלים להתמודד עם טענות שעשויות לעלות במהלך הדיון, כמו ניסיון של השחקן לערער על הליך הבדיקה עצמו. לטענתם, לאיגוד הכדורסל אין אנשי מקצוע שעוסקים בבדיקות סמים וגם לא קשר ישיר למעבדה שביצעה את הבדיקות, ולכן לתובע האיגוד וכן לבית הדין שלו כלל אין הכלים לנהל את הדיון הזה בצורה עניינית.
2 צפייה בגלריה
וולבס הפועל ת"א יורוקאפ
וולבס הפועל ת"א יורוקאפ
של מי הסמכות להעמידו לדין?
(צילום: מועדון הפועל ת"א)
עם זאת, באיגוד הכדורסל מתעקשים כי הסמכות להעמיד את השחקן לדין נתונה בידיהם, וכך עשו הפעם גם במקרה של שחקן נוסף, דיישון בוקר מהפועל אילת. "הסמכות הבלעדית היא של בית הדין של איגוד הכדורסל, לפי חוק הספורט", טוען תובע האיגוד, עו"ד איתמר ליפנר. "יש גם פסיקה בינלאומית שעומדת בזה". באיגוד הכדורסל סירבו להשיב על פניית ynet מדוע המקרים של מנפורד ובוקר שונים ממקרי העבר שבהם החליט האיגוד לא להתערב והותיר בידיה של הסוכנות את ההעמדה לדין.
ואכן, מנפורד צפוי לעמוד לדין באיגוד הכדורסל כבר היום. בעקבות ההעמדה הכפולה לדין, בהפועל ת"א שכרו את שירותיו של עו"ד יוסי גייר כדי לטפל בנושא. מעבר לכפל ההליכים, ההבדלים בין ההליכים משמעותיים עוד יותר לאור העובדה שהסוכנות מאפשרת את קיצור ההשעייה של מנפורד לחודש בלבד, אם השחקן יעמוד בקריטריונים שונים (למשל, יציג הוכחות כי צרך את החומר שלא לצורך שיפור ביצועים).
לקיצור כזה תהיה השפעה אדירה עבור הפועל ת"א, מאחר שמנפורד הוא אחד משני הכוכבים הכי גדולים שלה. אם יספוג עונש ממושך, שלא יאפשר לו לחזור העונה למגרשים, זו תהיה מכה עבורה גם במאבק על האליפות בליגת העל וגם בניסיונותיה לזכות ביורוקאפ, שממנו אפשר להגיע ליורוליג.
מנפורד חתם בהפועל ת"א בקיץ 2022 והפך מיד לאחד השחקים הבולטים בקבוצה. הוא היה חלק משמעותי בהעפלת הקבוצה לרבע גמר היורוקאפ ועד גמר הפלייאוף בעונה שעברה, במהלכה קלע 14.4 נקודות בממוצע בליגת העל, בנוסף ל-3.7 אסיסטים ו-3.4 ריבאונדים. בפלייאוף שידרג את ממוצע הנקודות שלו ל-16.2 למשחק. העונה מעמיד מנפורד ממוצעים של 16 נקודות למשחק בליגת העל לצד 3.5 אסיסטים ו-2.3 ריבאונדים. באותו משחק נס ציונה, בסיומו נמצא חיובי בבדיקת הסמים, הוא הצטיין עם 26 נקודות.