אם למישהו היה ספק, ההפסד הביתי 95:83 לשבדיה אותת שנבחרת ישראל לא מוכנה ליורובאסקט. שמחת החיים נעלמה מהפרקט והשחקנים היו כבויים בסיום המשחק האחרון במסגרת החלון הרביעי במוקדמות גביע העולם, חמישה ימים בלבד לפני פתיחת אליפות אירופה בפראג.
הבעיות על הפרקט בולטות לעין. בסביבת הנבחרת שולחים את רוב האשמה לעבר הצוות המקצועי בראשות גיא גודס. "נראה שהוא לא מנסה לצאת מהקופסה של עצמו, מגיע עם החלטות מוכנות מראש, שומר על הפופוליסטיות", אמרו.
5 צפייה בגלריה
הפנים על הספסל אמרו הכול
הפנים על הספסל אמרו הכול
הפנים על הספסל אמרו הכול
(צילום: עוז מועלם)
בכל פעם שחקן אחר מסופסל. במשחק מול נבחרת פינלנד, ג'ון דיברתולומאו קיבל 4 דקות. הפעם היה תורו של עידן זלמנסון להתייבש על הספסל, והוא נראה מאוכזב למדי בסיום, למרות שעל הפרקט לא ממש היה פתרון אחר ומוצדק. דני אבדיה וים מדר בקושי משחקים ביחד בחמישייה, חרף העובדה שבמשחקי אימון הם הראו עד כמה החברות שלהם תורמת לשיתוף הפעולה על הפרקט.
באשר לאבדיה, אין ספק שהוא עשה קפיצת מדרגה משמעותית בפן המקצועי בשנה האחרונה, אבל לאט-לאט הוא פשוט התחיל לדעוך. במשחק מול פינלנד הוא סיים עם אחוזים רעים (3 מ-10 ל-2 ו-1 מ-5 לשלוש ב-19 דקות), ובמשחק אתמול הוא אומנם סיים עם 13 נקודות ו-5 ריבאונדים, אבל משהו היה נראה בו כבוי. "המאמן ואבדיה יצטרכו לעשות שיחה לפני היציאה לאליפות אירופה, שכל אחד יבין מה השני רוצה ומה הכוונה העיקרית", אמרו גורמים בסביבת הנבחרת.
5 צפייה בגלריה
גיא גודס אובד עצות
גיא גודס אובד עצות
גיא גודס אובד עצות. יערוך שינוי של הרגע האחרון?
(צילום: עוז מועלם)
השאלה הגדולה היא מה יחליט גודס לגבי הסגל שיצא לאליפות אירופה. דיברתולומאו הודיע לנבחרת שהוא לא מעוניין להיכלל בסגל בעקבות היחס שקיבל במשחקים האחרונים, כך שזה משאיר לצוות המקצועי ניפוי אחד, אבל נראה שבעקבות שני ההפסדים האחרונים יתבצע שינוי דרמטי בסגל.
הנבחרת פתחה את השלב השני במוקדמות ברגל שמאל עם שני הפסדים, הראשון מיום חמישי האחרון לנבחרת פינלנד, שאותה יפגשו גם ביום שישי הקרוב במשחק הראשון באליפות אירופה. השחקנים בכחול-לבן היו חייבים לנצח את שבדיה הבינונית, בטח בהיכל קבוצת שלמה לעיני אולם מלא בקהל מקומי, כדי לשמור על סיכויים ריאליים להעפיל לגביע העולם.
5 צפייה בגלריה
דני אבדיה על הפרקט
דני אבדיה על הפרקט
דני אבדיה על הפרקט. דרוש תיאום ציפיות
(צילום: עוז מועלם)
שני ההפסדים האחרונים הורידו את ישראל למאזן שלילי של 5 הפסדים לעומת 3 ניצחונות, ואל המקום החמישי בטבלת בית 8, כשרק שלוש קבוצות עולות לשלב הבא. את שני המקומות הראשונים תופסות נבחרות גרמניה ופינלנד עם מאזן 1:7, ובמקום השלישי נמצאת סלובניה עם מאזן של 5 ניצחונות מול 3 הפסדים.

"חובת ההוכחה היא עלינו"

לצד הצוות המקצועי, ישנה גם האחריות של השחקנים. בכל נבחרת מחדש בונים תמיד על הכימיה והחברות שייצרו את התלכיד הנדרש למשימה, במיוחד כשהזמן להתכונן לא ארוך כמו בקבוצה שיכולה לבצע התאמות לאורך כל העונה. נראה שלא מעט שחקנים לא חוסכים בפרצופים על הספסל ונראים חסרי ריכוז, מה שהופך כל משחק לערב קליעה רע. שחקנים לא מזיזים את הרגליים שלהם בהגנה, מה שאפשר היה לראות באופן בולט במיוחד כשהשבדים ניצלו פעם אחר פעם את אזור הצבע הפרוץ.
5 צפייה בגלריה
ים מדר מתוסכל
ים מדר מתוסכל
ים מדר מתוסכל. 27 נקודות שלו לא הספיקו
(צילום: עוז מועלם)
"לא היינו צריכים להפסיד, חובת ההוכחה היא עלינו", אמר רומן סורקין. "עכשיו אנחנו צריכים להתרכז רק באליפות אירופה. היו לנו משברים, עליות, ירידות, הכל בסדר. נתאפס, נעשה את החושבים שלנו, ונגיע לאליפות כמו שצריך".
בסיום המשחק, הצוות המקצועי והשחקנים התבצרו בחדר ההלבשה למעלה מחצי שעה, ולאחר מכן הגיעו אל חדר מסיבת העיתונאים גודס ותומר גינת. באופן מפתיע ותמוה, הוחלט שהם יענו על שאלות רק באנגלית, למרות העובדה שכל הנוכחים בחדר הם עיתונאים ישראלים, בנימוק שאלה ההוראות של פיב"א. זאת, בניגוד לפעמים קודמות שבהן המאמן סיכם את המשחק באנגלית ועבר לשאלות בעברית. נדמה היה שמדובר בניסיון קלאסי להתחמק משאלות קשות.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל על הפרקט
שחקני נבחרת ישראל על הפרקט
"אם נחזור לשטף שלנו, אנחנו ניראה טוב"
(צילום: עוז מועלם)
"אנחנו צריכים למחוק את מה שקרה", אמר גל מקל אחרי ההפסד. "הייתי בהרבה סיטואציות, ועם כל הכבוד לשני המשחקים האחרונים, שהם מאכזבים, המשימה האמיתית שלנו היא בעוד כמה ימים בפראג. מה שקרה יכול להיות לנו כקריאת השכמה. זה תלוי בנו, מה ניקח משני המשחקים הלא טובים האלה".
"מבחינה הגנתית אנחנו מפוזרים, לא מרוכזים", הודה מקל. "כל אחד עושה חלק מההרגלים שלו, ואנחנו לא עוקבים אחרי תוכנית המשחק כיחידה אחת, זה רק עניין של ריכוז. ובהתקפה? מה שייחד אותנו בשנים האחרונות זו החלוקה של הכדור, הזרימה והפרגון, ואם אנחנו נחזור לשטף שלנו, ניראה טוב. לא היינו ברמה שאנחנו מצפים מעצמנו".