אחרי שאדי השמפניה התפזרו, מכבי ת"א מתעוררים לאחד המשברים הגדולים שפקדו את המועדון בשנים האחרונות. בעיות כלכליות כבדות, עזיבה המונית של שחקנים שמצריכה בנייה מאפס, אי־יציבות בקבלת ההחלטות בנוגע לסגל החדש, אוהדים זועמים על מתווה המינויים, ובעיקר מציאות חדשה שבה היריבות מכניסות את היד עמוס לכיס ומאיימות לכרסם בשליטה הצהובה. ואם כל זה לא מספיק, אז עומדים ברקע פיטורי המנכ"ל ותקרית מוזרה עם אחד הסמלים.
לאורך השנה האחרונה, כשבמכבי ת"א נאלצו להעתיק את משחקי היורוליג לבלגרד, התבררו ממדי הנזק – גירעון של יותר מ־40 מיליון שקל. לקראת סוף העונה עוד ניסו במועדון לשדר עסקים כרגיל, ואפילו דובר על כך שהבעלים יצליחו לעמוד בחוזים היקרים של ווייד בולדווין, לורנזו בראון ובונזי קולסון. אלא שברגע שבו המטרה האחרונה הושגה, צלחת האליפות, הכל התפרק: השחקנים אפילו לא חיכו לסיום החגיגות ובזה אחר זה הודיעו על פרידה.
4 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א עודד קטש עם עוזרו גיא פניני
מאמן מכבי ת"א עודד קטש עם עוזרו גיא פניני
רחוקים מלהיות מוכנים לעונה הבאה. קטש ועוזרו גיא פניני
(צילום: עוז מועלם)

לא במשחק

אם לאוהדים היו תקוות שמיד ינחתו כאן מחליפים נוצצים, אז בינתיים זה לא קורה. אחד כזה, ג'ונתן מוטלי, שהיה בראש רשימת המועמדים של עודד קטש להגיע במקומו של ג'וש ניבו, כן מגיע לישראל – אבל דווקא להפועל ת"א של עופר ינאי – שהוכיחו שליריבה העירונית כבר אין טאבו אפילו על שחקני יורוליג. מהפכה.
מה שלא חדש היא העובדה שכבר כמה שנים טובות מכבי ת"א לא ממש בליגה של המועדונים הגדולים ביורוליג בכל הנוגע לתחרות על שחקנים. וברגע שבו לא מעט קבוצות במפעל מחתימות שמות מפוצצים ונמצאות בשלבים מתקדמים של בניית הסגל, הצהובים נשארים עם הפירורים – והתסכול גובר.
מובן שאף אחד לא צפה את מלחמת חרבות ברזל ששינתה את התוכניות. הסגל המבטיח שנבנה לפני שנתיים, ומתוכו שמונה שחקנים המשיכו לעונה נוספת, היה אמור לרוץ למרחקים ארוכים. זו הייתה החשיבה במועדון שמאס במהפכות מדי קיץ. לכוכבים כמו בראון ובולדווין היו חוזים מובטחים, אבל גם במכבי הבינו שאי־אפשר להכריח אף אחד להישאר בכוח במציאות הנוכחית.
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
4 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי
מאבק סביב עמדת המנכ"ל. מזרחי
(צילום: שאול גולן)
אז בינתיים כל אלו שעשו כאן שנתיים נהדרות, יחד עם שחקנים מובילים אחרים, חותמים על חוזי עתק בקבוצות אחרות ביורוליג והצהובים מחפשים את עצמם. למרות שהם חסכו את החוזים הכבדים וקיבלו פיצויים מכובדים, במכבי מסתפקים בינתיים ב"גניבות" של שחקנים בכירים מהיריבות המקומיות – ליוואי רנדולף מהפועל ירושלים וג'יילן הורד מהפועל ת"א. אף אחד מהם לא שחקן מוביל או מנהיג, בטח לא ביורוליג, ועד עכשיו גם לא נראה באופן מועמד אחד שיכול להוות תחליף הולם לרביעיית הזרים שעזבה.

דווקא ג'ייק כהן?

ואם כל זה לא מספיק, ג'ייק כהן הפתיע ופירסם פוסט פרידה, בו כתב: "אני עצוב להגיד שמכבי לא מימשה את האופציה עליי". בקבוצה לא ציפו לפרץ זעם כזה של האוהדים, ומיהרו להסביר בצורה לא רשמית שההחלטה הייתה מקצועית. בסוף, בעקבות הלחץ והמבוכה, במכבי נאלצו לעשות פניית פרסה, וגורמים בקבוצה אמרו: "נציע לכהן חוזה חדש". הסיפור המוזר הזה רק מבליט את אי־הוודאות הכלכלית של המועדון, שמתקשה אפילו לממש אופציה על סמל כמו כהן המשתכר 250 אלף דולר לעונה.
אגב, אחת הסיבות לכך היא הניסיון, כמעט בכל מחיר, להחתים את רומן סורקין ותמיר בלאט על חוזים חדשים. בסוף חודש מאי נציגיו של הרכז הודיעו שהוא מממש את האופציה ויוצא מהחוזה לעונה הבאה. גורמים בהנהלה נדהמו מעצם קיום הסעיף הזה, ומתחו ביקורת על המנהל המקצועי אבי אבן. בסופו של דבר הושג סיכום עקרוני, ושכרו של בלאט ישודרג מ־400 אלף דולר ל־650 אלף דולר לעונה בשנתיים הבאות.
4 צפייה בגלריה
סורקין
סורקין
מקרה מורכב. סורקין
(צילום: טל שחר)
המקרה של סורקין מורכב יותר. ברקע יש את הניסיון של הפועל ת"א להציע לפורוורד/סנטר סכומים חסרי תקדים בכדורסל הישראלי, ובמועדון הצהוב נאלצים להשיב מלחמה, כשנכון לעכשיו ההצעה עומדת על 700 אלף דולר לעונה בחוזה לשלוש שנים (יש לו חוזה מובטח בסך 450 אלף דולר לעונה). אלא שבזמן ששתי התל־אביביות רבות על שירותיו, סורקין מנסה לזכות בחוזה בגולדן סטייט, בשורותיה הוא משחק בליגת הקיץ.

סערת המינויים

גם האוהדים מתחילים לאבד סבלנות. רבים מהם לא אוהבים את הפורמט לפיו הם ירכשו מינויים "מותנים", כלומר במחיר רגיל, כאשר כרגע נראה שהאירוח יישאר בבלגרד. הרעיון הוא שבמידה ומשחק בית ביורוליג לא יתקיים בארץ יהיה החזר של שלושה אחוז – כלומר 51 אחוז באופן כללי. "חוצפה", אמר אוהד ותיק, "למה שאשלם על משהו שלא בטוח שאקבל? שיפתחו מכירה רק למשחקים בארץ, ואם יתאפשר לארח פה משחקי יורוליג אז שימכרו מינויים נוספים". מה שעוד הכעיס את אוהדי מכבי ת"א הייתה העובדה שבהפועל ירושלים כן הפרידו בין משחקי הליגה ליורוקאפ.
ואם היו חסרות בעיות אז במכבי החליטו לייצר אחת חדשה, משרת המנכ"ל. כבר יותר משנה שישנן שמועות על כך שגורמים בהנהלה בראשות דיוויד פדרמן דוחפים לסיום תפקידו של עדלי מרכוס בעקבות השקפות שונות. "עדלי הגיע בשנים הכי קשות, קורונה ומלחמה", הסביר גורם במועדון. "הוא הצליח להכניס כספים רבים ועשה מאמצים גדולים, לכן הפיטורים הם ממש לא ממניעים מקצועיים". היו"ר שמעון מזרחי עוד מנסה למנוע את המהלך, אבל בינתיים כבר יש מועמד – מודי פלד – איש עסקים שנמצא בקשרים מאוד טובים עם פדרמן.
פורסם לראשונה: 01:30, 07.07.24