לא ניתן היה למצוא צירוף מדויק יותר מאשר "חבלי לידה קשים", כפי שבחר לתאר אחד מאנשי הפועל חולון, את ההתאקלמות של שון דאוסון (29, 1.98 מ') אצל אלופת המדינה. הסווינגמן, שהגיע מהסגנית בני הרצליה בקיץ, עליו ידוברו עוד רבות בשל הסגל המקומי, הפך להיות הישראלי הבכיר וגם הימור גדול.
מצד אחד, יו"ר הקבוצה איתן לנציאנו אמר בראיון ל'ידיעות אחרונות' באוגוסט כי דאוסון אינו מחליף של רפי מנקו וגיא פניני שעזבו או ברירת מחדל משום ששחקנים ישראלים כאלה ואחרים בחרו לא לחתום בשורות הסגולים. "לשון יש את היכולות, וכשהוא שחקן בריא - הוא הכישרון הישראלי הכי גדול שיש". מצד שני, אי אפשר להתעלם מהפציעות המשמעותיות שעבר דאוסון בספרד ומרחפות תמיד מעל הקריירה שלו.
4 צפייה בגלריה
שון דאוסון
שון דאוסון
הפך לישראלי הבכיר של חולון. שון דאוסון
(צילום: עוז מועלם)
"אני חושב שיש הרבה דברים בקריירה שלי חוץ מהפציעות. אין ספק שהן חלק בלתי נפרד, תמיד יזכרו את זה כי מדובר בסיפור לא רגיל", אמר דאוסון בראיון ל"ידיעות אחרונות" בפתיחת העונה. "אני מקווה להפוך אותו לעוד יותר לא רגיל, ולהקפיץ את הקריירה שלי לגבהים שאני רוצה להגיע אליהם אחרי כל הפציעות. לדעתי, זה רק יוסיף".
פתיחת העונה הזו לא שידרה טובות עבור השחקן, שמצא את עצמו על הספסל לאורך כל משחק הבית הראשון של חולוניה בליגת האלופות של פיב"א. בעוד שבמועדון היו אנשים שכלל לא אהבו את ההחלטה הזו של גיא גודס, מאמן האלופה הסביר את הצד שלו לסיפור. בהתחלה, אחרי אותו משחק בזירה האירופית, גודס אמר כי הוא לא מוצא לו מקום בתוך הסגל הקיים. אחרי התבוסה למכבי ת"א במחזור הרביעי 98:78, בו השחקן היה על הפרקט 13 דקות אך לא קלע ולו נקודה, גודס חשף שישנן בעיות הסתגלות ואמר: "אנחנו מהצד שלנו עושים את הכל ששון ישתלב, בלי לאנוס את הסיטואציה. צריכים לנצח משחקים, לא לנהל קאנטרי קלאב שכולם יהיו מרוצים".

הדמיון לעונה הקודמת

"העונה שלו בחולון די דומה לעונה אצלנו", אומר עוזר מאמן בני הרצליה יואב שמיר. "הוא התחיל פחות טוב ואז באמת נתן את הערך המוסף שגרם לנו לעוף קדימה. במשחקים שהוא היה טוב, מרוכז - אנחנו היינו יותר טובים. כשהוא טוב- חולון יכולים ללכת רחוק מאוד. גם בתקופות הפחות טוב של שון, כשהוא הרגיש פחות מעורב או דומיננטי, הוא התאמן כמו שצריך והיה ממוקד. הוא צריך להרגיש בנוח במערכת, לזהות את הגורמים והסביבה. הוא מביא את היכולות שלו כשהוא מרגיש בנוח ואז הוא יתרון מאוד גדול לכל קבוצה".
4 צפייה בגלריה
שחקן הפועל חולון שון דאוסון
שחקן הפועל חולון שון דאוסון
"שהוא מרגיש בנוח הוא יתרון מאוד גדול לכל קבוצה"
(האתר הרשמי של פיב"א)
תיאוריה משעשעת התפתחה בקרב אוהדי חולון בנוגע לכך שהקבוצה מפסידה כאשר דאוסון מופיע. במשחקו הטוב ביותר בחלק הראשון של העונה, מול הפועל ת"א בבית, הוא קלע 20 נקודות ב-26 דקות, אך הסגולים הפסידו. המשחק הבא נגד האדומים, הפעם בחוץ, כחודשיים לאחר מכן הוא "תיקן" ולא רק שהצטיין עם 26 נקודות הפעם ב-24 דקות, אלא שחולון ניצחה. ואף מילה על הויכוח עם ג'ו רגלנד שלושה שבועות בלבד לפני. עכשיו הוא והמאסטרו חברים טובים ובקבוצה אף העידו שרואים סדרות ביחד. את שיתוף הפעולה של השניים מאז אי אפשר לפספס.
אז בפברואר היה נדמה שדאוסון על דרך המלך, אבל מצב הקבוצה בליגת האלופות של פיב"א היה רע מאוד והיא הודחה מהמפעל בתחילת מרץ אחרי ארבעה הפסדים רצופים - מה שחיזק את התיאוריה של האוהדים. במשחק הרביעי נגד הפועל ירושלים בארנה הוא קלע 20 נקודות (8 מ-18 מהשדה, 4 מ-8 ל-3), הוסיף שישה ריבאונדים ושלוש חטיפות. במועדון ראו לנכון לציין זאת למרות ההפסד והרחיבו שההגנה, הלחימה והאכפתיות שהציג השחקן גרמה להבנה כי האמונה בו בקיץ השתלמה, אחרי שכזכור שורה של ישראלים בחרו לא לשחק אצל האלופה. "שון השחקן הישראלי הכי טוב בליגה. שרק יהיה בריא וימשיך להשתפר כל משחק. עם הרבה סבלנות הוא הוכיח את עצמו, חזר לעצמו, והמספרים מדברים בעד עצמם", נאמר. דאוסון עצמו אמר אז שהוא הרגיש שאלה היכולות שתמיד יש בו, רק ששלושה ימים אחרי בלבד, במשחק ליגה מול קרית אתא הוא נפצע בקרסול ונעדר לכמעט חודש.
4 צפייה בגלריה
שחקן הפועל חולון שון דאוסון
שחקן הפועל חולון שון דאוסון
האוהדים התבדחו על כך שכשהוא טוב, אז הקבוצה מפסידה
(צילום: עוז מועלם)
דאוסון חזר ישירות לשני הפסדים למכבי ת"א והפועל ירושלים בבית העליון, אבל ברגע שמצא את מקומו - הוא התחיל לפרוע את השטרות עם מספרים דו ספרתיים בכל ששת הניצחונות של חולון מאז. אולי הסיטואציה בה מני האריס, שהגיע לחודש בלבד, עזב ובו זמנית סי. ג'יי האריס עדיין לא הסתגל עזרו לעניין הכניסה המחודשת. אולי ההבנה שהמאני טיים של העונה מגיע, ואולי כי דאוסון התחיל להרגיש בנוח, כפי שהעיד שמיר. "רואים מה הוא עושה בשבועות האחרונים, מה הערך שהוא נותן לחולון. היכולות שלו בעמדה שלו כשזה מגיע מתוך המקום של "הישראלי", כמו שהיה מול גליל עליון כשהוא נותן 27 נקודות, זה איכויות של השחקן ברמה הכי גבוהה. כשהוא מרגיש בנוח זו בעיה לקבוצות האחרות ויתרון גדול מאוד לחולון. אני שמח בשבילו כי יש לו עוד הרבה מה לתרום", סיכם שמיר.

"לוקח לו זמן להתחבר לאנשים"

מי שמכיר מצוין את דאוסון הוא אריק שיבק, שנמצא בימים אלה בהולנד אחרי שנבחר להיות מאמן הנבחרת הלאומית. שיבק, שמכיר את דאוסון מלידה אחרי שאימן את אביו ג'ו דאוסון באילת ב-1991, מספר: "כששון היה מעצבן אותי הייתי אומר לו 'אולי תשתוק כבר? בזכותי אתה קיים', והוא היה צוחק. אני אמרתי לאבא שלו להתחתן עם אמא שלו". שיבק, שהגיע למכבי ראשון לציון בעונה בה דאוסון שיחק וכזכור הקבוצה זכתה באליפות ב-2016, ידע שהוא הולך לאמן בין היתר בן של חבר. "זה לא היה משהו חדש שהקשר שלנו קיים. שון הוא לא בן אדם פתוח ואליי כמובן הוא נפתח מיד בגלל היחסים ההיסטוריים שיש לנו וזה שמהר מאוד העסק נפתח ולא נוצרו שום בעיות עזר לשנינו".
שיבק מעיד שלא רק בחולון לדאוסון היו בעיות הסתגלות, אלא זה משהו שנמצא באופי שלו. "לוקח לו זמן להתחבר לאנשים, לקבוצה. ברגע כשנוצר קליק שון הוא למעשה זר. אם אני מסתכל על ראשון לציון, למעשה שיחקנו עם עוד זר. זה נתן לנו יתרון עצום וזה בא לידי ביטוי בשני המשחקים האחרונים, בגמר במיוחד. ההופעה של שון בגמר הייתה 'וואו', במיוחד בחצי השני. בחצי הראשון הוא היה גרוע מאוד, פיני גרשון אמר לי: 'יש לך ביצים גדולות להשאיר אותו על המגרש, אבל כנראה ידעת מה אתה עושה'. שון הוא שחקן שצריך את התמיכה של האנשים סביבו, בטח של המאמן. ברגע שאתה מגיע איתו לשפה המשותפת אז הוא ייתן לך את כל מה שאתה צריך". שיבק מוסיף כי למרות הפציעות הקשות מהן דאוסון סבל, הוא ממשיך להוכיח לכולם כמה הוא חזק מנטאלית. "לא בטוח שכל שחקן היה מסוגל לחזור. לזכות שון ייאמר שהוא חזר".
4 צפייה בגלריה
שון דאוסון
שון דאוסון
"בראשון לציון, למעשה שיחקנו עם עוד זר". שון דאוסון במדי מכבי ראשל"צ בגמר הפיינל פור ב-2016
(צילום: אוהד צויגנברג)
מי שעוד מכיר את דאוסון מאז היותו ילד קטן הוא עו"ד אמיר כץ, שחקן העבר, ששיחק גם כן עם אביו באילת. "כשהוא שיחק במכבי ראשון ליוויתי אותו ואת ג'ו בהחלטות, עקבתי אחרי הקריירה שלו מאז שהוא היה ילד קטן. ליוויתי אותו לאורך הרבה שנים", אומר כץ ומסביר שההגעה לשיא עם מכבי ראשון לציון לאליפות גרמה לדאוסון לרצות להגיע לליגה הטובה בעולם. "אמרתי לו שלדעתי זו טעות. זה גרם באיזשהו מקום לעצירה בקריירה שלו. הוא הלך למחנה האימונים של ה-NBA אחרי עונת האליפות. כשהוא כבר חזר לישראל התחילה העונה וקבוצות סגרו את הסגלים, ובתקופה הזו הוא לא הצליח למצות את הפוטנציאל שלו. בהרצליה מדי פעם הוא הראה ניצוצות של כדורסל. אני חושב שהוא שחקן מצוין ואם הוא יידע לשמור על יכולת לאורך זמן ולמנוע את הירידות והעליות הוא האחד השחקנים הטובים מהישראלים, אין הרבה עם יכולות ונתונים כמו שלו. הוא גארד גבוה מאוד, חזק, מהיר, אתלט".
כץ מתייחס לחצי העונה השנייה הזו בחולון מסביר כי זו הסיבה ליכולת יוצאת מן הכלל ומקווה שישמור עליה. "יש לו עוד כמה שנים טובות לתת לכדורסל הישראלי. אם שון דאוסון יצליח לשמור על יציבות - הקריירה שלו מפה ואילך תהיה טובה יותר ממה שהיה עד עכשיו. עכשיו הוא מצליח למצות את עצמו בצורה יוצאת מן הכלל. רואים במשחק שלו שהוא התבגר, החשיבה שלו בכדורסל נראית יותר שלמה וכנראה שלגיא גודס יש חלק גדול מזה כי גיא הוא מאמן של שחקנים ונותן לו את הבמה - ושון מחזיר בצורה טובה מאוד".

המילה האחרונה עוד לא נאמרה

בשלושת המשחקים האחרונים נגד גליל עליון ברבע גמר הפלייאוף, דאוסון פתח בכל המשחקים. אם רק בינואר מקורביו אמרו שהם לא מבינים איך גודס חוזר שוב ושוב על כך שאין לו מקום בהרכב ואיך מצופה שימשיך לעונה נוספת (לחולון אופציה לשנה שנייה) בצורה הזו, הכל השתנה. הגארד-פורוורד קלע 17 נקודות בממוצע, קטף 7.7 ריבאונדים ודייק ב-61.5 אחוזים מעבר לקשת. ייתכן שמשחק החוץ בכפר בלום, זה עם ה-27 נקודות ו-9 כדורים חוזרים היה הטוב ביותר של דאוסון העונה, אבל יש כאלה שבטוחים שהשחקן עדיין לא אמר את המילה האחרונה.
ביום שלישי תפתח חולוניה את שלב חצי הגמר נגד מכבי ת"א. הצהובים הם למעשה הקבוצה היחידה שאלופת המדינה לא ניצחה השנה, אפילו לא בבית, מה שהפך "למנהג" בשנים שלפני. עם הכושר של הקבוצה, שנראית הטוב ביותר מבין ארבע הראשונות, אף אחד לא יהיה מוכן לסיים את העונה בסוויפ, בטח שחלום הבק טו בק לצלחת האליפות מתחיל להיראות כאופק ברור. ודאוסון? הוא בין הבודדים להם יש שני תארים ולא שיחק אצל הצהובים אף פעם. "איכשהו יצא שלא שיחקתי באף קבוצה גדולה בארץ", הוא אמר אז בראיון פתיחת העונה. את השנה הראשונה שלו בסגול, גם אם תסתיים בסופו של דבר ללא צלחת האליפות, הוא לא ישכח כל כך מהר.