יותר מחודשיים אחרי שפוטר מהפועל ת"א, דני פרנקו קיבל פנייה מפתיעה מעופר ינאי, הבעלים שפיטר אותו. בוא להיכל מנורה למשחק השלישי בגמר הפלייאוף, הקרב על האליפות, וצפה בו איתנו. פרנקו הופתע. אחרי הכל, הוא כבר היה מנותק מהקבוצה תקופה ארוכה. להתייצב לצידה, בזמן שמאמן אחר אולי יוביל אותה לאליפות היסטורית (מה שלא קרה בסופו של דבר), היה נראה לו מוגזם. הוא סירב בנימוס.
"ראיתי את כל המשחקים מהבית, אבל זאת כבר לא הייתה הקבוצה שלי. הכדורסל והתפיסה היו שונים לגמרי", מסביר פרנקו את ההחלטה. "עם השחקנים כן הרגשתי עדיין קשר. אני מאוד אוהב אותם. אני גם יודע מה הם חושבים. הם כל הזמן שלחו לי הודעות וניסו להיפגש, אבל בחרתי להתנתק. חשבתי שלטובתם וגם לטובתי עדיף שנדבר כשתסתיים העונה".
4 צפייה בגלריה
הפועל ת"א הפועל גליל עליון
הפועל ת"א הפועל גליל עליון
"האמנו שאנחנו יכולים לזכות באליפות". פרנקו
(צילום: יאיר שגיא)
ואיך הרגשת כשהפועל ת"א הפסידה במשחק האליפות? "ברור שהתאכזבתי. בכל זאת הייתי נשוי למועדון המדהים הזה כמה שנים. אני מאוד אוהב את השחקנים ורציתי שיצליחו, קיוויתי שינצחו ויקבלו את הקרדיט שמגיע להם על העונה הזאת. היה מבאס, כי זה היה מסע מאוד ארוך".

"האמנו שאפשר לזכות באליפות"

פרנקו אימן את הפועל ת"א במשך יותר משלוש שנים. היה לו חלק מרכזי בתהליך ההתקדמות המקצועית שעשתה והפיכתה לקבוצת צמרת בכדורסל הישראלי, כזו שמאיימת על תארים – אף שלא השיג איתה אחד כזה. זאת הפעם הראשונה שהוא מדבר מאז הפיטורים ב־1 באפריל, בעקבות האכזבה מההדחות ברבע גמר גביע המדינה ורבע גמר היורוקאפ.
"התאכזבתי שלא סיימתי את העונה בהפועל", הוא מודה, "כי ידעתי שיש לנו חיבור מאוד טוב בקבוצה. אני לא אחד כזה שמספר לבעלים או ליו"ר שאני קונה חמור לבן ומכניס אותם כמו משיח לאולם. אני ריאלי. הקבוצה הזאת עברה המון במהלך העונה, גם הרבה דברים שלא היו בשליטה שלנו. ברור שבנקודת הזמן ההיא היינו במקום שלא רצינו להיות בו, אבל כל מי שהיה בחדר ההלבשה, כולל אני, ידע שעם שיפוץ קטן בסגל נדע לצאת מזה כמו גדולים ונוכל להילחם על האליפות - וגם האמנו שאנחנו יכולים לזכות בה".
יש שיגידו שפרנקו חפר לעצמו את הבור במהלך התקופה הזאת. אם לא מספיקים ההפסדים שנערמו, המאמן התבטא יותר מפעם אחת בהקשר של הבעלים החדש עופר ינאי, המעורבות שלו בנעשה במערכת וההשפעה שלו על הקבוצה. בלטו במיוחד הדברים שאמר בסיום ההדחה ברבע גמר היורוקאפ מול בשיקטאש, שבו הפועל ת"א שמטה יתרון של 21 נקודות: "אנחנו לוקים בחוסר פרופורציות מאז שינאי נכנס לקבוצה". בהנהלה, באופן טבעי, לא אהבו את מה שהיה לו לומר. זה בוודאי לא סייע לו לשמור על עבודתו. בדיעבד, פרנקו מצטער על הדברים. "לא הייתי צריך להגיד את זה", הוא מודה. "לפעמים אני משתף המון את הרגשות שלי החוצה".
4 צפייה בגלריה
יו"ר הפועל ת"א רמי כהן בדיון באיגוד בנוגע לסערת הכרטיסים לדרבי
יו"ר הפועל ת"א רמי כהן בדיון באיגוד בנוגע לסערת הכרטיסים לדרבי
טלפון אחרי ההפסד להפועל ירושלים בגביע. כהן
(צילום: נמרוד גליקמן)
אבל אתה נתפס כאחד שלא אומר משהו שהוא לא רוצה להגיד. "תמיד אמרו עליי שאני מאמן של שחקנים. אם אני כועס עליהם – הם יודעים. אני משתף אותם בדברים. נכון שאמרתי משהו שלא הייתי צריך להגיד, אבל זה גם יצא החוצה בביטחון כזה שהייתי יכול להיכנס אחרי זה לחדר ההלבשה ולהגיד לשחקנים: 'תסתכלו לי בעיניים, אמרתי כל מיני דברים ועשיתי טעות'. גם אם מישהו טיפה לא אהב את זה, השחקנים יודעים שאני לא מבלף אותם. הקבוצות שלי הצליחו, כי הייתה לנו מחויבות ביחד וכולנו היינו באותה הסירה. הרגשתי לא בנוח אחרי המשחק. נפלט, דיברתי יותר מדי, אמרתי משהו מיותר".
אולי באמת הדברים יצאו מפרופורציות והשחקנים התעסקו בחוזה שלהם לעונה הבאה ואם יקבלו שעון יוקרתי בסוף העונה? "הפועל ת"א עברה תהליך מאוד מורכב במהלך העונה. כולנו בני אדם, קורים הרבה דברים מסביב. אבל בסוף התפקיד שלנו הוא כדורסל, והיינו מאוד טובים בזה במשך הרבה זמן".
היו דברים שלא אהבת? "זה לא משנה אם אני אוהב או לא. אני לא חייב לאהוב כל דבר. חלק מהתפקיד שלי כמאמן הוא לדאוג שזה לא יחלחל פנימה. אהבתי מאוד להיות בהפועל. אבל באופן טבעי, כשמקום עובר המון שינויים דרמטיים, צריך לנהל אותו כמאמן או כמערכת".
אחד השחקנים החשובים שלך, אקסבייר מנפורד, נכשל בבדיקת סמים והושעה לשלושה שבועות. התאכזבת ממנו? "זאת הייתה מכה מאוד משמעותית, ברור שזה לא היה צריך לקרות".

"זה כבר לא היה בידיים שלי"

הפועל ת"א פתחה את העונה בצורה יוצאת מן הכלל – 11 ניצחונות ליגה רצופים ומקום שני בבית שלה ביורוקאפ – אך בהמשך הגיעה הנפילה ואיתה ההדחות מגביע המדינה ומאירופה. "נגד בשיקטאש רקדנו על המגרש במחצית הראשונה, אבל לא הצלחתי להביא את הקבוצה במחצית השנייה לשחק בקור רוח ובשקט נפשי מספיק כדי להמשיך לשלוט במשחק - האחריות שלי", מסביר פרנקו. "כמאמן אני צריך להתמודד עם זה שג'ייקובן בראון, ששמרת עליו בפצפצים כל העונה, גומר את הקריירה שלו בתחילת המשחק, ומנפורד חוזר אחרי חמישה שבועות בלי כדורסל. אלו חיים של מאמן. בסוף הפסדנו ויש הרגשה נוראית".
4 צפייה בגלריה
אקסבייר מנפורד חוגג
אקסבייר מנפורד חוגג
"מכה משמעותית". מנפורד
(צילום: עוז מועלם )
"נכון שאמרתי משהו שלא הייתי צריך להגיד, אבל גם אם מישהו טיפה לא אהב את זה, השחקנים יודעים שאני לא מבלף אותם"
מתי הבנת שאתה הולך הביתה? "למחרת ההפסד לירושלים בגביע, היו"ר רמי כהן התקשר אליי כדי שאגיע לפגישה. שאלתי אותו על מה היא, והוא אמר לי: 'אני לא אחרטט אותך. זה כבר לא היה בידיים שלי'. הבנתי מרמי שההחלטה כבר התקבלה, אז באופן טבעי התאכזבתי, אבל המשכתי הלאה".
אתה מרגיש שעשו לך עוול? "זה לא משנה מה אני מרגיש, זאת הייתה ההחלטה ואני לא יכול לשנות אותה. אני לא טוב בפיטורים, לא פיטרו אותי המון שנים, אז הכל חדש לי. תמיד סומכים עליי וזה גם הוכיח את עצמו ברגעים קשים, אבל זה קרה ואני ממש לא מתכוון להתרגל לזה".
אחרי הפגישה, היה רגע של משבר? "לא, כי בסוף יש בעל בית והוא זה שקיבל את ההחלטה. הייתה לנו שיחה קצרה, אני לא אמרתי כמעט שום דבר, וגם עופר לא. הפגישה נמשכה כמה דקות, לא היו שם ויכוחים או דיונים. זאת הייתה שיחת נימוסין".
4 צפייה בגלריה
ינאי
ינאי
הזמנה מפתיעה. ינאי
(צילום: עוז מועלם)
זה באמת היה מנומס? "כן. היה משפט שנאמר ומיד נמחק מסדר היום. רמי אמר שהם הרגישו שהשחקנים לא מאה אחוז מאחוריי. אמרתי: 'בוא נעצור כאן' - והוא עצר. הוא הבין, הוא יודע שזה לא המקרה".

"אם למישהו יש מה להגיד – שיבוא ויגיד לי"

נשמעה ביקורת שאתה עושה כביכול חילופים חברתיים. "אף אחד מהקבוצה לא אמר לי דבר כזה, אז אני פשוט לא מתייחס לזה. אם יש למישהו מה להגיד, שיבוא ויגיד לי כשאני מאמן. אני לא איזה סרבי שיקבע איתך פגישה לעוד שבועיים או כזה שהדלת שלו סגורה. כולם יודעים לתקשר איתי מצוין. אני מאוד שלם עם מי ששיחק".
אתה חושב שתחזור למועדון בעתיד? "כשעזבתי בפעם שעברה לא חשבתי שאחזור כל כך מהר. אי־אפשר לדעת, זה מאוד דינמי, הכל יכול לקרות, אין בי שום דבר שהוא נגד".
אתה פותח עונה בלי קבוצה. חושש מזה? "לא. כאשר לא אימנתי בעבר שנה זה היה ניסיון טוב. אפשר להפיק מזה הרבה דברים טובים. אם הייתי רוצה לאמן הייתי מאמן, כרגע חשוב לי שזה יהיה משהו מאתגר".
האתגר הראשון של נבחרת הדרים טים של ארה"ב
(באדיבות ONE)
הצטרפת לצוות האימון של יוסטון בליגת הקיץ, אתה רוצה להגיע ל־NBA? "זה לא משהו שתיכננתי, ברגע שההצעה צצה זה נראה לי נכון ברמת העיתוי. כל שנה אני בלאס־וגאס, רואה שחקנים חדשים, אז רציתי להתנסות מבפנים, לראות איך זה עובד מאחורי הקלעים. יש לי היכרות עם מאמן יוסטון, אימה יודוקה, וברגע שהוא הציע לי אמרתי 'כן'. ההסתכלות אחרת לגמרי מישראל וזה מרתק. זאת הזדמנות מעולה להיות בקבוצה עם צוות מקצועי ברמה מאוד גבוהה. לאן זה יוביל והאם זה יבשיל למשהו? אני לא יודע".
פורסם לראשונה: 01:30, 10.07.24