אוהדי מכבי תל אביב לפני מונאקו
(צילום: עוז מועלם)
בכל פתיחת עונה מקיים מועדון הכדורסל של מכבי ת"א אירוע סגור, שבו אנשים הקשורים לקבוצה או שחקני עבר מרביצים את התורה המכביסטית שלהם בשחקנים החדשים. מי שדיבר ארוכות באירוע האחרון היה אולסי פרי שפנה אל השחקנים הזרים וסיפר להם, כמי שהגיע כזר והשתקע כאן, שאם הם רוצים להצליח באירופה - הדבר הכי חשוב הוא לשמור על הבית, כי זה ה-DNA של המועדון.
עוד על סדרת רבע הגמר ביורוליג:
אולסי הוסיף שכל אירופה צריכה להבין כי לנצח בהיכל זה על גבול הבלתי אפשרי. אנשי הקבוצה מציינים שוב ושוב כי דבריו הזיזו משהו בקו המחשבה של הזרים, שבכל משחק בהיכל מנורה מבטחים, חוזרים ואומרים שהכי חשוב לשמור על הבית. המסר בהחלט חילחל, ואין כמו המאזן המטורף שמכבי ת"א מחזיקה העונה ביורוליג כדי להוכיח זאת - 15 ניצחונות ביתיים לעומת שני הפסדים - הרקורד הכי טוב העונה במפעל. אז מה הפך את ההיכל בשכונת יד אחיהו בת"א למבצר, עם אפקט הרתעה כל-כך משמעותי? סוגייה ששווה להתעמק בה רגע לפני המשחק השלישי הערב (21:05), במסגרת סדרת רבע גמר הפלייאוף מול מונאקו, במצב של 1:1.
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
(צילום: עוז מועלם)
זה שההיכל נחשב לאחד האולמות הקשים ביורוליג אינו חדש. הדבר הראשון כל שחקן שחותם במכבי ת"א מדבר עליו, זה הקהל, שחקני היריבות מנגד מתקשים לשחק תחת כל הלחץ הזה, אבל גם מאוד מעריכים את האווירה החמה. גם בשנים קודמות האחוזים של הצהובים במשחקי הבית היו גבוהים במיוחד, אבל בעונה הנוכחית דומה שהשתנה גם קו המחשבה של ההנהלה. זו שבעבר התמקדה במחשבות של "להגיע עד הסוף", ובשנים האחרונות "הסתפקה" במקום בפלייאוף.
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי ת"א מקבלים את פני שחקני מונאקו
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
מייק ג'יימס בכניסה להיכל
(צילום: עוז מועלם)

"מזכיר את 2014"

התחושה הזו מלווה גם את האוהדים. 700 צהובים זיהו את ההזדמנות, וליוו את הקבוצה עד למואנקו. כל הכרטיסים למשחק השלישי אזלו, עוד לפני שהמשחק הראשון בסדרה החל. אם מבקשים מצהובים בנשמה לומר מה העונה הזאת מזכירה להם, הם ישיבו מיד: 2014! העונה החלומית שהסתיימה עם טרבל מקומי ואליפות אירופה.
"משהו באמת מזכיר את העונה ההיא", אומר גורם במועדון. "גם דייויד בלאט חזר, אז יש בזה משהו סמלי. זה לא שהכל הלך חלק העונה ושלא היו משבריםץ היו רגעים מאוד קשים, אבל מהרגע שהכל התחבר, פשוט כיף להגיע להיכל. השחקנים מרגישים שהאוהדים פשוט נותנים להם את האקסטרה שהם צריכים, ומחזירים להם על המגרש. יש להיכל הזה הרבה כוח. קרו בו הרבה אירועים לאורך השנים, וכל ההיסטוריה הזאת יצרה את המבצר".
7 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א מודים לקהל
שחקני מכבי ת"א מודים לקהל
שחקני מכבי ת"א מודים לקהל. העונה מזכירה את 2014
(צילום: עוז מועלם)
הדברים העונה לא ממש קרו באופן טבעי, ויש כמה סיבות מרכזיות לכך שקהל ניזון מהשחקנים ולהפך, "כמו סוללה שמטעינה את עצמה", קוראים לזה במועדון. זה החל כבר מתחילת העונה עם ההודעה על חזרתו של בלאט, בכל זאת, אחת הדמויות המשמעותיות במכבי ת"א ודמות מוכרת בכדורסל העולמי.
זה נמשך עם המנטליות של השחקנים שהגיעו לכאן בקיץ האחרון. בונזי קולסון, ווייד בולדווין ואחרים התאימו את עצמם מהר מאוד ל-DNA של המועדון. השחקנים נלחמים בכל משחק ומפגינים מחויבות ותשוקה, מה שרותם כמובן את האוהדים למשימה יותר ויותר, הקהל גם מבין שהמועדון, בניגוד לשנים קודמות, כבר חושב קדימה. בולדווין, לורנזו בראון, ג'ון דיברתולומאו ורומן סורקין כבר חתומים לשנים הבאות, ויש ברוטציה יותר ישראלים שאפשר להתחבר אליהם.
"הקהל מתחבר לקבוצה שנלחמת", אומרת ג'נט בשן, אוהדת ותיקה שלא מפספסת אף משחק של הקבוצה. "במשחק מול אנאדולו באיסטנבול ראיתי את השחקנים עם אש בעיניים, ראיתי שחקנים שנלחמים אחד למען השני. הקבוצה העונה מזכירה לי מאוד את מכבי של 2014, כולם למען הקבוצה. אני תמיד אקרא לאולם הזה 'מבצר יד אליהו'. כל שחקני היריבה יודעים שכאשר הם מגיעים לכאן רועדות להם הרגליים והידיים. אפשר לשאול את מירוטיץ', את וסלי ואת מיציץ'".
7 צפייה בגלריה
בולדווין ובראון
בולדווין ובראון
בולדווין ובראון. "הקהל מתחבר לקבוצה שנלחמת"
(צילום: עוז מועלם)

"שחקנים שמתחברים לאוהדים"

גם שחר יהל, שאוהד את הקבוצה כבר 46 שנים, מרגיש טעם של פעם. "אני זוכר בצעירותי שההיכל היה מקום מטורף", הוא מספר. "הייתה קצת דעיכה בשנות ה-90 אבל עכשיו, אחרי שהורידו ב-2018 את אוהדי 'הגייט' מהיציע לאולם, זה שינה המון. הם סוחפים את כל ההיכל, כי שומעים אותם הרבה יותר כשהם למטה. חוץ מההיכל שלנו, בלגרד ולפעמים יוון, אוהדים אחרים לא חיים את המשחק כמונו. מה שמוצא חן בעיני האוהדים העונה, זה סגנון המשחק".
על הסיבות לחיבור המיוחד מוסיף יהל: "יש כאן שחקנים שיותר מתחברים ולא אנמיים. הם מרימים לקהל את האנרגיות, ומקבלים בחזרה. זה גלגל כזה. שלא נדבר על כך שהייתה תחלופה מטורפת של שחקנים בשנים האחרונות. הקבוצה הזאת מאוד מזכירה לי את 2014 מבחינה מקצועית. קבוצה שקרטעה, לאט לאט התחילה להיכנס לקצב, ואז משכה את כל הקהל אליה. השאיפה היא שזה גם ייגמר אותו הדבר".
7 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א בונזי קולסון
שחקן מכבי ת"א בונזי קולסון
שחקן מכבי ת"א בונזי קולסון
(צילום: עוז מועלם)
מלבד הכוח של ההיכל וסיפורי האהבה הגדולים בין הקהל ביציעים לחבורה על הפרקט, יש משהו אחד ספציפי שיושב על אוהדי מכבי ת"א לפני צמד המפגשים השבוע בהיכל - אירועי המשחק השני במונאקו. בכל זאת, לא בכל משחק מקבלים הצהובים 6 עבירות טכניות, ובנוסף שתי הרחקות של שחקנים משמעותיים - בולדווין ודארן היליארד. הכעס הזה על השיפוט וההרגשה שאפשר העונה לעשות דברים אחרת, מביאים לכל המועדון, ובעיקר לקהל, תחושה של התעלות.
איך אמר אחד האוהדים? "מונאקו לא תצא מההיכל עם ניצחון, אין סיכוי!". כמה מאות צהובים לא הסתפקו בכך, ושלחו לשחקני היריבה הודעות ברשתות החברתיות, והזהירו אותם מהאווירה מפני בהיכל. מה שבטוח, יהיה מאוד חם.
פורסם לראשונה: 14:43, 02.05.23