לא כך חלמה מכבי ת"א לסיים את הסיבוב הראשון ביורוליג. רחוק מזה. התבוסה 98:65 אתמול (שישי) במדריד השאירה טעם חמוץ על סיבוב סביר מאוד של הצהובים, שננעל במאזן 8:9 ובמקום התשיעי בטבלה.
17 משחקים עברו מאז שהעונה יצאה לדרך ומה לא עבר על הצהובים? ניצחונות מפתיעים, הפסדים מרגיזים, פציעות, משבר אחד משמעותי וגם מפלה כואבת מול ריאל.
5 צפייה בגלריה
עודד קטש מאמן מכבי ת"א עם לורנזו בראון, ג'רל מרטין
עודד קטש מאמן מכבי ת"א עם לורנזו בראון, ג'רל מרטין
המטרה: מקום בשמינייה הראשונה. קטש
(צילום: Dragana Stjepanović)

כוכב אחד

עוד לפני שלורנזו בראון בכלל נחת בת"א, היה ברור שמדובר באחד מהזרים הכי טובים שדרכו כאן בשנים האחרונות. היה קשה לחשוב אחרת לאור היכולת המצוינת שגילה ביורובאסקט, בו הצליח לזכות יחד עם ספרד. מהר מאוד היה ברור שמדובר בבינגו. כבר במשחק היורוליג הראשון שלו במדים הצהובים, מול ז'לגיריס קובנה, הוא קלע 13 נקודות ופרגן לחבריו החדשים עם 11 אסיסטים. מתוך כל המשחקים של הסיבוב הראשון, רק בשניים הוא קלע כמות חד-ספרתית של נקודות (פעם אחת אתמול מול ריאל) כשהוא מעמיד ממוצעים של 18 נקודות, 3.5 ריבאונדים ו-6.6 אסיסטים בקצת פחות מ-33 דקות לערב. על הנתון האחרון שווה להתעכב.
צריך לזכור שלעומת רוב השחקנים, בראון לא קיבל מנוחה בקיץ האחרון אחרי ששיחק עם ספרד עד ה-18 בספטמבר וכעבור מספר ימי חופשה כבר התייצב לאימוני מכבי ת"א. מצב לא אידיאלי. זה נכון שהיה ברור לכולם שבראון מגיע להיות שחקן מוביל ודומיננטי, כזה שמקבל את רוב הדקות וכזה שהכדור רוב הזמן עובר דרך הידיים שלו, אבל עומס הדקות ביורוליג נחשב לבלתי רגיל על שחקן. זה מצריך הפחתת עומסים ממנו כמה שרק אפשר בזמן המשחקים בזירה המקומית. ואם לא מסתכלים רק על העומס, אלא גם על כל הקבוצה עצמה, מדובר בתלות בלתי רגילה בשחקן אחד, כשמשחק קם ונופל על היכולות שלו.
5 צפייה בגלריה
לורנזו בראון
לורנזו בראון
רק בשני משחקים קלע כמות חד-ספרתית של נקודות. בראון
(צילום: EPA)

זמן פציעות

דארן היליארד הספיק להיפצע ולחזור, כשבין לבין גם הביאו לו מחליף בדמותו של ג'יילן אדאמס, שצפוי לחתום על חוזה חדש עד לתום העונה בימים הקרובים. ווייד בולדווין נעדר לחודש, אבל הפציעה הכי משמעותית הייתה של אלכס פוית'רס שנאלץ לעבור ניתוח בתחילת דצמבר וגמר את העונה. ההגנה של הצהובים הייתה רעועה עם פוית'רס וההיעדרות שלו לא הייתה מכה כל כך קשה עבור הצהובים. זה לא קשור לשחקן עצמו, אלא בעיקר לכימיה שפתאום נדבקה בין שאר השחקנים. התהליך הזה לקח קצת יותר זמן מהצפוי. ב-11 המשחקים בהם פוית'רס לקח חלק ביורוליג, מכבי ת"א הורידה 33.2 ריבאונדים בממוצע למשחק, לעומת 37.2 בחמשת המשחקים בהם נעדר. צריך לציין שהמצב עדיין לא טוב ומכבי ת"א במקום ה-16 בטבלת היורוליג בריבאונד הגנה, אבל השחקנים כן מצליחים לחפות על כך עם המקום הראשון בריבאונד התקפה כשהם מעל כולם עם ממוצע של 12.5 למשחק.
עם פציעתו של הסנטר האמריקאי, החלו בצוות המקצועי בחיפוש אחר שחקן שיחליף אותו, אבל אחרי שבחנו את השוק וראו שהשד לא כזה נורא, החליטו לא להיות פזיזים ולחכות להזדמנות הנכונה שתגיע בהמשך העונה.
5 צפייה בגלריה
קטש
קטש
דצמבר היה חודש הפכפך. קטש
(צילום: טל שחר)

המשבר

דצמבר האחרון היה כנראה אחד מהחודשים שעודד קטש ירצה לשכוח או להעלים מהקריירה שלו. באותו זמן כל הקבוצה נראתה חסרת אונים, על הספסל התחילו הפרצופים, מה שהוביל לכל סדרת הציוצים של דארון היליארד והשעייתו, הקבוצה לא הראתה שום סימני התקדמות מתחילת העונה והכדורסל נראה תקוע לחלוטין. המשבר הגדול התחיל ב-3 בדצמבר אחרי שהצהובים כבר ספרו שלושה הפסדים רצופים בשתי המסגרות ובהנהלה התחילו לנדנד את הכיסא של המאמן. זה לא סוד שבהנהלה כבר התחילו לחשוב על הפיטורים האפשריים ואפילו על מועמדים פוטנציאליים, רק שבכל פעם שהנושא שוב עלה על הפרק בדיונים של ההנהלה, הגיע ניצחון כזה או אחר וגם הפציעות של בולדווין ופוית'רס דחו את הקץ.
שריקת הסיום לכל הבלגן הזה, לפחות לבינתיים, נרשמה בסוף החודש כשהצהובים הצליחו לנצח את אלופת היורוליג, אנאדולו אפס. אבל קטש לא פספס את ההזדמנות ושלח עקיצה: "אני מקבל את האנרגיות מהשחקנים והצוות שלי, הייתי שמח לקבל אותן מעוד כמה מקומות", ברמיזה ליחס שקיבל מההנהלה. לא ברור אם הקודקודים לקחו לתשומת ליבם את מה שעבר על הצוות המקצועי והשליך על כל המערכת, אבל הכול יימדד במשבר הבא, אם הוא יגיע.
5 צפייה בגלריה
ג'וש ניבו
ג'וש ניבו
מכבי ת"א במקום הראשון ביורוליג בריבאונד התקפה. ניבו
(צילום: רועי כפיר, אינסטגרם מכבי ת"א)

מבט קדימה

מדובר בעונה מטורפת ואפילו יוצאת דופן ביורוליג. לא פעם הזכיר קטש במסיבות העיתונאים שמדובר במפעל קשה העונה כשכל אחת מהקבוצות יכולה בכל יום נתון לנצח כל קבוצה אחרת. אפשר לראות את הנתון הזה בצורה בולטת בטבלה: מכבי ת"א מדורגת במקום התשיעי בטבלה עם מאזן 8:9 והיא במרחק של שלושה ניצחונות בלבד מהמקום הראשון עד החמישי שם ממוקמות אולימפיאקוס, ריאל מדריד, הכוכב האדום בלגרד, ברצלונה ומונאקו עם 11 ניצחונות כל אחת.
מאז שהשתנה הפורמט של היורוליג ומאז שקבוצות כאלה ואחרות פתחו פער משמעותי מבחינה תקציבית לעומת הצהובים, במכבי ת"א כבר לא מציבים ציפיות בשמיים. במועדון כבר הבינו מזמן שהם קודם כל צריכים לשאוף להיכנס לשמינייה הראשונה, אפילו ממקומות 8-6 ומשם כבר המזל, הבריאות והמומנטום ידברו על הפרקט. נכון לעכשיו, אחרי החריש העמוק שנעשה בקיץ עם הבאתם של 10 זרים חדשים ושני כוכבים בולטים, בראון ובולדווין, בתוספת לשחקן נוסף שיגיע בהמשך במקום פוית'רס, הצהובים כן שואפים להיכנס לשמינייה הראשונה, וכרגע זה נראה ריאלי מאוד ואפשרי. כל מצב אחר חוץ מלסיים באחד מהמקומות האלה ייחשב לכישלון.