את הדרך לאולם מלחה עושות לימור פלג ואליסה ברון באותו רכב. כמה שעות לפני כן הן לקחו את ילדן המשותף לגן ודאגו לעשות כלים ולקפל כביסה. אלה העבודות הקלות. הקשה באמת תתרחש עוד כמה דקות על הפרקט, כשיתחיל האימון של הפועל לב ירושלים, העולה החדשה לליגת העל. ככה זה כשפלג היא המאמנת וברון היא אחת השחקניות הבכירות. מי שהיה ספורטאי יודע מה זו דינמיקה של אימון. המון אמוציות. וכשאתן זוג נשוי ואחת מכן צריכה לחלק הוראות לשנייה? איך זה מסתדר?
"האמת, די פשוט", מחייכת פלג. "בסוף אנחנו מקצועניות ויודעת שזאת עבודה. אליסה מחמירה עם עצמה, אבל גם אני לא עושה לה חיים קלים. הייתי איתה יותר קשוחה מאשר כל מאמנת אחרת".
6 צפייה בגלריה
לימור פלג ואליסה בארון
לימור פלג ואליסה בארון
"זה מרגש לעשות את זה יחד". פלג ובארון
(צילום: שלו שלום)
6 צפייה בגלריה
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
ברון: "היינו יחד גם ברמלה. הקושי הגדול אף פעם לא היה בהכרח קשור לקטע המקצועי, אלא בצרכים של הבן שלנו. מצד אחד זה יותר נוח כששתינו באותה קבוצה. מצד שני זה גם יוצר לפעמים בעיה - אין מי שיישאר איתו".
פלג: "הנה, השבוע נתקענו פעמיים".
אז מה עושים? ברון: "למזלנו יש את סבא וסבתא".
פלג: "שחקנית אמרה בראיון שאנחנו לא מבקשות להרוויח כמו גברים, אבל כן מחפשות פרופורציות, היגיון במשוואה. לצערי זאת בעיה עולמית"
אפשר להגיד שהן הזוג המלכותי של כדורסל הנשים הישראלי, אבל גם זה שרשום על היסטוריה ייחודית למדי. הזוג הנשוי הראשון אי פעם שמאמן/משחק באותה קבוצה בליגה הבכירה. בארץ בטוח, אולי אפילו בעולם. יש להן בן משותף - ליאם בן השנתיים - וכלב חמוד העונה לשם ריו. משפחה לתפארת.
עוד לפני הג'אמפ־בול הראשון של ליגת העל, רשמתן חתיכת היסטוריה. פלג: "בלי קשר אלינו, זאת שנה היסטורית למועדון החדש שקם בירושלים, בליגת העל, ואני שמחה שאנחנו חלק מההיסטוריה הזאת, גם עם הסיפור הזה שלנו".
ברון: "זה מרגש לעשות את זה יחד, בטח במועדון כזה. אמנם הם עשו את ההיסטוריה בלעדינו, אבל כיף להיות עכשיו חלק מהתהליך הזה".
6 צפייה בגלריה
לימור פלג ואליסה בארון
לימור פלג ואליסה בארון
הזוג המלכותי של כדורסל הנשים הישראלי. ברון ופלג
(צילום: שלו שלום)

על כביש 1

אין מי שלא מכיר בענף את פלג וברון. הראשונה (38) שיחקה בכל הקבוצות הבכירות בארץ – אליצור חולון, עירוני ר"ג, מכבי אשדוד ורמלה - ושימשה כעוזרת מאמן ברמלה ובעונה האחרונה בבנות הרצליה. ברון (31), ילידת ארה"ב, משחקת זו השנה התשיעית ברציפות בליגת העל לנשים בארץ. העונה, אחרי שזכתה בכל מה שזז עם רמלה (כולל באליפות בשנתיים האחרונות), היא עברה לירושלים. מהכוכבות הגדולות של נבחרת ישראל, שהופיעה ביורובאסקט האחרון שנערך לאחרונה בת"א. כעת שתיהן עולות על כביש 1 - למקום חדש.
ירושלים? בחירה מעניינת. ברון: "הייתה לי תקשורת טובה עם ההנהלה והתחברתי למה שהן רוצות, מעבר לכדורסל, איך שהן חושבות והשאיפות. להיות חלק מזה חשוב לי יותר מאשר לשחקן ביורוקאפ, למשל. העניין של בניית הקבוצה, זאת המשימה המאתגרת".
6 צפייה בגלריה
פלג וברון
פלג וברון
רמלה ואשדוד צריכות לפחד? הפועל לב ירושלים
(צילום: שלו שלום)
פלג: "זה בא מהשמיים, ברגע מושלם. כשחקנית וכעוזרת מאמנת, רציתי תמיד למצוא את המקום הזה שאוכל לעשות בו כדורסל ממקום נקי, חדש, וזה בא לי בדיוק בהתאמה עם מה שאני רוצה ורואה. הן רוצות משהו חדש, מרענן, לא רוצות להיות חלק ממה שקיים בענף. גם לי הן נותנות לעשות את הדברים כפי שאני רואה אותם, ברמה אישית, מקצועית, חברתית, זה משהו מרענן בליגה. מקווה שנוכל לתת עונה טובה ולתת דוגמה לאגודה ולענף בכלל. אנחנו בתחילת הדרך, אבל יש רצון".
על הנייר, עם ההצטרפות של ברון ואלכס כהן, יש הטוענים שאתן מועמדות לאליפות. ברון: "כשדיברנו עם ההנהלה, הן אמרו שזאת לא קבוצה שנבנית רק בשביל להישאר בליגה, אלא שבאה להצליח. גם אנחנו באנו במטרה להצליח וכל גיוס השחקניות היה במטרה לבנות קבוצה חזקה עם כדורסלניות מנבחרת ישראל. אנחנו יודעות שזה לא משהו מובן מאליו".
פלג: "אמרתי לנטע ורבקה (הבעלים והמנהלת המקצועית): 'המטרה היא לבנות חדר הלבשה בריא, אבל לפני הכל לקדם שחקניות צעירות, ולהביא לידן שתי ישראליות בכירות שיובילו אותן על המגרש ומחוצה לו'. בגלל זה גם בחרנו להתחיל עם שתי זרות, לא היינו יכולות לעשות את זה בלי ישראליות טובות".

מעלות את ירושלים

רמלה ואשדוד צריכות לפחד מכן? פלג: "כל מה שנעשה העונה יהיה ויכול להיות רק לטובה. ברור שאני באה בכל משחק כדי לנצח, אבל המטרה הכי חשובה היא לתקוע יתד בליגת העל. לשים את הקבוצה על המפה של כדורסל הנשים לעוד הרבה שנים. אפילו שאנחנו רוצות תמיד להגיע הכי רחוק".
6 צפייה בגלריה
לימור פלג ואליסה בארון
לימור פלג ואליסה בארון
"רוצות לזכות בכל התארים". פלג וברון
(צילום: שלו שלום)
ברון: "אנחנו קבוצה של לוחמות שתמיד שואפות לנצח ולתת את הכי טוב שלנו על המגרש. כל הקבוצות יצטרכו לחשוש".
הישראליות הבכירות, כמו אליסה ואלכס, אמורות לעשות, לפחות לך לימור, את החיים יותר קלים. פלג: "זאת הסיבה שהבאתי אותן, הן מנהיגות בנפש. גם בכדורסל לא צריך לומר להן פעמיים על כל תרגיל וקריאת מצב, הן כבר מעירות לשחקניות הצעירות".
ברון: "אנחנו רוצות לזכות בכל התארים, לא נסתפק בפחות מדאבל. נעשה את הטוב ביותר שלנו כדי לזכות באליפות ובגביע. אבל גם אם לא, זה לא כישלון".

עדיין בשוליים

ספורט נשים הפך בשנים האחרונות למיינסטרים, רק שבישראל הוא עדיין בשוליים. אפילו מאמנת אישה בליגת העל זה דבר נדיר. מתוך עשר קבוצות, רק בשתיים תעמוד אישה על הקווים. פלג בירושלים ושירה העליון באשדוד.
"ככל שהכדורסל נעשה פופולרי, אתה רואה יותר נשים בתפקידים בכירים, כך זה גם אצלנו", מסבירה ברון. "אולי עכשיו יש צעירות שרואות את שירה ולימור ויהפכו להיות מאמנות". פלג: "זה גם הדבר שנטע ורבקה מביאות איתן. הן לא הביאו אותי כי אני אישה, אלא כי חשוב להן לקדם ספורט נשים".
פערי השכר בין גברים לנשים בספורט עדיין בולטים. ברון: "בוודאי, אבל כשחקנית מקצוענית די הרבה זמן, זאת דרך חיים. התרגלנו לזה שיש שחקנים שמרוויחים במשחק אחד מה שחלקנו מרוויחות בעונה שלמה. אני מקווה שזה ישתפר עד כמה שאפשר".
פלג: "שחקנית WNBA אמרה באחד הראיונות שלה שאנחנו לא מבקשות להרוויח כמו גברים, אבל כן מחפשות סוג של פרופורציות, היגיון במשוואה. זאת בעיה עולמית, לא רק בארץ. נקווה שעם הזמן זה ילך וישתפר. כל מה שנותר לנו לעשות זה להיות כמה שיותר בענף ולהיאבק לשוויון".
איך תיראה ליגת העל העונה? פלג: "יהיה מעניין לראות איך הבוסמניות ישנו את הליגה. לפעמים קשה להתמודד עם הזרות של הקבוצות הגדולות, וכשזה יירד השנה לשתיים, זה משנה את התמונה. אם זה יהיה לטובה או לרעה, נראה בהמשך". ברון: "זה באמת משהו שיכול לגרום לליגה תחרותית יותר מבעבר".
פלג: "שחקנית אמרה בראיון שאנחנו לא מבקשות להרוויח כמו גברים, אבל כן מחפשות פרופורציות, היגיון במשוואה. לצערי זאת בעיה עולמית"
האמת, פלג וברון הכירו במקרה. "אליסה שיחקה בארץ בזמנו חמש שנים, אבל לא יצא לי באמת לדבר איתה. לפני שלוש שנים, כששיחקתי בחולון, קורטני דאגלס – החברה הכי טובה שלה ששיחקה איתי – הזמינה אותי ליציאה וגם היא הייתה שם. נפגשנו, פעם ראשונה דיברנו ומאז אנחנו ביחד".
ברון: "אכן, משום מה לא הכרנו לפני כן, למרות שבטח היו עוד הזדמנויות. זה היה ערב קליל וכנראה כל מה שהיה צריך זה קליק אחד".
6 צפייה בגלריה
אליסה בארון
אליסה בארון
ברון והיורש
(צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל)
ומי התחילה עם מי? פה הדעות חלוקות. "זה תמיד הוויכוח שלנו", צוחקת פלג. "שאלה שאין לנו עליה תשובה אחת. יש את הצד שלי שזו האמת. היא עשתה את המוב". ברון שומעת וישר מתערבת, בחיוך כמובן: "אבל זו לא האמת, שכחת שאת זו שהתחלת. בקיצור, אנחנו מסכימות לא להסכים".
מה אתן מאחלות לעצמכן לקראת העונה החדשה? ברון: "שכולם יהיו בריאים, חברים ומשפחה".
פלג: "הוציאה לי את המילים מהפה".