אם היו אומרים בתחילת העונה לאנשי מכבי ר"ג, העולה החדשה לליגת העל, שהם יגיעו כפייבוריטים ברורים למשחק מול הפועל ירושלים הגדולה, הם היו עונים בטח: "אולי ביקום מקביל". אלא שהמציאות עולה על כל דימיון, והמלחמה טרפה את הקלפים על כל פיסת שפיות שהייתה פה עד 7 באוקטובר השחור.
בעוד שרוב קבוצות הליגה הצליחו להחזיר לארץ לפחות חלק מהזרים, מחזיקת הגביע תופיע הערב (21.00) בזיסמן ללא אף אחד משבעת הזרים שנשארו בבסיס האם בבלגרד, ואפילו בלי המאמן אלכסנדר דז'יקיץ' והצוות שלו.
4 צפייה בגלריה
ליוואי רנדולף
ליוואי רנדולף
אחרי המשחק הבינו את גודל הצרה. ליוואי רנדולף מול בשיקטאש
(צילום: FIBA PHOTOS)
מי שיעמוד על הקווים הוא לא אחר מאשר עוזר המאמן השני, שי אולארצ'יק, שימצא את עצמו מנהל לראשונה בחייו משחק בוגרים – ועוד במועדון כמו ירושלים. הוא יצטרך להסתמך על הישראלים הבכירים, ואת יתר הסגל ישלימו שחקני נוער ורכש מיוחד נוסף: מנהל הקבוצה עדי כהן־סבן, שפרש לפני שנה ויירשם כשחקן בשל המצב. מהעבר השני, אגב, שמוליק ברנר ייהנה מסגל עם ארבעה זרים ומתאזרח.

"דז'יקיץ' צריך להתפטר"

כבר כמעט חודשיים שירושלים נודדת ברחבי אירופה: תחילה הזרים והצוות הזר נשלחו לאתונה, ובהמשך הועברו לבלגרד, שם האדומים מארחים את משחקי ליגת האלופות. בשבועות האחרונים, כשהדיבורים על חזרה אפשרית של הליגה הפכו לרציניים, בירושלים העדיפו לחכות עם השיחות לזרים, בעיקר כדי לא להסיט את תשומת הלב מהמשימות האירופיות, ובתקווה שבינתיים המצב הביטחוני ישתפר.
רק אחרי המשחק מול גלאטסראיי ביום חמישי האחרון הבינו בבירה את גודל הצרה. עד אותו רגע היו הסכמות לא רשמיות על כך שלפחות שני זרים יחזרו ארצה למשחקי הליגה הקרובים, אבל אז התרחש פיגוע הירי ביציאה מירושלים, שהכניס את הזרים לחרדה ושינה את התוכניות. מ"אולי נגיע" זה כבר הפך ל"לא מוחלט", וגם המאמן הסרבי החליט להישאר במולדתו.
4 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ'
מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ'
החליט להישאר במולדתו. דז'יקיץ'
(צילום: שלו שלום)
לפחות לגבי דז'יקיץ', שכאיש שמוביל את הקבוצה אמור להתיישר עם החלטות ההנהלה, מדובר בצעד מעורר מחלוקת. מצד שני, אפשר כמובן להבין כל אדם שלא גר פה וחושש להגיע בזמן מלחמה. כך או כך, כל הפרשה הזו לא עושה שירות טוב למועדון, בלשון המעטה.
האוהדים משחררים קיטור ברשתות החברתיות עם פוסטים כמו "התנהלות בושה" ו"דז'יקיץ' צריך להתפטר אם הוא לא רוצה לחזור". אפשר להבין את הכעס שלהם, בטח כשמאמנים זרים אחרים כמו מסימיליאנו מנטי מהפועל אילת או מאמן מכבי ת"א בכדורגל, רובי קין, נמצאים כאן. כשפיגורה כמו דז'יקיץ', שסוחפת אחריה שחקנים, מחליט לא להגיע לישראל – סביר להניח שהזרים יישרו איתו קו. וזה מה שקרה.
4 צפייה בגלריה
קרינגטון
קרינגטון
בירושלים משתדלים לקבל בהבנה את המצב. קרינגטון
(צילום: FIBA PHOTOS)
בירושלים משתדלים לקבל בהבנה את המצב. "יש תחושה ששכחנו את מה שאסור שייצא לנו מהראש – אנחנו מדינה במלחמה", טוען גורם במועדון. "שכל אחד יהיה כן וישאל את עצמו אם הוא היה מוכן ללכת לעבוד עכשיו באוקראינה, למשל. אנשים מתייחסים בביטול ובציניות לחשש של זרים להגיע לכאן, וזה קצת עצוב".
סמנכ"ל התקשורת רועי כהן הוסיף: "לכל מי שמטיל דופי במחויבות של דז'יקיץ' למועדון ולשחקנים - אנחנו מדברים על בן אדם שהחליט להישאר לצד השחקנים שלו כשאמו הלכה לעולמה. מה חטאו? שהוא אנושי וחושש להגיע למדינה במלחמה? האם התואר 'מאמן' קודם להיותו אדם בשר ודם עם חששות ודאגות כמו לכולנו?"

"אם ילחצו עליהם הם יעזבו"

בקבוצה עשו מאמצים כדי לשכנע את הזרים לחזור עם שיחות בלתי פוסקות תוך שיקוף המציאות. הוסבר להם שהמדינה חזרה לתפקד כמעט מכל הבחינות, אם זה בתי ספר או מקומות בילוי, אבל זה לא עזר.
4 צפייה בגלריה
ג'ו אלכסנדר
ג'ו אלכסנדר
חוזה לטווח קצר מאוד. אלכסנדר
(צילום: טל שחר)
הפועל ירושלים כבר עברה טלטלות דומות, פעם אחת בקורונה ולאחר מכן במבצע "שומר החומות", כששחקנים עזבו והקבוצה לא הצליחה לחזור לעצמה. בדיוק בגלל זה במועדון העדיפו לא ללחוץ על הזרים יתר על המידה כדי שלא יבקשו לעזוב. אגב, שאר הקבוצות הסכימו לשחרר את רוב הזרים והביאו אחרים שהסכימו להגיע, אבל בירושלים העדיפו לשמור על הסגל הקיים בכל מחיר, בעיקר כי ישנו חומר שחקנים איכותי, חיבור והמשכיות מהעונה החולפת.
"הסיטואציה לא נוחה לנו - לא מקצועית, לא תדמיתית ולא ספורטיבית", הסביר הגורם, וציין כי "נעשה הכל כדי להופיע בצורה מכובדת ותחרותית לליגה, שהיא חשובה לנו מאוד, בתקווה לחזור לשגרה כשהמציאות בארץ תאפשר זאת".
כמעט לכל הזרים בירושלים יש ביקוש באירופה, וברגע שבו קבוצות יידעו שהם מתנדנדים הן ישר יתנפלו עליהם ויציעו חוזים שיהיה קשה לסרב להם. "הזרים יכולים לעשות מה שהם רוצים", מסביר סוכן שחקנים. "אם יחייבו אותם להגיע או ילחצו עליהם אז הם יבקשו להשתחרר. כל שחקן יודע מה הוא שווה ומה הביקוש עליו בשוק".
עד שיתבררו העניינים וכדי לא להתבזות בליגה, בירושלים החתימו שלושה שחקנים במהלך בזק – הפאוור פורוורד המתאזרח ג'ו אלכסנדר (36), הסנטר סטורם וורן (35) שהגיע מהליגה השנייה והגארד ארד הררי (27), שיצטרפו לעוז בלייזר, יובל זוסמן, אור קורנליוס, גבי צ'אצ'אשוילי, אפק אמסלם, אילון פולג וכהן־סבן, ובוגרי מחלקת הנוער ניר פרי ועמיעד ינאי. ירושלים מעוניינת לצרף את יפתח זיו שצפוי לעזוב את גרנדה, אך הרכז נוטה להעדיף את הפועל ת"א.