קריירת משחק קצרה אך מלאת קסם, מעבר לקווים כמעט מיד לאחר מכן עם הרבה הצלחות וגם קשיים ובסוף מציאת מקומו כמאמן יורוליג לגיטימי במועדון שבו עלה לגדולה - מכבי ת"א. עודד קטש, מי שכונה לא אחת כ"נסיך של הכדורסל הישראלי" חוגג את יום הולדתו ה-50, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בתחנות שעבר בכדורסל, בהישגים וברגעים הבלתי נשכחים.
להלן 50 עובדות מעניינות על עודד קטש, שחקן בעל כישרון יוצא דופן, מאמן שממשיך להשתבח - ואחד מאנשי הכדורסל הבולטים בתולדות הענף בישראל.
9 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
הנסיך בן 50. עודד קטש
(צילום: יובל חן)
1. עודד קטש נולד ב-10 באוקטובר 1974 בגבעתיים לרפי ז"ל, יליד מצרים, ולמזל - ילידת אלג'יריה.
2. תאריך הלידה שלו, ה-10.10, הוא זה שגרם לו לבחור במספר 10, שהתנוסס על גופיית המשחק שלו במרבית שנות הקריירה שלו.
3. קטש מאובחן עם הטרוכרומיה, תופעה אנטומית בעיניים, שבה קשתית עין אחת היא בעלת צבע שונה מקשתית העין השנייה. בעקבות זאת, עינו האחת היא בצבע כחול ואילו השנייה בצבע חום.
4. קבוצת הכדורגל שאותה הוא אוהד היא מכבי נתניה. הוא ציין שחיבתו לעודד מכנס היא אחת הסיבות לכך שבחר לאהוד את "היהלומים".
5. אחרי שהחל את דרכו בקבוצת הילדים של מכבי ר"ג, עבר קטש בגיל 10 למחלקת הילדים של מכבי ת"א, שם שיחק גם בנערים ובנוער.
6. את הופעתו הראשונה בבוגרים ערך קטש בשנת 1991 במכבי דרום, קבוצת הבת של מכבי ת"א דאז. הוא היה אז קצת לפני גיל 17.
7. אחרי שבעונתו הראשונה בליגה הבכירה (אז הליגה הלאומית) שיחק במכבי ר"ג ועונה נוספת בהפועל גליל עליון (שאותה הוביל לגמר הפלייאוף) - קטש רשם ב-1995/96 את עונת הבכורה שלו כשחקן בקבוצת הבוגרים של מכבי ת"א.
8. במשחקו הראשון בגביע אירופה לאלופות (הליגה האירופית), שאז היה המפעל הבכיר ביבשת, קלע קטש 16 נקודות והיה מהמצטיינים בניצחונה של מכבי ת"א על פו אורטז.
9 צפייה בגלריה
עודד קטש שחקן מכבי ת"א
עודד קטש שחקן מכבי ת"א
הפך כמעט בין לילה לכוכב במכבי ת"א
(צילום: יוסי רוט)
9. את אותו משחק נגד אורטז, החל קטש כמחליפו של גיא גודס, שנפצע בצורה קשה בברכו ולמעשה גמר את העונה. עקב כך, קטש הפך לגארד המוביל של הצהובים ומאז לא הביט לאחור.
10. קטש כיכב גם במדי נבחרת ישראל, וסיים כמלך הסלים של אליפות אירופה לנבחרות שנערכה ב-1997 בספרד, כשקלע בממוצע 22 נקודות למשחק.
11. בנוסף, הוא דורג באליפות זו במקום השני בקטגוריית החטיפות עם 3.6, במקום הראשון בממוצע הדקות (38.4) ובמקום התשיעי באסיסטים (3.7).
12. בשלב הבתים הראשון באותה אליפות הכריע קטש את המשחק נגד סלובניה לטובת ישראל בזכות קליעת עונשין מדויקת והחטאה מכוונת, שלא הותירה ליריבה מספיק זמן כדי לקלוע, ובמשחק לאחר מכן הפציץ 34 נקודות בניצחון 82:88 על צרפת, שבה כיכב בין השאר סטפן ריזאשה.
13. היכולת הנפלאה, הכישרון הייחודי והווירטואוזיות שלו, מיצבו את קטש כסופרסטאר אירופאי, מה שזיכה אותו בעונת 1997/98 לזימון למשחק ה"יורוסטארס" - הגרסה האירופית של משחק האולסטאר ב-NBA.
14. בקיץ של 1998 היה קטש אמור להפוך לישראלי הראשון ב-NBA, כשסיכם את תנאיו בניו יורק ניקס. החוזה לא התממש בסופו של דבר בעקבות סכסוך עבודה שהשבית את הליגה למשך מספר חודשים, ובסופו של דבר קטש חזר לעונה נוספת במכבי ת"א. הניקס הגיעו באותה עונה עד לגמר הפלייאוף בליגה הטובה בעולם, שם הפסידו בסדרה לסן אנטוניו.
15. ב-1999 עזב קטש את מכבי ת"א וחתם בפנאתינייקוס, שאותה אימן ז'ליקו אוברדוביץ'. רצה הגורל, ושתי הקבוצות נפגשו בגמר גביע אירופה לאלופות בסיום אותה עונה (1999/2000). 17 נקודות קלע הגארד הישראלי (שנבחר לשחקן המצטיין במשחק) נגד האקסית, כולל שלשה חשובה בדקות הסיום שהוציאה את הרוח מהמפרשים של הצהובים בדרך להנפה אותה הוא הגדיר כ"רגע הכי מאושר אבל גם הכי עצוב בקריירה".
9 צפייה בגלריה
עודד קטש מאמן פנאתינייקוס
עודד קטש מאמן פנאתינייקוס
"הרגע הכי מאושר אבל גם הכי עצוב בקריירה". מניף את הגביע אחרי הגמר ההוא ב-2000
(צילום: רויטרס)
16. במהלך אימון של פנאתינייקוס בתחילת עונת 2000/2001 נפצע עודד קטש בסחוס הברך, פציעה ממנה לא הצליח לחזור במשך ארבע שנים. בסופו של דבר, הוא נאלץ ב-2004 להודיע על פרישה מכדורסל, כאשר את משחקו הרשמי האחרון ערך למעשה בגיל 25 בלבד.
17. ממוצע הנקודות של קטש לאורך הקריירה בליגת העל (שש עונות בסך הכול) עומד על 15.5 נקודות למשחק בעונה הסדירה ו-17.6 בפלייאוף.
18. שיא הקריירה שלו עומד על 37 נקודות - נגד מכבי ר"ג במשחק מספר 2 בחצי גמר הפלייאוף בעונת 1997/98.
19. 1997/98 הייתה גם עונת השיא שלו בליגת העל, אז הוא סיים עם ממוצע של 20.2 נקודות למשחק (לצד 4.6 אסיסטים).
20. שיא הקריירה שלו באירופה היה 30 נקודות. זה קרה בהפסד 91:90 לטימסיסטם בולוניה בסדרת רבע גמר הפלייאוף של גביע אירופה לאלופות בעונת 1997/98.
21. בקיץ 2004, קצת לאחר שהודיע על פרישה ממשחק, מונה קטש להיות מאמנה של הפועל גליל עליון - עוד לפני שמלאו לו 30. באותה עונה הוא הוביל את הקבוצה הצפונית למקום השני בסיום העונה הסדירה, אך היא לא הצליחה לעלות לסדרת גמר הפלייאוף מבית חצי הגמר שהונהג אז.
9 צפייה בגלריה
עודד קטש פרישה
עודד קטש פרישה
נאלץ לפרוש עוד לפני גיל 30. קטש במסיבת העיתונאים בה הודיע על פרישה
(צילום: ראובן שוורץ)
22. קטש נבחר בפעם הראשונה (והיחידה עד כה) למאמן העונה של ליגת העל בכדורסל בעונת 2006/7, אז הוביל את גליל עליון לחצי גמר הפיינל פור, שם היה לא רחוק מלחולל סנסציה ענקית ולהדיח את מכבי ת"א. בסיום אותה עונה הוא מונה למאמן הצהובים.
23. הקדנציה הראשונה של קטש בן ה-33 כמאמן מכבי ת"א הייתה ברובה סיוט אחד גדול, ששיאו הגיע בליל השנה האזרחית החדשה, אז הודיע כי הוא מתפטר בעקבות תבוסה קשה למכבי ר"ג - שהייתה אחת משרשרת של תוצאות רעות.
24. במקום קטש מונה צביקה שרף, שהתחיל את העונה כמנהל המקצועי. הצהובים אומנם השתפרו והגיעו לגמרים בכל המפעלים שבהם השתתפו - כולל היורוליג - אך הפסידו בכולם וסיימו עונה ללא אף תואר לראשונה מאז 1992/93.
25. בעונת 2009/10 הוא הוביל את הפועל גלבוע/גליל לתואר הראשון בתולדותיה (והיחיד עד כה) והראשון שלו כמאמן - זכייה באליפות המדינה, לאחר ניצחון 77:90 על מכבי ת"א בגמר הפיינל פור.
26. גם הקדנציה הראשונה שלו בהפועל ירושלים לא הייתה מוצלחת והסתיימה גם היא בהתפטרות. אחרי שחזר למועדון בשנת 2018 הוא הוביל אותו לשתי זכיות רצופות בגביע המדינה (2019 ו-2020).
9 צפייה בגלריה
עודד קטש עם ליאור אליהו גליל עליון
עודד קטש עם ליאור אליהו גליל עליון
בעונתו השלישית על הקווים נבר למאמן העונה. עודד קטש עם ליאור אליהו בגליל עליון
(צילום: אפי שריר)
27. הקשר של קטש עם תמיר בלאט החל עוד במסגרת החברה שהקים קטש, "שחקן אמיתי". השניים שיתפו פעולה בהפועל ת"א, הפועל ירושלים ומכבי ת"א וגם בנבחרת העתודה, כשקטש היה מאמנה.
28. קטש החל את דרכו (כמאמן) בנבחרת ישראל בגיל 34 בלבד, כשמונה להיות אחד מעוזריו של אריק שיבק בינואר 2010. שנתיים לאחר מכן הוא קודם לעמדת העוזר הראשון.
29. ב-2017 מונה קטש למאמן הראשי של הנבחרת, תפקיד שבו החזיק למשך ארבע שנים.
30. לפני שמונה למאמן הנבחרת הבוגרת, עבד קטש תשעה חודשים כמאמן נבחרת העתודה (שבה שיחקו תמיר בלאט ויובל זוסמן) והוביל אותה למדליית הכסף באליפות אירופה עד גיל 20.
31. בינואר 2021 סיכם עם הפועל ירושלים, שבה אימן אז, על עזיבתו ומונה למאמן פנאתינייקוס. בכך הוא חזר לאמן ביורוליג לראשונה מאז 2007.
32. קטש זכה כמאמן עם פנאתינייקוס בדאבל (אליפות וגביע), אך למרות זאת פוטר ארבעה ימים לאחר סיום העונה.
33. למרות שבסך הכול רשם קטש עונה וחצי בפנאתינייקוס (הן כשחקן והן כמאמן), הוא השלים זכייה בכל התארים הגדולים - אליפות (פעמיים), גביע וגביע אירופה לאלופות (יורוליג).
9 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
זכה בדאבל כמאמן פנאתינייקוס - ופוטר ארבעה ימים לאחר סיום העונה
(צילום: פנאתינייקוס)
34. בשנת 2022 ערכה מכבי ת"א טקס מיוחד לפני משחק היורוליג נגד מונאקו, שבו הוכנס עודד קטש לצד דורון שפר ל"היכל המכבים" - היכל התהילה של הצהובים.
35. ביוני 2022, לאחר שנה שלמה שלא אימן, חזר קטש לקדנציה שנייה במכבי ת"א אחרי 14 וחצי שנים.
36. מניין התארים של קטש כשחקן: ארבע אליפויות ישראל, שלושה גביעי מדינה, אליפות אחת ביוון ואליפות אירופה אחת.
37. מניין התארים של קטש כמאמן: שלוש אליפויות ישראל, שני גביעי מדינה, אליפות יוון וגביע יווני - ועוד הזרוע נטויה.
38. במשך שלוש שנים (1999-1996) שיחק קטש לצד דורון שפר, והשניים הרכיבו יחד את אחד הקווים האחוריים הישראליים הטובים ביותר בכל הזמנים. שיתוף הפעולה שלהם נודע כ"קטשפר".
39. בשנים 2006 ו-2007 הצמד קטשפר חזר לשתף פעולה, כאשר הפעם קטש היה מאמנו של שפר בהפועל גליל עליון.
40. בשנת 2006 הוא החליף את אורן עמיאל כמאמן הפועל גליל עליון, לאחר מכן עמיאל היה עוזרו גם בגלבוע/גליל וגם במכבי ת"א.
9 צפייה בגלריה
עודד קטש דורון שפר היכל תהילה מכבי ת"א
עודד קטש דורון שפר היכל תהילה מכבי ת"א
שיחק איתו, אימן אותו ונכנס יחד איתו להיכל התהילה. קטש לצד דורון שפר
(צילום: עוז מועלם)
41. בדומה למכבי ת"א והפועל ירושלים, קטש אימן גם שתי קדנציות בהפועל אילת.
42. קטש אומנם לא הצליח לזכות עם הקבוצה הדרומית בתארים, אך הוביל אותה פעמיים לחצי גמר הפלייאוף (2013 ו-2016) ולהופעה הראשונה והיחידה בתולדותיה (עד כה) בגמר הגביע (2014).
43. בסך הכול ניהל קטש עד לעונה זו 459 משחקים כמאמן בעונה הסדירה של ליגת העל. מאזנו עומד על 295 ניצחונות לעומת 164 הפסדים. בפלייאוף הוא עמד על הקווים 87 פעמים ומאזנו עומד על 31:56.
44. אחד הדברים המזוהים עם קטש הוא העובדה שהוא ממעט לחייך. בריאיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet הוא סיפר: "אני לא באמת סובל כמו שהפנים שלי נראות. אני מחייך, פשוט לא רואים את זה".
45. ליאור ליובין ז"ל, שנפטר בינואר השנה, היה חבר קרוב של עודד קטש. השניים עבדו יחד בהפועל גלבוע/גליל, כשקטש היה מאמן וליובין היה עוזרו. לאחר מכן השניים שוב שיתפו פעולה בפנאתינייקוס.
9 צפייה בגלריה
קטש
קטש
חזר למכבי ת"א מהדלת הראשית
(צילום: SAVVIDES PRESS)
9 צפייה בגלריה
ליאור ליובין ז"ל ועודד קטש
ליאור ליובין ז"ל ועודד קטש
עם חברו הטוב, ליאור ליובין ז"ל
(צילום: ערן יופי כהן)
46. לקטש יש שלושה ילדים, שניים מאשתו הנוכחית, מיטל, ועוד בת ממערכת יחסים קודמת.
47. מלבד כדורסל, קטש ידוע כחובב ביליארד וסנוקר והוא אף התחרה באליפות ישראל בביליארד.
48. לקטש נדבקה עם השנים תדמית של בליין, והיו כאלה שהטילו ספק במחויבותו המקצועית. על כך הוא אמר בריאיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet ב-2017: "לאנשים יש נטייה לתייג בקטע שלילי, חוויתי את זה וזה פגע בי. באמת שאני לא יודע מה שלילי בסנוקר. היום אני חי עם עצמי הרבה יותר בשלום".
49. בכיתה י"א קטש כמעט עזב את הכדורסל לטובת הקפיצה לגובה.
50. קטש אוהב לבשל, ומעיד על עצמו שהוא אפילו די טוב בזה.