התפרצות אושר עילאית הייתה אתמול (שני) בחדר ההלבשה של מכבי ת"א, רגעים ספורים אחרי שהצליחה לזכות באליפות השנייה ברציפות וה-57 שלה במספר. הפעם הדגישו הצהובים - ובלי נימה של ציניות - כי הזכייה עבורם בתואר הייתה מתוקה יותר. לא רק בגלל זהות היריבה שממול, אלא בעיקר בשל העונה הארוכה, ויש שיגידו המסובכת בהיסטוריה של המועדון. ה-74:82 על הפועל ת"א, שסגר 1:2 בסדרת גמר הפלייאוף, עזר לעודד קטש ושחקניו לסיים את העונה הזו בטעם מתוק.
במכבי ת"א החליטו שלא לערוך חגיגות נוספות בשל המצב והסתפקו באפטר-פארטי "סולידי" בחדר ההלבשה. לאחר טקס ההנפה, וברגע אחד, כל הרצפה התמלאה לחלוטין במים אחרי שהשחקנים פשוט שפכו אחד על השני דליים שלמים של קרח, כשלאט-לאט גם השמפניות התחילו להיפתח. מי שניסה להתחמק מלהרטיב את בגדיו היה המאמן עודד קטש. תחילה הוא הלך בסתר לחדר המאמנים, אך כשהגיעה העת להיכנס לחדר ההלבשה כדי לדבר עם השחקנים - הוא כבר הבין שאין לו ברירה. שם השחקנים חיכו לו עם דליים עצומים של מים ולא שחררו אותו עד שכל חלק וחלק מבגדיו נרטב.
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
בראון וקולסון חוגגים את האליפות
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
האפטר-פארטי בחדר ההלבשה
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
בראון וקולסון
בראון וקולסון
מי-מים בששון
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
ואי אפשר בלי איזו תמונה קבוצתית
(צילום: עוז מועלם)
שמעון מזרחי: הפועל עכשיו יחכו עוד 50 שנה
(שמעון מזרחי: הפועל עכשיו יחכו עוד 50 שנה)
"לזכות באליפות זה תמיד מיוחד, השנה יש בזה הרבה אקסטרה", הודה קטש בסיום. "עברנו שנה מטורפת, הרגשנו שאנחנו ראויים לזה. אחרי שחזרנו מאירופה היינו במצב מאוד פגיע, זו הסיבה שגם הפסדנו בגמר הגביע. אנחנו פשוט עם הלשון בחוץ, הגענו עם המון פציעות, המון סיטואציות, הרבה מחירים ששילמנו בעקבות המלחמה. כל מיני עניינים אישיים של שחקנים בהסתכלות על העתיד, אבל אחרי שהפסדנו את הגביע זה יצר אצלנו יותר מחויבות. הם לא רצו לסיים את העונה המיוחדת הזאת בצורה הזאת.
בסיום המשחק יו"ר מכבי ת"א, שמעון מזרחי, נכנס לחדר ההלבשה לברך את השחקנים ועקץ את היריבה האדומה: "אני שמח שעשיתם כל מה שביקשתי בנאום לפני המשחק. אתם לוחמים, אתם ראויים לתואר הזה ואתם יודעים, הפועל לא זכתה בתואר 55 שנה - והיא תצטרך לחכות עוד 50 שנה". קטש הוסיף ודיבר על היו"ר: "הוא בן 84, עברנו לו"ז מטורף הוא לא פספס אף טיסה, אימון, גם אני מתקשה להישאר ער, אבל הוא תמיד שם - זו לא מחוייבות? מגיע לו הרבה כבוד".

לבנות הכל מאפס

מה שכמובן העסיק את הצהובים שנייה אחרי כל החגיגות, היו כמובן ההצהרות של שני הכוכבים הגדולים, ווייד בולדווין ולורנזו בראון, שהודיעו רשמית על עזיבה למרות שיש להם חוזה מובטח לעונה הבאה. בכלל, לצהובים מחכה קיץ לא פשוט. בעקבות העונה הנוכחית, עם ההוצאות הנלוות בבלגרד ואי האפשרות לארח משחקים בהיכל במסגרת היורוליג, המועדון נכנס לגירעון של כ-40 מיליון שקל. וזה עוד מבלי שהזכרנו כי לא ברור מה יעלה בגורל המשחקים הביתיים בעונה הבאה (היכן יתקיימו). מה שבטוח זה שכל עוד המלחמה תימשך, לא יתקיים בארץ משחק במסגרת אירופית, מה שיוביל אף לגירעון עמוק יותר.
שחקני מכבי ת"א חוגגים את האליפות
(באדיבות ONE)
הצרה הגדולה היא שבצוות המקצועי יצטרכו לבנות שוב הכל מאפס. מלבד בראון ובולדווין, גם ג'וש ניבו ובונזי קולסון צפויים למצוא לעצמם קבוצה אחרת. "במובן מסוים זה עצוב", אמר קטש. "עצוב מאוד במובן הספורטיבי. יש פה שלד שיכל היה להמשיך ולקחת את המועדון הזה להישגים גדולים. אם לוקחים דברים בפרופורציות, זה חלק מהסיטואציה, חלק מהמחיר שאנחנו משלמים, זה תמיד יותר קטן מהמחיר שאנשים משלמים. זו הסיבה שהיינו פגיעים. זה מצער ברמה מסוימת, אבל יש דברים שגדולים מאיתנו. זה מה שהופך את הקיץ הקרוב למאוד מאתגר. קל זה לא הולך להיות. חיינו שנה שלמה בחוסר ודאות".
מעבר לעובדה שהצהובים עומדים לאבד את כל הכוכבים והשלד שלמעשה מחזיק את הקבוצה הזאת בשנתיים האחרונות, למכבי לא יהיה קל להחתים שחקנים זרים בכירים בשל המצב הביטחוני. כמו כן, למצוא שחקנים שירצו להעביר 32 משחקים באירופה מחוץ לאולם הביתי תוך כדי גיחות לארץ למשחקים בזירה המקומית, כל זה בלוח זמנים מאוד צפוף ועמוס. "צריך להתמודד עם זה. פה נמדדת מערכת", הבהיר קטש. "מכבי ת"א הוכיחה שהיא מועדון גדול, וניצבת בפני אתגרים חדשים ששם המחויבות להוכיח. זה לא יהיה קל להשאיר או להחתים שחקנים, אבל אנחנו שם, המועדון מכוון לשם, רוצה להיות ביורוליג, להיות דומיננטי. האתגרים בליגה הישראלית יהיו יותר גדולים, המועדון רוצה לבנות קבוצה אטרקטיבית, גם אם צריך לבנות קבוצה מחדש".
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
בעונה הבאה כבר לא יהיו כאן. בראון, קולסון ובולדווין
(צילום: עוז מועלם)
קטש המשיך: "יהיו אולי כמה שחקנים שסיטואציה של מכבי ת"א והמלחמה תפחיד אותם, זה אתגר ומקשה. אבל יש שחקנים שרואים את מכבי ת"א ואת השחקנים האלה שהצליחו פה, והלכו לחוזים יותר גדולים. מכבי ת"א הוכיחה שהיא מועדון שטוב לשחק בו, זה משדרג את הקריירה. מאמין שנצליח לעשות את זה. אולי נצטרך לעשות שילוב בין שחקנים שרוצים להתקדם לבין שחקנים ששיחקו פה, ויודעים שלשחק בת"א זה לא כזה מאיים כמו שזה נראה כלפי חוץ. נעמיד קבוצה ראויה ותחרותית".
בולדווין, שנפרד מהקבוצה וצפוי ככל הנראה לעבור לפנרבחצ'ה, סיכם: "אתה לא רוצה לעזוב מקום שאתה אוהב, אבל אני צריך לדאוג למשפחה שלי. המשפחה שלי הייתה בבית בארה"ב בחודשיים האחרונים, ואני הייתי פצוע ולבד. זאת לא תחושה טובה, אבל ערב של אליפות ותחושות כאלו הן זה סוג של אור בתקופה הזאת".

בלאט צפוי להישאר, גם סורקין ישתכנע?

חוסר הודאות של מכבי לא נוגע רק לשחקנים הזרים, אלא גם לסגל הישראלי. תמיר בלאט החליט לממש את סעיף היציאה שלו מהחוזה על מנת לקבל שכר משדורג יותר. במכבי ת"א כבר ישבו עם נציגיו של השחקן והגיעו להסכמה ששני הצדדים לא רוצים להיפרד. כך שבלאט אמור לקבל חוזה משודרג יותר גם מבחינת אורגו וגם מבחינה כספית. בנוסף, רומן סורקין שמחזיק בחוזה מובטח לעונה נוספת במועדון הצהוב עם סעיף יציאה ל-NBA בלבד בשכר של 450 אלף דולר, החליט שהרצון שלו הוא קודם כל לנסות את מזלו בליגה הטובה בעולם. גם אם אחת מהקבוצות תציע לו חוזה לא מובטח. במכבי לא אומרים נואש לגבי הסנטר הישראלי וינסו לשבת עם נציגיו על מנת להגיע להבנה של פתיחת חוזה כמו במקרה של בלאט.
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
קטש מתחבק עם ריברו
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
בלאט עם הצלחת. צפוי להמשיך
(צילום: עוז מועלם)
סורקין קיבל מחמאות מקיר לקיר, אחרי שזכה בתואר המצטיין של סדרת הפלייאוף. אתמול הוא סיים את הערב עם 19 נקודות ו-9 ריבאונדים. "רומן שחקן עם יכולות בלתי נגמרות", פרגן קטש. "תמיד התחושה שהוא יכול להוציא מעצמו יותר. הוא שחקן מהמוכשרים שגדלו פה. בן אדם מקסים ואהוב, אני מת עליו, מאוד גאה בדרך שהוא הופיע לפלייאוף הזה. הוא חווה סיטואציה לא פשוטה, היה דומיננטי ביורוליג ונפצע. המיעוט דקות שלו לא היו קשורות לזה שהוא היה פחות טוב או שלא מאמינים בו. אנחנו מאמינים ברומן, הוא צריך להיות שחקן מכבי ת"א עד סוף הקריירה".
במכבי ת"א לא מעוניינים לחגוג יתר על המידה. במועדון מתכוונים לערוך ארוחת צהרים משותפת עם ההנהלה, הצוות המקצועי והשחקנים ולאחריה כבר היום בערב ימריאו חלק מהשחקנים לארה"ב.