הפועל ת"א זכתה לאחרונה לכותרות רבות, אבל לאו דווקא מהסיבות הנכונות. זה קרה אחרי שמספר מאוהדי הקבוצה תקפו באלימות קשה אוהד של הפועל חיפה על הפרקט מיד בתום המשחק ביניהן, והאירוע המזעזע הוביל לסגירת היכל קבוצת שלמה למשך חודש ועונש של ארבעה משחקי רדיוס והפחתת שלוש נקודות על תנאי למשך שנה.
באופן סמלי משהו, בדיוק כשהיא חוזרת לארח מחר באולמה הביתי, היריבה היא שוב הפועל חיפה והפעם בסדרת רבע גמר הפלייאוף (הטוב מ־5), מה שהופך את המפגש לנפיץ יותר. רגע לפני המשחק הראשון מחר, התפנה יו"ר הפועל ת"א, רמי כהן, לראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ומדבר בפתיחות על הסוגיות הכי טעונות.
4 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
כהן
(צילום: עוז מועלם)
אתה חושש מבלגן במשחק מול הפועל חיפה? "ממש לא. קרה אירוע מגעיל ומצער שלא היה צריך לקרות, אבל אני סומך במאה אחוז על הקהל והכל יהיה בסדר".
היו הרבה סימני אזהרה שאירוע כזה יכול לקרות, ועדיין זה הפתיע אותך? "זה לא אירוע שאמור לקרות ואף אחד לא תיכנן אותו אז כן, זה הפתיע. אני חי ספורט כבר 50 שנה, ומבלי להפחית מחומרת האירוע, דברים כאלה קורים מחוץ למגרשים, בטח בכדורגל, המון פעמים. אז מה עשו המשטרה? מה עשו המועדונים? הכתובת על הקיר הייתה תמיד".
לא אהבת שהמשטרה ביקשה ממך עזרה באיתור אותם אוהדים אלימים. "המשטרה צריכה לעשות את העבודה שלה. זה כמו שאם יש גל פריצות בשכונת מגורים אז אף אחד לא מצפה שהמשטרה תגיד לך 'תקני רובה ותתחילי לפטרל'. נמאס לי להיות בפוזיציה הזאת כי מה שאני לא אגיד לא יאמינו לי. אחרי האירוע אמרתי בצחוק שהמצב שלי נהדר, כי החברים בדירקטוריון יגידו שאני יותר מדי עם האוהדים, חברי הוועד המנהל אומרים שיישרתי קו רק עם הדירקטוריון וההנהלה החדשה, האוהדים חושבים שאני מלשין, המשטרה חוקרת אותי כי אני לא משתף פעולה, והתקשורת טוענת שאני ראש ארגון פשע".
"יש להפועל הרבה אוהדים עם המון דברים טובים, אבל יש גם דברים גרועים שצריך לטפל בהם שייעלמו, אבל לשמור על הפועל ת"א כמו שהיא"
למה המועדון לא דואג לטפל בקומץ האוהדים הזה? "מדובר בקבוצה שיש לה הרבה אוהדים עם המון דברים טובים, אבל יש גם דברים שהם גרועים. הפתרון הוא לנסות לטפל בהם שייעלמו, אבל כן לנסות לשמור על הפועל ת"א כמו שהיא. תראי מה קרה בכדורגל בין מכבי ת"א למכבי חיפה, זה קורה גם בקבוצות כדורגל, אז כנראה יותר קל להגיד לי 'למה אתם לא מטפלים'".
למה אתם תמיד מתחמקים ומסיטים את הדיון לקבוצות אחרות? "כי ל־98 אחוז מהאנשים יש נטייה לענות בתשובה השוואתית, ככה זה החיים. את מתייחסת לתופעה ואני נותן לך דוגמאות אחרות לדברים דומים שקורים ושום דבר לא משתנה, אז כנראה שזה לא כזה פשוט".
איזה חלק יש להנהלה בהתנהגות של אותם אוהדים? "לא הרבצתי ולא קיללתי אף אחד, אפילו כששרים שירים עם קללות כבר אסור לי לשיר אותם. לא שאני לא רוצה, אבל אסור לי, אז אני מדלג על שורות. ברור שיש תמיד חלק, כי אנחנו לצערי צד בעניין. ולמה אני אומר לצערי? כי אנחנו משלמים על אבטחה ושיטור סכומים אסטרונומיים".
4 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
"קהל מאוד תשוקתי ואמוציונלי". אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
איך אתה מסביר את העובדה שאוהדי הפועל מככבים שוב ושוב בכותרות בהקשרים בעייתיים? "השנה היו עוד קבוצות שהאוהדים שלהן נכנסו למגרש ואפילו הגיעו לחדרי ההלבשה, אבל הכותרות היו קטנות ונעלמו אחרי רבע שעה, אז זה חלק מהסיבה. להפועל יש יותר קהל, אנחנו יודעים להביא מסות שאף אחד לא יודע להביא, והקהל של הפועל הוא מאוד תשוקתי ואמוציונלי. הרבה מאוד שנים הקבוצה בלי הצלחות ודבר גורר דבר".
אתה חושב שהיד של המשטרה קלה יותר כשמדובר באוהדי הפועל ת"א? "המשטרה ככלל זאת אמירה רחבה מדי. זה נוגע למקומות ספציפיים, במרחב יפתח שאחראי על יד אליהו, התפתח קטע פרסונלי שאין לו מקום, בקטע של 'הם הצליחו להכניס לנו אבוקות שנה שעברה אז אנחנו עכשיו נתעלל בכולם'. זה בגדול גן ילדים. אני אתן דוגמה: הילד שלי בדרבי שנגמר 5:0 חזר מבלומפילד פצוע, ועל מה? לפניו היה מישהו שהמשטרה החליטה שצריך להוציא אותו, והם פשוט דחפו את כולם והעיפו את הילד שלי על הברזלים. המשטרה צריכה לתפוס את מי שמגיע לו, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון אוהדים אחרים".
אתה יכול להבטיח שתקריות מהסוג שראינו מול הפועל חיפה לא יחזרו על עצמן? "כן. יש הבנה גם אצל הקהל שזה היה אירוע שלא צריך לקרות. אני לא אומר שמעכשיו נגיע עם עניבות למגרשים, אבל אני יכול להגיד שבסבירות מאוד גבוהה זה לא יקרה".

לא יעצרו אותנו

הכניסה של עופר ינאי כבעלים הקפיצה לשמיים את השאיפות והציפיות בהפועל ת"א, אבל גם איתגרה את המערכת. כהן מודה: "עשינו טעויות שידענו שנעשה, רק חבל שהן עלו לנו כל כך הרבה כסף. יש משהו מאוד לא טבעי במערכת שמשתנה בלילה אחד, לוקח זמן להסתנכרן. אמרתי לעופר שזה כמו שניתן למסעדת פועלים עשרה מיליון דולר, תוך יום אחד לא יהיו לה שני כוכבי מישלן, אבל אם תיתן לה שנה, ובזמן הזה היא תביא שני שפים ותבנה פרגולה, אולי יהיה שם כוכב אחד".
נגעת בעניין הכסף, בכמה חרגתם?
"רק היורוקאפ, עם כל המשמעות של אירוח משחקים לא בארץ, היה ארבעה מיליון שקל חריגה. בכללי, עם השינויים שעשינו בעמדת המאמן ובסגל השחקנים, הגענו ליותר משישה מיליון שקל חריגה מהתקציב המקורי".
4 צפייה בגלריה
עופר ינאי
עופר ינאי
אי אפשר להשיג כוכב מישלן בתוך שנה. ינאי
(צילום: עוז מועלם)
בסוף התהליך המטרה היא להפוך את הפועל ת"א למועדון בסדר גודל של מכבי ת"א? "אנחנו רוצים שהפועל ת"א תגיע למקום הכי גבוה שאפשר בטופ של אירופה. אני לא חושב שיש מישהו שיכול להפריע לנו או לעצור אותנו, מכבי לא מעניינים אותי, הם לא נקודת ההשוואה שלי, אם אני כבר רוצה להיתלות באילנות גבוהים אז אני אנסה להיתלות בריאל מדריד, זה קל? לא, זה אתגר? כן, זה אפשרי? הכל אפשרי".
השאיפה של המועדון היא להגיע ליורוליג - זה בכלל אפשרי בתנאים הנוכחיים? "אנחנו צריכים לבנות את המנגנון המתאים, לייצר הצלחות מקצועיות רציפות, צריך גם לשלוח כרטיס - הרי אתה צריך לשלוח לוטו כדי לזכות".
לא הצלחתם לעשות צעד אחד קדימה ונתקעתם בשלב רבע גמר היורוקאפ - זה כישלון? "לא. אם היינו משחקים בבית יכול להיות שהייתי אומר שזה כישלון. אני כן רואה את זה כאכזבה, כי היינו יותר טובים מבשיקטאש והגיע לנו להגיע לפחות לחצי הגמר".

פיטורים וריקודים

לאחר ההדחה מהגביע והיורוקאפ פיטרתם את דני פרנקו והבאתם את סטפנוס דדאס. מה קרה שם? "בסוף אתה מפטר מאמן כי אתה מרגיש שמשהו מתחיל להיסדק. דני לא איבד את הקבוצה, אבל כבר לא היה נראה שהשחקנים מאחוריו במאה אחוז באש ובמים. נראינו לא טוב, והדברים מחוץ למגרש גם לא נראו טוב, אז החלטנו לעשות שינוי".
4 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ת"א דני פרנקו
מאמן הפועל ת"א דני פרנקו
ההתבטאויות לא עזרו. פרנקו
(צילום: עוז מועלם)
קטש: מרגיש שהיינו אמורים להיות במקום אחר
(באדיבות ONE)
בינתיים אתם לא נראים טוב יותר והפסדתם בדרבי שבוע שעבר. אולי טעיתם? "לדעתי לא. אני חושב שהקבוצה נראית יותר טוב, היא חיה יותר, האנרגיות חזרו. לפעמים כשמגיע מאמן חדש, השחקנים צריכים להוכיח את עצמם מחדש".
הדרך של הפיטורים הייתה מכבדת לדעתך? מיד אחרי ההפסד ברבע גמר הגביע עופר כתב ברשתות החברתיות "נתנהג בכבוד גם בפרידות", כרמז מאוד עבה עוד לפני שהצדדים הספיקו לדבר. "אני מוכן לפרשן את הציוצים של עופר, אבל בשביל זה אני לוקח הרבה מאוד כסף, זו המשרה הכי קשה בעולם. אל תיתני לי לפרשן את הציוצים האלה".
כמה להתבטאויות של פרנקו בנוגע לינאי היה חלק בפיטורים שלו? "זה לא תרם. באותם רגעים אחרי ההתבטאויות היינו מאוד מאוכזבים ונסערים כי זה לא מה שאתה רוצה לקבל מהמאמן שלך אחרי הפסד, ועדיין יכולנו לפטר אותו גם יום אחרי, עובדה שלא עשינו את זה. משמע: בסוף זה לא הדבר שהכריע, אבל זה לא הוסיף".
אם לא תיקחו אליפות ותסיימו עונה בלי תואר - זה ייחשב כישלון? "אני חושב שעוד לא, עדיין כאכזבה. בשנה הבאה אם לא נסיים עם תואר זה יהיה כישלון".
בעונה שעברה אמרת שאם תיקחו אליפות אתה קופץ לירקון, והפעם? "האמירה אז הייתה כי באמת היינו נגד כל הסיכויים, עם תקציב קטן. זה לא שאני אומר שעכשיו אנחנו פייבוריטים. אז הפעם לא תהיה קפיצה לירקון, אני צריך לחשוב על משהו אחר. יודעת מה בא לי באמת? לחזור ערב אחד לגיל 20. ספונטני, לשתות ולרקוד עד אור הבוקר, להיות בשיכרון חושים מוחלט".
פורסם לראשונה: 01:30, 27.05.24