בעונה שעברה הפועל גליל עליון הייתה קבוצת הכדורסל הצפונית היחידה בליגת העל תחת אש, אבל בינתיים מעגל הירי מלבנון התרחב וקבוצות נוספות מוצאות את עצמן בסיטואציה שבה פתיחת העונה ההולכת ומתקרבת תלויה יותר בהנחיות פיקוד העורף מאשר באימונים.
עירוני קריית אתא נדדה למספר ימים לחולון, אבל השחקנים העדיפו להישאר בבית ונכון לעכשיו המשחק במחזור הפתיחה נגד הפועל עפולה ייערך ביום ראשון באולם הביתי של הקבוצה עם נוכחות של עד 150 איש, או במילים אחרות ללא קהל.
3 צפייה בגלריה
האולם בכפר בלום
האולם בכפר בלום
האולם בכפר בלום
(צילום: אביהו שפירא)
"מתמודדים עם המצב", אומר רז אדם, כמה דקות בלבד אחרי עוד אזעקה באזור. "לחבר'ה הישראלים לא צריך להסביר שום דבר, הם יודעים מה הולך. מי שמגיעים מחו"ל, צריך להרגיע אותם ולהסביר מה קורה. לתת להם את התמונה, שיש הגנה טובה מכיפת ברזל והמערכות שמסביב".
שחקן אחד, ליאם אוריילי, עזב את הקבוצה בגלל לחץ משפחתי. "בימים האחרונים, אחרי שפגענו בחיזבאללה, הזרים האחרים נרגעו", משתף אדם. "כולם יודעים איפה המרחבים המוגנים. ההכנות לעונה? בינתיים הכל כרגיל. מאוד חשוב לנו להיות פה. יש עוד קבוצות שמשחקות בצפון, ככה שאם המצב יהפוך לרע יותר - כל הקבוצות האלה יפעלו יחד למצוא פתרון".
הפועל חיפה היא אחת הקבוצות האלה, ואצלה הזרים וחלק מהישראלים הסכימו ללון במלון ונכון לכתיבת שורות אלה הם נמצאים באשדוד. המאמן החדש־ישן אלעד חסין התקשה בקיץ למצוא שחקנים שיסכימו להגיע. "הטילים הרסו את התוכניות", הוא אומר. "מנסים להחזיק ולהשאיר את השחקנים בקבוצה. חוויה לא נעימה, נאלצנו לעזוב את רוממה, כל יום מתאמנים באולם אחר. פעם בראשל"צ, פעם בר"ג, פעם באשדוד. לא אידיאלי, לא מצב נורמלי, אבל זה מה יש וצריך לדעת להתמודד עם זה".
3 צפייה בגלריה
אדם
אדם
"מרגיעים את הזרים שיש כיפת ברזל". רז אדם
(צילום: עוז מועלם )
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות, הבוקר
שחקן אחד של הקבוצה כבר עזב וזה דווקא סילבן לנדסברג, ישראלי ששירת בצה"ל, אחרי שחווה אזעקה ברחוב ונאלץ לשכב על הרצפה. זה הספיק לו. "אני לא משקר לזרים, אומר שאנחנו נמצאים במצב מורכב", מספר חסין. "הביטחון והשקט הנפשי שלהם יותר חשוב מהכל. היום יש טילים ברוב המדינה, הליגה מתקיימת כרגיל, ופיקוד העורף מאפשר פעילויות ספורטיביות".
משחק הבית במחזור הראשון נגד מכבי ת"א נדחה לדצמבר. לפי הנחיות פיקוד העורף הקבוצה יכולה לשחק ברוממה, אבל האדומים מעדיפים לחכות לתגובת השחק
נים. ישנם כאלה שעדיין מביעים פחד לחזור ורוצים לראות קודם שהאזור יוצא ממעגל האזעקות.
3 צפייה בגלריה
מאמן עירוני נס ציונה אלעד חסין
מאמן עירוני נס ציונה אלעד חסין
"הטילים הרסו את התוכניות". אלעד חסין
(צילום: עוז מועלם)

געגועים לכפר בלום

דווקא גליל עליון, זו שנדדה בעונה שעברה בכל רחבי הארץ, מצאה לעצמה בית באולם אנרבוקס בחדרה, שיארח את הקבוצה עד סוף העונה אלא אם תושבי הצפון יורשו לחזור הביתה והמשחקים ישובו לאולם בכפר בלום. כל הקבוצה מתגוררת במלון בזיכרון יעקב, ומאז שנפתחו האימונים בחודש שעבר הייתה אזעקה אחת בלבד באזור. "תמיד יש תקווה לחזור לכפר בלום", אומר הקפטן ליאור קררה. "לגור במלון זה לא הכי נוח שיש, כל אחד רוצה את הפינה שלו, אפילו שזה תורם לגיבוש".
התקווה בקבוצה היא לחזור לקדמת הבמה. "אנחנו לא נודדים יותר ממקום למקום, יש ביטחון מסוים בכך שיש לנו מקום משלנו", מסכם קררה. "אני לא יודע כמה קהל שלנו יכול להגיע למשחקים בחדרה, הרבה אנשים מפונים מהבתים שלהם ומפוזרים בארץ. זה פגע בנו. הספונסרים של הקבוצה, שהעסקים שלהם בגליל נפגעו, עשו מאמץ אדיר כדי שנעמיד קבוצה תחרותית ומגיעה להם תודה על כך".
שתי הקבוצות מעמק יזרעאל, גלבוע/גליל והפועל עפולה, יארחו בגן נר, האחרונה בגלל שהאולם לא שלה לא עומד בתקני הליגה. משום שבגן נר לא היו אזעקות, בגלבוע/גליל, שחזרה לליגת העל אחרי עונה בלאומית, משדרים לכולם, בדגש על הזרים, עסקים כרגיל. יחד עם זאת, בקבוצה דואגים לעדכן אותם בכל התרחשות ותומכים במי שצריך. בעפולה, לעומת זאת, כבר היו שבע אזעקות. השחקנים המקומיים ואנשי הצוות עוזרים ותומכים בזרים, ובקבוצה מעידים על חיבור חיובי למרות המצב.