"הכדורסל ספג מכה קשה, עוד מכה בשנה המטורפת הזאת", סיפר יו"ר מינהלת הליגה, ארי שטיינברג בריאיון מיוחד ל-ynet אחרי אירועי אמש (שני) במשחק השלישי בסדרת גמר הפלייאוף בין מכבי ת"א להפועל ת"א בהיכל מנורה מבטחים. "הפכנו עולמות כדי שהמשחק בכלל יתקיים, כי הייתה סכנה ממשית לקיום המשחק. המשחק התקיים בזכות התערבות עמוקה מאוד של שר התרבות והספורט, מיקי זוהר. טוב שזה נגמר, העונה הייתה צריכה להיגמר על המגרש, היא נגמרה בטעם חמוץ מאוד עם הרגשה שצריך לשנות דברים מהיסוד".
בגביע ווינר הפועל ת"א החליטה שהיא לא עולה לשחק מול מכבי ת"א בעקבות יחס האבטחה לאוהדים. אז בכל פעם שלא יאהבו משהו לא יעלו לשחק? "אני לא חושב שזה העניין, עובדתית זה לא קרה הפעם. היו כמה אירועים שליליים בשנה הזאת, אירועים ספורים, היו כמעט 300 משחקי כדורסל בליגת העל השנה ומתוכם היו בעיות משמעותיות בשלושה משחקים. מה שמשותף למשחקים האלה היה שלקחו מהמינהלת והקבוצות את ניהול המשחק. אתמול האירוע היה מנוהל ע"י המשטרה. לצערי, כשהיו בעיות חמורות במשחקים זה קרה דווקא שזה לא היה בידיים שלנו. אין גמישות בכל הניהול של האירועים האלה מאף צד, אין גמישות מהקבוצות ואין גמישות מהמשטרה, ובטח ובטח לא מהצד של האוהדים וזה מביא לתופעות כאלה. לא נשפוך את התינוק עם המים, מדובר בלא יותר מכמה מאות אוהדים בכדורסל הישראלי שמתנהלים בצורה מסוימת שמפריעה לספורט".
3 צפייה בגלריה
מינהלת ליגת העל בכדורסל ארי שטיינברג מאיר ברדוגו
מינהלת ליגת העל בכדורסל ארי שטיינברג מאיר ברדוגו
"יש כמה מאות אוהדים שמפריעים". שטיינברג
(צילום: יריב כץ)
תגובת המשטרה לאירועי הדרבי
(ש)
אם המשחק לא היה מתקיים, היית שם את המפתחות? "כן. אם משחק בליגת העל לא מתקיים בגלל סיבות שלא קשורות אלינו אז הייתי מבין שאנחנו לא יכולים לתקן. באתי לתקן, לשנות ולשפר, ואם שום דבר לא תלוי בי אז איך אני יכול לעזור? לא באתי לכאן בשביל הכיבודים, כיבודים אין פה".
אז מה עושים כדי שזה לא יחזור על עצמו? "עובדתית המשטרה לא הצליחה למנוע תופעות כאלה, ומצד שני לא עשינו שינויים רדיקליים, אני בעד ענישה פרסונלית ולפעמים גם אין מניעה מענישה קבוצתית. אנחנו חייבים את איגוד הכדורסל בתמונה. מי שאחראי על הענישה זה איגוד הכדורסל ולא המינהלת, וגם את זה אני אומר בצער. המינהלת אחראית על הליגה ואי אפשר להתנער מאחריות מכל מה שקורה, למינהלת יש אחריות גדולה על הכל. הענישה לא הוכיחה את עצמה, גם המשטרה לא הוכיחה את עצמה, וגם אנחנו לא הוכחנו את עצמנו כי הדברים קורים שוב ושוב. מצד שני, בשנה הזאת קרו כל כך הרבה דברים גרועים ולא הגיוניים שגם להם לא נותנים מענה, אז ככה שהחברה הישראלית כולה צריכה שינוי רדיקלי כדי לפתור בעיות".
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
"כל החברה הישראלית צריכה שינוי". אבוקות בדרבי
(צילום: עוז מועלם)
אוהדי הפועל ת"א התלוננו על אלימות חריגה מצד השוטרים, למינהלת יש גם אחריות על אוהדים שמגיעים למשחקים לא?
"כל אוהד שנפגע זה משהו שלא יכול לקרות, ולא משנה מי פגע, לא מצד שומרי החוק ולא מצד האוהדים. אין דבר כזה. מראות כמו שראינו אתמול אסור שנראה במגרשי כדורסל. לצד זה, יש לנו משטרה אחת ואנחנו רוצים אותה ואת המעורבות שלה כי בלי המעורבות שלה לא נוכל לפתור את הבעיות. אבל זאת בדיוק הבעיה, כל אחד מתבצר בעמדה שלו, אין פה שיח, אין פה בכלל רצון להבין את התמונה הגדולה. אם המשטרה חושבת שלמנוע מאירוע להתקיים זה הישג, אז הם טועים ובגדול. אסור שזה יקרה, אני מצפה מהשר שייכנס לתמונה בהקשר הזה, אנחנו חייבים למצוא פתרון לדבר הזה".
אז מה אתם באמת מתכוונים לעשות? "קודם כל אנחנו חייבים לשנות את ההתנהלות. גם של המשטרה וגם שלנו. בשורה התחתונה, יש פה כמה גופים שצריכים להתאחד ביחד ולמצוא פתרונות. מינהלת הליגה, איגוד הכדורסל שנבחר לראשה יו"ר (עמוס פרישמן) שמבין כדורסל ורוצה בטובתו של הענף. אנחנו צריכים בתמונה את שר הספורט, המשטרה ובתי המשפט. זה משהו שלאורך כל השנה אני מנסה לדחוף אליו, כל השנה ניסיתי לחבר את הגופים האלה, אבל כל אחד לא רוצה לדבר עם השני, כי בכלל המדינה הזאת מטורללת, אז בין הגופים הציבוריים גם יש טרלול".
3 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
"לא יכול להיות שאוהדים ייפגעו"
(צילום: עוז מועלם)
אבל בכל פעם מחדש אתם אומרים שצריך לעשות ולמצוא פתרונות ובפועל לא קורה כלום, אז איך זה ישתנה הפעם? "כבר קמה ועדה באיגוד הכדורסל בראשותו של גיא הראל (מנכ"ל הפועל ירושלים לשעבר) שהייתה אמורה לטפל בכל נושא האבוקות, אבל מה קרה? 7 באוקטובר. אנחנו שוכחים את זה, אבל אנחנו במלחמה, עברנו אסון נוראי, חשבנו שהוא משפיע גם על הציבור פנימה וגם על ציבור האוהדים, היה נראה שבהתחלה זה השפיע כי התופעות נעלמו, אבל אז הכל חזר. דברים זזו הצידה ונדחקו בעקבות המלחמה. ועם כל זה, אסור לשכוח שמדובר על שלושה משחקים בלבד מתוך עונה שלמה, כשזה מגיע למשחקי דרבי כולם מאבדים את זה, אז צריך לבודד את הבעיה ולמצוא לה פתרון, לא צריך להשליך את זה על כל הענף, לא צריך לתקן את מה שלא מקולקל".
איך אפשר לתקן? "אולי איסור על קהל חוץ, עונשים כבדים לקהל אם זה במשחקי רדיוס, סגירת יציעים, צמצום כרטיסים, דברים שמשפיעים על הקהל עצמו, כל זה מעבר לענישה פרטנית ללא רחמים של בתי המשפט, צריך שופט ספורט, צריך לשנות את חוק הספורט. צריך למצוא פתרונות טכנולוגיים לאבוקות. האבוקות עצמן הן סימפטום. אתמול נפל דבר, אתמול נזרקו אבוקות לתוך קהל, זה דבר שעוד לא היה לנו, וזה אומר שאנחנו הולכים למקום של אסון, חוץ מזה, אבוקות זה דבר לא טוב בכלל, זה לא בריא, אבל ברגע שזוכרים את האבוקות למטה זה אסון בהתהוות, ואסון כזה אנחנו לא יכולים להוריד מסדר היום".
אז איך אתה מסכם את העונה הזאת? "הייתה ליגה מוצלחת העונה וסופר מורכבת, אסור לשכוח שגם היה הישג עצום מקיום העונה, זה חלק מהחוסן הלאומי שלנו. לקראת העונה הבאה, אנחנו לפחות יודעים לאן אנחנו נכנסים, אנחנו מבינים את המורכבויות, לא יודעים עדיין איזה שחקנים זרים ירצו להגיע לכאן בזמן מלחמה, כנראה שהקבוצות שמשחקות באירופה עוד הפעם יארחו את המשחקים שם, זאת מורכבות עצומה גם לקבוצות וגם לליגה. לפחות הפעם אנחנו מגיעים מוכנים אל הלא נודע, כי את העונה הזאת פתחנו את הליגה ב-6 באוקטובר ויום אחרי הליגה נסגרה. זה היה נראה כמו עונה שנמשכה חמש שנים, אני לא זוכר את ההתחלה שלה אפילו, אנחנו נשב על כל הדברים ביחד וננסה להוציא את המקסימום לעונה הבאה".