פחות מחודשיים לאחר שחגג את יום הולדתו ה-70, יכול מיקי ברקוביץ' לחגוג תואר נוסף לרזומה העשיר שלו. שר החינוך, יואב קיש, הודיע היום (רביעי) כי ברקוביץ', מי שנחשב לגדול כדורסלני ישראל בכל הזמנים, הוא חתן פרס ישראל בתחום ספורטאים מצטיינים לשנת תשפ"ד.
בנימוקיה למתן הפרס, ציינה הוועדה, כי "ברקוביץ' זכה במגוון עשיר של תארים, מדליות ופרסים לאורך הקריירה שלו והוביל את מכבי ת"א בכדורסל ואת נבחרת ישראל להישגים פורצי דרך. כמו כן, הצעיד את הכדורסל הישראלי לקדמת הבמה העולמית".
6 צפייה בגלריה
מיקי ברקוביץ' מוצג בהיכל התהילה של פיב"א
מיקי ברקוביץ' מוצג בהיכל התהילה של פיב"א
כבוד אדיר. ברקוביץ'
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
מיקי ברקוביץ' ב־1977, עם טל ברודי וגביע אירופה
מיקי ברקוביץ' ב־1977, עם טל ברודי וגביע אירופה
מיקי ברקוביץ' וטל ברודי עם גביע אירופה לאלופות ב-1977
(צילום: יוסי רוט)
השיחה בה מתבשר מיקי ברקוביץ' על זכייתו בפרס ישראל
(צילום: דוברות שר החינוך)
יו"ר הוועדה הוא כדורגלן העבר אלי אוחנה וחברי ועדת הפרס הם פרופ' רוני לידור, מירי נבו והמתעמלת האמנותית לשעבר נטע ריבקין. חברי וחברות ועדת הפרס ציינו בנימוקיהם כי "ברקוביץ' הפך לאגדה בספורט הישראלי בשל הישגיו הגדולים ויוצאי הדופן בענף הכדורסל, הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית, ונחשב לגדול כדורסלני ישראל בכל הזמנים".
עוד ציינה הוועדה כי "ברקוביץ' השפיע באופן עצום על הספורט בישראל ושימש כשגריר של ישראל באמצעות הספורט בכל העולם. ברקוביץ' נחשב לדמות מופת מעוררת השראה בכל בית בישראל למבוגרים ולצעירים כאחד, בשל הצטיינותו בספורט, אופיו ומורשתו המלווה אותנו עד היום, שנים אחר פרישתו ממשחק פעיל".
6 צפייה בגלריה
מיקי ברקוביץ' ב־1980, מול אביגדור מוסקוביץ’ מהפועל רמת גן
מיקי ברקוביץ' ב־1980, מול אביגדור מוסקוביץ’ מהפועל רמת גן
מגדולי שחקני מכבי ת"א בכל הזמנים. ברקוביץ'
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
מיקי ברקוביץ'
מיקי ברקוביץ'
מיקי ברקוביץ'
(צילום: טל שחר)
6 צפייה בגלריה
אולסי פרי וחבריו ממכבי תל אביב עם גביע אירופה
אולסי פרי וחבריו ממכבי תל אביב עם גביע אירופה
ברקוביץ' עם גיבורי הזכייה של מכבי ת"א בגביע אירופה ב-1977
(צילום: יריב כץ)

"לא הייתי מוכן לדבר כזה"

"זה ההישג הגדול ביותר בחיי", אמר ברקוביץ' לאחר שהתבשר על זכייתו. "זאת הפתעה מאוד טובה בתוך התקופה הלא טובה שמדינת ישראל עוברת ועם כל מה שקורה מסביב. שר החינוך התקשר אליי היום בבוקר והודיע לי את הבשורה המדהימה הזאת. לא הייתי מוכן לדבר כזה. אין לי מילים. הגעתי למעמד הזה לא על הפרקט אלא בחיים עצמם, וזה ההבדל העצום.
"הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל, אני רק יכול להגיד לכולם תודה רבה על כל הפרגון. ברגע שקיבלתי את ההודעה ישר הזלתי דמעות של שמחה. זה מאוד ריגש אותי. זאת ההצלחה הכי גדולה שלי, כאדם שתרם למדינת ישראל ולספורט הישראלי. אני רוצה להגיד תודה לכל מי שסבב אותי כל השנים ונתן לי את היכולת להביע את דעתי ואת היכולת שלי בכדורסל ועל הפרקט".
ברקוביץ' בן ה-70 מזוהה, כאמור, בעיקר עם מכבי ת"א, במדיה זכה ב-16 אליפויות, 13 גביעי מדינה, 2 גביעי אירופה לאלופות ובגביע הביניבשתי. כמו כן שיחק באוניברסיטת נבאדה-לאס וגאס, מכבי ראשל"צ, הפועל ירושלים והפועל ת"א, קבוצתו האחרונה בקריירה בגיל 40.
המספרים והנתונים הם רק הסיום הנוצץ של אלפי רגעים מדהימים על הפרקט שאי אפשר להציג בסטטיסטיקה. אפשר להתחיל במדליית כסף עם הנבחרת באליפות אירופה 1979, טורניר בו נבחר למצטיין. אולי הגדולה ב-165 ההופעות הבינלאומיות שלו הייתה זו בניצחון על אלופת העולם יוגוסלביה בדרך לגמר, 76:77, משחק בו קלע את סל הניצחון ממסירה של אביגדור מוסקוביץ'. הוא גם זכה לשבע הופעות בנבחרת אירופה והוביל את ישראל לזהב במשחקי אסיה בטהרן ב-1974.
6 צפייה בגלריה
עם הצלע השנייה שלו, מוטי ארואסטי
עם הצלע השנייה שלו, מוטי ארואסטי
עם הצלע השנייה שלו, מוטי ארואסטי
(צילום: יאיר שגיא)
ומה עם ה-NBA? אחרי אותה אליפות אירופה מצוינת, המאמן האמריקני יובי בראון הציע לו להצטרף לניו ג'רזי נטס, אבל מיקי היה חתום על חוזה לשנתיים במכבי ת"א. הצדדים הגיעו אז לבית המשפט והשופט עזר להם לצאת מהסבך כשהציע על חתימת חוזה חדש ומשודרג. מיקי נשאר בקבוצה שגידלה אותו, ופיספס את הליגה הטובה בעולם.
הזרים קראו לו מייקל, וצירוף המקרים המדהים הוא שה-17 בפברואר הוא גם יום הולדתו של מייקל ג'ורדן, שצעיר מברקוביץ' בתשע שנים.
בריאיון שהעניק ל"ידיעות אחרונות" לכבוד יום הולדתו ה-70, סיפר לפני חודשיים ברקוביץ': "מייקל היה אז ילד בן 19. ברור שלא הכרנו אותו, אבל סיפרו לנו שהוא מוכשר מאוד ואפילו אמרו לי שנולדנו באותו תאריך. אנחנו האירופאים ניצחנו בשני המשחקים, אבל ג'ורדן באמת היה הכי טוב מבין האמריקאים. אני זוכר שניגשתי אליו בחביבות לפני המשחק, אמרתי לו שיש לנו יום הולדת משותף ושמיקי בעברית זה למעשה מייקל. הוא חייך. אני זוכר שבמחצית הוא אמר לי, "היי, מיסטר, אתה שחקן ממש לא רע".
כזכור, בשנה שעברה הוחלט לבטל את הענקת פרס ישראל. אריק זאבי, לי קורזיץ וענת דרייגור היו המועמדים האחרונים בוועדת פרס ישראל, אולם מאחר שהיא לא הגיעה להסכמה פה אחד הוחלט כי לא יחולק הפרס.