כששואלים את מקורביו של המנהל הספורטיבי החדש בצהוב, אבי אבן, אם מדובר בסוג של סיפור סינדרלה, הם עונים בנחרצות: "לא". לדבריהם, זו תולדה של התמדה, דבקות במטרה ועבודה קשה. בכל זאת, אבן נמצא כבר 17 שנה במכבי ת"א, צמח וגדל מתוכה – ועבר כמעט את כל התפקידים האפשריים. ממאמן נערים ונוער, דרך עוזרם של צביקה שרף, פיני גרשון, דייויד בלאט וגיא גודס – ועד ראש מחלקת הסקאוטינג ופיתוח שחקנים. אה, כן, והוא אפילו נזעק פעמיים לעמוד על הקווים כשהיה צריך. בקיצור, "איש של מועדון" קלאסי.
כך, בסבלנות, צעד אחר צעד, אבן בן ה-47 בנה את עצמו ליום שבו יקבל את התפקיד הנחשק. אז מה עומד מאחורי המינוי, האם הוא מוכן לאתגר שהפך אותו לאחד האנשים החזקים במועדון או שמדובר בהימור של מכבי, ומה יהיו הסמכויות שלו?
3 צפייה בגלריה
אבי אבן
אבי אבן
אבי אבן
(צילום: עוז מועלם)

האחריות והביקורות

כשניקולה וויצ'יץ' הטיל את הפצצה והודיע שהוא מתכוון לעזוב אחרי עשור, בהנהלה היו צריכים לעשות חושבים. על הפרק עמדו שלוש אפשרויות: להביא מישהו בעל שם מבחוץ, לחלק את התפקיד בין אנשים מתוך המערכת או לקדם גורם אחד.
במכבי מספרים שההחלטה לא הייתה קשה, בזכות ההיסטוריה של אבן במועדון, ההיכרות הטובה שלו עם המערכת ובעיקר העובדה שהיה לאורך השנים האחרונות יד ימינו של וויצ'יץ'. למעשה, אפשר להגדיר את אבן כיותר מהעוזר של ניקולה. השניים חלקו בפועל את התפקיד, בעיקר כשמדובר במועדון דינמי שעובר מהפכות בסגל מדי קיץ ומצריך המון עבודה מאחורי הקלעים. אבן היה זה שעורך את החוזים לשחקנים, נפגש עם סוכנים ונוסע על בסיס קבוע לליגת הקיץ בלאס־וגאס. עכשיו, אחרי שהקרואטי יעלה על הטיסה, רוב העבודה – וכמובן האחריות – ייפלו עליו. הוא יצטרך לתת, בין היתר, המלצות להנהלה ולצוות המקצועי, לדאוג לתקציב, לנהל משאים ומתנים עם מאמנים ושחקנים, ולהכיר את השוק האירופי בצורה הטובה ביותר. הוא מעכשיו השחקן הראשי.
זה לא שאבן לא ספג ביקורות ולא היה אחראי להחלטות בעייתיות במכבי יחד עם ניקולה, בעיקר לגבי זרים חלשים שנחתו כאן בשנים האחרונות. היו גם דיבורים על כך שצריך לרענן את התפקיד, אבל הצהובים הסתכלו על התמונה הגדולה – והעדיפו ללכת על דמות מוכרת ובעיקר מוערכת מתוך המערכת. מן הסתם, במועדון כמו מכבי, עם חברי הנהלה שמושכים לכיוונים שונים, אין סמכות אחת שאומרת את המילה האחרונה, אבל בכל מקרה הכוונה היא להעניק לאבן משקל גדול יותר בהחלטות בהשוואה לבעבר.
"אם הוא מוכן לתפקיד?" אמר גורם בכיר במועדון, "לדעתי כן. הוא עבר הרבה מאוד בשנים האחרונות, צבר ידע וניסיון, הכיר לא מעט אנשים ביבשת. יש כאלה שלא מכירים אותו טוב וחושבים שהוא אדם שונה לחלוטין ממי שהוא באמת. החזות שלו משדרת קרירות ושחצנות, אבל ההפך הוא הנכון. קל לו להתנהל מול שחקנים, הם מאוד מעריכים את האישיות והעבודה הקשה שהוא עושה".
3 צפייה בגלריה
 סורקין עם שמעון מזרחי ואבי אבן
 סורקין עם שמעון מזרחי ואבי אבן
סורקין חותם על חוזה חדש לצד שמעון מזרחי ואבן
(צילום: מכבי ת"א)
נכון, לאבן לא יהיה קל להתחרות בקשרים שיש לניקולה בכדורסל האירופי ובכבוד שרוחשים לו שם, אבל במכבי לא ממש מודאגים, בעיקר לאור העובדה שהיורש כבר סיפק קבלות. אבן היה האיש שסגר את הארכת החוזים של לורנזו בראון ורומן סורקין, שניים מהשחקנים החשובים במועדון. בקבוצה אף דאגו להעלות לרשתות החברתיות תמונה משותפת של השלושה במעמד חתימת החוזה, כדי לתת לאבן דחיפה נוספת לקראת כניסתו לתפקיד החדש.
"אמנם היו לא מעט ביקורות על ניקולה", הוסיף אותו גורם במכבי, "אבל למרות זאת אבי נכנס לנעליים מאוד גדולות. כשניקולה היה מתקשר לשחקן, היה קשה להגיד לו לא. זה השם, הניסיון, העובדה שמאוד מכבדים אותו באירופה. יש שחקנים שגדלו עליו והעריצו אותו, אז כשהוא פתאום יוצר איתם קשר שיבואו למכבי הם מקשיבים לעצה שלו, מאמינים שזה הצעד הכי נכון עבורם. בכל זאת הוא עבר דבר או שניים בכדורסל.
"זה לא שאבי לא יוכל למלא את התפקיד באותה צורה, אבל דברים ייקחו זמן. מי שמכיר את המערכת יודע שאבי לא מגיע משום מקום, הוא היה מעורב בלא מעט החלטות לאורך השנים, אז הנחיתה תהיה רכה. יש כאלה שחושבים שמכבי הייתה אולי צריכה להביא שם גדול יותר לתפקיד, אך זה בכלל לא מוזר שאבי קיבל את המושכות. הוא איש של המערכת כבר המון שנים וזה מגיע לו".
3 צפייה בגלריה
אבי אבן
אבי אבן
התקופה כמאמן תרמה לקידומו. אבן
(צילום: עוז מועלם)

יורד מהיציע

למעשה, מינויו של אבן למנהל הספורטיבי ריחף באוויר במשך זמן רב. אם בעבר הוא לא נהג להסתובב בהיכל בזמן משחקים וישב ביציע בלי ליצור אינטרקציה עם הסובבים, לאחרונה אפשר היה להבחין בו מתהלך על הפרקט, מצויד בחליפה מחויטת ונראה מחויך. כך הוא שידר למעשה: התפקיד תפור למידותיי.
במכבי מאמינים שגם התקופה כמאמן במקום יאניס ספרופולוס תרמה לקידומו. מאז הוא נחשף להרבה יותר אנשים: מאנשי תקשורת, דרך אוהדים ועד אנשי מקצוע מרחבי אירופה שעד אז לא ידעו במי מדובר. הניסיון הקצר על הקווים גם הכשיר אותו להתמודדות עם עליות וירידות לאורך עונה במועדון הספורט הכי לחוץ בישראל, ונתן לו הזדמנות לחיות את המשחק דרך קבלת החלטות מהירות. הוא אמנם יישאר מאחורי הקלעים, אבל הפעם זה עליו.
צל"ש או טר"ש לראשי מכבי על המינוי? ימים יגידו.
פורסם לראשונה: 10:43, 04.04.23