כמעט חודש עבר מאז ששחקני מכבי ת"א התחילו את הנדידה ברחבי אירופה. עם פרוץ המלחמה החליטו במועדון הצהוב להטיס מיידית את השחקנים הזרים לקפריסין, ומאז שהמשחקים ביורוליג חזרו, הם הספיקו לעבור בשש מדינות שונות.
אחרי ארבעה משחקי חוץ, כולל החלפת ביתיות, הצהובים הגיעו לפני מספר ימים לבלגרד שם יארחו את המשחק ה"ביתי" שלהם ביום חמישי הקרוב (21:00) באולם פיוניר המיתולוגי מול באיירן מינכן. רגע אחרי עוד אימון קבוצתי, המתאזרח, ג'ייק כהן, מספר בריאיון ל-ynet על ההתמודדות עם המציאות בצל המלחמה, הדאגות שמלוות אותו יותר מכל ושולח מסר לאוהדים.
3 צפייה בגלריה
ג'ייק כהן
ג'ייק כהן
ג'ייק כהן. "הלב עם המשפחות"
(צילום: עמוד האינסטגרם של מכבי ת"א)
"אני קודם כל רוצה להגיד שהלב שלי עם הקורבנות ועם כל המשפחות. מה שקרה ב-7 באוקטובר זאת טרגדיה בלתי צפויה. אני רוצה גם להגיד תודה לכל האנשים שמאפשרים לנו להמשיך לעשות את העבודה שלנו, זה ממש מבורך בזמנים כאלה. מה שקרה לפני חודש זה משהו שלא קרה בעבר, בכל התקופה שלי שאני נמצא בישראל, אין נוסחה להתמודדות עם זה", הוא אומר.
"אנחנו רק מנסים לעשות את העבודה שלנו, ואני חושב שכל המועדון שלנו עשה עבודה טובה בלהתמודד עם כל הסיטואציה. יש כל כך הרבה תירוצים להשתמש בהם אם נרצה, אבל אנחנו צריכים לעשות את המיטב כי בשביל זה אנחנו כאן. אני לא יודע מה יקרה עם הליגה הישראלית, אין לי שום שליטה על זה, אם יגידו שאנחנו צריכים לשחק אז זה מה שנעשה. אבל אני יותר דואג ממה שיקרה היום או מחר, לפני שאני דואג ממה שיקרה בעוד שבועיים".
3 צפייה בגלריה
ג'ייק כהן
ג'ייק כהן
"דואג ממה שיקרה מחר, לא ממה שיקרה בעוד שבועיים"
(צילום: עוז מועלם)
למרות שביורוליג רגילים לשחק כל שבוע מול קבוצה אחרת באירופה, הפעם הנדודים שלכם מקבלים הקשר אחר, איך מתמודדים עם זה? "זה בהחלט משהו חדש עבורנו. אנחנו עושים את העבודה שלנו ועם כל מה שקורה בישראל - מה שאנחנו עוברים זה כלום. נכון שזה קשה לגור במלונות, לעבור בין טיסות, וכמובן קשה להישאר רחוק מהמשפחה. אבל אנחנו ברי מזל, שמצליחים להמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים. אני חושב שהייתה הרבה הבנה בתוך הקבוצה לסיטואציה. השחקנים הישראלים הבינו למה האמריקאים רוצים לעזוב, והאמריקאים הבינו למה לישראלים חשוב להישאר. היה טוב לראות את זה".
מה אתה חושב על כל מה שקורה ליהודים ברחבי העולם? "ברור שזה מדאיג. לא רק בגלל תחושת הביטחון שלי, אלא גם בשביל הילדים שלי. יש לי את אחד משמות המשפחה היהודים הפופולריים ביותר - אז קשה להיכנס מתחת לרדאר".
ספר קצת על ה-7 באוקטובר מנקודת המבט שלך. "באותה שבת קמתי עם האזעקה מוקדם בבוקר. אחרי שעה בערך התחלנו לראות מה קורה, זה היה ממש קשה, כי דבר כזה לא קרה מעולם. זה היה ממש כאוס. הלב יוצא לכל האנשים בדרום".
3 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א חוגגים
שחקני מכבי ת"א חוגגים
"בקבוצה הייתה הרבה אמפתיה למצב"
(צילום: עוז מועלם)
בתור אחד מחברי ארגון השחקנים ביורוליג, אתה מקבל הודעות משאר השחקנים באירופה? "מבחינה אישית, אני זוכה לתמיכה, אם זה משחקנים מקבוצות אחרות, מחברים שלי מהליגה, ואפילו מאנשים שמעולם לא דיברתי איתם ופתאום שולחים לי הודעות. אני באמת מעריך את זה. יש שחקנים שאין להם שום קשר לישראל והם לא יהודים, ועדיין שולחים לי הודעות כדי לבדוק שהכל בסדר איתי. זה מראה שלשחקנים באמת אכפת אחד מהשני ומראה שיש אור בעולם".
זה גורם לך להרגיש שגריר של ישראל? "אני לא מחשיב את עצמי כשגריר, אני רק בחור אחד. גרתי בארה"ב ובישראל הרבה זמן, אני יהודי, כל מה שאני יכול לעשות זה לייצג את עצמי, אם אנשים רוצים לשמוע אותי או לא, זה תלוי בהם".
מספר ימים אחרי פרוץ המלחמה, אוהדי מכבי ת״א מארגון "הגייט" שגויסו למילואים פרסמו סרטון תמיכה בשחקני הקבוצה לקראת החזרה למשחקי היורוליג. איך זה הרגיש? "זה מכניס הרבה דברים לפרופורציה כשאתה רואה אוהדים של הקבוצה עולים על מדים והולכים להגן על המדינה. אם אנחנו מצליחים להחזיר להם אפילו במעט עם הכדורסל, אז זה בהחלט משהו מיוחד".