אחרי 18 שנים מוצלחות באקדמיה, נטע אבוגוב, בעלת התואר המחייב ד"ר ליידיש חרדי - לא חשבה שהג'וב הגדול הבא שלה יהיה בכדורסל.
זה קרה ב-2018, כשבנה אמרי שיחק במחלקת הנוער של גלבוע/מעיינות. היא נסחפה אחרי קבוצת הנשים של המועדון, שימשה כספונסרית ויו"ר, ואחרי שנתיים, כשסיימו ראשונות בלאומית והיו צריכות לעלות לליגת העל - הבינה שבגלל בירוקרטיות שונות ומשונות זה לא ממש יקרה. "אמרתי 'עד כאן' ועזבתי", היא משחזרת.
3 צפייה בגלריה
רוב ואבוגוב
רוב ואבוגוב
הכך התחיל בזמן הקורונה. רוס ואבוגוב
(צילום: רפי קוץ)
באותו רגע אבוגוב (44), בעבר גולשת רוח וכדורסלנית חובבת, הבינה שהיא צריכה להקים קבוצה בעצמה כדי להגיע הכי רחוק שאפשר. זה קרה מהר מאוד. ושוב, דרך הדור הבא - בתה טנא. היורשת החלה לשחק בפרויקט של כדורסלנית הנבחרת בעבר, רבקה רוס, בירושלים. "רבקה גידלה כדורסלניות שאין להן פלטפורמה הישגית מתאימה, ולכן איחדנו כוחות ולפני שנתיים הקמנו את הפועל לב ירושלים", סיפרה אבוגוב.
הקמת הקבוצה נרקמה בזמן הקורונה, כאשר רוס פנתה לאבוגוב. "היא חיפשה בית לשחקניות שהיא גידלה בירושלים, ניגשה אליי, ואני הרמתי את הכפפה. נפגשנו בימי הסגר, אז רקמנו את החלומות. השאר היסטוריה".

ייגמר באליפות מטורפת?

בתוך שנתיים הפועל לב ירושלים של הצמד אבוגוב-רוס עלתה לליגת העל. הקיץ, כשרמלה ואשדוד, האימפריות הגדולות של הענף, נימנמו - הקבוצה גם הצליחה להחתים שלוש מהשחקניות הטובות בארץ, וגולת הכותרת היא אליסה בארון, ה-MVP של העונה שעברה. זה יסתיים באליפות מטורפת? נחיה ונראה.
3 צפייה בגלריה
רוב ואבוגוב
רוב ואבוגוב
"היה לנו חשוב שתהיה פה קבוצה ראויה, גם למועדון וגם לעיר". רוס ואבוגוב
(צילום: רפי קוץ)
"כל התשתיות הונחו, אבל אנחנו עדיין בבנייה", מבהירה רוס. "התפקיד שלנו בכל הדבר הזה הוא להשריש את הכדורסל בכל הרמות ובכל האזורים בירושלים. יש לנו אין-ספור שיתופי פעולה, רוצים להביא קהל למשחקים וליצור קהילה. יש לנו אנשי מקצוע מהטופ. אנחנו עוד לא רמלה ואשדוד, אך גם לא באות מסכנות, מסתכלות לכולן בלבן של העיניים".
אבוגוב: "היה לנו חשוב שתהיה פה קבוצה ראויה, גם למועדון וגם לעיר. אני מאמינה במצוינות. הכי קל לבנות קבוצה שרק שורדת, אבל אנחנו לא מועדון שורד, אלא רץ קדימה. גם אם ההחתמות נוצצות, הן באות באותה נשימה עם שחקניות מקומיות וצעירות, איזון שמאוד נכון לעתיד".
רוס (34), שגדלה בבית דתי במיאמי, עלתה עם משפחתה לישראל בגיל 9. מהר מאוד התאהבה בכדורסל. חובבי הענף מכירים אותה כשחקנית בקבוצות כמו מכבי אשדוד, אליצור חולון, אליצור רמלה והפועל ראשל"צ. "בכל המועדונים שבהם שיחקתי גם אימנתי", מסבירה רוס. "כבר כילדה הייתי אקטיביסטית ותמיד אנשים סיקרנו אותי מאוד. ספגתי פמיניזם דווקא מאבא שלי, כבר בגיל צעיר. היה חשוב לו לחנך את כולנו על ברכי ערכי שוויון ההזדמנויות, הוא תמיד דחף אותנו להגשים את הרעיונות שהיו לנו וללכת בדרכנו".
3 צפייה בגלריה
הפועל לב ירושלים
הפועל לב ירושלים
שחקניות הפועל לב ירושלים חוגגות אשתקד את העלייה לליגת העל
(צילום: טל מרום)
אחרי שעזבה את ליגת העל, רוס החלה לאמן בעמותת PeacePlayers, שמאמינה כי דרך הכדורסל אפשר לגשר בין אוכלוסיות שנמצאות בקונפליקט. "שם, לראשונה בחיי נחשפתי וממש הכרתי את הצד השני. הבנתי שלא כולם אויבים שלנו שרוצים להרוג ולהשליך את כולנו לים. הייתי בת 26 והתחלתי לראות את העולם אחרת".

"היה לי חשוב להביא מאמנת"

כאמור, את הפועל לב ירושלים היא הקימה עם אבוגוב. השתיים הבינו שלא משנה כמה יצליחו ולאילו הישגים יגיעו, תמיד תהיה תקרת זכוכית ששמים מעליהן - כי הן נשים. "החיבור היה מאוד טבעי", מספרת רוס. "הייתה לנו מטרה משותפת: לשבור את תקרות הזכוכית, את הפוליטיקות שמנעו משתינו לפרוץ. התחושה עם נטע היא שיש פרטנר שלא שם לך רגליים, הוא חולם איתך בגדול".
אבוגוב: "היה לנו חשוב שתהיה פה קבוצה ראויה, גם למועדון וגם לעיר. אני מאמינה במצוינות. הכי קל לבנות קבוצה שרק שורדת, אבל אנחנו לא מועדון שורד, אלא רץ קדימה. גם אם ההחתמות נוצצות, הן באות באותה נשימה עם שחקניות מקומיות וצעירות, איזון שמאוד נכון לעתיד"
אבוגוב: "זה שילוב אופטימלי. את ההיבטים המקצועיים רבקה מנהלת ביד רמה. על כל האלמנטים הכספיים והאסטרטגיים אני ממונה. התפקיד שלי הוא לצקת את היסודות כדי שהצוות המקצועי יעשה את מה שהוא יודע לעשות".
כחלק מהאג'נדה, בקבוצה מינו כמאמנת את שחקנית העבר לימור פלג, שבשנים האחרונות עבדה כעוזרת מאמן ברמלה ובהרצליה. "לי, באופן אישי, זה היה חשוב. רציתי להביא אישה", אומרת רוס. "נשקלו גם מאמנים, אבל היה חשוב לי במיוחד בשנה הראשונה שאישה תאמן. לימור מתחברת לחזון שלנו". "למגדר יש משקל, אבל זה גם הרעננות והרעב שהיא מביאה איתה", הוסיפה אבוגוב.
החזון כולל גם השקעה בבוגרות מחלקת הנערות ובשחקניות הבית. הדר מור יוסף, שיר תירוש, נור כיוף, נטע מישר ונועה גגולה ישחקו בקבוצה הבוגרת שבונה על המשכיות.
אבוגוב מסכמת: "אני לא נתונה לחסדיו של ראש רשות כזה או אחר. היום משחקות במועדון שלנו 600 שחקניות בכל הגילים ומכל המגזרים. יש לנו חרדיות, ערביות, דתיות-לאומיות, חילוניות ועולות חדשות. יש לנו אקדמיה שנפתחה בשנה שעברה. הכיוון חיובי".