אם תיכנסו בבוקר אקראי לאולם לב המושבה בנס-ציונה, חלקים ממנו ייראו לכם בכלל כמכבסה ולא כאולם כדורסל. מתקני הכביסה הפתוחים לרווחה, שנמצאים באחד מצידי המגרש, קרוב לחדר ההלבשה, אמנם מפזרים ריח נעים של מרכך כביסה, אבל לא מסתירים את ריח ההזנחה שלה זוכה אלופת היורופקאפ 2021 בכל מה שקשור למתקן ראוי. ועוד לא דיברנו על הרעש שהמכונות עושות יחד עם המזגן המטרטר סמוך לתאים של השחקנים.
ואם זה לא מספיק, משום שהאולם משמש גם את קבוצות הנשים, הנערים והילדים, מתבקשים השחקנים לא להשאיר שום דבר בחדר ההלבשה, למרות שהם נמצאים בו מדי יום. חדר הלבשה אחד, קטן מאוד, שבו עוברים עשרות ספורטאים בכל יום. יש סיבה מדוע בחר יו"ר הקבוצה, יניב מזרחי, לומר במסיבת העיתונאים השנתית שישנם דברים שהוא "מתבייש לספר עליהם".
5 צפייה בגלריה
קולאז' אולמות
קולאז' אולמות
רחוק מסטנדרטים מקצועיים. אולמות הכדורסל בארץ
(צילומים)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
האולם (1,300 מקומות) בנס-ציונה אירח את המשחק הראשון של העונה, עוד לפני המלחמה, ועדיין לא הותקנו בו וילונות או כל חומר מבודד אחר שיסתיר את השמש החודרת פנימה והופכת את חוויית הצפייה לבלתי נסבלת. ואם כבר חוויה, מספר תאי השירותים באולם - גברים ונשים - עומד על שמונה פלוס שני תאים נוספים לנכים. רק אל תבקשו נייר טואלט.
זו העונה העשירית של נס-ציונה בליגת העל, ולכן כאשר יצא ב-2022 קול קורא מטעם משרד הספורט לבניית אולמות - לא רק בקבוצה היו מופתעים מכך שלא נכללו בתוכנית, אלא גם בעירייה ובמינהלת הליגה. "נעשה לנו עוול בקול קורא הקודם. זה מלווה אותנו, האולם לא מתאים לפעילות של המועדון", מוחה מזרחי.
ונס-ציונה לא לבד. מעבר לאולמות הנוצצים בת"א ובירושלים, יש לא מעט קבוצות בליגת העל שנאלצות להתמודד עם תנאי אימון ומשחק לא פשוטים. סקירה שלהם מגלה תמונה עגומה.

מסע מפרך לשירותים

בבני-הרצליה (להזכירכם, מחזיקת הגביע 2022) נערכו בהתרגשות בעונה שעברה לקראת ההשתתפות הצפויה במפעל אירופי, אלא שאז התעוררה בעיה. אולמה הביתי לא עומד בסטנדרט האירופי והקבוצה נאלצה בעונה שעברה לנדוד לחדרה ולארח את משחקי ליגת האלופות באולם האנרבוקס.
אז אולם היובל בהרצליה (1,250 מקומות) לא עונה לדרישות של פיב"א, אבל מה עם הסטנדרטים של ליגת העל בתחילת 2023? הרצליה היא אמנם אחת משתי הערים שכן זכו בקול הקורא לבניית אולם, אבל עד שארנה חדשה תקום יחלפו לפחות עוד שלוש עונות שבהן הקבוצה תבלה במתקן בלתי ראוי. עד כמה? הנה כמה דוגמאות: כיסאות ברזל מתקפלים לא נוחים בעליל בשני צידי הפרקט, לוחות זכוכית בחלק נרחב מיציע האורחים שמסתירים חלקים מהמגרש (אחד מהם התנפץ בסדרת רבע גמר הפלייאוף), שערי ירידה מהיציעים שיוצרים עומס באולם הצפוף ומספר מצומצם מאוד של תאי שירותים, שאליהם קשה להגיע מאותן שתי רמפות מתקפלות בצידי הפרקט.
לפני שתי עונות הרצליה הגיעה עד לגמר הפלייאוף מול הפועל חולון, ובמקום שאוהדי הקבוצות יוכלו ליהנות מרגע השיא המרגש - רובם נותרו בחוץ בגלל היצע כרטיסים מצומצם מאוד. בזכות הישגי העונה ההיא אמנם זכתה בני-הרצליה לשיפוץ חדר ההלבשה ולבניית חדר טיפולים חדש, אך במועדון אומרים שזה לא מספיק. "כמתקן אימונים האולם בסדר", אומרים בהרצליה. "אבל לאירוח משחקים הוא לא מתאים, לא ראוי. זה מונע מאנשים להגיע למשחקים, יש מקומות שבכלל אי-אפשר לראות מהם את הפרקט".
5 צפייה בגלריה
אולם היובל, הרצליה
אולם היובל, הרצליה
"כמתקן אימונים הוא בסדר, אבל לאירוח משחקים הוא לא ראוי". אולם היובל, הרצליה
(צילום: יאיר שגיא)
בימים כתיקונם, גם על האולם של הפועל גליל עליון בכפר-בלום (1,237 מקומות) היו נכתבים אותם הדברים, החל בריצוף הישן שנשאר מתקופת הדובדבנים, שלושה תאי שירותים בלבד ועד חוויית צפייה נוראית לקהל האורח. הקבוצה כבר יצאה בהודעה על הזנחת הפריפריה בשל הבטחת הממשלות השונות להקים מתקן ספורט חדש באזור - הבטחות שלא מומשו. אלא שמאז 7 באוקטובר המציאות בארץ השתנתה, בין היתר גם בחזית הצפונית שבה נמצא האולם.
לארח בכפר בלום בלתי אפשרי בתקופה הזו, בטח אחרי ניסיון אחד שגרר הרבה ביקורות, ומי יודע מתי יחזרו לשחק שם כדורסל, במיוחד עם קהל. גם על לבנות אולם חדש כבר אין מה לדבר. אם ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" הבטיחה המועצה האזורית ליו"ר טמיר אברהמס כי תתמוך בבנייה של אולם חדש ולא רק בהוספת יציע, הרי עכשיו ברור שהכספים יופנו לטובת שיקום האזור, שחלק לא קטן ממנו פונה.

טריבונות מתקפלות

מהנקודה הצפונית ביותר, לדרומית ביותר, שם נמצאת הפועל אילת באולם בגין (1,600 מקומות). בדומה להרצליה, גם עיריית אילת זכתה בקול הקורא וממתינה לאולם חדש של 5,000 מקומות, שאמור להיבנות בתוך שלוש שנים. "האולם לא תואם את שנות האלפיים", אומר היו"ר טל פנחס.
בשנה שעברה נעשו שיפוצים במלתחות, בחדרי ההלבשה ובפרקט, אבל "אנחנו מוגבלים עד רמת יורופקאפ", מסביר פנחס. "כדי לשדרג את המועדון מבינוני מינוס למועדון איכותי ובכיר, צריך גם מתקן ראוי. זה אחרת כשמגיעים לארנה ברמה גבוהה לעומת אולם בית ספר".
אולם חדש יחסית (נבנה ב-2011) הוא רמז בקריית-אתא, אלא שהוא מכיל 1,000 מקומות בלבד שפרוסים ברובם ביציע מרכזי שמולו מספר שורות נוספות. אין כוונה להרחיב אותו, אבל יו"ר עירוני קריית-אתא, נפתלי בנטוב, נשמע די מרוצה: "זה אולם שמתוחזק מצוין. יש לנו מושבים נוחים ולובי גדול ויפה. לצרכים של קריית-אתא הוא מעולה. תני לי למלא את האולם בכל המשחקים, אחר כך נדבר על לבנות חדש".
5 צפייה בגלריה
אולם בגין, אילת
אולם בגין, אילת
לא מתאים למיליניום הנוכחי". אולם בגין, אילת
(צילום: מאיר אוחיון)
מי שעוד תיאלץ להסתפק באולם זעיר (900 מקומות) היא העולה החדשה הפועל עפולה. היכל הספורט העירוני עבר בקיץ שיפוץ מסיבי שכלל "חיפוי הקיר שמתחת לסל, בניית חדר בדיקות סמים, פרקט חדש, תאורה, מקומות לעיתונאים וכל מה שצריך כדי שהאולם יתאים לדרישות המינהלת", כפי שסיפרו בעפולה. כעת כבר מארחים באולם, אלא שרק בסוף העונה, לקראת חודש אפריל, מתוכננים להתווסף עוד 350 מושבים. עם זאת, בעירייה התחייבו לבנות ארנה של 3,000 מקומות.
עולה נוספת היא מכבי ר"ג, שאולם זיסמן (1,400 מקומות) שבו היא מארחת עבר גם הוא עבר שיפוץ בעלות של 1.1 מיליון שקל. האולם, שבין היתר משמש כמגרש אימונים לנבחרות ישראל השונות, מכיל יציע מרכזי גדול ועל הפרקט עוד שתי טריבונות מתקפלות בצדדים, גם הן רחוקות מהשירותים, המכילים מספר תאים קטן (בדומה להרצליה, צריך לעבור שער ומדרגות בדרך אליהם).
האולם רחוק מסטנדרט מקצועני ראוי, אם בחדרי ההלבשה הקטנים ואם במספר מקומות החניה. במשחק הראשון של העונה, עדיין תחת מגבלות קהל בשל המלחמה, אירחה ר"ג את הפועל ירושלים. רוב המכוניות עמדו במגרש של חול ואבנים, שבגשם השוטף באותו היום הפך לבוצי וחלקלק, ומשם צעדו אל האולם. כעת, משהוסרו המגבלות, גם בשטח הזה יהיה קשה למצוא חניה.

אין מתקן, אין עלייה

ישנם גם מקרים כמו זה של אליצור נתניה, שלא מימשה לפני שנה את עלייתה לליגת העל בגלל מתקן רעוע שלא עומד בסטנדרט. בשנים האחרונות אף היו החמרות בדרישות, אך המינהלת לא יכולה להציב תנאים גבוהים כמו אלו של פיב"א, למשל, כי אין בישראל מספיק אולמות כדורסל שיעמדו בהם. אם נספור את האולמות הראויים לכדורסל מקצועני נגיע לשישה.
5 צפייה בגלריה
אולם קריית אתא
אולם קריית אתא
חדש יחסית. אולם רמז בקריית אתא
(צילום: נחום סגל)
אחת האפשרויות שעלו היא שקבוצות עם אולמות קטנים ומוזנחים יארחו מחוץ לבית, אבל אז נכנס השיקול של בניית קהילת אוהדים וגיל הצופים. אחת המטרות היא קירוב צופים חדשים, וילדים יתקשו לנסוע לעיר אחרת מדי שבוע.
אז בפעם הבאה שאתם מתמוגגים מהאווירה ומהחוויה באולמות כמו מנורה מבטחים או הארנה בירושלים, תזכרו שזה היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל - ברוב אולמות הכדורסל בישראל החוויה כוללת מתקנים מיושנים, יציעים לא נוחים ותנאים מדכדכים.

התגובות

ממשרד הספורט נמסר: "מי שקובע את התקנים המחייבים לארח משחק זו מינהלת הליגה, באפשרותה לקבוע כי באולמות הקיימים ניתן יהיה לארח משחקים בסטנדרט כפי שתקבע. המשרד מסייע לרשויות המקומיות באמצעות תמיכה תקציבית. יתרה מכך, המשרד תיקצב באמצעות קול קורא ב-2022 תמיכה בהקמת היכלים חדשים בהרצליה ובאילת בסכום של 35 מיליון שקל כל אחד".
תגובת המינהלת: "לצערנו, אכן בשנים האחרונות לא קמו אולמות חדשים, אבל בחלק גדול בוצעו שיפוצים ושיפורים. אנו תקווה שבהמשך לבניית האולמות בהרצליה ובאילת ימשיכו הרשויות לתקצב הקמת אולמות חדשים ולהגדיל את תקציב קרן המתקנים לשיפוץ מיושנים".