אחרי כמעט שנתיים של מאבק משפטי - בית הדין העליון של איגוד הכדורסל קבע: יש לאפשר לילדות עד גיל 14 לשחק עם ילדים ומולם.
בפסק דין של השופט בדימוס עודד מודריק, נשיא בית הדין העליון של איגוד הכדורסל, עו"ד שרון סתיו וד"ר אסף הראל נאמר כי "בהיעדר שוני רלוונטי פיזיולוגי בין ילדים לילדות, אין למנוע משחקניות שמתגוררות באותו ישוב, בשל מגדרן, את הזכות להשתתף ולשחק נגד קבוצת ילדים או קט-סל בנים".
2 צפייה בגלריה
ילדה משחקת כדורסל
ילדה משחקת כדורסל
שינוי תקנוני דרמטי באיגוד הכדורסל
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
איילה ימין ב-2022. העתירה הצליחה
איילה ימין ב-2022. העתירה הצליחה
איילה ימין ב-2022. העתירה הצליחה
(באדיבות עדית ימין)
כזכור, הנושא עלה לדיון באיגוד בעקבות סיפורה של איילה ימין, שב-2022, קבוצת הקט-סל של אליצור אפרת סירבה לשחק מול הפועל מטה יהודה, מכיוון שימין שיחקה אז לצד בנים.
הילדה מקיבוץ צרעה, אז בת 10 וחצי, נאלצה לרדת לספסל, ורק בעקבות אולטימטום שהציב במקום מנהל הקבוצה של מטה יהודה, התרצתה הקבוצה מאפרת והמשחק התקיים כשימין על המגרש. חודש לאחר מכן פרסם איגוד הכדורסל תקנון חדש שמתיר לקבוצת בנים להודיע שאינה מסכימה לשחק נגד קבוצה שמשתתפות בה ילדות בכפוף להודעה מוקדמת.
עדית ימין, אימה של איילה ימין: "אני לא מאחלת לאף אימא לראות את הילדה שלה יושבת על הספסל בצד כי קבוצה דתית מסרבת לשחק מולה. המאבקים האלו לא אמורים ליפול על הכתפיים של הילדות והילדים שלנו, ואני שמחה שמעכשיו המגבלה הוסרה והן יכולות לשחק באופן שווה ובלי שיפלו אותן"
בעקבות המקרה עתרה תנועת "ישראל חופשית" באמצעות באי כוחם עו"ד חגי קלעי ועדיה שיינוולד ממשרד קלעי, רוזן ושות', שליוו את התנועה ומשפחת ימין לאורך כל התהליך והובילו את המאבק המשפטי העיקש מול איגוד הכדורסל.
יש לציין כי בית הדין העליון של איגוד הכדורסל דן בעתירה, אולם במאי 2023 דחה אותה. על אף ההחלטה, משפחת ימין ו"ישראל חופשית" הגישו ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב ודרשו ממנו להורות על בטלות פסק הדין ואי חוקתיות הוראות התקנון.
לאחר שנה של דיונים, בית המשפט המחוזי בתל אביב החזיר את הדיון לבית הדין העליון של איגוד בצעד חריג, כדי שידון מחדש בפסיקתו אשר התירה לקבוצות בליגות הילדים לסרב לשחק מול קבוצות ששילבו שחקניות בקבוצה.

"לקח לכלל הציבור בישראל"

אתמול, לאחר דיון נוסף בעתירה, קבע בית הדין העליון של איגוד הכדורסל כי "הואיל ואין איגוד כדורסל מתחרה, כל שחקנית החפצה ליטול חלק במשחקי ליגה בענף הכדורסל, חייבת להצטרף לשורותיו".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית: "בסוף כמעט שלוש שנים של מאבק, לא יהיו יותר בישראל שחקניות כדורסל שנשלחות לשבת על הספסל כי הנוכחות שלהן בעולם אינה מקובלת על מישהו. זהו ניצחון אדיר, ומהיום, במדינה שחגגה זה עתה הצלחות אדירות באולימפיאדה, אסור לאיגוד הכדורסל לתת יד להדרה של ילדות ממגרשי ספורט ומשום מקום אחר. העולם הספורטיבי הוא קרקע פורייה להתפתחות אישית אדירה לילדות ולילדים כאחד, וגם איגוד הכדורסל יצטרך מעתה להתחיל להתייחס אליהן כשוות בין שווים ולא כמי שנוכחותן מפריעה לו. זה לקח לכלל הציבור בישראל, מי שבוחר בדרך שבחרה איילה ימין ומשפחתה ונאבק על זכויותיו, ינצח".
עדית ימין, אימה של איילה ימין, סיכמה: "אני לא מאחלת לאף אימא לראות את הילדה שלה יושבת על הספסל בצד כי קבוצה דתית מסרבת לשחק מולה. המאבקים האלו לא אמורים ליפול על הכתפיים של הילדות והילדים שלנו, ואני שמחה שמעכשיו המגבלה הוסרה והן יכולות לשחק באופן שווה ובלי שיפלו אותן".