כשעודד קטש הגיע למכבי ת"א ביוני 2022, היה לו בעיקר מה להוכיח. בכל זאת, הצהובים פלירטטו עם מאמני יורוליג מוכחים כמו צ'אבי פסקוואל לפני שהלכו על האופציה שנראתה אז כמו ברירת מחדל. עודד גם היה צריך להסיר את העננה השחורה מעל הקדנציה הראשונה שלו ב-2008, שהסתיימה בתוך חמישה חודשים בלבד.
שנתיים אחרי ורגע לפני שיחגוג 50 ביום חמישי הקרוב, המאמן נמצא במעמד אחר לגמרי: הוא כבר לא צריך להוכיח כלום לאף אחד, ויעידו על כך שתי עונות מוצלחות שבהן החזיר את מכבי ת"א לצמרת הגבוהה של היורוליג וזכה בשתי אליפויות. קטש התבגר, סיגל לעצמו שיטת משחק ברורה ולא פעם נתן נוקאאוט מהדהד למאמנים מנוסים ממנו.
4 צפייה בגלריה
עוד קטש
עוד קטש
מגיע לעונה במעמד אחר. עודד קטש
(צילום: יאיר שגיא)

מה בראש שלו

עכשיו קטש אמור להיות לכאורה רגוע יותר לקראת האתגר הבא שלו. אבל למרות החזות המאופקת, מי שמכיר את המאמן יודע שהראש שלו עובד שעות נוספת, הרבה אחרי שמסתיימים המשחקים והאימונים. תמיד דרוך, שואף לשלמות ולא עושה לעצמו הנחות. בכישלונות לא בורח מאחריות, בהצלחות שם את עצמו בצד. אף מאמן לא יכול להרשות לעצמו לישון טוב בלילה בסיר הלחץ שנקרא מכבי ת"א - בטח לקראת עונה כל כך מורכבת ושלל צרות: מאיבוד הנכסים ובניית קבוצה מאפס, דרך היעדר ביתיות באירופה ועד תחרות חדשה ולא שגרתית עם היריבה העירונית הפועל ת"א, שבנתה את הסגל האיכותי בתולדותיה. ועוד לא דיברנו על הפועל ירושלים שגם היא לא תסתפק בפחות מאליפות. אז כן, אם בשנתיים האחרונות הזרקור היה בעיקר על היורוליג, הפעם מחכה לעודד מבחן לא פחות קשה בזירה המקומית.
כאמור, אחרי שנים של דשדוש, קטש החזיר את מכבי ת"א למשחק האירופי, כאשר הגיע איתה פעמיים ברציפות למשחק החמישי והמכריע ברבע גמר הפלייאוף. למרות שזה לא נגמר בפיינל־פור ראשון מאז הזכייה ביורוליג ב־2014, מדובר בהישג מרשים, בעיקר בעונה שעברה שקיבלה תפנית דרמטית עוד בתחילתה בשל פרוץ המלחמה. המאמן הצליח לנווט במציאות בלתי אפשרית, ובכל הכאוס הזה מיקסם את הפוטנציאל של הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א רוקאס יוקובאיטיס עם ג'ורדן לויד
שחקן מכבי ת"א רוקאס יוקובאיטיס עם ג'ורדן לויד
לא קבוצה נוצצת כמו של האדומים. שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
בשנתיים האחרונות קטש היה תחת זכוכית מגדלת, ולא רק בישראל. בכל אירופה עקבו אחר ההתפתחות שלו, והתרשמו מהיכולת שלו להשאיר מאחור קבוצות עם תקציב גבוה בהרבה. הוא הצליח להשתדרג ממאמן מסקרן ומבטיח לאחד המוערכים ביבשת, בעיקר כי הוציא יש מאין מקבוצה שמתמודדת עם כל קושי אפשרי.
"עודד חדר ללב של השחקנים כדי שכולם ירצו לתת מעצמם את המקסימום בסיטואציה שנוצרה", אומר גורם במכבי ת"א. "הוא חזר הביתה, למקום הטבעי שלו. יחד עם גיא פניני, יש כאן תחושה של מכביזם שמזמן לא הייתה במועדון". ואכן, הסוד הגדול של קטש הוא היכולת להתחבר לשחקנים שלו. אין אחד שקטש לא הותיר בו חותם, כולם מרעיפים עליו שבחים בכל הזדמנות.
4 צפייה בגלריה
קטש
קטש
"נותן תחושה של מכביזם". עודד קטש
(צילום: עוז מועלם)
"עודד תמיד אומר לנו שהאימון הראשון צריך להיראות כמו האימון האחרון. אחד הדברים שלמדתי ממנו זו ההתחייבות לתהליך", העיד עליו רומן סורקין. גם לורנזו בראון לא חסך במחמאות בעבר: "אני אוהב אותו, יכול לתת לו את המקום בין שלושת המאמנים המובילים בקריירה שלי. הוא כל כך רגוע, שנינו פשוט חושבים אותו דבר. הוא לא אחד שמשתולל אחרי הפסדים, אבל ביום שאחרי ידבר עם כל אחד על הטעויות שלו, וזה מה שאני מעריך אצלו. הוא הופך אותנו לשחקנים הרבה יותר טובים".

מי אנדרדוג?

אז דרגת הקושי של קטש רק עולה העונה, בטח ביורוליג, והציפיות הן בהתאם. בזמן שמכבי איבדה את כל הכוכבים, קבוצות רבות התחזקו משמעותית. הסגל של הצהובים דליל בהשוואה לשנים קודמות, כאשר השחקן היקר ביותר הוא ג'ורדן לויד שמשתכר 1.1 מיליון דולר - הרבה מתחת לסכומים ששולמו בשנים האחרונות לכוכבים. בנוסף, חסרונם של שני שחקנים זועק לשמיים.
ואם זה לא מספיק, למכבי אורבות יותר מתמיד יריבות מקומיות שיאתגרו אותה. אחרי שתי אליפויות די צפויות עם קטש, לעונה הנוכחית הצהובים אפילו לא מגיעים כפייבוריטים. הפועל ת"א השקיעה את התקציב הגדול בתולדותיה ולראשונה בהיסטוריה שמה יותר כסף על שחקנים מאשר הצהובים. ורק שיהיה ברור, זה לא מוריד מהציפיות ממכבי ת"א - מועדון שבשום מצב לא יכול להרשות לעצמו להיות אנדרדוג. בראון, ווייד בולדווין, בונזי קולסון וג'וש ניבו אמנם הפכו להיסטוריה, אבל הלחץ להביא תארים ממש לא משתנה. אלפי המנויים הנאמנים לא יסתפקו בשום דבר שהוא פחות מצלחת, בטח כשהפועל ת"א מציקה ומתגרה.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ג'ורדן לויד
שחקן מכבי ת"א ג'ורדן לויד
אמור להוביל את הצהובים. ג'ורדן לויד
(צילום: עוז מועלם)
תהיו בטוחים שהדיבורים על סדר חדש בכדורסל הישראלי רק יטריפו את הצהובים להוכיח שמוקדם להספיד אותם. קטש בעצמו אוהב אתגרים ומגיע מוכן למשימה. במכבי משוכנעים שגם הפעם הוא יידע לעשות את ההתאמות ולחבר את כל השחקנים החדשים. לקבוצות שהוא בונה לוקח בדרך כלל זמן להבשיל, ובמקרה הנוכחי יש לו עוד פחות עם מה לעבוד. הוא יצטרך למצוא את הפתרונות לסגל הקצר, ואולי גם לדרוש מההנהלה לשדרגו במקרה הצורך - בטח במסע של 34 משחקי יורוליג לפחות וטיסות סביב השעון ברחבי אירופה. הרי אם הקבוצה תיכשל, המאמן יהיה זה שיצטרך לספק את ההסברים. תירוצים הם לא אופציה במועדון גאוותני כזה, וקטש למד זאת בדרך הקשה.
מעבר למטרה להצליח ביורוליג עם האמצעים הדלים יחסית שעומדים לרשותו, קטש יצטרך להשאיר את מכבי ת"א מעל המים גם בליגת העל. "הוא בשל למחויבות הזאת", מעיד מקורב למאמן. "הוא אוהב את הלחץ הזה, זה גורם לו להיות חד, אבל גם ההנהלה והאוהדים יצטרכו להיות סלחניים יותר, ולא לערוף ראשים אחרי הפסד-שניים".
וכאן באמת תימדד הסבלנות של ראשי הצהובים בתקופת משבר. בפעם האחרונה שזה קרה עם קטש הם פעלו לשם שינוי מהראש ולא מהבטן, וזה השתלם להם. על פי המבחן הראשון ביורוליג ולמרות הניצחון הלא־מרשים על וילרבאן - מהקבוצות החלשות במפעל (הרבה בזכות הצגה של תמיר בלאט שאף זיכתה אותו בתואר שחקן השבוע), נראה שכל המערכת תצטרך הרבה אורך רוח העונה, ולמאמן יש שיעורי בית רציניים לקראת המשימות הבאות.